Sök:

Lila linjen för ett tätare Stockholm?

En typmorfologisk undersökning av en ny tunnelbanelinje


De senaste åren har befolkningen i Stockholms län ökat med ungefär 35 000 personer årligen (Statistiska centralbyrån, 2013). En snabb befolkningsökning ställer krav på dagens samhälle och av den anledningen krävs förutom fler bostäder en utökad kollektivtrafik. Av denna anledning föreslog Socialdemokraterna skapandet av en helt ny tunnelbanelinje, den Lila linjen. Syftet med detta arbete är att bidra med fakta och undersöka stadsutvecklingspotentialen för tre utvalda områden (Hagsätra, Älvsjö och Årstafältet) längs den föreslagna tunnelbanelinjen och vilka av dessa som lämpar sig bäst för exploatering utifrån uppställda kriterier. Vi vill även med detta arbete belysa hur viktig spårinfrastrukturen har varit och är för bostadsbyggandet i Sverige. Studien inleddes med intervjuer och ett urval av aktörer relevanta för Lila linjen. En stor del av det kvalitativa materialet i rapporten baseras på områdesanalyser och på ett fältarbete av områdena berörda av Lila linjen. Besöken har innefattat en typmorfologisk undersökning, där identifiering och definition av bebyggelse skett med syftet att undersöka lämplighet för nyexploatering. Rapporten baseras även på analyser i datorprogrammet Geografiska informationssystem (GIS). Den teoretiska ansatsen bygger dessutom på det amerikanska konceptet Transit Oriented Development (TOD).Det empiriska materialet grundar sig framförallt på tidigare och nuvarande styr- och strategidokument för Stockholm med fokus på transportutveckling och bostadsbyggande. Vår analys bekräftar faktumet att spårinfrastruktur är och har varit viktig för bostadsbyggande i Stockholm. Vi drar av den anledningen slutsatsen att det är av yttersta vikt att trafik- och stadsplanering inte bedrivs som separata element.Slutsaten visar även att de tre utvalda områdena har en potential för stadsutveckling. Avgränsade områden har pekats ut med olika lämplighet för exploatering, detta kan ske dels genom förtätning, nyexploatering och genom transformation.

Författare

Marcus Janson Tesad Alam

Lärosäte och institution

KTH/Urbana och regionala studier

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..