Sökresultat:
551 Uppsatser om Manager - Sida 27 av 37
Revisor VS Redovisningskonsult : en studie av banktjänstemäns syn på revisorer och redovisningkonsulter avgörande faktor vid kreditbedömning
Mycket har förändrats de senaste åren inom revisionsbranschen. Revisionsplikten har avskaffats för små- och medelstora företag, vilket lett till stora omställningar. Revisorerna är nu inte obligatoriska för dessa företag, vilket öppnar upp marknaden för redovisningskonsulter. Redovisningskonsulternas roll har blivit allt mer omfattande. Vissa källor menar även att revisorns och redovisningskonsultens roller kommer närma sig varandra mer och mer i framtiden.
Den gröna myten : En kommuns strategiska arbete mot hållbarhet, samarbetsanda och affärsmöjligheter
Our aim is to create a greater understanding for how Växjö Municipality is working with their vision, strategy and brand, and also how it is perceived by the business sector. This understanding will help us to highlight success factors and pitfalls that exist in the creation, implementation, and maintenance of a municipality?s identity, image and profile to convince the business sector to follow.Methodology: We have been using an abductive and qualitative research-method in which semi-structured interviews have been the basis of our empirical material. We had interviews with three employees, a communication Manager and the mayor at Växjö Municipality as well as four organizations and two companies with sustainable focus. We did this to get different perspectives and thereby get a greater understanding.Analysis & conclusion: We have been able to identify both success factors and pitfalls in Växjö Municipality's strategic sustainability work.
Åtagande och motivation ? Studie av frivillig extern rörelse bland chefer i kommunal verksamhet
I denna uppsats har en kvalitativ studie genomförts angående chefer i offentlig förvaltning och vad som påverkat dem att säga upp sig. Forskning som redan finns angående motivation och åtagande är till stor del framtagen och applicerad i privata organisationer och företag, vilket var en av motiveringen till denna infallsvinkel i uppsatsen. Empirin har hämtats från en av Sveriges största kommuner, där alla deltagare tidigare arbetas som chefer men avlutat sin anställning under 2012. För att belysa ett fenomen med hög chefsomsättning har semistrukturerade intervjuer genomförts med chefer som arbetat i områdena äldrevårdsomsorg och funktionshinder. Data i form av information och uttalanden samlades in från deltagarna angående vad som påverkat deras beslut om uppsägning.
Effektivare traktordemonstrationer : femtio lantbruksföretag svarar
The background to this paper is the fact that many products are demonstrated to show the consumer value of the product. This is generally the fact when it comes to agricultural products, such as tractors. The growing number of models makes this even more import for the retailer to perform a demonstration that really catches the interest of a prospect customer.
One problem is that these demonstrations are expensive and many small retailers have difficulties to afford demonstrations of every model.
Together with Åhmans Traktorcentrum AB a market investigation was conducted. The company has its primary sales area in the region of Östergötland and north part of Småland. Åhmans Traktorcentrum AB is a John Deere dealer.
Konflikter på jobbet - ett problem för chefer. Vårdenhetschefers hantering av interpersonella konflikter
IntroduktionInterpersonella konflikter är vanligt på arbetsplatser, vilket har en negativ påverkan på arbetsklimat och trivsel. Även patienternas omvårdnad kan beröras av konflikter i personalgruppen. Chefen är den som förväntas ingripa för att lösa sådana problem, men för chefer är konflikthantering ett område som upplevs svårt, som tar mycket tid och där man saknar kunskap.SyfteAtt undersöka vilka konflikthanteringsstrategier vårdenhetschefer använder vid interpersonella kon-flikter, och vad som påverkar valet av konflikthanteringsstrategi.MetodStudien är en litteraturstudie i vilken 7 vetenskapliga studier/artiklar ingår. Ingående artiklar hämtades från databaserna PubMed, CINAHL och Scopus, samt med manuell sökning i tidskrifterna Journal of Nursing Management och Journal of Advanced Nursing. Artiklarna var publicerade mellan 1991 och 2008.ResultatStudierna visade att vårdenhetschefer ofta använder konflikthanteringsstrategier som endast ger kort-variga lösningar, och som inte är effektiva.
Kommunikation och samordning : En studie av internkommunikationen inom Region Värmland
This paper deals with the subject internal communication. We received this assignment from Region Värmland, an organization formed jointly by the 16 municipalities in the county of Värmland, to take responsibility for regional development, growth issues, culture and adult education in Värmland. The organization consists of a number of geographically dispersed units with specialized working areas. In this type of organization, there are high demands on internal communication as a tool to coordinate the organization?s different units and integrate their work, in order to reach the common goals.
En Kommunikations Illustration : Interaktionen mellan deltagare i ledarlösa samarbeten
Purpose: The objective of this study is to illustrate how participants in leaderless based projects communicate with each other. Several studies have focused on technology-supported projects, such as open source projects, with an established project Manager and goal. There is a lack, to the best of our knowledge, in studies that deal with the communication pattern in a leaderless computer supported collaborative project.Method: We have chosen to use a quantitative method where we systematically group several messages according to their content. This method was used in a similar study to illustrate the communication between participants involved in an open source project. We have taken the same Kripendorff based method and adapted it to our study by adding more descriptive variables.Theoretical perspectives: Manuel Castell discusses the aspects of a new communication power that is rooted in the individual as part of a larger creative audience.
Managerbyte? : En studie av aktieprisets reaktion när fotbollsmanagern lämnar klubben
I februari 2006 avskedas Graham Souness från Newcastle United efter en tids dåliga resultat. Den dagen han avskedas tar aktien ett skutt uppåt, således tyckte marknaden det var bra att han avskedades trots att det innebar ökade kostnader för klubben. Med detta som faktum uppstod vår problemformulering:Hur påverkas börsnoterade fotbollsklubbars aktiekurs när Managern lämnar klubben?Syftet har varit att undersöka om det förekommer avvikande avkastning när en fotbollsManager lämnar klubben. Vi har också gjort en jämförelse med hur det ser ut när VD: n lämnar ett företag.
Vilka chefsegenskaper kan relateras till hälsofrämjande ledarskap? : en enkätstudie bland chefer på sjukhus
Nilsson, P. (2005). Which Manager qualities can be related to a health promotive leadership? A questionnaire study among Managers at hospitals. (41 p.)AbstractPeople?s working life and individual health can be seen as strongly related to each other because people spend the most of their adult lives at their places of work.
Outsourcing av ekonomifunktionen utomlands : en fallstudie på företaget Dell
Syftet med denna uppsats är att skapa förståelse för, varför företag väljer att outsourca sin ekonomifunktion utomlands, samt identifiera eventuella oförutsedda kostnader. För att illustrera detta genomförs en fallstudie på företaget Dell. Våra data har vi inhämtat genom en kvalitativ undersökning i form av en fallstudie på företaget Dell. Vi har valt att genomföra en längre intervju med två nyckelpersoner på det svenska kontoret i Solna. I teoriavsnittet presenteras litteratur och artiklar om vad outsourcing är och innebär samt forskningsartiklar gjorda om varför företag outsourcar sin ekonomifunktion och vad de önskar uppnå.
Tjänstemarknadsföring inom fastighetsförmedling : en studie av Fastighetsbyråns förmedling av lantbruksfastigheter
Services, no matter if they are established on the market or not, are often problematic since they are difficult to define for the customer. An example of such services is an real estate agent offers his or her service when it comes to all types of real estate. The purpose of the intermediation is to sell a costumers real estate to a buyer and act arbitrator between the two parties, this means that good communication is very important. To pin down what the service is all about and to know how to communicate is essential. When it comes to land and forest holding a special need of knowledge and experience is needed to be able to act professionally.
Stressorer och copingstrategier hos projektledare i interna förändringsprojekt
Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka vilka stressorer som fo?rekommer hos projektledare i interna fo?ra?ndringsprojekt. Vidare syftar uppsatsen till att beskriva vilka former av ka?nslo- och problemfokuserad coping som projektledare anva?nder i interna fo?ra?ndringsprojekt inom vinstdrivande organisationer.Utifra?n den teoretiska bakgrunden om att fo?ra?ndringsprojekt a?r komplexa, kra?ver prioriteringar av resurser och dessutom ofta mo?ter motsta?nd, identifierades fem olika problemomra?den inom interna fo?ra?ndringsprojekt. En kvalitativ metod anva?ndes fo?r att besvara uppsatsens syfte, da?rsemistrukturerade intervjuer med sex respondenter a?gde rum pa? olika vinstdrivande organisationer i Va?rmland.
Tjänstemannarollen i migrationspolitikens implementering : En kvalitativ studie av ett nedifrånperspektiv
Denna undersökning syftar till att undersöka om de som är involverade i WISH på Metall-precision AB uppfattar WISH som en förbättrad och effektivare kommunikationsstrategi. Vi syftar på förbättrad i relation till hur det var innan WISH infördes, det vill säga innan år 2009. Kommunikationen inom WISH studeras främst ur ett Manager perspektiv, tio av tolv inter-vjupersoner i denna undersökning har ett personalansvar.Undersökningen ägde rum på Metallprecision AB i Västersund. Sedan år 2009 pågår ett nytt förbättringsarbete, en förändringsprocess, som leder till effektiviseringar och förbättringar för Metallprecision AB. Detta förbättringsarbete kallas WISH.
Livsmedelssäkerhet ur ett försörjningskedjeperspektiv
.Sammanfattning
Titel: Livsmedelssäkerhet ur ett försörjningskedjeperspektiv
Författare: Cecilia Eken
Jonas Karlsson
Handledare: Carl-Henric Nilsson, Ekonomihögskolan, Lunds Universitet
Fredrik Nilsson, Avdelningen för Förpackningslogistik, Lunds Tekniska Högskola
Christina Skjöldebrand, Avdelningen för Förpackningslogistik, Lunds tekniska Högskola
Torgny Nyholm, General Manager Food, Schenker AB
Problemställning: Vilka, för produktsäkerheten och spårbarheten, kritiska punkter finns det inom den studerade livsmedelsförsörjningskedjan?
Hur bör de kritiska punkterna bäst hanteras/åtgärdas/förbättras?
Syfte: Syftet med examensarbetet är att utvidga begreppet kritiska punkter, från att enbart fokusera på produktsäkerhet, till att även innefatta för spårbarheten kritiska punkter i informationsflödet samt relationerna företagen emellan. Vidare syftar examensarbetet till att ta fram en modell för att hantera försörjningskedjans utvidgade kritiska punkter.
Metod: Examensarbetet är en studie av en hel försörjningskedja, bestående av ett antal fristående och icke-linjärt interagerande enheter, i ett livsmedelssammanhang. Studien av denna är utförd inom systemparadigmet och det angreppssätt som använts en fallstudie.
Kundrelationer i ett tjänsteföretag ? En fallstudie om Nordea
Kundrelationer har alltmer uppmärksammats av företag sedan 80-talet eftersom det lönar sig förföretagen att ha långsiktiga relationer med sina kunder. Relationsmarknadsföringen har växt framför att underlätta för företag att skapa långsiktiga och lönsamma kundrelationer. Dennamarknadsföring är en motsats till den traditionella marknadsföringen som har fokus påtransaktionsutbyte. Enligt relationsmarknadsföringens perspektiv krävs det av företagen att varakundorienterade och kunna tillfredställa kundens behov, förväntningar och önskemål medanpassade produkter/tjänster. Kunderna behandlas vanligtvis inte individuellt utan segmenterastill olika kundgrupper med gemensamma faktorer i relationsmarknadsföringen.