Sök:

Sökresultat:

3024 Uppsatser om Matematik och lärande - Sida 22 av 202

Det lutar Ă„t derivatan

I denna undersökning tar vi reda pĂ„ hur det gĂ„r att förbĂ€ttra lĂ€roböckernas presentation av begreppet derivata i matematik kurs C. Författare till fem olika matematikböcker intervjuades för att ta reda pĂ„ varför författarna valt det upplĂ€gg de har. Böckerna som avhandlas Ă€r: Matematik 3000, Matematik frĂ„n A till E, Liber Pyramid, RĂ€kna med Vux och Exponent. Även nio lĂ€rare som anvĂ€nder nĂ„gon av dessa böcker har intervjuats för att fĂ„ veta vad lĂ€rarna tycker om upplĂ€gget. Resultatet visade att det inte finns nĂ„got optimalt sĂ€tt att presentera derivatan som passar alla lĂ€rare.

De som inte löser nÄgot!

En undersökning av en nÄgot ostuderad grupp i den svenska skolan. De elever som i matematikÀmnet vÀljer bort genom att inte lÀmna svar pÄ problemlösningsuppgifter av icke trivial natur..

Meningsfull matematik : Vad Àr det?

Syftet har varit att undersöka vad meningsfull matematik Àr och hur lÀrare arbetar med det frÄn förskola till Är 5. Syftet Àr Àven att undersöka vad styrdokumenten har att sÀga runt begreppen meningsfull, motivation, lust och arbetsglÀdje och hur det har förÀndrats. Vad Àr meningsfull matematik? Hur gör lÀrare matematiken meningsfull? Vad finns skrivet i de tidigare styrdokumenten kring meningsfull matematik? Hur ser dagens styrdokument Lpo 94 ut med fokus pÄ meningsfull matematikinlÀrning? För att svara pÄ frÄgestÀllningarna har jag genomfört en litteraturstudie och intervjuer. LÀrarna tolkade att meningsfull matematik var nÀr eleverna fick utgÄ ifrÄn sin egen kapacitet och kÀnna att de klarar av det.

Matematikundervisningen i IB, International Baccalaureate, programmet. En jÀmförelse med svenska program.

Syftet med detta arbete Àr att jÀmföra International Baccalaureate Diploma Programme (IB), med svenska SP och NV program. Detta görs genom att besvara frÄgan hur innehÄllen i matematikkurserna pÄ IB programmet skiljer sig frÄn matematikkurser som ges i de svenska programmen. Inte enbart innehÄllet i kurserna jÀmförs utan Àven timplanen granskas för att undersöka om arbetsbördan i programmen skiljer sig Ät. Den lÀttaste matematikkursen som undervisas i IB programmet, Mathematical Studies Àr mest lik de svenska Matematik A-C kurserna. Den andra IB kursen, Mathematical Methods tÀcker framförallt Matematik A-E kurserna medan den tredje kursen, Mathematics Higher Level stÀmmer bÀst överens med Matematik kurserna A-F och Matematik-diskret.

Matematik i förskolan

Med utgÄngspunkt i Doverborg och PramlingSamuelssons tre studier (1987, 1999, 2004) kring pedagogers synsÀtt pÄmatematikens roll i förskolan har detta examensarbete Àmnat ge svar pÄ hur dagensförskollÀrare ser pÄ matematiken i förskolan. För att inspirera till ett rikarematematikarbete har förskollÀrare som aktivt arbetar med matematik intervjuats. FörskollÀrarna i studien vittnar om att de undersenare Är tagit in mer matematik i förskolans verksamhet och att de arbetar mermedvetet med matematiken nu Àn vad de gjorde för ett par Är sedan.AntalsförstÄelsen var det innehÄllsbegrepp som angavs mest frekvent underintervjuerna liksom att barnen ska erfara och lÀra sig anvÀnda olika matematiskabegrepp. FörskollÀrarna menar att matematiken finns överallt och att det Àrviktigt att synliggöra och uppmÀrksamma matematiken för barnen. I dettaexamensarbete kan man se att matematiken sker reflekterat och den synliggörs pÄett bÀttre sÀtt jÀmfört med Doverborg och Pramling Samuelssons samtligastudier..

RÀkna matte : En kvalitativ studie om faktorer som pÄverkar elevers motivation till matematik

Forskning visar att elevers syn pÄ sina egna kunskaper, deras osÀkerhet i matematik samt matematikundervisningens utformande kan pÄverka motivationen och lÀrandet i matematik. Med bakgrund i tidigare forskning syftar dÀrför denna studie till att fÄ en fördjupad förstÄelse för vilka faktorer som kan pÄverka elevers motivation till Àmnet matematik. Studien syftar ocksÄ till att finna skillnader och likheter mellan de faktorer som pÄverkar elevers motivation till matematik i Ärskurs ett, Ärskurs tre och Ärskurs sex. Studien Àr kvalitativ och 12 elever intervjuades; fyra i Ärskurs ett, fyra i Ärskurs tre och fyra i Ärskurs sex. Tre observationer har ocksÄ genomförts under en matematiklektion dÀr de intervjuade eleverna deltagit.

Procentprojektet. Ett undervisningsförsök i matematik i skolÄr 6 med fokus pÄ elever i matematiksvÄrigheter.

Procentprojektet. Ett undervisningsförsök i matematik i skolÄr 6 med fokus pÄ elever i matematiksvÄrigheter.Syftet med följande arbete Àr att studera elevers lÀrande i matematik med fokus riktat mot elever i behov av sÀrskilt stöd. Undersökningsmetoden Àr ett undervisningsförsök. Undervisningens ÀmnesinnehÄll Àr introduktion av begreppet procent i skolÄr 6. Försöket utgÄr frÄn matematisk modellering som teori. Först görs en genomgÄng av faktorer som kan bidra till gynnsamma villkor för elevers lÀrande.

Matematik + textilslöjd = sant : Om Àmnesövergripande arbete i matematik och textilslöjd pÄ grundskolan.

Enligt vÄr erfarenhet har textilslöjden och matematiken en naturlig koppling till varandra och det vardagliga bruket av matematik. Vi tror att textilslöjden kan bidra till att öka elevers förstÄelse för matematisk problemlösning. Litteraturstudier vi gjort visar att teoretiskt och praktiskt arbete gynnar varandra och genom ett Àmnesövergripande arbete med den teoretiska matematiken och den praktiska textilslöjden skulle elevers lÀrande kunna frÀmjas. I en kvalitativ undersökning har 14 personer verksamma i skolan intervjuats, i syfte att öka förstÄelsen hur Äsikter och erfarenheter pÄverkar förutsÀttningar för Àmnesövergripande arbete i textilslöjd och matematik. Resultatet redovisas i bÄde kvalitativ och kvantitativ form.

Gymnasieelevers motivation i Àmnet matematik

Syftet med vÄr undersökning var att studera varför gymnasielever Àr motiverade till Àmnet matematik. För att ta reda pÄ detta anvÀnde vi oss av kvalitativa intervjuer. Undersökningen genomfördes vÄrterminen 2004 i en gymnasieskola i LuleÄ. Eleverna studerar pÄ ett teoretiskt program. Vi kunde i vÄr undersökning se att eleverna var motiverade till matematiken av nÄgra olika anledningar.

LÀrares tankar om intresse för matematik hos elever pÄ
yrkesförberedande program

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lÀrare tÀnker angÄende yrkeselevers intresse för matematik, samt Àven att undersöka hur lÀrare arbetar och vill arbeta för att vÀcka elevers intresse och arbetslust. UtifrÄn syftet diskuteras begrepp som intresse, motivation och lust att lÀra, samt Àven matematik, vad det Àr och varför det Àr viktigt. För denna undersökning intervjuades tre matematiklÀrare. Den generella bilden av elever pÄ de yrkesförberedande programmen var att dessa i allmÀnhet Àr ointresserade av matematik och ovilliga att arbeta med Àmnet. LÀrarna menade att eleverna inte sÄg nÄgon nytta med matematiken och att det kanske skulle behövas en starkare verklighetsanknytning för att förÀndra den synen.

Matematiken frÄn förskola till skola : En jÀmförande studie av matematikövergÄngen i Sverige och England.

I förskolan ska barnen möta en praktisk och lekfull matematik. Även i de tidiga Ă„ren i skolan ska lek ges stort inflytande. ÄndĂ„ har jag trĂ€ffat pĂ„ barn i de tidiga Ă„ren i skolan som uttrycker att matematik bara Ă€r nĂ„got som görs i böcker. DĂ€rför Ă€r syftet med min studie att undersöka övergĂ„ngen i matematik frĂ„n förskola till skola i bĂ„de Sverige och England. De undersökningsmetoder som anvĂ€nds Ă€r kvalitativa intervjuer med bĂ„de barn och pedagoger, samt lektionsobservationer.Resultatet visar att matematikövergĂ„ngen i England följer en tydligare röd trĂ„d Ă€n hĂ€r i Sverige och Ă€ven att barnen dĂ€r har lĂ€ttare att uppfatta den.

RĂ€kna med dans! : Om dansmatte som verktyg i matematikundervisning

Det övergripande syftet med denna undersökning var att studera dans som verktyg för lÀrande. Studien fokuserar pÄ dansens betydelse för lÀrandet i matematik samt lÀrares och elevers uppfattningar om dansmatte. I studien har vi genomfört kvalitativa intervjuer med elever, dans- och matematiklÀrare som arbetar med dansmatte samt lÀst relevant litteratur som rör matematik och lÀrande, estetiska lÀrprocesser och dans som verktyg för lÀrandet. NÄgra av intervjuerna utfördes pÄ en skola som arbetar med dansmatte och nÄgra via telefon och e-mail. Det centrala som framkom i studien var att alla, utom en medverkande elev, Àr eniga om att dansmatte Àr ett bra medel för lÀrande i matematik och eleverna pÄstod att de lÀr sig lÀttare genom att anvÀnda kroppen.

Solen Redundans

UtifrĂ„n nyfikenhet och egna erfarenheter har denna undersökning uppstĂ„tt. Studien Ă€r en kort undersökning av Ă€mnesintegreringen mellan matematik och trĂ€- och metallslöjd med fokus pĂ„ geometri i grundskolans senare Ă„r. Med stöd av bĂ„de lĂ€roplanen och kursplanerna för matematik och slöjd finns tydliga underlag för en Ă€mnesintegrering dĂ€remellan. Även fördelar och nackdelar med ett Ă€mnesövergripande arbete av matematik och trĂ€- och metallslöjd utifrĂ„n lĂ€rar- och elevperspektiv har undersökts. Fyra undervisande matematiklĂ€rare med olika Ă€mneskombinationer i grundskolans senare Ă„r samt nio elever i Ă„rskurs 7 och 8 har intervjuats i denna studie.

Hur lek kan fra?mjas fo?r barn med autistiska symptom : En studie gjord pÄ ett korttidsboende

Syftet med studien var att ta reda pa? hur man kan fra?mja lek fo?r barn med autistiska symptom som bor pa? korttidsboenden. En kvalitativ intervjuunderso?kning gjordes med sex deltagare och analyserades sedan genom en tolkande fenomenologisk analys (IPA). Fyra huvudteman med tillho?rande tva? underteman var valdes ut.

Betydelsen av praktisk matematikundervisning

Syftet med min undersökning Àr att ta reda pÄ hur lÀrare förhÄller sig till praktisk matematik, hur de tar sig an undervisningen och vad de vill uppnÄ med tanke pÄ elevernas utveckling och förstÄelse för Àmnet. Med studien vill jag ocksÄ se hur praktisk matematik fungerar i undervisningen. För att fÄ svar pÄ mina frÄgor har jag intervjuat lÀrare pÄ olika skolor, frÄn Ärskurs 1 till 5. Jag har gjort klassrumsobservationer för att se hur lÀrare tar sig an undervisningen och dÀrefter jÀmfört med intervjusvaren. Praktisk matematik grundar sig pÄ att eleverna fÄr arbeta pÄ ett konkret sÀtt, dÀr de ser kopplingen mellan skolmatematiken och vardagsmatematiken.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->