Matematik i förskolan / Mathematics in Pre-school
Grunden för utvecklingen av ett barns matematikkunskaper lägger man redan i förskolan. Att
arbeta med matematik i förskolan är oerhört viktigt för att förbereda barnen för skolan och
livet. Under min undersökning kommer jag därför att undersöka på vilket sätt
matematiklärande genomförs i förskolan samt hur pedagogerna synliggör matematiken i
förskolan. Under min verksamhetsförlagda tid (VFT) upptäckte jag variation i pedagogernas
arbetssätt med matematik. Vissa fokuserade mycket på matematik under
vardagsverksamheten medan andra knappt var engagerade i att lära barnen matematik.
Min undersökning är baserad på intervjuer av sex pedagoger från två olika förskolor.
Resultatet av intervjuerna visade att alla pedagoger var överens om att matematiken i
förskolan förbereder barnen inför matematiken som kommer framöver i skolan och livet. De
var även överens om att matematiken finns i alla vardagsrutiner. Vissa pedagoger tyckte att
man inte behöver planera in matematiken i förskolan på samma sätt som de gör i skolan, den
kommer naturligt in i vardagsrutinerna. Däremot var alla pedagoger ense om att pedagogen
måste vara medveten om matematiken för att kunna lyfta fram den. Resultatet visade även att
några pedagoger synliggör matematiken med hjälp av konkreta material, medan andra
använder sig av det matematiska språket för att lyfta fram olika matematiska begrepp.