Sök:

Sökresultat:

71 Uppsatser om Människa-datorinteraktion - Sida 3 av 5

"Jag kÀnde mig som en pilot" : ??????En studie om interaktionsstilarnas pÄverkan pÄ spelupplevelsen

Today's technology offers a variety of opportunities to interact with the interactive systems. Human-Computer Interaction in the last decade is the area of research that has contributed the most to this development. But how is this interaction perceived? The user experience is something that is formed by the interaction between human and the computer interactive systems. The objective of this thesis is to investigate how the user experience differs depending on how one interacts with a game.

HjÀlpresurser i ett Àrendehanteringssystem: en studie ur ett anvÀndbarhetsperspektiv

För att en slutanvÀndare skall kunna lösa problemsituationer som uppstÄr under interaktion med ett informationssystem bör denne ha tillgÄng till hjÀlpresurser. Dessa kan vara andra individer, manualer eller inbyggda programspecifika hjÀlpresurser. HjÀlpresurser Àr en del av ett informationssystems anvÀndbarhet och syftet med denna studie Àr att studera ett Àrendehanteringssystems hjÀlpresurser ur ett anvÀndbarhetsperspektiv. Studien har genomförts med teorier kring mÀnniska - datorinteraktion och en kvalitativ metod pÄ en statlig organisation. Undersökningen har riktat sig mot de slutanvÀndare som handhar Àrendehanteringssystemet dagligen.

Utformning av grafiskt anvÀndargrÀnssnitt till CDS 760 - en
insÀttningsmaskin

Syftet med detta examensarbete har varit att ta fram ett nytt anvÀndargrÀnssnitt till SCAN COINs insÀttningsmaskin CDS 760. Företaget har i dagslÀget inga egna genomtÀnkta bildförslag som passar CDS 760 att erbjuda kunden, detta upplevs som ett problem. VÄrt mÄl har dÀrför varit att göra ett grÀnssnitt som har hög anvÀndarvÀnlighet och som kÀnns SCAN COIN-mÀssigt. GrÀnssnittet mÄste nÄ ut till alla typer av anvÀndare dÄ en insÀttningsmaskin inte riktar sig mot en specifik mÄlgrupp. För att uppnÄ detta mÄl har marknadsanalyser och studiebesök gjorts.

Personlighetstyper och upplevelse av ett nytt arbetsstöd : undersökning gjord pÄ Trafikverkets IntranÀt och anstÀllda

In order to get a better understanding of the interaction between employees and their technical work tools one needs to know what factors influence the interaction. The purpose of this study was to examine if there is a correlation between the personality traits Extraversion (E) and Neuroticism (N), tested with Eysenck Personality Inventory (EPI), and experience of the new Intranet among employees at The Swedish National Transport Administration (SNTA), and also to gather information of employees? opinions about the new Intranet. A survey, containing questions about the Intranet and a personality test (EPI), was posted on SNTA?s Intranet for eight workdays (N = 88, females = 53, males = 35).

"För annars blir vi en del i att dom tar livet av sig.? : -      En kvalitativ studie om hur kuratorer tÀnker kring och förhÄller sig till unga transpersoner.

Tidigare forskning har visat att transpersoner, speciellt unga, a?r en va?ldigt utsatt och osynliggjord grupp i va?rt samha?lle med ho?ga siffror inom statistiken fo?r sja?lvskadebeteende och sja?lvmord. Forskning om transpersoner i relation till socialt arbete i Sverige a?r begra?nsad. Va?r studies syfte var att underso?ka hur kuratorer ta?nker kring och fo?rha?ller sig till unga transpersoner, med fra?gesta?llningarna vilken kunskap kuratorerna har info?r att bemo?ta unga transpersoner, om de har styrdokument/riktlinjer fo?r att bemo?ta dem, om inte anser de att det beho?vs, samt hur kuratorerna ser pa? vilken betydelse ko?nsidentitet har fo?r ungdomar.

Anpassning av VOD-tjĂ€nster för breda barnmĂ„lgrupper : EN ANVÄNDBARHETSUTVÄRDERING AV BARNPLAY UTIFRÅN MÅLGRUPPEN 3-11 ÅR

This thesis contains a usability evaluation of ?Barnplay?, a Swedish video-on-demand service targeted at children. The objective of the study was to identify usability issues in the video service and to develop measures on improving the user interface, with special focus on adaptation to the broad target group of 3-11 year olds.The study was conducted by first mapping established practices in designs of VOD-services targeted at children, followed by interviews and usability tests with children between 2-11 concerning their use of ?Barnplay?. Based on the initial data collection, a prototype was developed and then evaluated by usability testing and A/B-testing.The main conclusion of the study is the need of better individual adjustment of the video content selection to better appeal to different age segments within the target group.

Att lÀsa och minnas digitala texter : En rekommendation till vilken navigeringsmetod som Àr att föredra vid lÀsning pÄ surfplattor

I denna rapport presenteras ett förslag pÄ vilken navigeringsmetod som Àr att föredra vid lÀsning pÄ en surfplatta, med avseende pÄ lÀsarens förmÄga att i efterhand minnas texten. Resultaten frÄn studiens experiment Àr vÀrdefulla för de som Àr intresserade av e-lÀrande, mÀnniska-datorinteraktion och studenter med intresse av att minnas det de lÀst.Resultat frÄn tidigare forskning indikerar att ett lÄngt textflöde som lÀsaren skrollar genom Àr sÀmre Àn en statisk navigeringsmetod, dÀr hela sidans text byts ut pÄ samma gÄng. I denna rapport presenteras resultat frÄn ett experiment som genomfördes pÄ 23 deltagare och som bestod av tvÄ minnestester och tvÄ enkÀter. Dessa resultat stödjer tidigare forskning och det verkar som att gruppen som anvÀnt den svepande navigeringsmetoden byggt en bÀttre mental representation av texten och har en bÀttre förmÄga att Äterkalla texten frÄn minnet Àn de grupper som fÄtt lÀsa med en skrollande navigeringsmetod.Resultaten bör bekrÀftas av vidare studier men slutsatsen Àr att en svepande navigeringsmetod Àr att föredra framför en skrollande vid lÀsning av textdokument pÄ en surfplatta..

Framtida utveckling och byte av teknisk plattform : Produktion av digitala lÀromedel ur ett förlagsperspektiv

Projektet har utförts ur ett bokförlags perspektiv och förklarar Natur & Kulturs byte av teknisk plattform för deras digitala lÀromedel. Detta projekt var ett delprojekt och delades in i tre faser: FAS 1: Förstudie, FAS 2: Genomförande och FAS 3: Analys och utvÀrdering. Syftet med projektet Àr dels att ge en helhetssyn över hur bytet skett i praktiken inom bokförlaget, och dels undersöka mÄlgruppens förvÀntning pÄ den nya tekniska plattformen. Projektets mÄl Àr att producera tvÄ titlar i produktions- och publiceringsverktyget 3D Issue, med utgivning höstterminen 2015. Metoderna som har anvÀnts i det hÀr projektet Àr: intervju och en sammanstÀllning av Natur & Kulturs enkÀtstudie, och en variation av deltagande observation.

MDI i mobiltelefoner - En komparativ studie av tre grÀnssnitt

I denna komparativa studie av anvÀndbarhet undersöktes telefonerna Sony Ericsson T630, Simens S65 och Nokia 6230 för att kunna se vilka felassociationer deras respektive grÀnssnitt ger upphov till. Studien Àr gjord dÀrför att jag fann de metoder för att studera grÀnssnitt i mobiltelefoner jag kommit i kontakt med fokuserade alltför mycket pÄ effektivitetsaspekten av anvÀndbarhet. Metoderna var inriktade pÄ vana anvÀndare och för studier av mÀnniskor med relativt liten erfarenhet var de obrukbara. Under arbetet har en ny metod för studier av denna typ tagits fram med fokus pÄ ÀndamÄlsenlighets-aspekten av ISO 9241-11. Jag har undersökt hur vÀl sju medelÄlders personer klarat av de olika grÀnssnitten och kartlagt deras tidigare mobiltelefonvanor.

Integrerade anvÀndarprofiler : Integrering av personas och "designa för olikheter" som ett hjÀlpmedel att utveckla HS studentportal

Detta arbete har utförts med syftet att ta reda pÄ hur omrÄdet "designa för olikheter" kan integreras med personas, för att öka anvÀndbarheten i ett intranÀt. "Designa för olikheter" anser att systemdesigners ska ta hÀnsyn till att alla mÀnniskor Àr olika. Personas Àr fiktiva personer som hÄller systemdesigners fokuserade pÄ anvÀndarna under hela systemutvecklingsprocessen. För att uppnÄ syftet med rapporten har mÄlet varit att utveckla integrerade anvÀndarprofiler (personas integrerat med "Designa för olikheter"), som ett hjÀlpmedel vid projektet att utveckla Högskolan i Skövdes studentportal. Ett samarbete utfördes med projektteamet för att skapa integrerade anvÀndarprofiler som representerar alla potentiella anvÀndarna för studentportalen.

Interaktionsdesign för en domteaters portabla styrsystem : En designstudie i syfte att utveckla en prototyp av en applikation

En förutsÀttning för att kunna etablera god publikkontakt i en domteater Àr att personalen kan interagera med sin publik. För att det ska vara möjligt behöver de vara flexibla och rörliga medan de manövrerar domteaterns styrsystem. Genom att skapa en applikation till en smarttelefon kan en förlÀngning av det stationÀra styrsystemet och kontrollbÄset skapas, vilket möjliggör en önskvÀrd flexibilitet. Designstudien som uppsatsen presenterar Àr utförd i syfte att undersöka de metoder som Àr lÀmpliga att anvÀnda i ett tidigt skede av en sÄdan systemutveckling. Metoder inom Human- Computer Interaction (HCI) och interaktionsdesign syftar bland annat till att utveckla interaktiva applikationer.

SLIM ? Design och validering av en kostnadseffektiv inspektionsmetod för lÀrbarhet

För att nybörjaranvÀndare enklare ska kunna pÄbörja felfri interaktion med ett system Àr systemets grad av lÀrbarhet en viktig aspekt att ta hÀnsyn till. Trots detta finns inga sjÀlvklara alternativ till hur lÀrbarhet ska mÀtas och utvÀrderas, framför allt inte pÄ ett snabbt och kostnadseffektivt sÀtt. Det hÀr examensarbetet har dÀrför bidragit med att lÀgga en grund för en ny utvÀrderingsmetod för lÀrbarhet, SLIM - Simplified Learnability Inspection Method, baserad pÄ relevanta faktorer frÄn befintliga metoder och Linja-ahos (2005) riktlinjer för lÀrbarhet. TvÄ grupper, experter och icke-experter inom anvÀndbarhetsdesign, testade metodens huvudfas individuellt pÄ en prototyp av ett system som ska anvÀndas för att skicka SMS via webben. Resultaten frÄn en första validering har visat att metoden i allra högsta grad Àr tidseffektiv, samt har indikerat att personer sÄ vÀl med som utan expertkunskaper om anvÀndbarhet och lÀrbarhet kan tillÀmpa metoden för att i likvÀrdig utstrÀckning upptÀcka lÀrbarhetsproblem.

Heuristisk utvÀrdering eller anvÀndbarhetstestning : Vilken Àr mer effektiv pÄ att identifiera kognitiva problem?

Metoder som anvÀnds för att utvÀrdera om en produkts grÀnssnitt Àr anvÀndbart, Àr av stort intresse för dagens forskare inom omrÄdet mÀnniska-datorinteraktion. Med anledning av att anvÀndbarhetstester i allmÀnhet Àr tidskrÀvande och kan innebÀra stora kostnader, anvÀnds idag metoder som heuristisk utvÀrdering. AnvÀndbarhetsproblem som identifieras vid anvÀndandet av inspektionsmetoder (dÀribland heuristisk utvÀrdering) har dock ifrÄgasatts pÄ grund av att de vid anvÀndning bland annat identifierar andra slags anvÀndbarhetsproblem, Àn vad som identifieras nÀr reella anvÀndare utför anvÀndbarhetstester. Om resultaten frÄn utvÀrderingarna anvÀnds som vÀgledning vid omdesign av befintliga system, kan detta ge felaktiga beslutsunderlag som kan ge upphov till allvariga konsekvenser för en designprocess.Syftet med detta arbete var att undersöka om heuristisk utvÀrdering Àr en effektivare metod med avseende pÄ validiteten, i jÀmförelse med metoden anvÀndbarhetstestning, att identifiera kognitiva anvÀndbarhetsproblem. För att fÄ ett svar pÄ arbetes frÄgestÀllning har tekniker som intervju, scenarier och ?tÀnka högt?, anvÀnds.

Mot en ökad förstÄelse för teknikstressens orsaker : Ett distribuerat perspektiv pÄ interaktionen mellan mÀnniska och teknik

Datorer och annan informations- och kommunikationsteknik har pĂ„ flera sĂ€tt underlĂ€ttat arbetet för mĂ„nga anvĂ€ndare, men kan ocksĂ„ bidra till kognitiva arbetsmiljöproblem och teknikstress. För att undersöka hur teknikstress uppstĂ„r pĂ„ den moderna arbetsplatsen, dĂ€r tekniken Ă€r en mobil och integrerad del av anvĂ€ndarnas arbetsmiljö, behövs ett perspektiv pĂ„ interaktionen mellan mĂ€nniskan och tekniken som utforskar hela omgivningen. I den hĂ€r uppsatsen föreslĂ„s ett distribuerat perspektiv pĂ„ mĂ€nniskans interaktion med teknik för att skapa en ökad förstĂ„else för teknikstressens orsaker. Det distribuerade perspektivet har tagit undersökningen ut pĂ„ fĂ€ltet för att genom direktobservation och videoinspelning studera olika aspekter av interaktionen med teknik som över tid kan leda till teknikstress för anvĂ€ndaren. Även en vĂ€lbeprövad enkĂ€t om teknikstress delades ut för att samla in information om den kognitiva arbetsmiljön.

UtvÀrdering och utveckling av nytt webbgrÀnssnitt

Detta examensarbete, vilket utförts hos Expektra, har bidragit till design, utveckling ochimplementation av ett webbaserat anvÀndargrÀnssnitt för en av deras produkter, Predict Demand.För projektgenomförande har projektet inneburit att ta reda pÄ olika metoder för att utvÀrdera derasnuvarande prototyp med utgÄngspunkt i mÀnnisko-datorinteraktion och interaktionsdesign. Detta ÀrvÀrdefullt nÀr det kommer till designen- och vidareutvecklingsprocessen för generellaanvÀndargrÀnssnitt. I projektet har man Àven undersökt olika hjÀlpmedel och ramverk som föreffektiv implementeringen av grÀnssnittet.Resultat av design och implementation har i slutet av projektet utvÀrderats av tvÄ anvÀndare hos enreferenskund för tjÀnsten. Trots att antalet svar Àr begrÀnsat och dÀrmed inte Àr av statistisksignifikans kan svaren analyseras och ge input till vidareutveckling av grÀnssnittet. Svaren vargenomgÄende positiva till hur den slutgiltiga designen blev och alla de olika delar som togs upp ienkÀten.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->