Sök:

Problemlösning och motivation

kan problemlösningsuppgifter
förändra elevernas motivation för ämnet matematik?


Syftet med vårt examensarbete var att undersöka om elevens egen uppfattning om deras motivation för matematikämnet förändras genom att införa fler problemlösningsuppgifter i undervisningen. Undersökningen genomfördes under vår praktik som var sju veckor i en grupp på 17 elever i årskurs 9. Vi införde en problemlösningsuppgift som inledning på tio matematiklektioner. Vi använde oss av enkät vid två olika tillfällen för att se om elevernas uppfattning om deras motivation förändrats. Resultatet visade att problemlösningsuppgifterna gjorde matematikämnet roligare. Den slutsats vi kan dra av detta är att man bör införa fler problemlösningsuppgifter i matematikundervisningen eftersom undersökningen visade att problemlösning kan öka motivationen.

Författare

Anna-Lena Gustavsson Linda-Marie Isomäki

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..