Sök:

Småbarns kommunikation

Vi som gjorde den här studien heter Marie-Louise Ekvall- Måbring och Tanya Dimitrova. Vi studerar Barn och Ungdomsvetenskap 80 poäng på Lärarhögskolan i Malmö. Syftet var att se hur 1-2 åringar kommunicerar med sin omgivning. Hur gör de sig förstådda? Hur tas deras kommunikation emot av omgivningen? Frågeställningarna har legat som fokus genom arbetet för att upprätthålla den röda tråden. Undersökningen har genomförts med hjälp av observationer med videokameran som verktyg samt penna och papper. Vi filmade och observerade barn i1-2 årsåldern på förskolan. Observationerna visar hur de små barnen kommunicerar med sin omgivning. Vi har tagit del i litteratur som rör ämnet språk och kommunikation vad gäller de yngsta barnen, samt artiklar, videoinspelningar från utbildningsradion. Efter studerat material visar resultaten att de barn som blivit observerade både vill och kan kommunicera i olika vardagssituationer trots sin ringa ålder. De gör sig förstådda med hjälp av ljud, ord, kroppsspråk, miner mm. Gemensamt för alla är att de vill göra sig förstådda och målmedvetet lyckas de med det, med eller utan hjälp av vuxnas tolkning. Resultatet visar även att vardagen erbjuder en mängd tillfällen till kommunikation, medveten eller omedveten. T ex. vid blöjbyte, då man samtalar och kanske benämner öga, öga, näsa, mun. Den vuxne benämner barnets omvärld, verklighets begrepp absorberas och befästs av barnet, för att så småningom omvandlas till barnets egna ord.

Författare

Marie-Louise Ekvall-Måbring Tanya Dimitrova

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..