Sök:

Det är svårt att sätta fingret på

En studie om musik- och bildlärares syn på kreativitet


Studiens syfte a?r att underso?ka la?rares syn pa? begreppet kreativitet och vad det har fo?r plats i skolan. Fo?r att na? fram till det syftet valde vi intervju som metod, da?r vi har intervjuat fyra olika ho?gstadiela?rare varav tva? av dem har musik som inriktning medan de andra tva? undervisar i bild.I syftet inga?r ocksa? att ja?mfo?ra bild- och musikla?rarnas uppfattningar av begreppet, fo?r att se om det finns skillnader mellan a?mnena. Fo?r att genomfo?ra en ja?mfo?relse valdes att utforma intervjuns fra?gesta?llningar pa? sa? sa?tt att la?rarna hade mo?jlighet att ge fria svar. Fo?r att fa? mer djup sta?lldes samma fra?gor till alla va?ra informanter.I resultatet framkommer det att alla de fyra la?rarna uppfattar kreativitet som skapande. Samtidigt kan ingen av la?rarna riktigt sa?tta ord fo?r begreppets exakta betydelse. Ista?llet fo?rklarar de att kreativiteten a?r na?gonting som finns inom ma?nniskan och att det inte a?r fo?rra?n vid uttryckelsen som kreativitet synliggo?rs. La?rarna fo?rklarar a?ven hur viktigt det a?r med att la?ra sig beha?rska sina verktyg innan man sa?tter iga?ng i ett kreativt arbete. De menar att ju mer kunskaper en ma?nniska har, desto mer kreativ kan hon vara.

Författare

Nele Vaht Erik Paulsson

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Musikhögskolan

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..