Sök:

Sökresultat:

954 Uppsatser om Mödrar - Sida 45 av 64

LÀslust och lÀsförstÄelse - en longitudinell studie under 3 Är

ABSTRAKT Hemström Marianne & Jonasson Anna (2011). LÀslust och lÀsförstÄelse ? en longitudinell studie över 3 Är (Motivation of reading and reading conprehemsion - a longitudinal study during 3 years). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogexamen, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. Syftet med denna aktionsstudie Àr att ta reda pÄ huruvida lÀslusten och lÀsförstÄelsen har ökat hos eleverna i Är 9 efter att de har deltagit i ett strukturerat och lÀrarlett lÀsprojekt under tre Ärs tid. Vi frÄgade oss vilken pÄverkan det treÄriga lÀsprojektet har haft pÄ eleverna i Är 9 gÀllande deras lÀslust och lÀsförstÄelse och om vi genom lÀsprojektet nÄr de elever i undersökningsgruppen som har svag lÀsförstÄelse, samt om lÀsprojektet har ökat medvetenheten hos pedagogerna gÀllande lÀsning och lÀsförstÄelse.

EgenvÄrd hos patienter med hjÀrtsvikt

HjÀrtsvikt tillhör en av Sveriges stora folksjukdomar och Àr den vanligaste inlÀggningsorsaken pÄ sjukhus bland personer över 65 Är. HjÀrtsvikt Àr ett tillstÄnd dÀr hjÀrtats pumpförmÄga inte kan försörja kroppens vÀvnader med tillrÀcklig mÀngd blod. Patienter som lider av hjÀrtsvikt gÄr en förÀndrad livsstil till mötes. DÀrmed behöver dessa patienter mycket information och kunskap för att öka delaktigheten och kunna planera och genomföra egenvÄrd. Sjuksköterskan mÄste dÀrför uppmÀrksamma och undersöka pÄ vilket sÀtt och med vilka faktorer detta kan uppnÄs.

Lila linjen för ett tÀtare Stockholm? : En typmorfologisk undersökning av en ny tunnelbanelinje

De senaste Ă„ren har befolkningen i Stockholms lĂ€n ökat med ungefĂ€r 35 000 personer Ă„rligen (Statistiska centralbyrĂ„n, 2013). En snabb befolkningsökning stĂ€ller krav pĂ„ dagens samhĂ€lle och av den anledningen krĂ€vs förutom fler bostĂ€der en utökad kollektivtrafik. Av denna anledning föreslog Socialdemokraterna skapandet av en helt ny tunnelbanelinje, den Lila linjen. Syftet med detta arbete Ă€r att bidra med fakta och undersöka stadsutvecklingspotentialen för tre utvalda omrĂ„den (HagsĂ€tra, Älvsjö och ÅrstafĂ€ltet) lĂ€ngs den föreslagna tunnelbanelinjen och vilka av dessa som lĂ€mpar sig bĂ€st för exploatering utifrĂ„n uppstĂ€llda kriterier. Vi vill Ă€ven med detta arbete belysa hur viktig spĂ„rinfrastrukturen har varit och Ă€r för bostadsbyggandet i Sverige.

Administratör ? Ett professionellt yrke?

Forskning visar att mÄnga yrken kÀmpar för att fÄ benÀmnas som professioner. För att kunna klassas som profession krÀvs det att yrkesutövningen uppfattas som professionell. Detta handlar om sociala konstruktioner som kontinuerligt utsÀtts för tvivel och omförhandling vilket tyder pÄ att en professionell identitet skapas genom fortgÄende processer. Tidigare har fokus legat pÄ just profession som ett statiskt begrepp men vÀlfÀrdssamhÀllets utveckling har skapat ett behov av att revidera fenomenet till de mer dynamiska begreppen; professionalisering och professionalism.Vi kan se att det finns forskning kring olika yrkens professionaliseringsprocess sÄsom sjuksköterskor, socionomer, barnmorskor, bibliotekarier med flera men vi saknar en liknande studie över administratörsyrket. Administratörsprogrammet utgör en av utbildningarna pÄ Högskolan i BorÄs.

Ungdomars förvÀntningar pÄ Den Stora KÀrleken

Uppsatsens syfte Àr att granska vilka förvÀntningar ungdomar har pÄ sina framtida kÀrleksförhÄllanden. Vi önskar se om killar och tjejer förvÀntningarna ser lika eller olika ut, och i sÄ fall hur. VÄra frÄgestÀllningar lyder som följer:Vilka förvÀntningar har ungdomar pÄ Den Stora KÀrleken i frÄga om1.tvÄsamhetens villkor och innehÄll?2.effekter pÄ den egna psykiska hÀlsan?3.genus och jÀmstÀlldhet?4.makt och kontroll?Vi anvÀnder enkÀter med bÄde kvantitativa och kvalitativa frÄgor som datainsamlingsmetod. VÄra respondenter bestÄr av ungdomar mellan 15-19 Är (födda 1990-1993) som nyttjar öppna kommunala mötesplatser i Gunnared, Göteborgs Stad.Ungdomarna ger positiva bilder av sina förvÀntningar pÄ Den Stora KÀrleken, men prÀglas samtidigt av sina erfarenheter och den sociala verkligheten de lever i.

MÀnniskans acceptans av radikala operativa ingrepp och sjukdomsbehandlingar pÄ hund : jÀmförande enkÀtstudie av tvÄ vÄrdinriktade yrken

Syftet med examensarbetet var att undersöka hur olika yrkesgrupper skiljer sig i acceptans inför olika radikala operativa ingrepp och sjukdomsbehandlingar pÄ hund nÀrmare bestÀmt tumörbehandlingar, pacemakeroperationer och amputationer/rullstolsanvÀndning. Data samlades in genom en enkÀt som delades ut till sjuksköterskor och djursjukvÄrdare i sydvÀstra Sverige och svarsfrekvensen blev 80 % respektive 57 %. EnkÀten bestod av fem allmÀnna frÄgor och tre frÄgor som illustrerade foton med olika ingrepp pÄ hund. VAS- skala (Visuell Analog Skala) anvÀndes för att bedöma graden av acceptans pÄ respektive ingrepp dÄ den var lÀmplig vid beskrivning av kÀnslor. AcceptansvÀrdena bearbetades som kontinuerliga vÀrden mellan 0 (inte alls acceptabla) och 1 (helt acceptabla).

?Egentligen ser jag mig inte som hemlös direkt? - en studie om hemlösa personers sjÀlvbilder

Syftet med studien var att undersöka hemlösas sjÀlvbilder, vad som kan ha format sjÀlvbilderna samt hur de upplever att olika grupper i samhÀllet bemöter och ser pÄ dem. Vi valde att anvÀnda oss av följande frÄgestÀllningar för att uppnÄ syftet:- Hur ser de hemlösas sjÀlvbilder ut?- Vad grundar sig dessa sjÀlvbilder pÄ?- Hur upplever de hemlösa att de blir bemötta och uppfattade av olika myndigheter, andra hemlösa och ?medelsvensson??De metoder vi anvÀnde oss av var intervju och observation. Vi intervjuade sex hemlösa personer; fyra mÀn och tvÄ kvinnor. Observationerna utfördes pÄ TrappaNers kvÀllsöppna café.

Medieteknik och HögskolemÀssighet : En undersökning av högskolemÀssigheten inom Àmnet medieteknik pÄ Södertörns högskola

Syftet med uppsatsen Àr att kartlÀgga och undersöka vad som karakteriserar Àmnet medieteknik pÄ Södertörns högskola genom att vi anvÀnder oss av begreppet högskolemÀssighet. Syftet Àr ocksÄ att arbeta fram ett antal kriterier som gör det möjligt att analysera högskolemÀssigheten inom Àmnet. Genom att undersöka medietekniken utifrÄn dessa kriterier vill vi ocksÄ utreda hur högskolemÀssigheten kan öka inom Àmnet. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Hur tar sig högskolemÀssigheten inom Àmnet uttryck inom varje kriterium? Hur kan högskolemÀssigheten utifrÄn dessa kriterier öka inom Àmnet? Vi genomförde denna undersökning genom att stÀlla upp ett antal kriterier för högskolemÀssighet.

Lekens berÀttelser : En undersökning om lek och lÀrande utifrÄn barns perspektiv

Det hÀr Àr ett arbete som rör frÄgor om lek och lÀrande samt hur vi genom det visuella sprÄket kan skapa berÀttelser om oss sjÀlva och vÄr omvÀrld. Allt visuellt som omger oss formar vÄra handlingar och vÄrt sÀtt att tÀnka. Vi upplever dÀrför inte vÀrlden sÄ som den Àr, utan som den vÀxer fram genom anvÀndandet av olika verktyg. Genom leken, med eller utan leksaker, ges barnen möjlighet att prova olika fiktiva roller och identiteter. Vilka skulle kunna ligga som grund för den egna identitetskonstruktionen.Syftet med undersökningen Àr att, utifrÄn barns och ungas perspektiv, titta nÀrmare pÄ hur olika leksaker kan anvÀndas som verktyg för meningsskapande.

Citybranding för smÄ och stora stÀder : En kvalitativ jÀmförelse mellan tvÄ kommuner

VÄr uppsats har sin grund i ett egenintresse för hur kommuner och stÀder profilerar sig, vÄrt mÄl Àr att försöka förklara skillnader och likheter mellan en mellanstor, Jönköping och en liten kommun, TranÄs. UtgÄngspunkten var att ta reda pÄ hur kommunerna marknadsför och profilerar sig.De frÄgestÀllningar som vi anvÀnt oss av Àr resultatet av en genomtÀnkt arbetsgÄng, det har varit mycket viktigt att stÀlla rÀtt frÄgor och lÀgga energi pÄ rÀtt saker. Nedan följer nÄgra av de frÄgestÀllningar som förekommit:Hur profilerar sig de olika kommunerna?Vad Àr citybranding?Vad Àr placebranding?Finns det likheter eller skillnader i hur en liten och en mellanstor kommun profilerar sig?Valet pÄ metod föll pÄ intervjuer med viktiga personer inom kommunerna som har ett stort inflytande pÄ profileringen för staden. Det var viktigt att efterstrÀva ett mer djupgÄende material frÄn ett mindre antal mÀnniskor och dÀrför var valet att anvÀnda sig av intervjuer givet.

Miljöundervisningens möjligheter : - En studie om hur lÀrare uppfattar sitt förhÄllningssÀtt till miljö och miljöundervisning

Det hÀr Àr ett arbete som rör frÄgor om lek och lÀrande samt hur vi genom det visuella sprÄket kan skapa berÀttelser om oss sjÀlva och vÄr omvÀrld. Allt visuellt som omger oss formar vÄra handlingar och vÄrt sÀtt att tÀnka. Vi upplever dÀrför inte vÀrlden sÄ som den Àr, utan som den vÀxer fram genom anvÀndandet av olika verktyg. Genom leken, med eller utan leksaker, ges barnen möjlighet att prova olika fiktiva roller och identiteter. Vilka skulle kunna ligga som grund för den egna identitetskonstruktionen.Syftet med undersökningen Àr att, utifrÄn barns och ungas perspektiv, titta nÀrmare pÄ hur olika leksaker kan anvÀndas som verktyg för meningsskapande.

Sfi i förÀndring - En studie ur ett lÀrarperspektiv

Idén till detta examensarbete vÀcktes nÀr jag gjorde en praktikperiod pÄ Falkenbergs introduktionsenhet för invandrare. DÄ kom jag ocksÄ i kontakt med sfi (svenska för invandrare) för första gÄngen och det Àr ocksÄ den verksamheten som denna studie handlar om. Som syfte har jag valt att belysa det förhÄllningssÀtt som ligger till grund för undervisningen i sfi, samt se nÀrmare pÄ vilka problem och möjligheter som finns inom utbildningen. För att ta del av verksamheten intervjuade jag en grupp lÀrare som arbetar pÄ sfi i Falkenberg. Det Àr utifrÄn deras synvinkel som jag sedan valt att titta nÀrmare pÄ hur arbetssituationen ser ut, hur undervisningen bedrivs idag samt vad lÀrarna tycker om de nya lagförslag som lagts fram och som Àr tÀnkt att förÀndra sfi-verksamheten till det bÀttre. Min studie inleds med en kortare sammanfattning av sfi och dess historia fram till idag och jag beskriver ocksÄ de nya lagförslagen och grunden till dessa.

Är Sverige redo för kreditderivat? : Vilka faktorer kan pĂ„verka anvĂ€ndandet av kreditderivat i Sverige?

Kreditderivat Àr ett finansiellt instrument som upplevt en explosiv utveckling pÄ stora finansiella marknader som exempelvis de i USA och England. Dock har denna massiva utveckling, relativt sett, uteblivit pÄ den svenska finansmarknaden. Denna kandidatuppsats syftar till att undersöka vilka faktorer som pÄverkar anvÀndandet av kreditderivat i Sverige. BÄde positiva och negativa faktorer avhandlas pÄ ett objektivt sÀtt med relevanta kÀllor av olika slag. Fokus ligger pÄ grundformen av kreditderivat, Credit Default Swaps.

VegetationsanvÀndning för trygga miljöer i KÀvlinge kommun : grönska, stadsplanering och Àngslan i tÀtortsmiljö

Syftet med examensarbetet var att undersöka hur olika yrkesgrupper skiljer sig i acceptans inför olika radikala operativa ingrepp och sjukdomsbehandlingar pÄ hund nÀrmare bestÀmt tumörbehandlingar, pacemakeroperationer och amputationer/rullstolsanvÀndning. Data samlades in genom en enkÀt som delades ut till sjuksköterskor och djursjukvÄrdare i sydvÀstra Sverige och svarsfrekvensen blev 80 % respektive 57 %. EnkÀten bestod av fem allmÀnna frÄgor och tre frÄgor som illustrerade foton med olika ingrepp pÄ hund. VAS- skala (Visuell Analog Skala) anvÀndes för att bedöma graden av acceptans pÄ respektive ingrepp dÄ den var lÀmplig vid beskrivning av kÀnslor. AcceptansvÀrdena bearbetades som kontinuerliga vÀrden mellan 0 (inte alls acceptabla) och 1 (helt acceptabla).

"Killarna gör och tjejerna kan i alla fall försöka" : en studie om lÀrande, betyg och bedömning i idrott och hÀlsa

Syfte och frĂ„gestĂ€llningarSyftet med studien Ă€r att undersöka vilket lĂ€rande som sker pĂ„ lektionerna i idrott och hĂ€lsa samt hur lĂ€raren gör sin bedömning, ur genusperspektivet.Hur ser elever och lĂ€rare pĂ„ lĂ€rande, betygsĂ€ttning och bedömning i idrott och hĂ€lsa?Hur ser elever och lĂ€rare pĂ„ genus inom idrott och hĂ€lsa? MetodIntervju anvĂ€ndes som metod för att besvara frĂ„gestĂ€llningarna. Tre lĂ€rare, tvĂ„ mĂ€n och en kvinna, som undervisar i idrott och hĂ€lsa intervjuades individuellt. Åtta elever, fyra flickor och fyra pojkar, intervjuades i gruppintervjuer. Det genomfördes tvĂ„ gruppintervjuer, med tvĂ„ flickor och tvĂ„ pojkar i vardera.

<- FöregÄende sida 45 NÀsta sida ->