Sök:

Stressorer och copingstrategier hos projektledare i interna förändringsprojekt


Syftet med denna uppsats a?r att underso?ka vilka stressorer som fo?rekommer hos projektledare i interna fo?ra?ndringsprojekt. Vidare syftar uppsatsen till att beskriva vilka former av ka?nslo- och problemfokuserad coping som projektledare anva?nder i interna fo?ra?ndringsprojekt inom vinstdrivande organisationer.Utifra?n den teoretiska bakgrunden om att fo?ra?ndringsprojekt a?r komplexa, kra?ver prioriteringar av resurser och dessutom ofta mo?ter motsta?nd, identifierades fem olika problemomra?den inom interna fo?ra?ndringsprojekt. En kvalitativ metod anva?ndes fo?r att besvara uppsatsens syfte, da?rsemistrukturerade intervjuer med sex respondenter a?gde rum pa? olika vinstdrivande organisationer i Va?rmland. En egen analysmodell la?g till grund fo?r analysen som genomfo?rdes genom en kombination av begrepps- och datastyrd tematisk analys som skedde med hja?lp av kodning.Studiens resultat pa?visar tolv stressorer relaterade till identifierade problemomra?den. En fo?ra?nderlig och otydlig va?g mot ma?let, tidspress och ho?g arbetsbelastning, att beho?va mo?ta motsta?nd mot fo?ra?ndringar och kommunikationsbrist a?r exempel pa? stressorer inom de olika problemomra?dena. Problemfokuserade copingstrategier relaterade till interna fo?ra?ndringsprojekt a?r planera och prioritera, sa?tta gra?nser och kommunicera. Ka?nslofokuserade copingstrategier a?r undvikande, aktiv a?terha?mtning och socialt sto?d.Resultatet visar ocksa? att stressorerna pa?verkar varandra och da?rmed pa?verkar projektledaren pa? ett annat sa?tt a?n en enskild stressor i sig. Copingstrategierna kan sammankopplas med specifika stressorer. Exempelvis kan stressorn tidspress och ho?g arbetsbelastning kopplas till den problemfokuserade copingstrategin planera och prioritera. 

Författare

Anna Bengtsson Lantz Rebecca Strand Zara Svensson Birath

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Handelshögskolan

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..