Sök:

Sökresultat:

954 Uppsatser om Mödrar - Sida 38 av 64

NÄgra rektorers syn pÄ specialpedagoguppdraget

SAMMANFATTNING: MÄnsson, Paula & Jönsson, Lars-Gunnar (2011). NÄgra rektorers syn pÄ specialpedagoguppdraget ? Vad förvÀntar sig rektorer i grundskolan av specialpedagoger? Some head masters views on special education mandate ? What do head masters in primary and secondary schools expect from special educators? Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, LÀrarutbildningen, Malmö högskola. I detta forskningsarbete vill vi undersöka hur vÀl specialpedagogprogrammets examensordning överensstÀmmer med de förvÀntningar som finns pÄ vÄr kommande yrkesprofession bland rektorer ute pÄ skolorna. Vi vill belysa detta frÄn rektorers synvinkel eftersom det Àr de som anstÀller oss blivande specialpedagoger. Detta gör vi genom att tillfrÄga 50 slumpvis utvalda rektorer i Sverige. Det Àr vÄra tolkningar av de 25 inkomna svaren som ger oss en bild av hur rektorer ser pÄ specialpedagogisk verksamhet. Vi sÀnde ut en onlineenkÀt dÀr rektorerna svarade pÄ frÄgor om verksamheten, verksamhetens syn pÄ elever i behov av sÀrskilt stöd samt specialpedagogiska insatser. FrÄgeomrÄden som vi anser ringar in vÄrt problemomrÄde pÄ ett relevant sÀtt. Undersökningen visade att rektorerna anser att den specialpedagogiska verksamheten Àr viktig men dÄ budgeten Àr för snÀv blir denna verksamhet lidande.

Högstadieskolor och kriminalitet : En undersökning av fyra högstadieskolors förebyggande och ÄtgÀrdande arbete

Misshandel, stölder eller hot Àr inte begrepp som du vanligtvis drar kopplingar till skolans verksamhet, dock Àr detta verklighet för mÄnga lÀrare och elever i dagens skolor runt om i Sverige. Min idé till denna studie kommer frÄn egna erfarenheter, dÀr jag har diskuterat med lÀrarkollegor som har mÄtt dÄligt och oftast har det handlat om grova krÀkningar frÄn eleverna. NÀr jag inte fick nÄgra konkreta svar frÄn rektorn pÄ min VFU-skola, angÄende vad det finns för rutiner eller dokument angÄende dessa situationer med lÀrare som mÄr dÄligt, började jag reflektera över vad egentligen skolan gör för att förhindra att krÀkningar, trakasseringar eller hot och vÄld uppstÄr. DÀrför blev jag intresserad av att utforma en studie som ger en övergripande bild av hur högstadieskolor i en kommun, som Àr kÀnd för att ha hög kriminalitet, förebygger och ÄtgÀrdar kriminalitet i sin verksamhet. Studien Àr utformad som en fallstudie dÀr fyra rektorer och lÀrare pÄ fyra högstadieskolor har blivit intervjuade.Studien visade bland annat att mycket av det som rektorerna lyfter fram, exempelvis likabehandlingsplanen, som de menar ska vara ett levande dokument genom hela verksamheten bland elever och all skolanspersonal, var motsÀgelsefult.

Hemorrhagisk rhinit hos flamlödare exponerade för vÀtefluorider

I detta projekt har en tvÀrsnittsstudie gjorts av flamlödare som pÄ sin arbetsplats utsÀttes för vÀtefluorid och dÀr mÄnga drabbats av nÀsblödningar. Detta trots att i lokalen uppmÀtta nivÄer av vÀtefluorid lÄg under nuvarande svenska takgrÀnsvÀrde 1,7 mg/m3.VÀtefluorid Àr en starkt irriterande gas som kan ge skador via hud och luftvÀgar. UngefÀr 2,5 % hudexponering av vÀtefluorid kan vara dödlig pÄ grund av hyperkalemi och/eller hypocalcemi som bÄda kan ge svÄr hjÀrtrytmrubbning. Inhalation av vÀtefluorid kan ge skadlig lungpÄverkan, i vÀrsta fall lungödem (1,2).Syftet med projektet var att försöka förstÄ varför symtomen med nÀsblod uppstod.Undersökt grupp var personal pÄ den aktuella arbetsplatsen. Samtliga 31 lödarbetare och 23 kontroller besvarade ett frÄgeformulÀr om olika luftvÀgssymtom.

Anestesisjuksköterskans upplevelser av att förebygga postoperativt illamÄende

Bakgrund: SkolfrÄnvaro Àr ett komplext problem som fÄtt större uppmÀrksamhet pÄ senare tid. Det kan betraktas som ett folkhÀlsoproblem dÄ det sÄvÀl ur ett individ- som samhÀllsperspektiv Àr en riskfaktor för framtida utanförskap. En ofullstÀndig skolgÄng försvÄrar ett aktivt deltagande i arbets- och samhÀllsliv vilket i sin tur ökar risken för ohÀlsa ur mÄnga aspekter.Syfte:Syftet med denna studie var att studera risk- och skyddsfaktorer för orovÀckande skolfrÄnvaro och att ur ett systemteoretiskt och salutogent perspektiv analysera vad som beskrivs som framgÄngsfaktorer för ökad nÀrvaro.Metod: Litteraturstudie dÀr data utgörs av resultat frÄn sex utvalda artiklar. Analysen av data med en kvalitativ innehÄllsanalys av dessa artiklar..Resultat: Fyra huvudkategorier med underkategorier vÀxte fram och ett övergripande tema bildades. De fyra huvudkategorierna var multipla riskfaktorer för skolfrÄnvaro, konsekvenser av skolfrÄnvaro, ÄtgÀrder för att minska frÄnvaro och förmodade vinster av detta.

Socialpsykologiska kunskaper i skolan

Detta examensarbete fördjupar sig i hur en gynnsam psykosocial arbetsmiljö pÄ en skola kan skapas. Arbetet belyser vilken syn olika forskare har för att skapa och bibehÄlla ett gott arbetsklimat samt hur en högstadieskola, med en hel del problematik i bagaget, har gÄtt tillvÀga för att lyckas. Högstadieskolans förÀndringsprocess har dÀrför varit i stor relevans för oss att synliggöra dÄ vi kunnat fördjupa oss kring den problematik som legat till grund för deras tidigare bristande psykosociala arbetsmiljö och hur högstadieskolan sedan har lyckats vÀnda den negativa spiralen. Syftet med examensarbetet har Àven varit att undersöka om socialpsykologiska kunskaper krÀvs i arbetet med den psykosociala arbetsmiljön. För att ta reda pÄ förÀndringsprocessen, har högstadieskolans rektor samt rektorns extrainsatta socionom intervjuats.

Ordbildningsundervisningskunskaper : En studie av sfi-lÀrares kunskaper om ordförrÄd och ordbildning i det svenska sprÄket

Studiens syfte Àr att kartlÀgga yrkesverksamma sfi-lÀrares kunskaper om ordförrÄd och ordbildning i svenska sprÄket och vad de anser vara bra undervisning i detta Àmne. FrÄgestÀllningarna Àr vilka grundlÀggande kunskaper sfi-lÀrare har om ordförrÄdets uppbyggnad och organisation hos enskilda sprÄkanvÀndare, vilka grundlÀggande kunskaper de har om det svenska ordbildningssystemet och vad man anser vara god undervisning i ordkunskap. Materialet som har anvÀnts för att besvara frÄgestÀllningarna Àr en enkÀtundersökning som ocksÄ innehöll en kunskapskartlÀggning. Denna undersökning kompletterades med fyra intervjuer, genomförda nÄgra veckor efter den skriftliga undersökningen. I undersökningen deltog tio sfi-lÀrare, yrkesverksamma inom tvÄ olika kommunala vuxenutbildningar.Resultatet visar att sfi-lÀrare har grundlÀggande kunskaper om det svenska ordbildningssystemet och om ordinlÀrning men att det finns utrymme för kunskapsförbÀttringar.

Uppdragstaktiken och Marina fartomrÄden

Försvarsmakten (FM) och dess verksamhet Àr i huvudsak indelad i produktion  (Prod) och insats (Ins). Prod producerar, vidmakthÄller och fÀrdigstÀller förband. Under genomförandet av insatser lÀmnas dessa över till FM insatsdel som leder och genomför insatserna. Ins har, som en del i att hantera krigets utmaningar, valt den ledningsmetod som passar denna verksamhet bÀst ? uppdragstaktik.

Bedömning och resultat pÄ skriftliga prov direkt kopplade till betygskriterier : Utopi eller det enda rÀtta?

Syftet med detta arbete har varit att med avseende pÄ kvaliteten i bedömningsprocessen beskriva och utvÀrdera ett exempel dÀr lÀraren, istÀllet för poÀng, redovisar resultatet pÄ skriftliga prov direkt mot kursens betygskriterier. Tolkningen av en elevs prestation leder dÄ inte fram till en poÀngsumma, utan till vilket eller vilka kriterier lÀraren anser att eleven har uppfyllt. Syftet med detta redovisningssÀtt Àr att skapa prov som Àr mer naturligt kopplade till lÀroplanens kursmÄl och betygskriterier, för att kunna anvÀndas bÄde vid en summativ och vid en formativ bedömning.En fallstudie genomfördes med tvÄ undervisningsgrupper som vid tidpunkten för studien lÀste gymnasiets A-kurs i matematik. TvÄ prov granskades och fem elever intervjuades för att ge en bild av olika delar i bedömningsprocessen. Dessa delar diskuteras utifrÄn teoretiska modeller för validitet i bedömningar enligt Nyström (2004).Elevintervjuerna visar att de anser att bedömningssÀttet Àr tydligt och logiskt, men att de inte vet hur man tolkar betygskriterierna för att hitta strategier för sitt eget lÀrande.Slutsatser utifrÄn provgranskning och intervjuer Àr att bedömningssÀttet gör kopplingen mellan provresultat och betygsunderlag mer tydlig för eleverna samt mer naturlig för lÀrarens summativa bedömning av elevernas förmÄgor.

Integrerade ledningssystem som metod för att nÄ hÄllbar utveckling : En studie av strategier hos tre företag inom verkstadsindustrin.

HÄllbarhetskonceptet har blivit mycket spritt och allmÀnt accepterat av myndigheter, politiker, företag och andra organisationer över hela vÀrlden. Som ett svar pÄ utmaningen att fÄ verksamheten att överensstÀmma med hÄllbarhetsideal, har intresset ökat bland svenska företag för att integrera arbetet med miljö, kvalitetsrelaterade och sociala frÄgor samt ekonomi. Företag inom verkstadsindustrin anses vara sÀrskilt aktiva pÄ det hÀr omrÄdet. Denna studies syfte Àr att beskriva hur företag gÄr frÄn miljöarbete till arbete för hÄllbar utveckling bl.a. genom att inleda en integrering av sina ledningssystem.

Motivation och Prestation - en studie om hur moderna företag motiverar sin personal

ProblemstÀllning: Hur motiverar företag med lÄgkvalificerad arbetsstyrka sina anstÀllda och hur moderniserade Àr de i sin anvÀndning av motivationsteorier? Syfte: VÄr ambition med denna uppsats Àr att besvara vÄr frÄgestÀllning med hjÀlp av empirin frÄn vÄra studieföretag och den teori vi anser Àr relevant i förhÄllandet till Àmnet. Vi har valt att avgrÀnsa oss till tvÄ studieföretag med okvalificerad arbetsstyrka. Vi presenterar hur anstÀllningsprocessen kan ha inverkan pÄ personalen och olika sÀtt att hantera prestationen i företaget. Vi beskriver olika motivationsteorier frÄn 1800-talet till mer moderna teorier och vilka olika betydelse de har för motivation och prestation.

Utnyttjande av barn för sexuell posering : En kvantitativ studie om skillnader och likheter mellan förövare som agerar onlineoch förövare som agerar offline

Utnyttjande av barn för sexuell posering Àr ett brott som begÄs bÄde pÄ ochutanför internet. Enligt stagemodellen för onlinegroomers antas förövare inledasin internetbrottslighet pÄ en lÄg, mindre allvarlig nivÄ för att sedan eskalera ochförflytta brottsligheten frÄn online till offline. Syftet med studien var att utifrÄntingsrÀttsdomar redogöra för likheter och skillnader mellan förövare som gjort sigskyldiga till utnyttjande av barn för sexuell posering beroende pÄ om de ageratonline eller offline. Syftet var ocksÄ att med stöd av stagemodellen föronlinegroomers fÄ en uppfattning om huruvida onlineförövare som har lagförts Àri starten pÄ ett kontinuum eller om de Àr offlineförövare som kompletterar sinasexualbrott med hjÀlp av internet. Metod Studien Àr en kvantitativ studie avretrospektiv design baserad pÄ tingsrÀttsdomar (N = 67) frÄn 2009-2013.Resultatet pÄvisade att förövargrupperna anvÀnde samma tillvÀgagÄngsÀtt; tjat,hot, betalning eller kÀrlek för att fÄ barnen att exponera sig.

Balanced Scorecard i projektbaserade organisationer

Bakgrund: Projekt Àr en organisationsform som blivit allt viktigare ochvanligare i företag de senaste Ären. I den traditionella projektstyrningen finns brister. Dels fokuserar styrningen ofta enbart pÄ tids- och konstnadsaspekten av projekt, dels upplevs projektorganisationer ofta ha en bristande eller obefintlig koppling till företagets strategi och affÀrsplan, vilket kan skapa osÀkerhet kring mÄl och prioriteringar. Balanced Scorecard-modellen har utvecklats för att komma till rÀtta med denna typ av problem. Diskussionen om Balanced Scorecard har dock frÀmst fokuserat pÄ modellens anvÀndning och nyttain i mer statiska organisationsformer Àn projekt.Syfte: VÄrt syfte med uppsatsen Àr att studera hur Balanced Scorecard kan anvÀndas för att stödja och styra projekt.

Rituell slakt - med och utan bedövning

Bedövning eller inte vid rituell slakt Àr en stÀndigt aktuell frÄga, vars lagstiftning och regler skiljer sig mellan olika lÀnder och religiösa grupper. Syftet med denna litteraturstudie Àr att med utgÄngspunkt frÄn djurets lidande utreda vilken rituell slaktmetod som ger högst djurvÀlfÀrd; slakt utan bedövning eller slakt med bultbedövning, elektrisk head-only-bedövning eller post-cut stunning. TillvÀgagÄngssÀtten skiljer sig mycket mellan och inom de olika slaktmetoderna, och innefattar alla eller nÄgra av de kritiska punkterna; fixeringen, sjÀlva bedövningen, snittet samt tiden mellan snitt alternativt bedövning och förlorande av medvetandet. Fixering kan orsaka djuret lidande i form av stress eller rÀdsla, varför en sÄ kort fixeringstid som möjligt med djuret i upprÀtt position Àr att föredra ur djurvÀlfÀrdssynpunkt vid sÄvÀl bedövad som obedövad slakt. Vid bedövning Àr det viktigt att utrustningen Àr i gott skick och slaktaren kompetent för att inte utsÀtta djuret för onödigt lidande.

Boken blev film: vad hÀnde med Harry Potters vÀrld?

Syfte: Mitt syfte med denna uppsats Ă€r att undersöka vad som hĂ€nder med en bok nĂ€r den överförs till film. Min huvudfrĂ„ga i detta arbete Ă€r att, genom att jĂ€mföra boken Harry Potter och de vises sten med filmen, ta reda pĂ„ om nĂ„gonting, och i sĂ„ fall vad som har förĂ€ndrats nĂ€r boken blev film. De frĂ„gor jag stĂ€ller mig för att kunna besvara syftet Ă€r: Hur lĂ„nga Ă€r kapitlen i boken (antal sidor) och i filmen (antal minuter och klipp)? Vad frĂ„n boken finns inte med i filmen? Vad har man valt att inte ha med? Vad har man lagt till i filmen? Vilka sekvenser? Är det nĂ„gonting man har Ă€ndrat vid överföringen frĂ„n boken och i sĂ„ fall vad? Metod: Jag kommer i denna uppsats att anvĂ€nda mig av en kvalitativ metod. Syftet med en sĂ„dan Ă€r att skaffa sig en djupare kunskap Ă€n den man fĂ„r genom till exempel kvantitativa analyser.

Att sÀga det med ord eller bild : En kvalitativ jÀmförande studie mellan talad kommunikation och kommunikation stöttad av samtalsmatta för personer med Multipel Skleros

MS, multipel skleros, Àr en neurologisk sjukdom som kan leda till kommunikationsrelaterade problem. Personer med MS kan dÀrför tÀnkas vara i behov av olika former av kommunikationshjÀlpmedel. Samtalsmatta Àr ett visuellt och bildbaserat kommunikationshjÀlpmedel som avser att underlÀtta för personer att visa Äsikter och göra val. Syftet med denna studie Àr att utreda samtalsmattans effekt pÄ kommunikation med personer med MS. FrÄgestÀllningarna rör huruvida samtalseffektiviteten pÄverkas av samtalsmattan, vilka för- och nackdelar samtalsmattan kan ha jÀmfört med verbal kommunikation och hur deltagarna uppfattar anvÀndandet av samtalsmattan. För att utreda detta har en kvalitativ metod anvÀnts.

<- FöregÄende sida 38 NÀsta sida ->