Sök:

Har spel en plats i matematikundervisningen?

En empirisk undersökning om hur några lärare beskriver sina erfarenheter av att använda spel i matematikundervisningen


Forskningslitteraturen har inte en enhetlig syn på vilka effekter inkluderandet av spel i matematikundervisningen har på elevers lärande och motivation. Syftet med examensarbetet är att undersöka lärares beprövade erfarenheter av att använda spel i matematikundervisningen, för att på så sätt fördjupa kunskaperna kring vilka effekter lärarna anser spelen har på elevers lärande och motivation. För att nå syftet ställs följande frågor; Vilka typer av spel använder lärarna sig av i sin undervisning och med vilken frekvens använder de spelen i undervisningen? Vad beskriver lärarna för syfte med att använda spel i matematikundervisningen? Vilken effekt beskriver lärarna att spelen har på elevers lärande i, och attityder till, matematik? Utifrån frågorna har en empirisk undersökning genomförts. Som metod användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som följde en intervjuguide. Sex lärare som alla arbetar i grundskolans senare år intervjuades. Intervjuerna spelades in och transkriberades. Den insamlade empirin diskuteras och jämförs med forskningslitteraturen på området. Slutsatserna är att alla lärarna har använt spel i sin matematikundervisning. De beskriver att de med spelen kan arbeta med stora delar av det centrala innehållet i kursplanen för matematik och även stärka de fem matematiska förmågorna. Slutligen beskriver samtliga intervjuade lärare hur spelen har en positiv effekt på elevernas motivation till matematik.

Författare

Patrik Häggström

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Matematiska institutionenTekniska högskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..