Sök:

Sökresultat:

3024 Uppsatser om Matematik och lärande - Sida 65 av 202

Matematik i förskolan : -hur barns intresse integreras i verksamheten

Förskolans verksamhet ska utgÄ ifrÄn ett tydligt barnperspektiv dÀr varje barns kunskapsutveckling och lÀrande ska utmanas utifrÄn de intressen och erfarenheter som barnen ger uttryck för (Skolverket, 2010a). Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur förskollÀrare förhÄller sig till de mÄl och riktlinjer som lÀroplanen Àr uppbyggd kring nÀr det gÀller att tillgodose barnens intressen nÀr de planerar matematikaktiviteter. Metoder som anvÀnts för att fÄ fram resultatet har varit observationer och kvalitativa intervjuer. FörskollÀrarna har i undersökningen uttryckt att det Àr vÀsentligt att vara lyhörd och lyssna in vad det Àr som intresserar barnen sÄ att barnens erfarenheter kan ÄteranvÀndas i den planerade verksamheten.

Att bedriva matematik : Sju lÀrares berÀttelser

ResuméArbetets art: Examensarbete i lÀrarutbildningen, avancerad nivÄ, 15 hpHögskolan SkövdeTitel: Att bedriva matematikundervisning ? Sju lÀrares berÀttelserSidantal: 38Författare: Angelica Dahlström & Anna-Karin FallgrenHandledare: Britt-Marie OlssonDatum: Januari 2008Nyckelord: Matematikundervisning ? TillvÀgagÄngssÀttSyftet med studien var att ta reda pÄ vilka tillvÀgagÄngssÀtt lÀrare sÀger att de anvÀnder för att fÄ eleverna att förstÄ matematik. Vi ville veta hur verksamma lÀrare undervisar sina elever i matematik och vad de har för argument för sina respektive val.Under vÄr lÀrarutbildning har vi blivit mer och mer intresserade av hur matematikundervisningen kan bedrivas pÄ ett bÀttre sÀtt. UtifrÄn egna erfarenheter har vi noterat att mÄnga elever upplever matematikÀmnet som svÄrt, trÄkigt och enformigt. Metoden vi anvÀnt oss av Àr kvalitativ, vi har intervjuat lÀrare för att fÄ deras tankar kring matematikundervisning.

Är det nationella provet stressframkallande? - en enkĂ€tstudie om hur elever i Ă„rskurs 5 kĂ€nner inför det nationella provet i matematik

I dagens skola Àr det allt vanligare att elever kÀnner sig stressade, vilket bland annat beror pÄ att de har mÄnga lÀxor och prov samt krav pÄ sig att prestera. Syftet med studien Àr att undersöka om elever i Ärskurs 5 kÀnner sig stressade inför det nationella provet i matematik och vad det i sÄ fall beror pÄ? Studien har genomförts med hjÀlp av en enkÀtundersökning som besvarats av 183 elever. Resultatet av studien redovisas i diagram dÀr det tydligt framgÄr skillnader, sett ur ett genusperspektiv. Resultatet visar att en stor del av de tillfrÄgade eleverna kÀnner i nÄgon grad av stress inför provet, framförallt Àr det tydligt bland flickorna.

Ja, det Àr klart att jag ser ett samband! : En studie om lÀrares och elevers uppfattningar kring lÀsförstÄelse och matematik

Syftet med denna rapport var att genom fyra intervjuer ta reda pÄ hur lÀrare i Ärskurs fem och sex uppfattar relationen mellan lÀsförstÄelse- och matematiksvÄrigheter samt hur de vÀljer att arbeta inom dessa omrÄden. Vi har Àven genom enkÀter hos dessa lÀrares elever valt att undersöka hur de uppfattar sin kunskap inom lÀsförstÄelse och matematik. Vi har sedan försökt att relatera dessa till varandra. Den teori vi har utgÄtt frÄn i denna rapport Àr fenomenografi som handlar om hur mÀnniskor uppfattar sin omvÀrld. Studien har genomförts pÄ tvÄ skolor i tvÄ olika kommuner.

Matematikundervisning med kommunikation i centrum

Vi tror att ett lektionsupplÀgg och en fÀrdighetstrÀning i matematik som intresserar och engagerar eleverna Àr avgörande för om eleverna tycker matematiken kÀnns rolig och meningsfull. Vi har haft en lektion i Är 4 pÄ en skola i södra Sverige. DÀrefter har vi utfört fyra kvalitativa intervjuer med Ätta elever som blev intervjuade i par. Under intervjun fick eleverna spela ett spel som handlade om stapeldiagram och sedan fick de tillsammans göra ett eget diagram som visade vilka fritidsintressen de hade. Avslutningsvis fick eleverna svara pÄ frÄgor om vad de tyckte om vÄrt arbetssÀtt.

Hur finner vi elever med fallenhet i matematik? : En fallstudie, i Ă„r 8, om hur vi kan finna elever med matematisk fallenhet

Detta examensarbete behandlar en undersökning om hur vi kan finna elever med fallenhet i matematik. Syftet Àr att upptÀcka elever med matematisk fallenhet. För att se vad matematisk fallenhet Àr anvÀnde vi oss av de förmÄgor den ryske psykologen Krutetskii kom fram till i sin studie av barn och ungdomar. I bakgrunden presenteras olika syn pÄ begÄvning och Àven myter som existerar kring detta. Vidare lyfts det fram att begÄvade barn behöver stöd och hur deras situation kan vara i skolan.

Rörelse Àr porten till inlÀrning : - en studie inom matematik

Undersökningens syfte Àr att studera de verksamma lÀrarnas Äsikter om den sjunkande kunskapsnivÄn i matematik och pÄ sÄ sÀtt fÄ en uppfattning om hur lÀrare ute pÄ skolorna upplever resultaten i TIMSS och PISA:s undersökningar. I mitt examensarbete har jag valt att sammanfatta TIMSS och PISA:s undersökningsresultat för att fÄ fram vilka orsaker som pÄverkar elevernas matematikkunskaper. Min undersökning bygger pÄ kvalitativa intervjuer.Resultaten visar att alla lÀrarna som intervjuades sÄg en koppling mellan lÀssvÄrigheter och matematikkunskaperna hos elever. LÀrarna i denna undersökning bygger mycket av sin undervisning utifrÄn de lÀroböcker de anvÀnder vilket försvÄrar det för elever med just lÀssvÄrigheter dÄ lÀroböckerna i sig ofta Àr uppbyggda utifrÄn textuppgifter. LÀrarnas svar antyder att hemmiljön pÄverkar elevernas prestationer i skolan, men att Àven antalet böcker i hemmet kan pÄverka elevernas resultat positivt.

Matematik i sagans vÀrld : En intervjustudie med förskollÀrare om deras arbete med boklÀsning och matematik i förskolan

Detta examensarbete handlar om förskollÀrares erfarenheter av att kombinera bilderbokslÀsning och matematik i förskolan. Förskolans lÀroplan Lpfö98/10 (Skolverket, 2010) belyser att förskollÀrare ska se till att barnen i förskolan fÄr stimulans och utmaning i sin sprÄk och kommunikationsutveckling samt i sin matematiska utveckling. LÀroplanen belyser dock inte hur detta arbete ska gÄ till.Den teoretiska utgÄngspunkten i detta examensarbete Àr Vygotskijs sociokulturella teori, vilket innebÀr att barn lÀr sig i sociala sammanhang. UtifrÄn vÄra erfarenheter sker bilderbokslÀsning dagligen i förskolan och detta sker oftast i ett socialt sammanhang. Studiens teoretiska perspektiv visar att sprÄk och matematik Àr tvÄ Àmnen som hör ihop och stödjer varandra.

Lekande lÀtt : att lÀra matematik utomhus pÄ ett sociokulturellt sÀtt.

Tanken bakom detta examensarbete var att framstÀlla ett laborativt lÀromedel i matematik för utomhusmiljö som ska upplevas som motivationshöjande och lustfyllt för eleverna. LÀromedlet Àr upplagt i lektionsplaneringar som Àr förankrade i lÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet (1994), i kursplanen för matematik samt i de sex aspekterna pÄ lÀrande ur sociokulturellt perspektiv som Dysthe (2003) skriver om. Vi har arbetat fram ett material som innefattar rumsuppfattning och mÀtning eftersom dessa passar utmÀrkt att genomföra i utemiljö. Idéerna till lektionsplaneringarna Àr utifrÄn oss sjÀlva men inspiration frÄn tidigare kurser, kurslitteratur och VFU-platser gÄr inte att frÄnse. UpplÀgget pÄ lektionerna Àr utifrÄn Lindström och Pennlerts (2003) modell, dÀr flera didaktiska frÄgestÀllningar tas i beaktning.

Matematik pÄ ett lustfyllt sÀtt i meningsfulla sammanhang : - Hur pedagoger i förskola och förskoleklass kan arbeta med grundlÀggande taluppfattning

                    Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur pedagoger i förskola och förskoleklass kan arbeta för att göra barns lÀrande kring grundlÀggande taluppfattning lustfyllt i meningsfulla sammanhang. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med tre förskollÀrare och tvÄ matematikutvecklare. Vi anvÀnde oss av semistrukturerade frÄgor. Av resultaten framgÄr att pedagogerna har en medveten och strukturerad planering dÀr barnen utmanas pÄ rÀtt nivÄ. Pedagogerna bÄde vÀcker intresse för matematik och tar tillvara pÄ barnens egna idéer. Det gör att barnens grundlÀggande taluppfattning stÀrks pÄ ett lustfyllt och meningsfullt sÀtt och barnen utvecklar lust att lÀra och tillit till sin egen förmÄga. Slutsatserna av undersökningen Àr att dialogen mellan pedagog och barn Àr mycket betydelsefull.

Problemlösning i matematik för Ärskurs 1-3 : 25 lÀrares syn pÄ problemlösningsundervisning inom matematiken för Ärskurs 1-3

Syftet med detta arbete har varit att försöka ta reda pÄ vad 25 lÀrare i Ärskurs 1-3 anser om problemlösning. Hur stor del som problemlösning har inom matematik undervisningen för Ärskurs 1 till 3, ta reda pÄ hur lÀrarna arbetar med det i skolan samt vilken instÀllning, positiv eller negativ, de har till att arbeta pÄ detta sÀtt. Vi har valt att arbeta med en explorativ enkÀtstudie för att fÄ in svar till vÄrt arbete. Den var uppdelad i tre olika frÄgedelar: bakgrundsfakta om lÀrarna, 2 öppna frÄgor samt 58 frÄgor med fasta svarsalternativ. Respondenterna var alla lÀrare i lÄgstadiet för Ärskurs 1-3.

Att undervisa i matematik med fokus pÄ elever med annat modersmÄl

AbstractThe purpose of this investigation was to understand how teachers/pedagogues nowadays work with mathematics in school. In what way can they pin point the difficulties a pupil with another language might have with mathematics.I started the process of this investigation by reading litterature on the subject. Then I did interviews with several teachers and pedagogues teaching in different schools with children at different ages.The results found in my investegation pointed to a lack of practical work with mathematics especially in classroom and revealed from the teachers a strong desire to work with mathematics in different ways.?Talking maths? with pupils in class will help them understand the subject better. Several teachers are of the opinion that the pupils will reach the goals in school with this method.The teachers are also aware of the importance of having practical mathematics.

Vad innehÄller lÀroboken i matematik? - en lÀroboksanalys för Ärskurs 3 med fokus pÄ skriftliga rÀknemetoder

SammanfattningUndervisningen i matematik Àr starkt beroende av lÀroböcker. Tidigare granskades lÀroböcker av staten, men i samband med decentraliseringen av skolan avskaffades denna granskning.LÀroböckernas innehÄll och upplÀgg skall styras av styrdokument och kursplaner. Detta inger en stark tilltro till lÀroböckernas tillförlitlighet. Tidigare forskning visar att undervisningen i matematik har mer fokus pÄ inlÀrning av strategier pÄ bekostnad av begreppsförstÄelse, pÄ grund av lÀroböckernas proceduella karaktÀr. Dock ser lÀroböckernas upplÀgg olika ut, bÄde vad gÀller innehÄll, begrepp och procedurer.VÄr studie innebÀr att genomföra en komparativ lÀroboksanalys med fokus pÄ skriftliga rÀknemetoder som matematiskt omrÄde.

En studie om kommunikation och lÀrande i matematik i undersökande aktiviteter

Studier visar att matematikundervisningen i skolan prÀglas av enskilt arbete utifrÄn lÀroböcker. Samtidigt framhÄller rapporter frÄn Skolverket samt styrdokumenten betydelsen av andra kvalitéer, sÄ som kommunikation och laborativa arbetsmetoder. Syftet med denna studie Àr att undersöka för och nackdelar med ett laborativt arbetssÀtt pÄ gymnasial nivÄ, med fokus pÄ kommunikationens betydelse i en aktivitet. Metoderna som anvÀnds vid studien Àr kvalitativa i form av observation och intervju. Studien omfattar en fallstudie dÀr fem grupper bestÄende av gymnasieelever studerats, varav en i huvudsak.

MatematiklÀromedel i de första skolÄren : kommunikativt och laborativt arbetssÀtt?

Studien syftar till att besvara frÄgan hur lÀromedelsförfattare tar sig an det kommunikativa och laborativa arbetssÀtt som lÀroplan och kursplan i matematik förordar. Tre lÀromedel i matematik för Är 1-3 har undersökts, angÄende hur ofta och pÄ vilket sÀtt kommunikation eller laboration anvÀnds. BÄde lÀrarhandledningar och elevböcker har undersökts. En historisk tillbakablick har gjorts för att se hur lÀroplanerna har förÀndrats och hur kommunikation och laboration har blivit en del av vÄr lÀroplan idag. Resultatet av studien visar att det i lÀrarhandledningarna gemensamt Àr stor betoning pÄ hur viktig kommunikation och laboration Àr för elevernas lÀrande.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->