Sökresultat:
2095 Uppsatser om Makt bemötande - Sida 9 av 140
"Jag skulle inte klarat det utan dig" : en studie av makt och bemötande av kvinnor utsatta för vÄldtÀkt
Kvinnor utsatta för vÄldtÀkt Àr en patientgrupp som riskerar att fara illa i mötet med hÀlso- och sjukvÄrden. Bristen pÄ kunskap och erfarenhet hos sjuksköterskor, sÄ vÀl som vÄrdinrÀttningars brist pÄ rutiner, skapar utrymme för sjuksköterskornas egna vÀrderingar vilket kan medföra att kvinnan upplever en fortsatt krÀnkning. Studien syftade till att belysa sjuksköterskors omvÄrdnadsstrategier i mötet med kvinnor utsatta för vÄldtÀkt, ett omrÄde i vilket kunskapen Àr begrÀnsad. Foucaults arbeten om makt utgjorde utgÄngspunkt för analys och struktur av data. En hypotes formulerades; maktförhÄllande finns i varje relation.
Transhumanism : En studie av biomodifikation och makt i "Robocop" och "Gattaca"
Den mÀnskliga horisonten har alltid varit föremÄl för expandering. Sökandet efter att finna ny potential i vÄrt biologiska pussel har varit, och Àr, nÄgot som stÀndigt utvecklas. En kontroversiell gren i detta sökande utgörs av transhumanism. I denna uppsats tillÀmpas den teori och ideologi som utgör transhumanism, och Äterknyts övergripande till filmerna ?Robocop? och ?Gattaca? dÄ dessa filmer belyser punkter som berör denna teori.
Elevinflytande-makt som gemenskap eller som dominans?
Mitt syfte med detta arbete var att undersöka hur elever och lÀrare i tvÄ klasser upplever och
definierar elevinflytande. Jag har utfört intervjuer med tvÄ lÀrare och fyra elever samt utfört
en enkÀtundersökning i de tvÄ klasserna. Resultatet av undersökningen visar att om lÀraren
visar en öppenhet gentemot eleverna, för en dialog med dem om skolarbetet och betraktar sina
elever som medproducenter sÄ resulterar det i en kÀnsla hos eleverna att de har ett stort
inflytande. Ă
andra sidan visar resultatet att eleverna kan kÀnna sig hÄglösa och omotiverade
om lÀraren kÀnner ett hot mot sin maktposition och om han/hon betraktar sina elever som
omogna och oförmögna att ta ansvar.
Elevinflytande handlar om makt som dominans eller som gemenskap. Inflytandet kan vara
antingen positivt eller negativt.
I maktens korridorer : en intervjustudie om bistÄndshandlÀggares upplevelser och tankar kring makt och myndighetsutövning
Som blivande socionom kan man kÀnna att det hÀr med makt och myndighetsutövning Àr nÄgot stort och ansvarsfullt. Detta Àr det nÄgot som mÄnga av oss kommer att ha som framtida arbetsuppgifter. I vÄrt arbete har vi försökt lyfta fram hur bistÄndshandlÀggare upplever och hanterar makten och myndighetsutövningen i sitt arbete. För att uppnÄ vÄrt syfte har vi intervjuat fyra bistÄndshandlÀggare om deras tankar och upplevelser inom detta Àmne. VÄra informanter har arbetat som bistÄndshandlÀggare mellan tre och tjugo Är.
Internet i en Revolution : En undersökning av hur Internet anvÀndes som ett verktyg för att pÄverka statsmakten i Iran samt hur oppositionen anvÀnd sig av Internet dvs. före och under, efter valet 2009.
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka, beskriva, analysera hur internet anvÀndes som ett verktyg för att pÄverka statsmakten i Iran samt hur oppositionen anvÀnde sig av internet före, under och efter valet 2009. De teorierna som jag anvÀnt mig av i min undersökning Àr den som StrömbÀck bygger i sin bok ?makt, medier och samhÀllet? om förtroende för internet och medialisering, publicitetsmodell och mediekonsumtion i förÀndring . Den andra teorin som jag utgÄr frÄn Àr den som Sunsteins byggde fram i sin bok ? Infotopia: how many minds produce knowledge? angÄende nya bloggar.
Makt: en faktor under kravfÄngst
Detta Àr en uppsats skapad med syftet att öka förstÄelsen för hur systemutvecklare ser sig sjÀlva identifiera och hantera maktförhÄllanden rörande intressenter inom kravfÄngst i systemutvecklingsprojekt, genom kvalitativa intervjuer och med en hermeneutisk stÄndpunkt. MaktförhÄllanden Àr mycket viktiga att övervÀga och ta i beaktande under kravhantering och dessa kan ha vÀldigt lÄngtgÄende effekter för framgÄngen i ett systemutvecklingsprojekt. Systemutvecklare har varierande Äsikter gÀllande i vilken utstrÀckning de skall anvÀnda sin egen maktposition och vissa anvÀnder formella metoder medan andra inte gör det. De senare Àr dock mer sÄrbara inför en situation dÀr maktförhÄllanden som okontrollerade orsakar negativa effekter för projektets framgÄng..
"Tiden pÄverkar allt" -En kvalitativ studie om vilan i en förskolekontext
I denna uppsats undersöker jag vilan pÄ en förskola och analyserar detta ur ett maktperspektiv. FrÄgestÀllningarna jag utgÄr frÄn Àr ?hur talar barnen om vilan?? och ?hur talar pedagogerna om vilan??. Studien Àr av kvalitativ metod dÀr jag har anvÀnt mig av intervjuer och fÀltanteckningar, som jag sedan har analyserat i koppling till Michel Foucaults teori om makt och styrning. Jag har anvÀnt mig av begrepp som styrning, tid och rutiner.
Hur Àr en bra chef? Och vad definierar en bra chef inom Àldreomsorgen?
Denna uppsats handlar om hur en bra chef Àr och hur en bra chef inom
Ă€ldreomsorgen kan definieras.
FrĂ„gestĂ€llningarna som uppsatsen bygger pĂ„ Ă€r: Ăr det personlig mognad eller bra
egenskaper som gör en person till en bra chef? Har det att göra med
karriÀrtÀnkande, intresse, makt eller Àr det personlig utveckling? Vad Àr det som
driver en mÀnniska att arbeta som chef?
För att besvara vÄra frÄgestÀllningar har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod, dÀr
vi har gjort sex stycken riktade öppna intervjuer med olika chefer inom
Àldreomsorgen. I vÄr resultatredovisning har vi bearbetat vÄra intervjuer genom att
tematisera enligt grund teorin. VÄr analys Àr sammankopplad med ett humanistiskt synsÀtt samt situationsanpassat- och utvecklingsinriktat ledarskap..
Ett möjligt subjekt och en nödvÀndig plats : En analys av lÀssituationen som den framstÀlls i "VÀgar genom texten"
Syftet med min uppsats Àr att undersöka hur lÀssituationen framstÀlls i en handbok i brukstextanalys. Mitt material Àr "VÀgar genom texten" (1997) av Lennart Hellspong och Per Ledin. Metoden utgörs av de textanalytiska verktygen: handlingspositioner, presuppositioner, metaforer och inferenser. I analysen anvÀnds diskurs-, makt- och subjektbegrepp hÀmtade frÄn Michel Foucault. Min analys visar att materialet generellt sett framstÀller lÀssituationen som en diskursiv process, men Àven som en traditionellt hierarkisk maktrelation dÀr lÀsaren begrÀnsas.
"Vi pratar aldrig om makt" - en studie om förskolepersonals förestÀllningar, intentioner och former för makt och motstÄnd i konstruktionen av det professionella subjektet
Sammanfattning
Studiens syfte Àr att vidga förstÄelsen kring hur förskolepersonal konstruerar sitt professionella subjekt. Förskolepersonalens förestÀllningar om och intentioner i verksamheten visar pÄ olika former för makt och motstÄnd i deras positionering som professionella. De centrala frÄgestÀllningarna för studien Àr: Vilka förestÀllningar, intentioner och former för makt och motstÄnd kan skönjas i förskolepersonalens samtal om förskolan och reflektioner kring egen praxis? Vad framtrÀder som betydelsefulla delar i förskolepersonalens konstruktion av det professionella subjektet? Hur, i förhÄllande till dessa delar, positionerar sig deltagarna som professionella? Deltagarnas gemensamma samtal och enskilda reflektioner kring eget agerande stÄr i fokus i studien.
Förutom Foucaults teorier om makt anvÀnds feministisk poststrukturalism i en strÀvan efter multipla förstÄelser av sÄvÀl subjektkonstruktionens processer som stÀllningstaganden och övervÀgande angÄende studiens utformning och innehÄll. Intervjusamtal med respektive arbetslag och individuella reflektionssamtal utgör studiens empiriska material.
Ăvervakning och makt i samhĂ€llet : En kvalitativ studie om konflikten mellan sĂ€kerhet och integritet
Denna studie handlar om debatten om den statliga myndigheten Försvarets radioanstalt och den lag, kallad FRA-lagen som denna myndighet mÄste följa vid övervakning. Studien har gjorts utifrÄn ett kvalitativt arbetssÀtt.Syftet med studien Àr att undersöka om de teorier om makt och övervakning som Michel Foucault presenterade under 18- och 1900-talet Àr aktuella Àn idag. För att vi ska kunna göra detta har vi anvÀnt oss av nyhets- och debattartiklar frÄn dagstidningarna Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet samt tvÄ videoklipp frÄn Sveriges Television, innehÄllande intervjuer med FRA:s generaldirektör Dag Hartelius och brittiske frilansjournalisten Duncan Campbell. De frÄgestÀllningar vi anvÀnder oss av i studien riktar sig mot att hjÀlpa oss att undersöka om Foucaults och Benthams teorier kan anvÀndas idag och dessa Àr följande: Hur tar sig Foucaults teorier om övervakning och makt uttryck i dagens samhÀlle?PÄ vilket sÀtt visar sig dessa teorier i debatten om FRA och FRA-lagen?VÄr teoretiska utgÄngspunkt grundar sig i Michel Foucaults teori om makt.Resultatet som vi kommit fram till grundar sig i de teman som vi har utarbetat i de artiklar som vi anvÀnder oss av i studien som Àr: Skydd, personlig integritet, lagstiftning och samarbete och Foucaults begrepp som han anvÀnder i sin maktteori som Àr följande: DisciplinÀr makt, foglighet, och institutioner.
OM SVERIGE I SITT ĂMNE OCH SVERIGE I SIN UPODLING : BILDEN AV SVERIGE I VETENSKAPSAKADEMIENS PRESIDIETAL 1739?1772
Uppsatsen fokuserar pÄ Livrustkammarens utstÀllning Maktspel (13/3 2014 - 5/1 2015) och handlar om historiebruk i populÀrkulturen. Med utgÄngspunkt i den svenska renÀssansen görs kopplingar till Englands elisabetanska tid samt den fiktiva kontinenten Westeros i HBO:s tv-serie Game of Thrones. Intentionen frÄn museet Àr att besökaren ska ifrÄgasÀtta historiebrukets olika anvÀndningsomrÄden och samtidigt belysa historiens dramatiska inslag. Jag har intresserat mig för de parallella maktspelen som sker i utstÀllningsrummet utöver de berÀttelser som Livrustkammaren presenterar. Uppsatsen syftar till att lyfta fram museer och utstÀllningars iscensÀttningskaraktÀr och min ambition Àr studera den interna ordningen i iscensÀttningen. Uppsatsen Àr uppdelad i fyra tematiska huvudkapitel.
FrÄn klubb till förbundsavdelning : Om de socialdemokratiska kvinnornas situation i kvinnoklubbarna under husmoderskontraktets tid
Syftet med uppsatsen Àr frÀmst att visa hur splittrade de socialdemokratiska kvinnorna var och att detta förklarar att de som kollektiv hade svÄrt att fÄ nÀmnvÀrd makt. Att deras makt var svag förklaras ocksÄ av att de kom med i arbetarrörelsen nÀr den fÄtt fast form, en form som mÀnnen skapat. Begreppet vÀgberoende förklarar hÀr kvinnornas svÄrigheter. Viktigt har ocksÄ varit att visa att flertalet kvinnor uppenbarligen engagerade sig för att fÄ umgÄs med andra kvinnor i en trivsam samvaro. De aktiva kvinnorna hade ofta inget uttalat stöd frÄn sina medsystrar..
Den goda viljans makt. En diskursanalys av ADHD-diagnosen
Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka hur ADHD-diagnostisering framtrÀder i skolan ur ett diskursanalytiskt perspektiv, utifrÄn intervjuer dels med pedagoger och dels med barn diagnostiserade med ADHD. Undersökningen baseras Àven pÄ 55 enkÀter besvarade av pedagoger samt visst utredningsmaterial. Studien fokuserar makt ur ett mikro- och makroperspektiv med skolan som huvudarena. Michel Foucaults syn pÄ relationen mellan makt och kunskap har varit bÀrande i undersökningen tillsammans med historiska jÀmförelser av skiftande normalitetsramar. Resultatet visar att den biomedicinska diskursen dominerar framför den psykosociala, nÀr ADHD-diagnostisering diskuteras.
Makt, kriminalitet och spelet om normalitetens grÀnser. Ur Foucaults perspektiv.
Power, Criminality and the gamble about bordering normality. From theperspective of Foucault. This study is about how criminality becomes a strategy of power used by the individual to overcome difficulties and gain advantages. This strategy of power sets loose a process of identity formation within the individual that gives shape to his own norms which are opposite to the one of the society. The individual norms and the normative society cooperate with one another in a cultural teamwork.