Solen Redundans
Utifrån nyfikenhet och egna erfarenheter har denna undersökning uppstått. Studien är en kort undersökning av ämnesintegreringen mellan matematik och trä- och metallslöjd med fokus på geometri i grundskolans senare år. Med stöd av både läroplanen och kursplanerna för matematik och slöjd finns tydliga underlag för en ämnesintegrering däremellan. Även fördelar och nackdelar med ett ämnesövergripande arbete av matematik och trä- och metallslöjd utifrån lärar- och elevperspektiv har undersökts. Fyra undervisande matematiklärare med olika ämneskombinationer i grundskolans senare år samt nio elever i årskurs 7 och 8 har intervjuats i denna studie. Resultatet av undersökningen visar att dagens undervisning inte innehåller någon integrering mellan matematik och trä- och metallslöjd. Dock är både lärare och elever är överlag positivt inställda till ett sådant samarbete i framtiden. Intressant är att nästan hälften av eleverna i undersökningen inte ser kopplingen mellan matematik och trä-och metallslöjd alls medan resterande elever tror att ämnena kan gynna varandra.