Sök:

Flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan

Ett genusperspektiv


Denna kvalitativa studie behandlar matematiska uttryck hos förskolebarn. Syftet med studien är att undersöka och beskriva flickors och pojkars matematiska uttryck i förskolan samt vilka eventuella skillnader som kan iakttas i deras uttryckssätt. Detta mot bakgrund av att matematiken har fått ett allt större utrymme i förskolans verksamhet efter att förskolan fick sin första läroplan, Lpfö 98, med uttalade mål att sträva mot. Tidigare forskning visar att pedagoger bemöter flickor och pojkar olika i förskolan. Kan det ha att göra med att de uttrycker sig olika? Med detta som grund ville vi undersöka om det finns skillnader i flickors och pojkars matematiska uttryck.Matematik är ett språk och barn i förskolan utvecklar matematisk förståelse genom upplevelser i lek och sociala sammanhang. Nya matematiska upplevelser sammanfogas med tidigare erfarenheter och ger ny förståelse. Studien genomförs på tre olika förskolor där vi observerar barn, ett till fyra år, i tre olika situationer som är återkommande för barnen; tamburen, uteleken samt måltiden. Datainsamlingen består av film och anteckningar. Resultatet visar att förskolebarn ger uttryck för matematiska begrepp som problemlösning, rumsuppfattning, antalsuppfattning, klassificering och ordningsföljd. Detta är genomgående i alla tre observationssituationerna. Resultatet visar skillnader i flickors och pojkars matematiska uttryckssätt.

Författare

Charlotte Löving Yvonne Blomstrand Anneli Karlsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..