Sök:

Sökresultat:

71 Uppsatser om Människa-datorinteraktion - Sida 2 av 5

AnvÀndbarhet pÄ Internet: Undersökning av en webbapplikation

Syftet med detta examensarbete var att undersöka anvÀndbarheten av en webbapplikation som möjliggör bestÀllning/bokning av taxi via Internet. De huvudsakliga frÄgestÀllningarna var: Vad har anvÀndare för förvÀntningar pÄ tjÀnsten samt Vilka delar av webbapplikationen behöver förbÀttras? Ett tÀnka-högt protokoll anvÀndes dÀr sex försökspersoner fick prova pÄ att anvÀnda tjÀnsten via en dator och samtidigt resonera om applikationen. Resultaten visar att försökspersonerna förvÀntade sig en enkel, icke tidsödande tjÀnst, dÀr de skulle behöva ange i stort sett samma uppgifter för att bestÀlla en taxi via Internet som via telefon. Försökspersonerna upptÀckte ett flertal förbÀttringsmöjligheter, vilka handlade om tydligare förklaringar/beskrivningar och grÀnssnittets design, frÀmst gÀllande perceptionsproblem..

Det Àr svÄrt att sÀtta fingret pÄ : En studie om musik- och bildlÀrares syn pÄ kreativitet

Studiens syfte a?r att underso?ka la?rares syn pa? begreppet kreativitet och vad det har fo?r plats i skolan. Fo?r att na? fram till det syftet valde vi intervju som metod, da?r vi har intervjuat fyra olika ho?gstadiela?rare varav tva? av dem har musik som inriktning medan de andra tva? undervisar i bild.I syftet inga?r ocksa? att ja?mfo?ra bild- och musikla?rarnas uppfattningar av begreppet, fo?r att se om det finns skillnader mellan a?mnena. Fo?r att genomfo?ra en ja?mfo?relse valdes att utforma intervjuns fra?gesta?llningar pa? sa? sa?tt att la?rarna hade mo?jlighet att ge fria svar.

CMS och UX : tekniker för hur man utformar en god anvÀndarupplevelse

The purpouse of this study is to find out how and if a Content Managment System (CMS) can benefit from applied User Experience Design (UX). A work project has been executed where a client wanted the students to create a user friendly CMS for adding content to a global hotel review site. A prototype of a CMS was created based on literature studies about UX and CMS. The prototype of the user friendly CMS was then tested through user tests and interviews with key users. After input from the key users the prototype was changed until the users were satisfied with it..

Bildrepresentation för blinda anvÀndare

Denna examensrapport innehÄller resultatet av en litteraturstudie inriktad mot datorbaserade hjÀlpmedel för personer med funktionshinder och i huvudsak blinda anvÀndare. Litteraturen omfattas av böcker, artiklar och webbmaterial som diskuterar problem som kan uppstÄ i datorinteraktion för anvÀndare med funktionshinder och specifikt blinda anvÀndare.Under arbetet med denna examensrapport har Àven intervjuer genomförts med personer inom branschen för datorbaserade hjÀlpmedel för synskadade och denna rapport sammanfattar det material som samlades in under intervjuerna.Rapporten syftar till att belysa problematiken med att överföra visuellt representerad information till en form som blinda anvÀndare kan hantera. Detta inkluderar Àven diskussioner kring nÄgra av de anpassningar som vanligtvis anvÀnds för att lösa problematiken..

OPAC - pÄ MÀrsta folkbibliotek

The purpose of this Bachelor thesis is to examine how user-friendly the OPAC of the MĂ€rsta public library is considered to be.Theoretical basis are HCI and Allwoods definition of usability. Issues are: Is the OPAC suited to its task? Is the OPAC user-friendly? How well does a user accept the OPAC? and What degree of competence is shown by users of the OPAC? The source material consists of six interviews in the form of .avi files. The method I have chosen is qualitative semi-structured interview form. The result is that, based on Carl Martin Allwood?s defini-tion and with exception for the using of help-resources, the usability of MĂ€rsta?s library OPAC can be considered less good..

Styrkor och svagheter i ett webbgrÀnssnitt en utvÀrdering av Göteborgs universitets Kursportal

med denna uppsats var att ta reda pÄ den upplevelse studenter och lÀrare har av Kursportalen isitt dagliga arbete. ForskningsfrÄgan i uppsatsen var för det första: ?Vilka styrkor ochsvagheter finns det in anvÀndargrÀnssnittet för Kursportalen vid Göteborgs universitet ochhur kan svagheterna förbÀttras?? För att komma fram till det behövdes en ytterligareforskningsfrÄga: ?Vilka delar av Kursportalens design upplevs av anvÀndarna som brarespektive mindre bra?? De olika funktionerna i Kursportalen utvÀrderades först genomenkÀter till lÀrare och studenter vid de tre institutionerna Informatik (flyttade sedan till ITuniversitetet),Företagsekonomi och Svenska. Det viktigaste resultatet av utvÀrderingen var attden grafiska designen: layout, teckensnitt och i viss mÄn Àven fÀrgerna, var bra ochkonsekventa medan navigeringen, frÀmst för studenter, var svÄr..

Persona : En metod att utveckla och införa persona i en organisation

AbstractIn this thesis we aim to extend the current theories about a concept called persona. A persona is a model of a user, mostly based on qualitative research and made with such accuracy that it to some extent can be used as a replacement of a real user in a development process and as a communicative tool. We will present a way of constructing this persona without meeting the actual users and follow up with interviews from the organization using them. This will lead to a model over the process of introducing personas as a concept in an organization,previously not familiar with the concept. The model is adapted to also work for projects and organizations where the concept is already known..

Snart i var mans hand : Egenskaper med mobil surfning

Teknikens utveckling har gÄtt fort fram de senaste Ären, dagens smartphoneanvÀndare harmöjligheten att utföra Àrenden som det för nÄgot Är sedan krÀvdes en dator för. I denna studieutfördes en undersökning av mobila Internet-anvÀndares vanor och vad som Àr utmÀrkandeför mobilt internetanvÀndande. Tio respondenter förde loggbok dÀr de fyllde i ett detaljeratschema för varje aktivitet, bl.a. var och vad de besökte. De tio respondenterna intervjuadessedan för att fÄ ett djupare intryck av deras mobila internetavÀndande.Resultaten visar att den vanligaste platsen för surfning skedde i hemmet, respondenternatrodde dock att de skedde under transport.

"Att bli mÀnniska" : en grundad teori om musiklekens legitimitet i fo?rskolans toddlarverksamhet

Uppsatsen behandlar fra?gan om musiklekens betydelse fo?r de yngsta barnen (1-3 a?r) i fo?rskolan. I just denna ma?lgrupp a?r gra?nserna fo?r omsorg, lek och la?rande ta?mligen flytande. Den svenska fo?rskolan har en la?ng tradition av att anva?nda sig av musikaliska aktiviteter i verksamheten vilka kan uppfattas som tagna fo?r givna.

Design av en intelligent programguide i skalbar vektorgrafik för Internetbaserad högupplöst TV

 De senaste Ären har utbudet av TV-kanaler ökat och det Àr idag vanligt att man har tillgÄng till sÄ pass mÄnga kanaler att det Àr svÄrt att överblicka dem pÄ ett enkelt sÀtt. Det finns olika tekniker för att sortera fram önskvÀrd information till anvÀndaren, men ingen design Àr anpassad varken för att hantera den nya förbÀttrade upplösningen eller de nya intelligenta funktionerna. Detta arbete har formulerats för att fÄ fram ett exempel pÄ hur den förbÀttrade upplösningen kan utnyttjas i programguiden samt för att fÄ ett grÀnssnitt mot de intelligenta funktionerna. Egenskaper för programguiden togs fram som stöd för de inledanden pappersskisserna, varefter en vÀlgrundad och detaljerad datordesign gjordes. En implementation i skalbar vektorgrafik (SVG) gjordes i den slutgiltiga prototypen för att demonstrera animationer och anvÀndbarhet.

Analys av designriktlinjer för utformning av anvÀndbara anvÀndargrÀnssnitt

Detta arbete behandlar anvÀndandet av designriktlinjer vid utformning av anvÀndargrÀnssnitt och huruvida det resulterar i ett anvÀndbart grÀnssnitt. AnvÀndbarhet definieras enligt Löwgren (1993) som summan av relevans, effektivitet, attityd och lÀrbarhet.MÀnniskans kognitiva förmÄgor, sÄsom informationsbearbetning, studeras inom MÀnniska-Datorinteraktion för att pÄ sÄ sÀtt fÄ fram riktlinjer för grÀnssnittsutformning. Riktlinjer ska ge stöd Ät grÀnssnittsdesignern att utforma anvÀndargrÀnssnitt anpassat till anvÀndaren.Tio riktlinjer analyserades genom att koppla dem till mÀnniskans kognitiva förmÄgor. De analyserade riktlinjerna tillÀmpades för utformning av en alternativ design av ett redan befintligt grÀnssnitt. De bÄda grÀnssnitten stÀlldes mot varandra i ett anvÀndartest dÀr effektiviteten mÀttes.

Kunskapsöverföring i praktiken : kravspecifikationens roll, en fallstudie

God anvÀndbarhet mÀrks inte, den bara finns medan dÄlig anvÀndbarhet Àr uppenbar för alla anvÀndare. I vÀrsta fall leder den till att produkten inte anvÀnds alls, i bÀsta fall ÄtgÀrdas de vÀrsta felen till höga kostnader. Kunskap om hur god anvÀndbarhet hos datorprogram erhÄlls finns inom den akademiska vÀrlden men den har svÄrt att fÄ praktisk tillÀmpning.I föreliggande studie undersöks problemet med kunskapsöverföring av forskningsresultat till företag och organisationer. Efter en inledande historisk tillbakablick redovisas en fallstudie över framtagning av en kravspecifikation för ett Geografiskt Informationssystem (GIS) hos en stor svensk organisation. Speciellt behandlar undersökningen hur anvÀndbarhetsfrÄgor hanteras i kravspecifikationen i förhÄllande till vetenskapliga rön inom forskningsomrÄdet mÀnniska-datorinteraktion (MDI).

Organisatoriska och mÀnskliga aspekter vid systemutveckling

Enligt Clegg m fl (1997) nÄr 80-90% av systemutvecklingsuppdrag inte upp till de mÄl som Àr satta för projektet. Teknologiska aspekter anses inte ensamt vara orsaken till att projekten "misslyckas", utan misslyckanden anses Àven bero pÄ att mÀnskliga och organisatoriska aspekter inte uppmÀrksammas vid systemutveckling. Detta arbetet fokuserar pÄ att utreda om organisatoriska och mÀnskliga aspekter uppmÀrksammas vid systemutveckling och vilka aspekter som specifikt beaktas. Metoden för att undersöka de centrala frÄgestÀllningarna har varit att genomföra en survey (undersökning) med sex djupintervjuer. Som mÄlgrupp valdes projektledare pÄ IT-företag av varierande storlek.

"Det Àr dÀrför man Àr med i orkestern, för fikat. Fikat Àr helt galet gott" : Faktorer som pÄverkar ungdomar att delta i gruppmusicerande

Fritid beskrivs av ungdomar som na?got som skapar mening i tillvaron. Musiken a?r en stor del av denna fritid. Ma?nga ungdomar lyssnar pa? musik, och en del la?gger fritiden pa? att sja?lva musicera.

Könsrelaterade kognitiva skillnader uppvisade hos 11-Äringar vid interaktion med matematiska dataspel

MÀns och kvinnors kognition skiljer sig i flera avseenden, bland annat vad gÀller interaktion med omvÀrlden, uppfattning och tolkning av information, problemlösning och sÄ vidare. Dessa skillnader kan Àven observeras vid mÀnniska-datorinteraktion. Tidigare studier har bland annat visat att skÀrmen lÀses av olika beroende pÄ kön.Denna undersökning genomfördes med hjÀlp av deltagande observation, intervju och enkÀtundersökning. Den syftade till att utreda hur barn i Ärskurs fyra interagerar med lÀrande dataspel och om det finns nÄgon skillnad mellan flickor och pojkar i det avseendet. Resultatet pekar pÄ att könsrelaterade skillnader finns.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->