
Sökresultat:
301 Uppsatser om Matematisk förstćelse - Sida 6 av 21
Design av FPGA-baserad PCM-till-PWM-modulator för klass D-audioförstÀrkare
 I detta examensarbete har metoder för design av en FPGA-baserad PCM-till-PWM-modulator för klass D-audioförstÀrkare testats och utvÀrderats. Rapporten diskuterar med stöd av matematisk analys och simuleringar interpoleringsmetoder, pulsbreddsmodulering, samplingsprocesser och sigma-delta-modulatorer. Den föreslagna designen bygger pÄ uppsampling, förkompensering, brusformning och pulsbreddsmodulering. Designens prestanda har verifierats genom simulering av modell och implementering i hÄrdvara. .
Olika förestÀllningar om samband mellan musik och matematik
Mitt syfte Àr att beskriva olika förestÀllningar om samverkan mellan musik och matematik samt erfarenheter och resultat av sÄdan samverkan i pedagogisk verksamhet. Studien Àr en litteratur-studie över ST Math + Music. Jag har Àven intervjuat tvÄ lÀrare pÄ en svensk skola. Jag har be-skrivit samverkan genom överspridningseffekter, musikens inneboende matematik och undervis-ning i matematik med hjÀlp av musik. Resultaten tyder pÄ att det finns sÄvÀl förestÀllningar om som erfarenheter av att integrering av musik och matematik kan ha en gynnsam inverkan nÀr det gÀller matematisk förstÄelse..
Analytisk betraktelse av informationsspridning över sociala medier
Rapporten behandlar digital kommunikation med fokus pÄ sociala medier. Syftet var att utreda informationsflödet pÄ sociala medier samt att konstruera en matematisk modell över det. Resultatet blev en modell som inbegriper centrala strukturer vad gÀller informationens spridning och mottagarnas uppfattning av den. Modellen behöver validerasoch eventuellt vidareutvecklas. Slutsatsen Àr att vissa sociala medier sprider information bÀttre Àn andra och att det Àr viktigt att identifiera dessa för en optimerad informationsspridning.
Hur erfarna lÀrare arbetar med matematik i Äldrarna 4-6 Är och hur de motiverar sitt arbetssÀtt
Bakgrunden till denna studie Àr de kunskaper vi erhÄllit i vÄr lÀrarutbildning. Vi blev nyfikna pÄ hur man idag arbetar med matematik i förskolan och skolan (Äldrarna 4-6 Är) och hur lÀrarna motiverar sitt arbetssÀtt.Syftet med undersökningen Àr att vi vill undersöka hur lÀrare arbetar för att elever skall fÄ en begynnande matematisk förstÄelse och vad som pÄverkat lÀrarnas arbetssÀtt. Sex lÀrare inom förskola och förskoleklass intervjuades. Vi har analyserat vÄrt material utifrÄn hur man arbetar med matematik i dag och hur lÀrarna motiverar sitt arbetssÀtt. Undersökningen har visat oss hur viktigt det Àr att det finns kompetens och kunskap hos lÀrarna..
UnderhÄllsoptimering med hjÀlp av en matematisk modell
UnderhÄll Àr dyrt, men att inte göra underhÄll kan kosta betydligt mycket mer. RÀtt underhÄll leder till hög tillgÀnglighet och lÀngre livslÀngd pÄ flygmotorer. Detta tog Volvo Aero fasta pÄ nÀr en kundanpassad motor skulle konstrueras till Svenska försvaret. Det blev den moduluppbyggda motorn, RM12, som konstruerades. RM12 Àr uppbyggd av sju moduler vilket gör att nÀr en komponent krÀver underhÄll sker det i den modul som komponenten tillhör.
Skattning och aktiv dÀmpning av drivlinesvÀngningar i lastbil
SvÀngningar i drivlinan hos en lastbil pÄverkar vÀxlingskvalitén negativt. Det blir lÄngsamma vÀxlingar med dÄlig komfort. Metoder för att komma tillrÀtta med dessa problem kan till exempel vara att skatta svÀngningarna och aktivt dÀmpa dem genom att styra motorn i lastbilen. Dessa metoder behandlas i detta arbete. En matematisk modell över drivlinan har tagits fram.
Variation i undervisning av matematik
Syftet med följande arbete Àr att undersöka om varierad undervisning i matematik kan underlÀtta elevernas inlÀrning.
Arbetet ger en översikt av tidigare forskning inom varierad undervisning i matematik. Med hjÀlp av enkÀtundersökningar och intervjuer ville jag undersöka om varierad undervisning i matematik ökar elevens intresse och motivation, ökar det elevens matematiska sjÀlvförtroende, pÄverkar det positivt elevens instÀllning för matematik.
Resultaten pekar pÄ att varierad undervisningen i matematik kan underlÀtta elevernas inlÀrning i matematik..
Variationsrika uppgifter med syfte att utveckla matematiska förmÄgor : En analys av komplexa tal inom gymnasiekursen Matematik 4
Det finns ett behov av att kombinera förmÄgor och variation i undervisningen i högre kurser pÄ gymnasiet dÄ det uppfattas som att kurserna blir mer abstrakta, ensidiga och lÀroboksbundna. Syftet Àr att höja elevernas mÄluppfyllelse. Genom litteraturstudie av matematisk förmÄga och variationsteori tillverkas eller vÀljs ut exempeluppgifter som sedan analyseras pÄ vilket sÀtt de kan variera. Det visar sig att begreppsförmÄgan varieras mest följt av problemlösningsförmÄgan och bÄda har ovanliga uppgifter som den mest varierbara uppgiftstypen. NÀr det gÀller verklighetsnÀra uppgifter Àr det viktigt att de Àr anpassade till elevernas förkunskaper för att erbjuda meningsfull variation..
Analys av anbud med logistiskregressionsanalys
Anbud Àr en stor och vÀsentlig del inom tekniska konsultföretag eftersomdet ger arbete till företaget och förhoppningsvis vinst, förutsatt att allt gÄrsom planerat. Chansen att vinna ett anbud beror pÄ mÄnga faktorer, allt frÄntimpris till affÀrsomrÄde. Trots dess stora vikt och betydelse finns det litetill ingen forskning gjord för att se vad som pÄverkar chansen att vinna ettanbud. Ett av företagen som handskas med anbud Àr Sweco systems AB, ettteknik konsultföretag, som ansÄg ideen att analysera utfallen för att se vilkafaktorer som kan anses signifikanta och dÀrifrÄn skapa en matematisk modellbaserat pÄ de som betydelsefull.Den typ av regressionsanalys som anvÀndes vid det hÀr arbetet var logistiskregressionanalys vilket gÄr bra ihop vid berÀkning av sannolikhet att vinnaett anbud..
SpeciallÀrares kommunikation med matematiksvaga elever
Undersökningen beskriver den matematiska kommunikationen mellan speciallÀrare och matematiksvaga elever. Den empiriska datan bestÄr av tvÄ matematiklektioner frÄn Är 9 i grundskolan. Datan analyserades för att finna olika typer av kommunikation.LÀrarna var i mÄnga delar medvetna i sitt sÀtt att kommunicera med eleverna och undervisningsmiljön kÀndes trygg. Under lektionerna observerades tvÄ parallella sprÄk, ett vardagsanknutet och ett matematiskt sprÄk. Det framkom att ett tydligt förhÄllningssÀtt betrÀffande matematiskt sprÄk kan underlÀtta för elevens inlÀrning samt medvetandegöra lÀraren om den kommunikativa betydelsen i undervisningen med styrdokumentens mÄl i fokus. .
Utformning av laboration inom Fourieranalys vid Vetenskapens Hus : Musikens matematik - En matematisk förstÄelse av ljud- och musikinstrument
This report documents the process of designing a laboratory exercise in Fourier analysis at Vetenskapens Hus (House of Science) in Stockholm. The lab is designed for high school students studying science or technical education. It focuses on the physicalunderstanding and mathematical description of sound, in particular music. A model of such a lab is presented in this work; containing a review of the mathematical theory, summary of educational research in the field, descriptions of the design process and of the investigativework that led to the final result. The designed material for the lab includes developed computer programs, visit leader tutorial and description for teachers. .
Barns förmÄgor i matematik : Hur visar de sig hos 10-Äringar i ett svenskt klassrum?
I detta examensarbete var vÄrt syfte att försöka se vilka matematiska förmÄgor som synliggjordes nÀr elever arbetade tillsammans i grupp. Eleverna gick i Är 3-4 och de fick arbeta med ett matematiskt problem. Till största delen har vi anvÀnt oss avKrutetskiis definition av vad han menade var matematisk förmÄga. Dessa definitioner har vi brutit ner och tolkat sÄ att de blev tillÀmpningsbara pÄ barn i 9-10 ÄrsÄldern. Vi har observerat 12 elever, som har videofilmats och nÀr vi analyserade materialetupptÀckte vi flera av Krutetskiis förmÄgor.
Matematisk diskurs i lÀromedel och undervisning : en komparativ studie om matematikundervisning i Sverige och Grekland
Homework is and has always been a part of school work. It may take a lot of time from the pupils? leisure. Despite this, you cannot find anything written about homework in the curriculum. How can this be? Is homework necessary and what is its function?The purpose of this study is to find out how a few teachers in primary school reason about homework. What are their attitudes towards homework and what functions do they see?To get an answer to this I studied literature and research reports, and did four qualitative interviews with teachers who teach grades 1-6.The results show that all the teachers give homework to their pupils, but their opinions about homework differ.
LÀrobokens roll i matematikundervisningen. : AllmÀndidaktisk tillÀmpning av van Hieles teorier vid introduktion av algebra.
Detta arbete Àr en textanalys av hur nÄgra svenska lÀroböcker i matematik introducerar algebra speglat i van Hieles teorier om tankenivÄer vid inlÀrning. Van Hieles teorier poÀngterar sprÄket som kunskapsbÀrare i matematik vilket gÄr som en röd trÄd genom analysen. Generellt börjar lÀroböckerna pÄ van Hieles tankenivÄ 3. Enligt van Hieles teorier borde undervisningen i algebra börja pÄ nivÄ 1, vilket dÄ blir lÀrarens uppgift att göra utan stöd av matematikboken. Förslag pÄ arbetssÀtt för nivÄ 1 och 2 ingÄr..
GÄr det att förena nytta med nöje? : Vilken betydelse matematikspel har för lÀrandet i Ärskurs 1-3 utifrÄn lÀrares perspektiv
Syftet med denna studie var att undersöka vad olika typer av spel anses ha för betydelse i matematikundervisningen i Ärskurs 1-3 ur lÀrares perspektiv. I studien har fem aktiva lÀrare i Ärskurs 1-3 intervjuats. Resultatet visar bland annat att spel kan stödja inlÀrningen inom de flesta matematiska omrÄden. Dessutom innehÄller matematikspel mÄnga betydelsefulla delar som kan stödja elevernas inlÀrning, till exempel genom motivation och kollegialt lÀrande. DÀremot kan spel ocksÄ stjÀlpa inlÀrningen för att spelen anses sÄ roliga att eleverna glömmer att reflektera och vara medvetna om sitt lÀrande..