Sök:

Sökresultat:

89 Uppsatser om Mätning och rumsuppfattning - Sida 5 av 6

Advokaters egna utredningar i straffprocessen : FrÄgor om deras betydelse och berÀttigande

Denna kvalitativa studie behandlar matematiska uttryck hos förskolebarn. Syftet med studien Àr att undersöka och beskriva flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan samt vilka eventuella skillnader som kan iakttas i deras uttryckssÀtt. Detta mot bakgrund av att matematiken har fÄtt ett allt större utrymme i förskolans verksamhet efter att förskolan fick sin första lÀroplan, Lpfö 98, med uttalade mÄl att strÀva mot. Tidigare forskning visar att pedagoger bemöter flickor och pojkar olika i förskolan. Kan det ha att göra med att de uttrycker sig olika? Med detta som grund ville vi undersöka om det finns skillnader i flickors och pojkars matematiska uttryck.Matematik Àr ett sprÄk och barn i förskolan utvecklar matematisk förstÄelse genom upplevelser i lek och sociala sammanhang.

Vetenskap, religion eller hokus pokus : en religionsvetenskaplig analys av kvantfysik och shamanism

Detta Àr ett försök att skildra den livsÄskÄdningstradition som med utgÄngspunkt frÄn moderna vetenskapliga resultat söker pÄvisa ett samband mellan dessa och den urgamla shamanistiska tradition som en gÄng varit vÀrldsomspÀnnande och fortfarande lever i spridda rester av vissa kulturkretsar.Jag har för detta ÀndamÄl lÀst den litteratur som jag hÀr sammanfattar i resultatdelen samt redovisar under rubriken "Diskussion och slutsats" med en religionsvetenskaplig analys och en fenomenografisk genomgÄng.Min forskningsuppgift Àr att utifrÄn ett religionsvetenskapligt perspektiv göra en deskriptiv analys av nÄgra centrala arbeten inom det som kallas den nya fysiken och en shamanistisk tradition i anslutning till den.Den röda trÄd som jag ser löpa genom denna litteratur pÄvisar dels utifrÄn olika förutsÀttningar annorlunda sÀtt att uppfatta och förhÄlla sig till "verkligheten" och dels finns hÀr genomgÄende mer eller mindre religiösa övertoner. En gemensam nÀmnare för denna idétradition Àr Àven den parallell man ser mellan komplementaritet, dvs. ljusets vÄg/partikeldualism, och olika medvetandetillstÄnd. Detta innebÀr i bÄda fallen ett överskridande av vÄr vanliga tids- och rumsuppfattning. Vidare krÀvs det sÄvÀl inom shamanismen som i den kvantmekaniska forskningen att man Àr en kreativ medskapare, inte en objektiv iakttagare..

Vem drar mest nytta av en internetadministrerad kognitiv beteendeterapi mot uto?vande av va?ld i na?ra relationer? : Moderatorer i en randomiserad kontrollerad studie

Inom ramen fo?r IVIN- projektet avsa?g fo?religgande studie att explorativt underso?ka vilka variabler som kan moderera behandlingsutfallet i en internetadministrerad KBT-behandling fo?r personer som upplever sva?righeter att reglera ilska, aggressioner eller utagerande beteenden i na?ra relationer. Sextiofem personer inkluderades och randomiserades till de tva? betingelserna behandlingsgrupp (n=32) och kontrollgrupp (n=33). Aktuell studie baserades pa? resultaten fo?r de deltagare som fyllt i fo?r- och efterma?tning (n = 59).

En levande vattenfront : Planförslag för Tullkammarkajen i Halmstad

Dagens sta?der sta?r info?r en fo?rta?tning som kommit att bli ett allt mer accepterat ideal inom samha?llsplaneringen. Genom att bygga ta?tt kan den stora efterfra?gan mo?tas som finns pa? att bo i urbana miljo?er. Fo?rta?tningen sker ofta genom att hamn- och industri- omra?den avvecklas i stadens centrala delar vilket frigo?r attraktiva markomra?den.

Flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan : Ett genusperspektiv

Denna kvalitativa studie behandlar matematiska uttryck hos förskolebarn. Syftet med studien Àr att undersöka och beskriva flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan samt vilka eventuella skillnader som kan iakttas i deras uttryckssÀtt. Detta mot bakgrund av att matematiken har fÄtt ett allt större utrymme i förskolans verksamhet efter att förskolan fick sin första lÀroplan, Lpfö 98, med uttalade mÄl att strÀva mot. Tidigare forskning visar att pedagoger bemöter flickor och pojkar olika i förskolan. Kan det ha att göra med att de uttrycker sig olika? Med detta som grund ville vi undersöka om det finns skillnader i flickors och pojkars matematiska uttryck.Matematik Àr ett sprÄk och barn i förskolan utvecklar matematisk förstÄelse genom upplevelser i lek och sociala sammanhang.

VÄldtÀkt mot barn eller sexuellt utnyttjande av barn : rÀttstillÀmpningens tolkning av en mindre allvarlig gÀrning

Syftet med denna studie Àr att skapa en förstÄelse för hur musik kan anvÀndas i specialförskolans arbete med barn som har flerfunktionsnedsÀttningar samt vilket betydelse detta har för barnens utveckling och lÀrande. Studien utgÄr frÄn frÄgestÀllningarna: Hur anvÀnds musiken i specialförskolans pedagogiska miljöer? Vilka metoder anvÀnds för att gynna lÀrandet genom musik i specialförskolan? Hur ser pedagogerna pÄ betydelsen av den pedagogiska miljön, pedagogerna samt metoderna för barnens lÀrande genom musik?Denna kvalitativa studie har utförts pÄ tvÄ olika specialförskolor i skilda delar av landet dÀr sex observationer samt sex intervjuer med pedagoger har gjorts. Resultatet visar att lÀrandet genom musik utgÄr frÄn en tydlig struktur med en vÀl markerad början och ett tydligt slut i aktiviteterna samt mycket sinnestimulering. Den ?tysta kunskapen? dÀr pedagogerna anvÀnder sig sjÀlv som ett redskap i arbetet med barnen har stor betydelse.

NÀrstÄendebegreppet i BrB 4:4 a : vilka faktorer ligger till grund för tillÀmpningen av fridskrÀnkningsbrotten och hur förhÄller de sig till begreppet nÀrstÄende?

Syftet med denna studie Àr att skapa en förstÄelse för hur musik kan anvÀndas i specialförskolans arbete med barn som har flerfunktionsnedsÀttningar samt vilket betydelse detta har för barnens utveckling och lÀrande. Studien utgÄr frÄn frÄgestÀllningarna: Hur anvÀnds musiken i specialförskolans pedagogiska miljöer? Vilka metoder anvÀnds för att gynna lÀrandet genom musik i specialförskolan? Hur ser pedagogerna pÄ betydelsen av den pedagogiska miljön, pedagogerna samt metoderna för barnens lÀrande genom musik?Denna kvalitativa studie har utförts pÄ tvÄ olika specialförskolor i skilda delar av landet dÀr sex observationer samt sex intervjuer med pedagoger har gjorts. Resultatet visar att lÀrandet genom musik utgÄr frÄn en tydlig struktur med en vÀl markerad början och ett tydligt slut i aktiviteterna samt mycket sinnestimulering. Den ?tysta kunskapen? dÀr pedagogerna anvÀnder sig sjÀlv som ett redskap i arbetet med barnen har stor betydelse.

?Hur ska jag anvÀnda mig som instrument för att nÄ fram till dig? : En kvalitativ studie om musiken och pedagogens betydelse som ett pedagogiskt redskap i specialförskolan

Syftet med denna studie Àr att skapa en förstÄelse för hur musik kan anvÀndas i specialförskolans arbete med barn som har flerfunktionsnedsÀttningar samt vilket betydelse detta har för barnens utveckling och lÀrande. Studien utgÄr frÄn frÄgestÀllningarna: Hur anvÀnds musiken i specialförskolans pedagogiska miljöer? Vilka metoder anvÀnds för att gynna lÀrandet genom musik i specialförskolan? Hur ser pedagogerna pÄ betydelsen av den pedagogiska miljön, pedagogerna samt metoderna för barnens lÀrande genom musik?Denna kvalitativa studie har utförts pÄ tvÄ olika specialförskolor i skilda delar av landet dÀr sex observationer samt sex intervjuer med pedagoger har gjorts. Resultatet visar att lÀrandet genom musik utgÄr frÄn en tydlig struktur med en vÀl markerad början och ett tydligt slut i aktiviteterna samt mycket sinnestimulering. Den ?tysta kunskapen? dÀr pedagogerna anvÀnder sig sjÀlv som ett redskap i arbetet med barnen har stor betydelse.

VÀgtrafikskadade i VÀstmanlands lÀn idag och för tjugo Är sedan : Regional uppföljning av det nationella trafiksÀkerhetsmÄlet

Studiens syfte a?r att underso?ka hur det nationella ma?let fo?r trafiksa?kerhet ga?r att fo?lja upp pa? la?nsniva? via befintlig statistik fra?n polis och sjukva?rd. Ger de tva? ka?llorna en likartad bild av fo?ra?ndringen av antalet va?gtrafikskadade under den ga?ngna tjugoa?rsperioden? Underso?k- ningen omfattar personer som skadats och o?verlevt va?gtrafikolyckor i Va?stmanlands la?n. Data fra?n 1989/1990 respektive 2008/2009 ja?mfo?rs.De tva? statistikka?llorna ger en likartad bild av fo?ra?ndringen av antalet va?gtrafikskadade bilister, motorcyklister och mopedister.

Fra?n beso?kare till boende : En studie om ma?tning av destinationsimage ur inva?nares perspektiv

It has become increasingly common for cities and municipalities to take greater account of the place marketing, and to see the physical location as a brand. An early step in this process is to make the image measurements of the place, in order to develop better marketing strategies. A method often used in tourism research for this type of measurements is Etchner and Ritchie's theoretical framework. The framework is initially designed to measure visitor's image of a tourist destination.Almost all previous research in this area is based on the visitor's perspective, but Olofsson and Skredsvik have used this framework to measure a location's image among the residents. They feel that the residents of a place can be seen as ambassadors of the place because they know the site well.

"Jag vet om att jag kan simma och dÀrför Àr jag inte med" : En studie om varför vissa elever i grundskolans senare Är vÀljer att inte delta i idrottsundervisningen.

I kursplanen för Àmnet idrott och hÀlsa stÄr det att man skall ha ett grundlÀggande hÀlsoperspektiv som utvecklar eleven pÄ ett fysiskt, psykiskt och socialt plan. Elevens syn pÄ Àmnet idrott och hÀlsa fÄr stor betydelse bÄde i de yngre Äldrarna men Àven i senare skeenden i livet.Studier visar att fysisk rörelse frÀmjar sÄ vÀl lÀs- och skrivinlÀrning som rumsuppfattning och motorisk fÀrdighet. Elever som inte Àr fysiskt aktiva riskerar utanförskap dÄ de vÀljer att inte delta i idrottsundervisningen. Orsaker bakom detta problem kan exempelvis vara rÀdsla för att misslyckas inför sina kamrater eller rÀdslan för att vara sÀmre Àn de övriga. VÄrt syfte med undersökningen har varit att finna orsaker till varför elever vÀljer att inte delta i idrottsundervisningen och frÄgestÀllningarna vi anvÀnt oss av Àr: Varför vÀljer elever att inte delta i idrottsundervisningen och hur ser dessa elever pÄ idrottsÀmnet?I vÄr kvalitativa studie, med Ätta informanter, har det uppdagats tvÄ stora anledningar till varför eleverna inte deltar; dÄlig sjÀlvkÀnsla samt bristande motivation.

En studie om hur pedagoger anvÀnder utemiljön i sin matematikundervisning

BAKGRUND:Matematik finns överallt i vÄr nÀrmiljö och Àr mycket mer Àn bara siffror. Utemiljön kan anvÀndas pÄ mÄnga olika sÀtt och det Àr bara fantasin som sÀtter grÀnser för vilka. I lÀroplanerna och kursplanen för matematik finns det exempel pÄ mÄl som fördel kan uppnÄs pÄ andra platser Àn i klassrummet. Utemiljön kan erbjuda bland annat ett lustfyllt lÀrande, lÀttillgÀngliga konkreta material, arbete med kropp och sinnen och en obegrÀnsad stor yta. Matematiken Àr som ett landskap med öar och broar som med fördel kan arbetas med utomhus.

Goda förutsÀttningar för goda betyg i matematik. En jÀmförelse av elevers kunskaper i matematik i Är fem och deras betyg i samma Àmne i Är nio

Syfte: Syftet Àr att belysa kunskapsmÀssiga faktorer i Är fem som kan vara sÀrskilt viktiga för en elevs fortsatta matematikutveckling. Teori: I teorigenomgÄngen redogörs för en didaktisk Àmnesteori som tar sin utgÄngspunkt i individualisering och som betonar elevens förstÄelse för matematik. Vidare redogörs för olika sÀtt att se pÄ bedömning och för svÄrigheterna med en likvÀrdig betygssÀttning.Metod: Studien Àr kvantitativ med hermeneutiska inslag. 42 elever med bristande matematikkunskaper har ingÄtt i studien. Kunskapsprofiler för dessa elever skrivna i samband med det nationella provet i matematik för Är fem har samlats in, tolkats och kategoriserats.

COMMIT : ett internetbaserat stödsystem för KBT vid mild till mÄttlig Ängest och depression - kvantitativ och kvalitativ utvÀrdering

Syftet var att utva?rdera hur det internetbaserade sto?dsystemet COMMIT fungerade som komplement till KBT face-to-face fo?r personer med mild till ma?ttlig a?ngest och depression. Internetportalen COMMIT med funktioner anpassade fo?r att sto?dja behandling under och mellan samtal baserades pa? kunskap och teknik fra?n internetbehandlingsforskning.Totalt 15 klienter och 8 behandlare deltog i studien och behandlingarna pa?gick i a?tta till nio veckor. Under samtalen anva?ndes surfplatta (iPad 2, Apple) fo?r a?tkomst till COMMIT och mellan samtalen anva?nde klienter och behandlare dator med internetuppkoppling.

"Det handlar mer om impulser om att försöka styra de första kÀnslorna" : En intervjustudie om utagerande barn i förskolan

Syftet med fallstudien var att ta reda pĂ„ hur sju pedagoger synliggör, stimulerar och skapar en miljö för matematisk stimulering och utveckling. Undersökningen gjordes med bĂ„de observationer och intervjuer. Det som jag observerade och intervjuade var hur pedagogerna synliggör matematiken i barnens vardag, dĂ„ i bland annat samlingen och i leken. Även miljön observerades, och pedagogerna blev Ă€ven intervjuade om deras syn pĂ„ miljöns betydelse för matematisk stimulering. Resultatet visades att pedagogerna Ă€r med och stimulerar matematik under hela dagen pĂ„ förskolan.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->