Sök:

Underhållsoptimering med hjälp av en matematisk modell


Underhåll är dyrt, men att inte göra underhåll kan kosta betydligt mycket mer. Rätt underhåll leder till hög tillgänglighet och längre livslängd på flygmotorer. Detta tog Volvo Aero fasta på när en kundanpassad motor skulle konstrueras till Svenska försvaret. Det blev den moduluppbyggda motorn, RM12, som konstruerades. RM12 är uppbyggd av sju moduler vilket gör att när en komponent kräver underhåll sker det i den modul som komponenten tillhör. Denna modul plockas bort från motorn och en ny modul från ett modullager monteras till motorn. Detta skapar högre tillgänglighet på motorn vilket gör att motorn snabbare kan levereras tillbaka till kund. Vanligast är att flera moduler byts ut samtidigt eftersom den fasta kostnaden är hög och denna kostnad vill företaget undvika. Det är önskvärt att de nya modulerna passar väl med de övriga modulerna i motorn. För att på bästa sätt utnyttja de moduler som finns, har en matematisk optimeringsmodell tagits fram. Denna optimeringsmodell räknar på vilka moduler från lagret som passar bäst med modulerna i motorn, med syfte att minimera underhållstillfällena. Ett försök har gjorts för att implementera denna i verksamheten men då optimeringsmodellen inte blev accepterad ska den nu modifieras. Syftet med detta examensarbete är att anpassa den matematiska optimeringsmodellen, som avser underhållsoptimering av RM12, till aktuella produktionsförutsättningar. Under examensarbetet har den tidigare optimeringsmodellen studerats och författaren har satt sig in i de bakomliggande problem som ska lösas av optimeringsmodellen. Därefter har en kartläggning gjorts av beslutsgångarna vid underhållet, detta genom intervjuer och observationer. Optimeringsmodellen har modifierats i samarbete med en matematiker varpå modellen senare testats och utvärderas. Den slutgiltiga optimeringsmodellen beräknar fram de moduler som behövs för att motorn skall bli komplett, utifrån de moduler som finns i lagret. Optimeringsmodellen beaktar konfiguration, de livslängdsbegränsade komponenterna, drifttidskoder från underhållsplanen och om motorn behöver inkörning. Flera motorer kan testas mot lagret samtidigt och de moduler som ingår i drifttidsutvecklingsprogrammet kan väljas om det så önskas.

Författare

Lina Anestedt

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..