Sökresultat:
954 Uppsatser om Mödrar - Sida 39 av 64
Kompetensförsörjning som mÄl - jÀmstÀlldhet som medel : Om upplevda hinder för att söka chefstjÀnster
I dagens samhÀlle Àr kunskap och kompetens kritiska framgÄngsfaktorer för företag och organisationer. I och med detta Àr det av stor vikt att kompetens tillvaratas, sÀrskilt nÀr det kommer till rekrytering av chefer. För att göra detta anser vi att man behöver undanröja alla de irrationella faktorer som hindrar att kompetenta mÀnniskor söker sig till chefstjÀnster. I ett könssegregerat Sverige behöver sÀrskilt de hinder som gör att kvinnor inte nÄr ledande positioner identifieras och undanröjas. UtifrÄn detta konstaterande formades syftet med denna studie; att fÄ ökad förstÄelse och insikt i vad som kan upplevas som hinder för att söka chefstjÀnster pÄ en statlig myndighet.
Fyra revisorer i Varberg : en kvalitativ studie kring revisionsbranschens etiska regler, normer och skandaler samt revisionspliktens vara eller icke-vara
Revisorer skall ta hÀnsyn till mÄnga omrÄden nÀr de utför sitt arbete. Sammantaget uttrycker etiken för revisorskÄren den allmÀnna uppfattning som finns inom gruppen angÄende vad som Àr ett riktigt handlande i yrket. Detta involverar sÄledes revisionsbranschens egna vÀrderingar och sjÀlvkritik inom omrÄden som rör oberoende, oförenlig verksamhet, upplysningsplikt samt tystnadsplikt. Genom kvalitativa intervjuer med fyra yrkesverksamma revisorer i Varbergs kommun besvaras syftet med rapporten, som Àr att undersöka revisorns roll med hÀnsyn till branschens egna etiska regler och normer, skandaler och dess konsekvenser samt revisionspliktens vara eller icke-vara. Vidare Àr syftet att se om revisorernas svar kan förklaras utifrÄn Ferdinand Tönnies teori om samhÀllet och utifrÄn teorier om roller samt grupptillhörighet.
Implementering av standardiserat affÀrssystem -förhÄllandet mellan kund och leverantör
Bakgrund: AffÀrssystembranschen Àr en av de mest expansiva inom IT. Det Àr en bransch som vÀxer kraftigt, men inte utan problem. Allt fler röster har under 1990-talet höjts mot att implementeringar av affÀrssystem Àr problemfyllda projekt som ofta drar över tids- och budgetramar. Att anskaffa ett standardiserat affÀrssystem Àr en komplicerad process som stÀller höga krav pÄ bÄde kund och leverantör. Hur vÀl lyckas be bÄda parterna samarbeta för att uppnÄ en effektiv implementering och fÄnga verksamhetens behov? Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att utreda de skillnader i förvÀntningar som finns mellan en affÀrssystemleverantör och dess kunder samt ge förslag pÄ hur gapet dem emellan kan reduceras för att frÀmja en effektivare systemimplementering.
Hantering av pallformat hos Parker Hannifin AB i TrollhÀttan
Examensarbetet har utförts pÄ Parker Hannifin AB i TrollhÀttan under lÀsperiod tvÄ vÄrterminen 2011. Parker utvecklar, producerar samt sÀljer hydraulmotorer och hydraulpumpar. Hela koncernen har över 60 000 anstÀllde och Àr verksam vÀrlden över.DÄ ett förbud infördes mot lyfttruckar med Äkande förare inom produktionen för nÄgra Är sedan, har frÄgan angÄende hur interna materialtransporter skall lösas stÀndigt varit aktuell. FrÄgan har tillfÀlligt lösts genom att anvÀnda en sÄ kallad "tvestjÀrt" som förser produktionen med material. "TvestjÀrten" drar upp sin last bakom sig pÄ lyftgafflar vilket gör att den hamnar i en grÄzon om den Àr tillÄten eller inte att anvÀndas i produktionsomrÄdet.
Hur redovisas utslÀppsrÀtter i 2005 Ärs bokslut : En studie av 12 börsnoterade bolag
För att minska EU-lÀndernas utslÀpp av koldioxid, pÄbörjades den 1 januari 2005 handel med utslÀppsrÀtter. UtslÀppshandeln berör mÄnga olika omrÄden inom företagen, förutom att utslÀppen skall mÀtas eller berÀknas samt rapporteras till tillsynsmyndigheten, skall företagen ocksÄ hantera utslÀppsrÀtterna i sin redovisning. Hur företagen skall redovisa utslÀppsrÀtterna regleras inte i nÄgon standard. Syftet med denna uppsats Àr att redogöra för hur svenska börsnoterade företag hanterat redovisningen av utslÀppsrÀtter i 2005 Ärs bokslut, jÀmföra företagens redovisning och dÀrefter analysera eventuella konsekvenser av företagens redovisning utifrÄn redovisningens kvalitativa egenskaper. För att uppfylla vÄrat syfte har vi anvÀnt oss av bÄde en kvantitativ- och en kvalitativmetodansats.
IFRS 9 FAS 2 - EN UNDERSĂKNING AV INTRESSENTERNAS ATTITYDER
Bakgrund och problem: IASB beslutade 2008 att ersÀtta IAS 39 med IFRS 9 dÄ IAS 39 ses som alltför omfattande och komplex. Processen har delats upp i tre faser. Fas 1 behandlar klassificering och vÀrdering, fas 2 behandlar nedskrivningar och fas 3 behandlar sÀkringsredovisning. Denna uppsats behandlar endast fas 2. BÄde redovisare, revisorer och anvÀndare av finansiella rapporter anser standarden för finansiella instrument vara komplex.
Immunokastrering av gris : för- och nackdelar ur produktionssynpunkt
Kastrering av smÄgris för att motverka galtlukt görs idag i Sverige under grisens första
levnadsvecka utan bedövning. EU kommissionen har lagt fram ett förslag pÄ att frÄn och med
2012 ska all kastrering av grisar ske med bedövning, och kirurgisk kastrering ska upphöra
frÄn 2018 under förutsÀttning att vissa praktiska problem har lösts tills dess. Olika alternativ
till dagens kastrering Àr sÄledes ett mycket aktuellt problem och ett av alternativen till detta Àr
immunokastrering. Immunokastrering sker genom att man vaccinerar grisen mot ett endogent
hormon, GnRH (gonadotropin releasing hormone), vilket hÀmnar testikelns funktion och
minskar bildning av galtluktsÀmnena androstenon, skatol och indol.
Denna litteraturstudie Àr inriktad pÄ hur immunokastrering pÄverkar grisarna ur
produktionssynpunkt med fokus pÄ kött- och fetthalt, beteende, foderÄtgÄng och andra
problem som diskuteras kring den praktiska tillÀmpningen av immunokastrering pÄ gris i
Sverige. Studien visar att immunokastrerade grisar har högre kötthalt, lÀgre fetthalt och
mindre foderÄtgÄng Àn kirurgiskt kastrerade grisar.
Interndebitering av immateriella tillgÄngar med fokus pÄ mjukvara och varumÀrke : En fallstudie av ett spelföretag
Denna uppsats handlar om internprissÀttning av immateriella tillgÄngar/rÀttigheter, med fokus pÄ mjukvara och varumÀrke. En fallstudie gjordes i ett spelbolag som visade att det Àr svÄrt att hitta en internprissÀttning metod som Äterspeglar en rÀttvis fördelning av intÀkter mellan företagets olika bolag. ErsÀttning av den hÀr sortens transaktioner mellan nÀrstÄende bolag kallas royalty.VÄr studie visar pÄ brister i instruktionerna för armlÀngdsprincipen och den svÄra jÀmförelsen av interna priser i förhÄllande till den externa marknaden. IP som mjukvara och varumÀrke bestÄr oftast av mer Àn bara en produkt utan Àr snarare en kombination av tjÀnster och produkter. Att dÀrför hitta en jÀmförbar okontrollerad transaktion i den externa marknaden Àr mer eller mindre omöjligt.Lösning pÄ detta problem finns i analyser som; funktionell analys, jÀmförbarhetsanalys och vÀrderingsmetoder.
VÀxternas samspel i rabatten : ett gestaltningsförslag som visar pÄ hur marktÀckande vÀxter kan reducera ogrÀsets etableringsförmÄga
Det finns en rÄdande problematik kring att ogrÀsplantor etablerar sig i trÀdgÄrdens rabatter. En oönskad planta
som innebÀr konkurrens för kulturvÀxten, den odlade vÀxten. OgrÀsplantan konkurrerar om ljus, utrymme, vÀxtnÀring och vatten samtidigt som den drar ner planteringens prydnadsvÀrde. Denna uppsats fokuserar pÄ hur de marktÀckande vÀxterna kan begrÀnsa ogrÀsets etableringsförmÄga i rabatten genom att tÀcka eller
beskugga marken. Syftet med uppsatsen Àr att identifiera olika vÀxtkombinationer, passande för olika typer av
rabatter, som förhindrar etableringsmöjligheten för ogrÀs.
Konsten att lÄta andra göra jobbet : En fallstudie av Apollo
Bakgrund:Idag anvÀnds mÄnga olika tekniker för att fÄnga uppmÀrksamheten hos vÄr tids upptagna mÀnniskor. Det Àr inte lÀngre tillrÀckligt för en annons att innehÄlla fina bilder och en bra slogan, det vill sÀga att enbart förlita sig pÄ traditionella marknadsföringstekniker. Företag som vill försÀkra sin överlevnad mÄste idag anvÀnda sig av nya och alternativa medier pÄ ett innovativt sÀtt. NÄgot som ocksÄ har blivit allt vanligare Àr att anvÀnda sig av marknadsföring med hjÀlp av word-of-mouth (WOM) ? en sorts marknadsföring som förlitar sig pÄ att konsumenter delar med sig av sina erfarenheter och Äsikter om en viss produkt, tjÀnst eller varumÀrke till sina medkonsumenter.Syfte:Genom en explorativ undersökning samt parallell anvÀndning av kvalitativa och kvantitativa undersökningsmetoder vill vi genomföra en fallstudie pÄ en utav Sveriges största aktörer inom destinationsbranschen ? Apollo.
Agila metoder i stora projekt inom tvÄ svenska storbanker
Bakgrund: ?MÄlstyrning tydliggör stÀllda krav, medger en riktig och effektiv resursanvÀndning, ger ett bÀttre verksamhetsresultat, ger alla anstÀllda möjlighet att pÄverka sitt eget arbete, ger större ansvar Ät den enskilde, skapar utrymme för anstÀlldas kreativitet, initiativförmÄga och delaktighet, höjer trivseln och förbÀttrar arbetsmiljön? (Svensson, 1993:21). Att döma av Svenssons ord framstÄr mÄlstyrning som lösningen pÄ företagsvÀrldens alla problem. Fairhurst (1996:11) som skriver om nyretorikens framing (inramning), drar i sin forskning slutsatsen att retorisk medvetenhet ökar sannolikheten för att nÄ mÄl. Men hur gÄr det till i praktiken?Syfte: Vi vill med denna studie öka förstÄelsen för ledares styrning mot uppstÀllda mÄl utifrÄn ett retoriskt perspektiv.
VÀrdetransportrÄn
Med denna rapport vill vi försöka att belysa ett brott som har blivit allt vanligare för varje dag som gÄr, nÀmligen vÀrdetransportrÄn. GÀrningsmÀnnen blir rÄare och deras metoder förfinas hela tiden. Rikskriminalpolisen fasar nu för att gÀrningsmÀnnen gÄr vidare och Àven försöker rÄna vÀrdedepÄer runt om i Sverige . Det som Àr skrÀmmande med dessa brott Àr att gÀrningsmannen inte drar sig för att anvÀnda vapen för att fÄ det han vill. Ett stort problem för polisen Àr att det krÀvs stora resurser i spaningsarbete för att kunna lagföra de misstÀnkta gÀrningsmÀnnen.
CRM som SaaS tjÀnst : Hur upplever smÄ och medelstora svenska företag fördelarna med att köpa in ett CRM system som en SaaS tjÀnst?
Ett CRM system ger fördelar för ett företags förmÄga att bygga varaktiga kundrelationer. SmÄ och medelstora företag Àr dock tveksamma till att investera i sÄdana system. Resurserna för att dels investera i och sedan effektivt förvalta systemen fattas ofta i företagen. Implementationerna av systemen drar dessutom ofta ut pÄ tiden. Modellen Software as a Service har under 2000 talet vunnit stora landvinningar.
Kommunikation av och runt interna ekonomiska rapporter - en studie i sju tillverkande Blekingeföretag
Abstract:
Title: Communication of and around internal performance reports - A study in
seven manufacturing companies based in Blekinge.
Authors: Marcus Harrysson and Mikael Johansson.
Supervisors: Lars Svensson and Carina Svensson, Blekinge Institute of Technology
Department: Department of Business Administration.
Course: Bachelor thesis in Business Administration, 10 credits
Purpose: Our purpose with the bachelor thesis was to investigate if there is a
connection between communication of and around internal performance reports and
profitability in companies.
Method: Our investigation has been made at seven companies in the county of
Blekinge by making personal interviews with people in both production and
business departments at each of the companies.
Result: We have come to the conclusion that there is a connection between
communication of and around internal performance reports and profitability.
Sammanfattning
Titel: Kommunikation av och runt interna ekonomiska rapporter ? En studie i sju
tillverkande Blekingeföretag.
Författare: Marcus Harrysson och Mikael Johansson.
Handledare: Lars Svensson och Carina Svensson, Blekinge Tekniska Högskola.
Institution: Institutionen för Ekonomi och Management
Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poÀng
Syfte: Syftet med kandidatuppsatsen Àr att undersöka om det finns ett samband
mellan kommunikation av och runt interna ekonomiska rapporter och lönsamhet.
Metod: VÄr undersökning har gjorts i sju stycken Blekingeföretag genom
personliga intervjuer med representanter för bÄde ekonomi- och
produktionsavdelningen pÄ varje företag.
Slutsats: Av vÄr undersökning drar vi slutsatsen att det finns ett samband
mellan kommunikation av och runt interna ekonomiska rapporter och lönsamhet i
företag..
LÀrares syn pÄ de nya kunskapskraven inom musikÀmnet
Syftet med denna uppsats Àr att belysa de tankar som lÀrarna som undervisar i musik i Ärskurs 4-6 har vad det gÀller de nya kunskapskraven i den nya kursplanen i Àmnet musik. UtgÄngspunkten för denna studie bygger pÄ den nya lÀroplanen: LÀroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11), som började gÀlla frÄn och med höstterminen 2011. Under inledningskapitlet ger vi en kortfattad bakgrund till vÄr studie, lÀgger fram vÄr frÄgestÀllning och dÀrefter tar vi upp nÄgra vÀsentliga begrepp som rör musikÀmnet. I teoridelen lÀgger vi fram den teoretiska bakgrunden till vÄr studie och beskriver en del tidigare forskning som utförts. Denna handlar bland annat om estetiska Àmnens stÀllning i skolan.