Sök:

Lärares tankar om intresse för matematik hos elever på
yrkesförberedande program


Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärare tänker angående yrkeselevers intresse för matematik, samt även att undersöka hur lärare arbetar och vill arbeta för att väcka elevers intresse och arbetslust. Utifrån syftet diskuteras begrepp som intresse, motivation och lust att lära, samt även matematik, vad det är och varför det är viktigt. För denna undersökning intervjuades tre matematiklärare. Den generella bilden av elever på de yrkesförberedande programmen var att dessa i allmänhet är ointresserade av matematik och ovilliga att arbeta med ämnet. Lärarna menade att eleverna inte såg någon nytta med matematiken och att det kanske skulle behövas en starkare verklighetsanknytning för att förändra den synen. Förutom verklighetsanknytning såg lärarna ett varierat arbetssätt och ett mer varierat innehåll som tänkbara förbättringar av undervisningen. En av lärarna var dock något kritisk mot verklighetsanknytning och konkretisering, då han anser att detta strider mot vad matematik är och vad den används till. En av de främsta orsakerna till att oviljan att arbeta med matematik är hög ansåg lärarna vara negativa attityder i klassen, där elever som arbetar inte ses som ?inne?. Ingen av lärarna ansåg att dagens system där elever på gymnasieskolans alla program läser samma matematikkurs, var bra.

Författare

Kristina Engström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..