Sökresultat:
7181 Uppsatser om Management of enterprises - Sida 21 av 479
Finns det ett bortglömt segment på villamarknaden ?
Uppsatsen handlar om småhushållens bostadssituation, deras behov och önskemål om att få bosätta sig i ett litet hus i stället för i en lägenhet. Uppsatsen tar även upp varför inte byggföretagen och de kommunala bostadsbolagen tillgodoser småhushållens behov och önskemål. Vårt huvudsyfte med denna uppsats har varit att besvara frågorna:* Finns det ett bortglömt segment på villamarknaden * Hur är villamarknaden uppbyggd för att tillgodose behov och önskemål hos hushåll bestående av en till två personer..
En fallstudie av Findus - Sambanden mellan ett företags koncernstrategi, organisation och ekonomistyrning
Studien har undersökt Findus och dess samband mellan koncernstrategin, organisationen och ekonomistyrningen. Detta resulterade i att författarna fann att det finns starka samband mellan delarna och att dessa är starkt integrerade. Tre starka samband påvisades: toppstyrd budget är det starkaste styrmedlet, finansiellt fokus präglar företaget och produktfokus i termer av utveckling och lönsamhet..
Varumärke.com ? en studie i att kommunicera sin varumärkesidentitet på internet
Dagens samhälle har blivit alltmer komplext vilket lett till att företag måste söka nya tillvägagångssätt för att hävda sig i den alltmer rådande konkurrensen. Företag måste i och med globaliseringens framfart bli mer effektiva i sin marknadsföring och på något vis skapa mervärde hos konsumenten för att urskilja sig gentemot sina konkurrenter. Uppsatsen Varumärke.com behandlar huruvida företag kan komma att förmedla mervärde via sin varumärkesidentitet med hjälp av internet som ett kommunikationsverktyg..
Att koka soppa på en spik - en studie av den svenska storköksbranschen
Uppsatsen visar att fallföretaget, verksamt i den svenska storköksbranschen, står inför fyra strategiska val. Dessa val har drivits fram genom utvecklingen av egna märkesvaror, ökad centralisering bland slutanvändare och grossister samt därtill medföljande prispress. Slutsatsen är att fallföretaget torde välja en ingrediensfokuserad produktstrategi, fokusera på befintliga kunder och kategorier där man innehar produktledarskap samt fortsätta arbetet med intensiv produktutveckling..
Revision i den lokala självstyrelsen
I vår studie har vi försökt att klargöra vilka roller de förtroendevalda revisorer och de sakkunniga har i den kommunala revisionen. Vi har funnit att det finns en del problem när det gäller de förtroendevaldas brist på kompetens och oberoende. Dessutom är de sakkunnigas påverkan under revisionsprocessen väldigt stor, vilket kan leda till att revision genomförs enligt samma mallar i flera olika kommuner och kommunen inte får den särpräglade granskning som den kommunala revisionen är tänkt att resultera i..
Kreditbetyg - en alfabetisk utgångspunkt i ett numeriskt perspektiv
Studiens syfte är att, på den amerikanska marknaden, undersöka vilka publika finansiella nyckeltal som påverkar ett företags långsiktiga kreditbetyg. Studien ämnar även, i samma kontext, utreda hur nyckeltalen förhåller sig till varandra. Den teoretiska referensramen består av tidigare forskning och som metod har en multipel linjär regressionsmodell använts. Empirin är baserad på företag på amerikanska S&P 500. Slutsatsen är att det med 8 finansiella nyckeltal är möjligt att förklara ca 65 % av ett kreditbetyg..
H&M och COS ? House of Brands eller Branded House
Utifrån varumärkesteorier undersöka vilka konsekvenser H&M´s beslut att lansera sitt nya varumärke COS som ett fristående varumärke utan någon synlig koppling till H&M har haft på konsumenternas uppfattning om varumärkena. Vi dragit slutsatsen att konsumenterna påverkas positivt av H&M´s val att övergå till ett House of Brands och lansera COS som ett fristående varumärke. Den osynliga, men samtidigt tydliga kopplingen är en viktig framgångsfaktor..
A Comparison of Strategic Alliances and Mergers & Acquisitions and their Impact on Shareholder Value
A comparison of strategic alliances and mergers & acquisitions and their impact on shareholder value has been done. By using an event study methodology, the announcements of these strategic approaches has been analysed in order to understand which strategic approach affect shareholder value most favourably..
Managers´ perception of leadership in the 21st Century
We have decided to conduct a case study of German and Swedish mid-level managers within the automobile industry. Primarily we used a qualitative method of investigation and a phenomenographical methodological approach in order to conduct an in depth analysis. We conducted semi-structured interviews with six mid-level managers each in Germany and Sweden. The semi-structured interviews allowed us to conduct flexible interviews which enabled these managers to speak relatively freely about their own view of leadership. Throughout our investigation we have based our results on the empirical findings and at the same time sought explanations to different phenomenon in relevant secondary data, such as management literature, thus used the abductive method of investigation..
Krisreklam - En försvarsretorisk och bildsemiotisk analys av fenomenet
Uppsatsen analyserar tre fall av krisreklam från företagen Mercedes, Shell och Skandia utifrån försvarsretoriken och bildsemiotiken. Uppsatsen föreslår, diskuterar och analyserar termen krisreklam, vilket är uppsatsen främsta bidrag. Krisreklamen är ett budskap publicerat i ett köpt medium i syfte att påverka image. Vidare analyserar uppsatsen trovärdigheten i de tre krisreklamannonsernas budskap..
The Success of None-Joint Venture Strategic Alliances
The companies? managements acknowledge personal relations and trust, through good communication and predefined responsibilities and goals, as key factors to succeed in strategic alliance. These factors did not always exist according to the employees? involved. This research, in contrast, suggests that these factors are subordinate to the correlation between the company?s vision and the alliance objectives, hence level of priority, which indicates that management has hidden motives for entering the strategic alliance.
Callcenter inom banksektorn - En kvalitativ fallstudie ur ett organisationsperspektiv
Uppsatsen handlar om hur callcenter inom banksektorn skapades, hur de ser ut idag och hur framtiden ter sig. De företag vars callcenter studeras är: Föreningssparbanken, Handelsbanken, Nordea och SEB. Metoden är för studien är induktiv och kvalitativ. För att inhämta empiri och vi använt oss utav en kombination av semistrukturerade/ostrukturerade intervjuer. De teoretiska källor vi har använt oss utav är till exempel Mintzberg och Morgan..
Veckodagseffekter på den ryska börsen RTS
Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka omeffektiva marknadshypotesen håller på den ryska RTSbörsen. Med andra ord vill vi utreda omveckodagseffekt kan observeras på den ryskabörsmarknaden för att sedan kunna avgöra ommarknaden faktiskt är effektiv.Testresultaten visar att det finns veckodagseffekter år2000 och 2005. Eftersom dessa effekter visar sig varaicke-bestående så drar vi slutsatsen att ryska marknadeninte är ineffektiv, men effektiviteten kan inte hellerpåvisas pga. andra faktorer som kan påverkaeffektivitet..
Outsourcing som pausknapp
Syfte: Att undersöka huruvida outsourcing används som enpausknapp för att skjuta upp problemet och i framtidenta ställning till funktionens vara eller icke vara inomföretaget samt studera vad som görs under tidenfunktionen är outsourcad och om detta möjliggörinsourcing för företaget. Slutsats:Ett mönster infinnes i de tidiga stadierna av outsourcing. Ett uttalat beslut eller planering förinsourcing är sällsynt. Företagen använder olikatillvägagångssätt angående förberedande för eneventuell insourcing..
Enabling Smart Research and Development through Knowledge Conversation
Abstract Title: Enabling Smart Research and Development through Knowledge Conversation Seminar date: 2005-06-08 Course: Master thesis in business administration, 10 Swedish credits (15 ECTS) Authors: Andreas Johnsson, Johan Rosendahl Advisors: Lars Bengtsson Key words: Knowledge management, Knowledge conversation, Research and development, Ba, Trelleborg Purpose: The purpose of the thesis is to create a model that shows how knowledge management aimed at research and development processes can be used and how the theoretical fields can be connected. Methodology: The thesis is based on abductive perspective where empirical and theoretical material has been mixed to create a foundation for the analysis. Theoretical perspectives: Theories concerning knowledge management and research and development have primarily been used. These have been complemented with material about team structures and incentive systems. Empirical foundation: The empirical material is based on semi structured, mostly qualitative interviews and strictly quantitative inquiries performed at Industrial Hose within the Trelleborg group.