Sök:

Kompetensbaserad rekrytering genom sociala medier

En empirisk undersökning om hur sex organisationer använder sig av sociala medier i sin rekrytering

Organisationer får svårare att rekrytera personer med efterfrågad kompetens. För att attrahera kompetenta personer behöver organisationer vara öppna för nya rekryteringskanaler, sociala medier är ett alternativ. Det pedagogiska problemområdet är kompetensbaserad rekrytering. Undersökningen är avgränsad till sociala medier som en metod för att rekrytera personer och studerar sökprocessen hos sex organisationer. Undersökningen görs ur ett organisations- och ledningsperspektiv. Syftet är att beskriva och analysera organisationers användning av sociala medier i rekryteringens sökprocess, för att finna den kompetens de efterfrågar. Vidare syftar undersökningen till att se vilka konsekvenser kompetensbaserad rekrytering medför organisationerna. För att besvara syftet används tre frågeställningar. Den första är varför de tillfrågade organisationerna använder sig av sociala medier i sin sökprocess. Den andra är hur de tillfrågade organisationerna använder sig av sociala medier i sin sökprocess. Den sista frågeställningen handlar om hur sociala medier kan bidra till att en viss grupp av människor missgynnas eller premieras i de tillfrågade organisationernas sökprocess. Metoden som valdes var kvalitativ i form av intervjuer. De tillfrågade organisationerna framhåller att de främst använder sociala medier för att finna efterfrågad kompetens, stärka varumärket, följa utvecklingen samt sänka rekryteringskostnaderna. Organisationerna använder olika sociala medier där de flesta använder det som ett komplement till traditionella rekryteringskanaler.

Författare

Frida Ellingsen Madeleine Nilsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..