Sök:

Sökresultat:

297 Uppsatser om Matematisk förstćelse - Sida 2 av 20

LÀsförstÄelsens betydelse inom matematisk problemlösning ? en studie i Äk 5

Huvudsyftet med denna uppsats Àr att undersöka vilken betydelse lÀsförstÄelsen har för matematisk problemlösning. Fokus ligger pÄ elevernas lÀsförstÄelse av olika typer av texter som behandlar matematik pÄ grundlÀggande skolnivÄ. Detta studeras utifrÄn tre olika undersökningar dÀr lÀsförstÄelse granskas i relation till matematisk problemlösning. Den första undersökningen bestod av sju stycken textuppgifter i matematik. Den andra undersökningen bestod av tolv matematiska tal utan text dÀr rÀkneoperationerna var de samma som i textuppgifterna.

Bilder och byggen Àr bra Àven för de bÀsta matematikeleverna : en studie om femteklassare som löser rika problem

Elever med varierad matematisk fo?rma?ga finner matematisk utmaning i olika sorters uppgifter. Fo?r att ge alla mo?jlighet att utmanas ha?nvisas eleverna ofta till enskild ra?kning i la?romedel, en undervisningsform som kraftigt har kritiserats bland annat fo?r att den ger litet utrymme fo?r interaktion eleverna emellan. Den ha?r studien redogo?r fo?r hur elever i heterogena elevgrupper lo?ser matematiska problem som a?r konstruerade fo?r att utmana alla gruppens elever, inklusive elever med sa?rskild matematisk fo?rma?ga.

Matematisk begreppsbidning för elever med lÀs- och skrivsvÄrigheheter

Syftet med denna undersökning har varit att ta reda pÄ pedagogers erfarenheter om  samband  mellan lÀs- och skrivsvÄrigheter och bildandet av begrepp inom matematiken. De frÄgestÀllningar jag har arbetat utifrÄn Àr: Hur beskriver pedagoger sambanden mellan lÀs- och skrivsvÄrigheter och svÄrigheter med matematisk begreppsbildning? Hur beskriver pedagoger sitt arbete med matematisk begreppsbildning inom matematiken med elever som har lÀs- och skrivsvÄrigheter?Jag har anvÀnt kvalitativa intervjuer och har intervjuat pedagoger verksamma inom Ärskurs 1-6 inom grundskolan. Det jag har kommit fram till Àr att lÀs- och skrivsvÄrigheter pÄverkar begreppsbildning. Studien pekar pÄ att flera elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter har problem med att anvÀnda sprÄket pÄ ett adekvat vis och detta kan visa sig genom att eleverna har svÄrt att beskriva saker med ord, har svÄrt att ta emot muntliga instruktioner och att de har svÄrt att minnas namn pÄ saker.

Att undervisa om derivata : en fallstudie av en lÀrares kunskap, mÄl och orientering

Det hÀr Àr en kvalitativ fallstudie av hur en lÀrare undervisar om derivata i en klass pÄ det naturvetenskapliga programmet och en pÄ teknikprogrammet. Studiens syfte Àr att undersöka vilka mÄl, rutiner och vilken matematisk kunskap för undervisning som anvÀnds. Uppsatsens teoretiska ramverk bestÄr av SchoenfeldŽs teori om mÄlorienterade handlingar och teorier om matematisk kunskap för undervisning. En lÀrare observerades under fem lektioner och blev intervjuad tre gÄnger. Resultatet visar att lÀraren har flera olika specialiserade matematiska innehÄllskunskaper nÀr han undervisar.

Elever med fallenhet för matematik i skolÄr 1-3 : En fallstudie om hur nÄgra lÀrare upptÀcker, bemöter och stimulerar dessa elever

Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur nÄgra lÀrare i skolÄr 1-3 möter och stimulerar elever med matematisk fallenhet. I bakgrunden presenteras lÀrarens betydelse, elevernas behov, individualisering, myter, hur man upptÀcker och stimulerar dessa elever. Undersökningen Àr en fallstudie som bottnar i den kvalitativa metoden. Vi har intervjuat sex lÀrare. I resultatet sÄg vi att mÄnga av lÀrarna tyckte att de elever som har fallenhet för matematik visade pÄ olika förmÄgor.

Matematikbokens roll i matematikundervisningen : en intervjustudie med tvÄ lÀrare

UtgÄngspunkt för detta examensarbete Àr de sjunkande elevprestationerna i matematik. I en rapport av Skolverket (2007) konstateras att det Àr allt fÀrre elever som nÄr upp till mÄlen i matematik i Ärskurs nio. Denna studie fokuserar pÄ matematikbokens roll i matematikundervisningen, dÄ det i tidigare forskning framkommer att stora delar av lektionerna bestÄr av att eleverna arbetar sjÀlvstÀndigt i matematikboken. I avsnittet tidigare forskning fokuserar studien pÄ vad matematikboken kan fÄ för konsekvenser för elevens möjligheter att utveckla en matematisk förstÄelse. Det som tydligt framkommer i detta avsnitt Àr att matematikboken frÀmst anvÀnds dÄ eleven arbetar sjÀlvstÀndigt med eget arbete.

Relationsskapande genom skönlitteratur/ Creating interaction through literature

Efter att ha lÀst Riesbecks avhandling, Interaktion och problemlösning ? Att kommunicera om och med matematik, fann vi av intresse att undersöka lÀrarens betydelse för en meningsfull muntlig matematisk kommunikation som ger eleverna en matematisk förstÄelse. UtifrÄn klassrumsobservationer och lÀrarintervjuer i skolÄr 2 och 3 ville vi ta reda pÄ hur kommunikationen ser ut i klassrummet och Àven hur lÀraren förhÄller sig till denna. VÄrt resultat visar att lÀraren har en avgörande roll för den muntliga kommunikationen, vilket ocksÄ de intervjuade lÀrarna Àr medvetna om. DÀremot kom vi fram till att det lÀrarna framhöll som viktigt i kommunikationen, praktiserade de inte alltid i undervisningen dÄ de dominerade kommunikationen..

Matematisk förmÄga

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ vilka matematiska förmÄgor enligt Krutetskiis teori som synliggörs hos elever i skolÄr 5 som arbetar gruppvis med problemlösning. Dessutom undersöktes vad lÀraren uppmÀrksammar som matematisk förmÄga och hur lÀraren organiserar sin undervisning för att utveckla matematisk förmÄga. Krutetskii (1976) har definierat de matematiska förmÄgorna genom en studie som gjordes 1955-1966. Dessa tolkades och analyserades frÄn en översatt version av hans verk. Med inspelat material frÄn tvÄ observationer synliggjordes flera matematiska förmÄgor hos eleverna.

Matematisk kreativitet

Syftet med denna studie var att undersöka hur man kan mÀta matematisk kreativitet pÄ olika sÀtt och att jÀmföra den matematiska kreativiteten mellan olika Äldrar och mellan könen. 142 elever frÄn Äk 6, Äk 8 och Äk 1 i gymnasiet gjorde tvÄ test, test A och test B. Resultaten frÄn test A visade att eleverna i stor omfattning saknar den kreativitet som behövs för att inte fortsÀtta att anvÀnda samma strategi nÀr den inte Àr optimal lÀngre. I detta test visade pojkarna bÀttre resultat Àn flickorna. NÀr det i test B gÀllde att komma pÄ mÄnga rÀtta lösningar var det deltagarna frÄn Äk 8 som visade större kreativitet Àn de övriga deltagarna i detta test.

Matematisk modell av genuttrycket i Escherichia coli under kolhydratsvÀlt

Da? bakterier utsa?tts fo?r stress sa? som kolhydratsva?lt a?ndras genuttrycket fo?r att o?ka organismens chanser att o?verleva. Det finns inte tillra?ckligt mycket exerimentiell data om dessa fo?rlopp sa? fo?r att o?ka kunskaperna inom detta omra?de kan matema- tiska modeller sta?llas upp. Tre matematiska modeller har gjorts som simulerar detta fo?rlopp.

Hur kommunicerar nÄgra elever i grupp vid matematisk problemlösning?

Syftet med vÄr studie var att undersöka hur elever i skolÄr 1, 2 och 3 kommunicerar i grupp vid matematisk problemlösning samt utifrÄn detta se om det fanns nÄgra likheter och skillnader i elevernas kommunikation, tillvÀgagÄngssÀtt och strategier. Undersökningen skedde med hjÀlp av tre matematiska problem. Vi anvÀnde oss av ostrukturerade observationer som metod. Genom observationerna utifrÄn vÄr huvudfrÄga kom vi fram till att elevernas kommunikation visade sig i olika uttrycksformer, detta beroende pÄ problemlösningarnas utformande och innehÄll. Elevernas kommunikation uttryckte sig i formerna sprÄk, bild och tal..

LÀrarens betydelse för den muntliga kommunikationen i matematikundervisningen

Efter att ha lÀst Riesbecks avhandling, Interaktion och problemlösning ? Att kommunicera om och med matematik, fann vi av intresse att undersöka lÀrarens betydelse för en meningsfull muntlig matematisk kommunikation som ger eleverna en matematisk förstÄelse. UtifrÄn klassrumsobservationer och lÀrarintervjuer i skolÄr 2 och 3 ville vi ta reda pÄ hur kommunikationen ser ut i klassrummet och Àven hur lÀraren förhÄller sig till denna. VÄrt resultat visar att lÀraren har en avgörande roll för den muntliga kommunikationen, vilket ocksÄ de intervjuade lÀrarna Àr medvetna om. DÀremot kom vi fram till att det lÀrarna framhöll som viktigt i kommunikationen, praktiserade de inte alltid i undervisningen dÄ de dominerade kommunikationen..

Gruppkreativitet och matematisk problemlösning - en analys av grupprocesser ur ett kreativitetsperspektiv

I det hÀr examensarbetet försöker jag visa hur man kan anvÀnda forskning kring gruppkreativitet för att analysera samarbetet i grupper som löser geometriska problem. Gruppdeltagarna Àr gymnasieelever i Ärskurs 2 och 3 pÄ en skola i södra Sverige. Vetenskapen om gruppkreativitet har uppstÄtt till stor del frÄn studier av brainstorming. Brainstorming syftar till att öka kreativiteten i en grupp genom att lÄta dem ta fram idéer tillsammans enligt vissa regler. Fyra grupper har filmats och analyserats och jag har funnit att det överlag verkar finns en positiv instÀllning till matematisk problemlösning i grupp. Grupperna har haft problem med passiviseringar, blockeringar och starka ledare..

Testosteron och matematik;FingerlÀngd (2D:4D) : en indikator för matematisk förmÄga?

En individs prenatala testosteronhalter kan mÀtas genom att ta fram ett relationstal mellan lÀngden pÄ pek- och ringfinger: ett 2D:4D digit ratio index. Studier har visat att det finns ett samband mellan högre testosteronhalter och god matematisk förmÄga. I föreliggande studie deltog 40 svenska gymnasieungdomar. TvÄ hypoteser undersöktes: det finns ett samband mellan 2D:4D och matematikresultat samt det finns ett samband mellan kön, 2D:4D och matematikresultat. Datainsamlingen bestod av fingermÀtningar och provresultat i matematik.

Eller sÄ tar man pq-regeln : En studie av gymnasieelevers resonemang nÀr de löser integraluppgifter

Studiens syfte Àr att undersöka vilka resonemang som gymnasieelever anvÀnder nÀr de löser integraluppgifter efter Lithners (2008) ramverk för matematiska resonemang. Fyra elevers resonemang har undersökts genom en kvalitativ analys av videobservationer dÀr eleverna individuellt löser integraluppgifter. Majoriteten av resonemangen i studien kategoriserades som imitativa och saknade ofta matematisk grund. Matematiska resonemang som kÀnnetecknas av matematisk grund och en rimlig argumentation förekom i mycket begrÀnsad utstrÀckning. Ett av resonemangen som urskiljdes i analysen kunde inte kategoriseras inom Lithners ramverk för matematiska resonemang.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->