Sökresultat:
2095 Uppsatser om Makt bemötande - Sida 8 av 140
Leksaker, media och makt bland barn : finns det nÄgot samband?
Inga mellanmÀnskliga möten Àr fria frÄn makt, sÄ ej heller bland barn. Leksaker Àr en del av barns vardag och det förekommer att barn har med sig privata leksaker till förskolan. Men barns val av leksaker kan vara pÄverkat av de medietexter de stÀndigt möter. DÀrför utgör forskning kring lek, leksaker, makt, media och status en vÀv som bildar bakgrunden till denna studie. Syfte: Att synliggöra barns tankar kring privata leksakers betydelse för den sociala ordningen inom lekgemenskapen samt deras syn pÄ mediernas eventuella pÄverkan pÄ lek och leksaksval.
MAKTSPEL : En studie om iscensÀttning av kunskap pÄ Livrustkammaren
Uppsatsen fokuserar pÄ Livrustkammarens utstÀllning Maktspel (13/3 2014 - 5/1 2015) och handlar om historiebruk i populÀrkulturen. Med utgÄngspunkt i den svenska renÀssansen görs kopplingar till Englands elisabetanska tid samt den fiktiva kontinenten Westeros i HBO:s tv-serie Game of Thrones. Intentionen frÄn museet Àr att besökaren ska ifrÄgasÀtta historiebrukets olika anvÀndningsomrÄden och samtidigt belysa historiens dramatiska inslag. Jag har intresserat mig för de parallella maktspelen som sker i utstÀllningsrummet utöver de berÀttelser som Livrustkammaren presenterar. Uppsatsen syftar till att lyfta fram museer och utstÀllningars iscensÀttningskaraktÀr och min ambition Àr studera den interna ordningen i iscensÀttningen. Uppsatsen Àr uppdelad i fyra tematiska huvudkapitel.
Ăr det meningsfullt med samling? : en vetenskaplg essĂ€ om pedagogens makt och praktiska klokhet
EssÀn handlar om samlingen i förskolan dÀr jag har utgÄtt frÄn ett dilemma dÀr ett barn blir utskickad frÄn samlingen för att hen inte kan sitta still och behÄlla fokus. DÄ jag betraktar denna situation utifrÄn börjar jag reflektera kring om det Àr rÀtt av oss pedagoger att utesluta barn frÄn samlingen. Jag börjar ifrÄgasÀtta om samlingen Àr meningsfull för alla barn och varför vi har samling. Jag blir nyfiken pÄ hur synen pÄ samlingen utvecklat sig i den svenska förskolan frÄn 1830-talet och fram till nu och om barn ska delta mot sin vilja? Mitt syfte med min essÀ Àr att ta reda pÄ om jag anser att samlingen Àr viktig.
Monster, MotstÄnd, Makt & Magi
The aim of this thesis is to model my artistic practice on an adaptation of Joseph Campbells monomyth and, using this model, investigate challenges of performativity in art (in public spaces). The overall themes are personal, aesthetic and ethical sovereignty and an uncompromising search for a deepening of the artistic practice. More than anything else it is a map and a story of an artist?s expansion out into an artistic field that is little developed in Sweden. It is my hope that this thesis, by using a thoroughly subjective tone, will contribute to the milieu of performative arts in Sweden as well as widen the ?how? regarding the making of a written thesis..
I makten, arkitekturen, familjen och institutionens ton.
I mitt konstnÀrskap förhÄller jag mig till speciella fenomen som upptar mitt engagemang och som jag relaterar till i mitt arbete. För mig har begreppen; Makt, Familj och Institution, varit sÀrskilt viktiga och jag betraktar dem som mina huvudteman och har valt att skriva om dem i dessa grupperingar;Institution ? Makt ? ArkitekturInstitution ? Makt ? FamiljMakt ? TeckningJag kommer förklara nÀrmare hur jag ser pÄ dem och visa pÄ hur de samverkar.Jag utgÄr frÄn mitt konstnÀrskap och kommer beskriva hur det och min arbetsprocess ser ut samt beskriva tidigare verk och pÄgÄende examensarbete. I kapitlet om mina verk framgÄr det att tematiken jag nÀmnt ovan genomsyrat dem alla.Jag kommer ta upp sÄnt som betyder mycket för mig, och vad jag tar spjÀrn emot i tematik liksom i arbetsprocess.För mig handlar mitt arbete om att hitta den berÀttelse jag söker och lÄta mig föras genom konsten av mitt eget undersökande. Att utmana mina förestÀllningar och att lÄta dem möta det jag fascineras av.
?F?rvaltningsr?tten finner inte sk?l att fr?ng? l?karnas samst?mmiga bed?mning? - En studie om uttryck f?r makt i psykiatrisk tv?ngsv?rd.
Syftet med denna studie ?r att unders?ka och f?rst? hur makt uttrycks och ut?vas i bed?mningar om behov av psykiatrisk tv?ngsv?rd. Fr?gest?llningar i studien ber?r hur sociala kategoriseringar kommer till uttryck, hur f?rest?llningar om normalitet och avvikelse uttrycks och hur uttryck f?r makt syns i spr?kliga formuleringar. Materialet utg?rs av 109 domar om psykiatrisk tv?ngsv?rd fr?n f?rvaltningsr?tten.
Vit makt miljön : Rekryteringen av unga i VÀstra Götaland
Vi har valt att skriva om hur Vit makt-miljön i VÀstra Götaland rekryterar unga till organisationer och vad det Àr som lockar unga. Vi valde Àmnet pÄ grund av att vi bÄda kommer frÄn delar av VÀstra Götaland som har problem med dessa frÀmlingsfientliga organisationer och vi Àr intresserade att ta reda pÄ varför ungdomar dras till dessa organisationer i ?vÄrt? omrÄde. Syftet med arbetet Àr att utröna vad det Àr som lockar nya personer till dessa organisationer som sÄ mÄnga vÀnder ryggen och som Àr illa omtyckt av den stora allmÀnheten. Vi har Àven tagit reda pÄ hur dessa organisationer gÄr till vÀga för att locka unga nya medlemmar till dem.
Spra?kliga hinder i matematikundervisningen : En diskurspsykologisk studie av la?rares bemo?tande i matematikundervisningen
Det ha?r a?r en kvalitativ forskningsstudie med en diskurspsykologisk ansats da?r socialkonstruktionismen sta?r som teori. Syftet a?r att underso?ka hur la?rare beskriver att de bemo?ter matematiken i skolan na?r det finns elever i behov av la?s- och skrivsto?d. En diskurspsykologisk analys studerar hur ma?nniskan skapar och fo?rsta?r sin omva?rld genom anva?ndning av sin spra?kliga fo?rma?ga.
Det fÄr inte vara tomma ord ? En kvalitativ studie om brukarmedverkan, brukarinflytande och makt inom individ- och familjeomsorgen
Studien handlar om brukarmedverkan, brukarinflytande och makt utifrÄn frukostmöten som anordnas av utredningsgruppen inom individ- och familjeomsorgen vid socialtjÀnsten iBiskopsgÄrden, Göteborg.Syftet har varit att ta reda pÄ hur makt, brukarmedverkan och brukarinflytande tar sig uttryck under utredningsgruppens frukostmöten, med hjÀlp av brukares och socialsekreterares beskrivningar avdessa samt med hjÀlp av observationer under tvÄ frukostmöten. För att kunna besvara syftet har vi haft hjÀlp av följande frÄgestÀllningar;? Vad Àr syftet med frukostmötena?? Vems agenda styr frukostmötena?? Hur ser kommunikationen ut under frukostmötena?? Hur ser rollfördelningen ut under frukostmötena?? Vad fÄr man ut av att delta pÄ frukostmötena?? Vilka förvÀntningar och kÀnslor Àr förknippade med frukostmötena?Uppsatsen bygger pÄ ett kvalitativt material dÀr vi anvÀnt oss av observationer och intervjuer som metoder. Vi har intervjuat tre brukare och tre socialsekreterare samt gjort deltagande observationer under tvÄ frukostmöten.Det vi funnit Àr att brukarmedverkan och brukarinflytande tycks vara svÄra begrepp och svÄra saker att arbeta med. Trots detta Àr det nÄgot som upplevs som positivt av sÄvÀl brukare som socialsekreterare.
4aire : module furniture service
I mitt konstnÀrskap förhÄller jag mig till speciella fenomen som upptar mitt engagemang och som jag relaterar till i mitt arbete. För mig har begreppen; Makt, Familj och Institution, varit sÀrskilt viktiga och jag betraktar dem som mina huvudteman och har valt att skriva om dem i dessa grupperingar;Institution ? Makt ? ArkitekturInstitution ? Makt ? FamiljMakt ? TeckningJag kommer förklara nÀrmare hur jag ser pÄ dem och visa pÄ hur de samverkar.Jag utgÄr frÄn mitt konstnÀrskap och kommer beskriva hur det och min arbetsprocess ser ut samt beskriva tidigare verk och pÄgÄende examensarbete. I kapitlet om mina verk framgÄr det att tematiken jag nÀmnt ovan genomsyrat dem alla.Jag kommer ta upp sÄnt som betyder mycket för mig, och vad jag tar spjÀrn emot i tematik liksom i arbetsprocess.För mig handlar mitt arbete om att hitta den berÀttelse jag söker och lÄta mig föras genom konsten av mitt eget undersökande. Att utmana mina förestÀllningar och att lÄta dem möta det jag fascineras av.
Elevinflytande i Historia A - En studie om maktens betydelse för elevinflytandet
Denna uppsats undersöker elever och lÀrares syn pÄ elevinflytande i Historia A, och syftet Àr att se om det finns nÄgra skillnader grupperna emellan och om dessa skillnader kan förklaras ur ett maktperspektiv. En enkÀtundersökning delades ut bland gymnasieelever som lÀser Historia A samtidigt som en gruppintervju gjordes med elevernas lÀrare. Resultatet av dessa undersökningar visade att majoriteten av eleverna i mÄnga fall önskar ett ökat inflytande, medan deras lÀrare Àr mer splittrade i frÄgan. I analysen dras slutsatsen att makt i olika former kan spela en stor betydelse för elevernas inflytande över deras egen utbildning..
Det sprÄkliga samspelet mellan lÀrare och vuxenstuderande : en fallstudie pÄ Komvux
Klassrummet har ett alldeles eget samtalsklimat vilket pÄverkar hur samtal och diskussioner ter sig i just en klassrumsmiljö. Relationen mellan lÀrare och elever pÄverkar hur makt-, kon-troll- och dominansförhÄllandet Àr i klassrummet. En dialog Àr sÀllan helt symmetrisk utan oftast dominerar en deltagare och i relationen mellan elev och lÀrare Àr det lÀraren som har den dominerande rollen vilket medför att lÀraren hamnar i en maktposition eller en överord-nad roll gentemot eleven.Syftet med denna uppsats Àr att se hur en lÀrare sprÄkligt utövar makt och kontroll i klassrummet samt att se hur dominansen i det sprÄkliga samspelet ter sig dÀr. Undersökningen Àr gjord i en Komvuxklass vilket gör att det Àr relationen mellan en lÀrare och vuxenstuderan-de som har observerats. Undersökningen har genomförts genom observation under en dubbel-lektion, 2x 45 minuter.
Sociala normer i f?rskolan
De barn som inte f?ljer f?rskolans sociala normer hamnar utanf?r och riskerar att bli bed?mda
som avvikande. V?rt syfte med denna studie ?r att kartl?gga hur tidigare forskning f?rst?r
sociala normer och hur pedagogers makt p?verkar sociala normer i f?rskoleverksamhet. Vad
som anses vara ett avvikande beteende enligt f?rskolare i tidigare forskning.
Makt, motstÄnd och roller : en kvalitativ studie om relationen mellan klient och socialsekreterare
Syftet med studien var att undersöka relationen mellan klienter med missbruksproblematik och deras socialsekreterare inom socialtjÀnstens vuxenenhet. Vi ville söka reda pÄ hur klienter upplever relationen med sina socialsekreterare, vilken betydelse relationen har samt hur en bÀrande relation skapas. För att fÄ svar pÄ detta genomfördes fyra halvstrukturerade intervjuer med personer som har en pÄgÄende kontakt med en socialsekreterare inom socialtjÀnstens vuxenenhet. Som analysverktyg valdes ett maktperspektiv samt Goffmans dramaturgiska rollteori. Resultaten visade pÄ en variation i intervjupersonernas upplevelser av relationen till sina socialsekreterare.
Begreppet utanförskap. : En litteraturstudie.
Uppsatsen söker svar pÄ frÄgan vad begreppet utanförskap innebÀr. För att fÄ fram dess innebörd sker en analys av vad dess motsats innebÀr och hur urskiljandet sker. Den metod som anvÀnds Àr en komparativ textanalys. Slutsatserna Àr att utanförskap innebÀr att individen inte finns pÄ den marknad som övervakas och kontrolleras av statens administrativa lagstiftning. Lagstiftningen uttrycker inte nÄgon moral utan Àr ett redskap för social kontroll och makt.