Sök:

Med sikte på konceptuellt tänkande

Undersökning av elevers kvalitativa förståelse av fysik på en Waldorfskola före och efter undervisning


I detta arbete undersöks huruvida ett konceptuellt fokus på fysikundervisningen, samt en förståelseinriktad examinationsform, påverkar elevers konceptuella förståelse av fysik. Detta är intressant av två anledningar: 1) Skolans styrdokument efterfrågar (bl.a.) konceptuella förståelsekunskaper, och 2) Traditionell fysikundervisning är dålig på att skapa en korrekt, konceptuell förståelse av fysik. Det här arbetet granskar resultaten från en icketraditionell undervisning, där flervalsfrågeverktyget FCI använt före och efter undervisning ger en bild av elevernas konceptuella förståelseutveckling. Den undervisning som undersöks i detta arbete visade sig vara drygt 100 % effektivare än motsvarande traditionella undervisning vad gällde att förbättra resultaten på diagnosverktyget FCI. Även om elevantalet var väldigt litet (endast tio elever) är resultatet så markant att det nog ändå äger viss giltighet. Arbetet undersöker även elevers föreställningar om fysik. Ett mindre påtagligt resultat i kombination med det lilla elevantalet gör det svårt att säga något om huruvida elevernas föreställningar om fysik blev mer fördelaktiga än vid traditionell undervisning. Resultaten pekar på det, men det är långtifrån säkerställt. Slutligen undersökte arbetet också varaktigheten hos de kunskaper eleverna erhöll. Det visade sig att de fyra elever som skrev FCI efter ett uppehåll i fysikundervisningen på tio månader presterade nästan lika bra som då de skrev provet direkt efter avslutad undervisning. De hade inte tappat mer än 10 % av sina poäng.

Författare

David Björling

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..