Sök:

Några rektorers syn på specialpedagoguppdraget


SAMMANFATTNING: Månsson, Paula & Jönsson, Lars-Gunnar (2011). Några rektorers syn på specialpedagoguppdraget ? Vad förväntar sig rektorer i grundskolan av specialpedagoger? Some head masters views on special education mandate ? What do head masters in primary and secondary schools expect from special educators? Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskola. I detta forskningsarbete vill vi undersöka hur väl specialpedagogprogrammets examensordning överensstämmer med de förväntningar som finns på vår kommande yrkesprofession bland rektorer ute på skolorna. Vi vill belysa detta från rektorers synvinkel eftersom det är de som anställer oss blivande specialpedagoger. Detta gör vi genom att tillfråga 50 slumpvis utvalda rektorer i Sverige. Det är våra tolkningar av de 25 inkomna svaren som ger oss en bild av hur rektorer ser på specialpedagogisk verksamhet. Vi sände ut en onlineenkät där rektorerna svarade på frågor om verksamheten, verksamhetens syn på elever i behov av särskilt stöd samt specialpedagogiska insatser. Frågeområden som vi anser ringar in vårt problemområde på ett relevant sätt. Undersökningen visade att rektorerna anser att den specialpedagogiska verksamheten är viktig men då budgeten är för snäv blir denna verksamhet lidande. Vidare drar vi slutsatsen att rektorernas förväntningar på specialpedagogerna i stora drag överensstämmer med examensordningen men att tonvikten ligger på direktarbete med elever medan arbetsområdet skolutvecklingen visar sig underordnat. Vi anser oss ha funnit detaljer i examensordningarna som vid den förestående översynen av speciallärar- och specialpedagogutbildningen kan komma att motverka den förvirring som råder kring professionernas arbetsuppgifter ute i verksamheterna. Arbetet med studien är jämnt fördelat mellan oss.

Författare

Paula Månsson Lars-Gunnar Jönsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Kultur och samhälle

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..