Några rektorers syn på specialpedagoguppdraget
En skola för allaHandledningRektorSpeciallärareSpecialpedagogInkluderande undervisningSpecialpedagogik
SAMMANFATTNING:
Månsson, Paula & Jönsson, Lars-Gunnar (2011). Några rektorers syn på
specialpedagoguppdraget ? Vad förväntar sig rektorer i grundskolan av
specialpedagoger? Some head masters views on special education mandate ? What do
head masters in primary and secondary schools expect from special educators?
Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola.
I detta forskningsarbete vill vi undersöka hur väl specialpedagogprogrammets
examensordning överensstämmer med de förväntningar som finns på vår kommande
yrkesprofession bland rektorer ute på skolorna.
Vi vill belysa detta från rektorers synvinkel eftersom det är de som anställer oss
blivande specialpedagoger. Detta gör vi genom att tillfråga 50 slumpvis utvalda rektorer
i Sverige. Det är våra tolkningar av de 25 inkomna svaren som ger oss en bild av hur
rektorer ser på specialpedagogisk verksamhet.
Vi sände ut en onlineenkät där rektorerna svarade på frågor om verksamheten,
verksamhetens syn på elever i behov av särskilt stöd samt specialpedagogiska insatser.
Frågeområden som vi anser ringar in vårt problemområde på ett relevant sätt.
Undersökningen visade att rektorerna anser att den specialpedagogiska verksamheten är
viktig men då budgeten är för snäv blir denna verksamhet lidande. Vidare drar vi
slutsatsen att rektorernas förväntningar på specialpedagogerna i stora drag
överensstämmer med examensordningen men att tonvikten ligger på direktarbete med
elever medan arbetsområdet skolutvecklingen visar sig underordnat.
Vi anser oss ha funnit detaljer i examensordningarna som vid den förestående
översynen av speciallärar- och specialpedagogutbildningen kan komma att motverka
den förvirring som råder kring professionernas arbetsuppgifter ute i verksamheterna.
Arbetet med studien är jämnt fördelat mellan oss.