Sök:

Sökresultat:

6032 Uppsatser om Lyssna till elevers röster - Sida 65 av 403

Operarepetitören och operadirigenten : om en arbetsrelation i musikteatervÀrlden

Det hÀr Àr en studie i om bilder i dataspel kan förÀndra uppfattningen om antalet ljudsekvenser som spelas upp. Faktorerna som har Àndrats i varje test Àr förhÄllandena mellan antalet ljudsekvenser och antalet bildobjekt som presenteras. Flera olika ljud skapades till undersökningen, som skiljde sig i karaktÀr i syfte av att ge mer nyanserade resultat. 20 personer gjorde test dÀr de fick lyssna pÄ ljud med och utan koppling till bilder. De blev sedan tillfrÄgade hur mÄnga ljudkÀllor de kunde höra.

LÀrarens roll som ledare. : En kvalitativ studie om lÀrarens roll som ledare i skolans olika lÀrmiljöer

Detta examensarbete Àr en studie om hur karaktÀrsÀmneslÀrare inom gymnasieskolans medieprogram arbetar för att utveckla elevers kreativa förmÄga. I uppsatsen synliggörs definition av kreativitet, arbetssÀtt för att frÀmja kreativitet samt vad som Àr utmÀrkande för kreativa arbetsklimat. Undersökningen baseras pÄ en kvalitativ studie i form av intervjuer som utmynnar i förstÄelse och handlingsmönster för de arbetssÀtt dessa pedagoger anvÀnder sig av för att frÀmja kreativitet hos eleverna. Fem lÀrare frÄn tvÄ olika gymnasieskolors medieprogram i skilda kommuner ingick i granskningen. KaraktÀrsÀmneslÀrarna definierar kreativitet med att det handlar om elevers personliga förnyelse av bÄde tanke- och handlingsmönster.

Konflikthantering i förskolan

Denna studie utgÄr ifrÄn lÀrarens perspektiv pÄ hur konflikter hanteras och vilka strategier som tillÀmpas i förskolan. Vi har valt att utgÄ ifrÄn en kvalitativ metod i vÄr studie dÀr vi har intervjuat sex verksamma förskollÀrare och tvÄ förskolechefer. Vi har Àven observerat hur förskollÀrarna bemöter konflikter. Resultatet visar att lÀrarna dagligen stöter pÄ konflikter mellan barn och att de försöker lÄta barnen sjÀlva fÄ lösa konflikterna. Dock kan barnen behöva vÀgledning med att lyssna till varandra, ordval och att de inblandade finner en gemensam lösning.

Speciella nog att sÀrbehandlas? LÀrarstudenters syn pÄ sÀrbegÄvade elever

Uppsatsen Àmnar undersöka hur lÀrarstudenter upplever sÀrbegÄvade elevers situation i skolan, samt hur lÀrarstudenter menar att dessa elever ska hanteras i skolan, med fokus pÄ behov av extra stöd utöver den ordinarie undervisningen. FrÄgorna grundas i forskning som visar att sÀrbegÄvade barn och elever ofta krÀver en delvis annorlunda pedagogik och sÀrskild uppmÀrksamhet i skolan för att inte tappa sina förmÄgor eller sin lust att lÀra. En kvantitativ undersökning har gjorts i vilken nÀstan 400 lÀrarstudenter bedömt Ätta pÄstÄenden om sÀrbegÄvade elevers situation i skolan. Resultaten visar att lÀrarstudenterna till stor del Àr positivt instÀllda till sÀrskilt stöd för sÀrbegÄvade elever. Dock upplever de delvis att de saknar den kunskap det krÀvs för att tillgodose de sÀrbegÄvade elevernas i deras kunskapsutveckling i skolan.

De lyssnar pÄ en och det Àr det som Àr viktigt, tror jag : En studie om elever med lÀs- och skrivsvÄrigheters erfarenheter av gymnasieskolan

Syftet med min undersökning Àr att beskriva elever med lÀs- och skrivsvÄrigheters erfarenheter av att studera pÄ gymnasieskolans yrkesförberedande program. FrÄgestÀllningen jag utgÄtt frÄn Àr: hur beskriver elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter sin tillvaro pÄ gymnasiet? För att kunna ta del av elevers erfarenheter har jag anvÀnt mig av en fenomenologisk ansats och genomfört halvstrukturerade intervjuer med tre elever. I min analys har jag anvÀnt mig av den existentiella fenomenologins fyra aspekter som betraktas vara grundlÀggande i formandet av personens livsvÀrld. Aspekterna Àr relationer, tid, kropp och rum.

Alla skall ses : Vilka elever lÀrare anser att de uppmÀrksammar och deras möjligheter att tillgodose alla elever i matematik pÄ mellanstadiet

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka elever som fÄr lÀrarens uppmÀrksamhet under matematiklektioner och varför. En annan aspekt vi vill undersöka Àr om klasstorlek, planeringstid eller homogen grupp har nÄgon pÄverkan pÄ huruvida alla elevers behov blir tillgodosedda. I vÄr studie anvÀnde vi oss av en webbaserad enkÀt vilken riktade sig till matematiklÀrare pÄ mellanstadiet.   Resultatet visar att lÀrare anser sig ge störst uppmÀrksamhet till de lÄgpresterande eleverna medan de högpresterande eleverna tenderar att fÄ minst tid av lÀrarens uppmÀrksamhet. LÀrarna som har deltagit i undersökningen har prioriterat olika utefter olika antal Är i verksamheten, till exempel prioriterar de lÀrare som har arbetat 7-15 Är eller lÀngre de lÄgpresterande eleverna frÀmst. Resultatet av vilken kunskapsnivÄ lÀrarna fokuserar pÄ visar att de framförallt riktar in sin undervisning pÄ nuvarande Ärskurs vilket inte Àr utmanande för de högpresterande eleverna.

Motivation pÄ hantverksgymnasium

SAMMANFATTNING Titel: Motivation pÄ hantverksgymnasium. Författare: Stefan Erlandsson och Grete Hallum. VÄr studie bygger pÄ kvalitativa intervjuer frÄn hantverksprogrammet, inriktning glas. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ varför eleverna har sökt sig till en sÄ pass udda utbildning samt vad de tycker pÄverkar deras motivation till lÀrande i skolan. För att nÄ detta mÄl genomförde vi en intervjustudie baserad pÄ sex elevers yttranden samt en litteraturstudie för att fÄ en bild av vad tidigare forskning skrivit om elevers val av gymnasieprogram och deras motivation i skolan.

Med sikte pÄ konceptuellt tÀnkande : Undersökning av elevers kvalitativa förstÄelse av fysik pÄ en Waldorfskola före och efter undervisning

I detta arbete undersöks huruvida ett konceptuellt fokus pĂ„ fysikundervisningen, samt en förstĂ„elseinriktad examinationsform, pĂ„verkar elevers konceptuella förstĂ„else av fysik. Detta Ă€r intressant av tvĂ„ anledningar: 1) Skolans styrdokument efterfrĂ„gar (bl.a.) konceptuella förstĂ„elsekunskaper, och 2) Traditionell fysikundervisning Ă€r dĂ„lig pĂ„ att skapa en korrekt, konceptuell förstĂ„else av fysik. Det hĂ€r arbetet granskar resultaten frĂ„n en icketraditionell undervisning, dĂ€r flervalsfrĂ„geverktyget FCI anvĂ€nt före och efter undervisning ger en bild av elevernas konceptuella förstĂ„elseutveckling. Den undervisning som undersöks i detta arbete visade sig vara drygt 100 % effektivare Ă€n motsvarande traditionella undervisning vad gĂ€llde att förbĂ€ttra resultaten pĂ„ diagnosverktyget FCI. Även om elevantalet var vĂ€ldigt litet (endast tio elever) Ă€r resultatet sĂ„ markant att det nog Ă€ndĂ„ Ă€ger viss giltighet.

Pedagogers utsagor och resonemang om mötet med barn som Àr identifierade med sprÄkstörning.

En av skolans viktigaste uppgifter Àr att lÀra alla barn att lÀsa. Syftet med denna studieÀr att belysa och analysera pedagogers utsagor och resonemang om mötet med barn somhar identifierad sprÄkstörning. Vi vill fÄnga vad som uppfattas vara av betydelse för attstimulera dessa elevers lÀsutveckling i Ärskurs 1-3. För att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarnahar vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod med ostrukturerad intervju. I studien intervjuasfem pedagoger med erfarenhet av att arbeta med elever som har sprÄkstörning.Resultatet visar att respondenternas uppfattning om vad som Àr av betydelse för attkunna stimulera dessa elevers lÀsutveckling Àr relationen till eleven, möta eleven pÄdess nivÄ, flexibilitet i organisationen, mÀngden erfarenhet, extern hjÀlp och samarbetemed förÀldrar.


Vilken betydelse har frukosten i skolan? : En kvalitativ och kvantitativ studie om elevers frukostvanor och elevers attityd fo?r frukostens betydelse i skolan.

Turismutbildningar pÄ högskolenivÄ har vÀxt fram som ett resultat av att förstÀrka kompetensförsörjningen och konkurrenskraften inom turistbranschen. Studien undersöker hur HR chefer inom turismrelaterade företag vÀrderar högskoleutbildning i sin rekryteringsprocess. UtifrÄn en hermeneutisk analysmetod Àr mÄlet med studien Àven att fÄ inblick i chefernas uppfattning kring utbildnings och kompetensbehovet i deras bransch idag.Uppsatsens empiriska resultat utgörs av fyra kvalitativa intervjuer med HR chefer frÄn resebranschen respektive mötesbranschen. En femte intervju utfördes Àven med en forskare frÄn Etour som ett viktigt kunskapsbidrag. Resultatet som styr vÀrderingen av en akademisk examen i rekryteringsprocessen avgörs av tjÀnst och position.

Utvecklingsmöjligheter i svenskÀmnet pÄ yrkesförberedande program

Studiens syfte Àr att undersöka elevers och lÀrares uppfattning om elevers utvecklingsmöjligheter pÄ de yrkesförberedande programmen, och om svensklÀrarna pÄ dessa program anser att deras arbetssÀtt frÀmjar och utmanar eleverna till högre betyg i svenskÀmnet. Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning dÀr vi anvÀnder oss av tvÄ olika datainsamlingsmetoder, enkÀter och intervjuer. VÄrt material bestÄr av 86 elevenkÀter, fyra lÀrarenkÀter, sex elevintervjuer och fyra lÀrarintervjuer. VÄra respondenter kommer frÄn tvÄ gymnasieskolor i södra Sverige. Resultatet visar att eleverna pÄ de skolor dÀr undersökningen gjorts överlag har möjlighet och kapacitet att höja sina betyg.

Elevers vardagsförestÀllningar och fysikundervisningens utformande

Fysikundervisningens utformande Ă€r av stor betydelse för hur elever hur till sig och bygger upp en förstĂ„else av hur och varför vissa fenomen intrĂ€ffar. Med sig in i klassrummet har flera elever olika vardagsförestĂ€llningar som förklaringar till fenomenen. Även efter en avslutad kurs tenderar vissa elever fortfarande anvĂ€nda sig av vissa av dessa vardagsförklaringar. MĂ„let Ă€r att förstĂ„elsen istĂ€llet ska grunda sig pĂ„ vetenskapliga förklaringar som eleven fĂ„r ta del av och upptĂ€cka under sina studier. För att nĂ„ detta mĂ„l krĂ€vs en kunskap om hur elevers lĂ€rande gĂ„r till och en viss förstĂ„else för vilka vardagsförestĂ€llningar elever har och hur dessa pĂ„verkar inlemmandet av ny kunskap.

Muntlig framstÀllning: övningar och arbetsmetoder som en
amerikansk skola anvÀnder för att förbÀttra elevers muntliga
framstÀllning

Syftet med vÄrt arbete var att studera vilka övningar och arbetsmetoder en amerikansk skola anvÀnder för att förbÀttra elevers muntliga framstÀllning. Den empiriska delen av vÄr undersökning genomfördes i en amerikansk skola med 20 elever i Äldrarna 12-13. Observationerna genomfördes i Àmnena performance, council samt speech. Studien var av kvalitativ karaktÀr och genomfördes med ostrukturerade observationer. Vi kÀnde snabbt stor skillnad mellan de svenska skolor vi besökt tidigare under vÄr utbildning och den amerikanska skolan betrÀffande elevernas vilja att tala.

Locka till lÀsning: ett försök till att ge barn lÀsglÀdje

Syftet med arbetet var att undersöka hur barn upplever lÀsning. Vi ville Àven ta reda pÄ om det gÄr att locka barn till lÀsning. Och se om nÄgon förÀndring av deras upplevelser sker efter vÄrt arbete med att jobba med lÀsning pÄ olika sÀtt under fem veckor. VÄr studie omfattade 20 elever, frÄn en Ärskurs 1-2:a i LuleÄ Kommun. Undersökningen utfördes med hjÀlp av de informationshÀmtade metoderna: enkÀter, ostrukturerade observationer och intervjuer.

<- FöregÄende sida 65 NÀsta sida ->