Sök:

Sökresultat:

580 Uppsatser om Lokalt skogsbränsle - Sida 36 av 39

CYKELNS BETYDELSE I FYSISK PLANERING : en studie ur ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv

Temat för uppsatsen har varit cykel och det utrymme cykeln fÄr som transportsÀtt för persontransporter inom den fysiska planeringen. Det övergripande syftet i uppsatsen har alltsÄ varit att studera cykelns roll inom svensk samhÀllsplanering, hur cykeln som transportsÀtt behandlas inom lokal, regional och nationell samhÀllsnivÄ och om det finns ett samband mellan nationell styrning, fysiska strukturer och cykel. Uppsatsens syfte har sÄledes varit att fÄ en förstÄelse för nivÄernas prioritet av transportsÀtt för persontransporter och att fÄ en överblick av om och i sÄ fall hur stadsstrukturers pÄverkan av cykelanvÀndningen hanteras. Följande frÄgor har stÀllts för att undersöka hur kommuner, regioner och den statliga nivÄn bedömer cykel som transportsÀtt i Sverige och vilken betydelse stadsstrukturer har. 1.1 Hur behandlas cykel som transportsÀtt pÄ en nationell, regional och lokal nivÄ? 1.2 GÄr det att se ett samband mellan normer och riktlinjer som beslutas pÄ nationell nivÄ i den planering för cykel som sker pÄ lokal och regional nivÄ? 1.3 Behandlas sambandet mellan cykeltransport och glesa respektive tÀta stadsstrukturer inom kommunal översiktsplanering? Den empiriska delen bestÄr av tvÄ individuellt genomförda analyser av empiriskt material som representerade de olika nivÄerna nationell, regional och lokal för att pÄ sÄ vis fÄ en inblick i hur cykeln behandlades inom respektive nivÄ.

Lever varumÀrket hos anstÀllda? : En kvalitativ fallstudie om Living the Brand i Friskis&Svettis och MQ ?

Titel: Lever varumĂ€rket hos anstĂ€llda? ? En kvalitativ fallstudie om Living the Brand i Friskis&Svettis och MQFörfattare: Carlsson, Sofia och Nilsson, SannaHandledare: Lars PalmExaminator: Ulrika SjöbergUtbildningssĂ€te: Högskolan HalmstadSektion: HĂ€lsa och SamhĂ€lle (HOS)Kurs: Medie- och Kommunikationsvetenskap 61-90 hpDelkurs: C-uppsats, 15 hpSprĂ„k: SvenskaÅr: 2010Syfte: Studera Living the Brand:s pĂ„verkan pĂ„ Friskis&Svettis och MQ:s anstĂ€llda som i sitt dagliga arbete möter kundenTeori: Service management, varumĂ€rke, the VCI Alignment Model, kommunikation, Living the Brand, Maslows behovstrappa, engagemangMetod: Kvalitativ intervju och kvalitativ observation utförda lokalt hos respektive organisationResultat: Living The Brand fungerar i organisationerna och de kommunicerar bĂ„da kontinuerligt ut vision och kĂ€rnvĂ€rden till sina anstĂ€llda för att varumĂ€rket ska bli starkt.Nyckelord: Living the Brand, varumĂ€rke, internkommunikation, organisationskultur, organisationsidentitet Det blir allt viktigare för organisationer att stĂ€rka sitt varumĂ€rke. En strategi för att göra det Ă€r att anvĂ€nda sig av Living the Brand som syftar till att fĂ„ personalen att agera efter organisationens vision, mission och kĂ€rnvĂ€rden. Denna studie har undersökt tvĂ„ serviceföretag, Friskis&Svettis och MQ för att se hur de arbetar med Living the Brand och hur denna strategi pĂ„verkar deras medarbetare som möter kunden i sitt dagliga arbete. Nedan följer vĂ„r frĂ„gestĂ€llning: Hur anvĂ€nds strategin Living the Brand i Friskis&Svettis och MQ?- Hur kommuniceras vision, mission och kĂ€rnvĂ€rden?-  PĂ„ vilket sĂ€tt pĂ„verkar kulturen inom organisationen Living the Brand? -  Vad har anstĂ€lldas identitetsskapande för betydelse för att strategin ska fungera? Studien anvĂ€nder sig frĂ€mst av kvalitativa intervjuer kompletterade med observationer dĂ„ vi besökte en förening respektive butik frĂ„n de tvĂ„ organisationerna.

Attityder till val av fordonsbrÀnsle

För att minska dagens klimatpÄverkan krÀvs fullgoda energialternativ till de fossila brÀnslena. UtslÀpp frÄn fossila brÀnslen Àr idag en av de största orsakerna till de negativa klimatförÀndringar som sker pÄ jorden. Genom en ökad anvÀndning av alternativa fossilfria drivmedel kan en tydlig minskning av koldioxidutslÀpp till atmosfÀren ske. Biogas Àr ett sÄdant fossilfritt drivmedel som idag klassas som ett av de renaste. Biogasen framstÀlls frÄn olika typer av restprodukter frÄn samhÀllet.

Kyliga relationer eller isbitna ambassado?rer : Intern varuma?rkesutveckling inom franchisekonceptet ICEBAR BY ICEHOTEL

Detta examensarbete undersöker hur materiella och immateriella ledtrÄdar anvÀnds vid förmedling av ett tjÀnstevarumÀrke i en internationell franchisekontext. Begreppet experience room (Edvardsson, Enquist och Johnston, 2005) tillÀmpas för att undersöka konceptet ICEBAR BY ICEHOTEL i egenskap av testkörning (prepurchase service experience) av ICEHOTELs erbjudande, samt hur franchisegivaren hanterar de sÀrskilda förhÄllanden som uppstÄr vid förmedling av tjÀnster via franchisetagare i egenskap av varumÀrkesambassadörer. Hur gÄr det till nÀr en upplevelse, lika flyktig och förgÀnglig som isen pÄ Torne Àlv, görs materiell och flyttbar i form av ett franchisekoncept? Och vad hÀnder med ett tjÀnstevarumÀrke nÀr det förmedlas av en franchisetagare pÄ andra sidan jordklotet?Studien konstaterar att franchisekonceptet ICEBAR BY ICEHOTEL uppfyller designdimensionerna för ett experience room; fysiska och immateriella artefakter, teknologi, kundplacering, kunddeltagande och interaktion med de anstÀllda förekommer alla i nÄgon utstrÀckning. Dock Àr den otydliga kopplingen till ICEHOTEL ? en konsekvens av det tidigare namnet Absolut Icebar ? avgörande för att konceptet inte kan anses utgöra en PSE (prepurchase service experience).I det studerade fallet sammanfattas det interna varumÀrkesarbetet i fem kategorier; dokument, materiella ledtrÄdar, personer och aktiviteter med anknytning till ICEHOTEL samt storytelling vilken bidrar till att skapa mening och en personlig koppling till varumÀrket.

CYKELNS BETYDELSE I FYSISK PLANERING - en studie ur ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv

Temat för uppsatsen har varit cykel och det utrymme cykeln fÄr som transportsÀtt för persontransporter inom den fysiska planeringen. Det övergripande syftet i uppsatsen har alltsÄ varit att studera cykelns roll inom svensk samhÀllsplanering, hur cykeln som transportsÀtt behandlas inom lokal, regional och nationell samhÀllsnivÄ och om det finns ett samband mellan nationell styrning, fysiska strukturer och cykel. Uppsatsens syfte har sÄledes varit att fÄ en förstÄelse för nivÄernas prioritet av transportsÀtt för persontransporter och att fÄ en överblick av om och i sÄ fall hur stadsstrukturers pÄverkan av cykelanvÀndningen hanteras. Följande frÄgor har stÀllts för att undersöka hur kommuner, regioner och den statliga nivÄn bedömer cykel som transportsÀtt i Sverige och vilken betydelse stadsstrukturer har. 1.1 Hur behandlas cykel som transportsÀtt pÄ en nationell, regional och lokal nivÄ? 1.2 GÄr det att se ett samband mellan normer och riktlinjer som beslutas pÄ nationell nivÄ i den planering för cykel som sker pÄ lokal och regional nivÄ? 1.3 Behandlas sambandet mellan cykeltransport och glesa respektive tÀta stadsstrukturer inom kommunal översiktsplanering? Den empiriska delen bestÄr av tvÄ individuellt genomförda analyser av empiriskt material som representerade de olika nivÄerna nationell, regional och lokal för att pÄ sÄ vis fÄ en inblick i hur cykeln behandlades inom respektive nivÄ.

Konsten att behÄlla sina kunder i ett bostadsföretag

NÀr Sveriges allmÀnnyttiga bostadsföretag, SABO, utarbetade ett utvecklingsarbete som skulle syfta till en mer kundorienterad fastighetsförvaltning bland de kommunala bostadsbolagen gav Karlstads Bostads AB sin tjÀnsteutvecklare i uppdrag att implementera detta i vissa av företagets bostadsomrÄden. Utvecklingsarbetet, vilket till en början skulle vara ett tvÄÄrigt projekt, syftar i grund och botten till att skapa trygghet i boendet. Denna ska uppnÄs genom att ha en nÀra relation till kunden, erbjuda servicetjÀnster som underlÀttar vardagen och bryter ensamheten, men ocksÄ genom att anordna aktiviteter för kunderna i omrÄdet.Rud i Karlstad har tidigare ansetts vara ett problemomrÄde med mycket skadegörelse och hög omflyttningshastighet, vilket har gett bostadsomrÄdet ett dÄligt rykte. KBAB vill genom sitt projekt för att skapa en god kundrelation fÄ bort detta rykte och istÀllet erbjuda sina kunder trivsamma och trygga bostadsomrÄden, vilket ska leda till en lÀgre omsÀttningshastighet och minskad vakans. Detta i sin tur leder till en ökad lönsamhet för företaget.Med teorier om kundorientering och relationsmarknadsföring visar forskare pÄ att ett kundorienterat tjÀnsteföretag mÄste anpassa sina tjÀnsteerbjudanden utefter kundens behov och önskemÄl.

Ledarskap och motivationsfaktorer - En kvalitativ studie om vad som motiverar medarbetarna i ett multinationellt företag

Studien syftar till att kartlÀgga ledarnas pÄverkan pÄ medarbetarnas upplevelse av motivation och arbetstillfredsstÀllelse i en lokal organisatorisk integrationsprocess. Eftersom fallorganisationen, Air France KLM, befinner sig i Sverige, men samtidigt pÄverkas av sina tvÄ huvudkontor i Frankrike respektive i Holland, utsÀtts organisation-en för institutionell dualitet, vilken pÄverkar den lokala kontexten. ForskningsfrÄgan fokuserade pÄ hur lokala integrationsprocesser och hur dess ledarskapsstrukturer pÄver-kar medarbetarnas motivation. Det vill sÀga: Hur kan de lokala ledarna pÄverka medar-betarens upplevelse av motivation i en lokal kontext i ett multinationellt företag?UtifrÄn denna problematik kan det vara av intresse att försöka koppla ihop den traditionella forskningen om motivation med det nya samhÀllets globala förutsÀttningar.

Grönskande innerstadsgÄrd - stÄndortsanpassat vÀxtval för skugga :

SAMMANFATTNING Jag har velat göra ett förslag pÄ utformning och vÀxtval till en skuggig innergÄrd i Malmös Àldsta stadsdel, Gamla vÀster. DÀr ligger bostadsrÀttsföreningen VÀsterut som tycker att deras gÄrd behöver förnyas och bli mer grönskande. Föreningen har dessutom önskemÄl om att gÄrden ska vara barnvÀnlig och lÀttskött. För att kunna göra ett stÄndortsanpassat vÀxtval till platsen har jag undersökt vilka problem som kan finnas nÀr det gÀller marken, jorden och klimatet i urban miljö och vilka ÄtgÀrder man kan vidta för att avhjÀlpa dessa problem och förbÀttra villkoren för vÀxterna. I ett extremt lÀge, nÀr man vill framhÀva en viss karaktÀr och det ska vara lÀttskött och hÄllbart samtidigt som det Àr frodigt grönskande krÀvs det att man Àr extra noggrann med vÀxtvalet och förberedelserna innan plantering. Genom att utföra en enkÀtundersökning bland de boende i fastigheten fick jag svar pÄ hur de vill att deras gÄrd ska vara och hur de vill anvÀnda den.

Kommunikativ planering i den kommunala planeringen

I uppsatsen studeras den kommunikativa planeringsteorin utifrÄn en utgÄngspunkt om att den inbegriper en inbyggd konflikt i att Ä ena sidan syfta till att skapa ett mer rÀttvist och demokratiskt samhÀlle, samtidigt som flera problemomrÄden identifierats vilka hindrar deltagandeprocesser att uppnÄ detta mÄl. Genom att studera en detaljplaneprocess i BiskopsgÄrden i Göteborg dÀr stadsbyggnadskontoret sjÀlva valt att engagera en medborgargrupp, syftar uppsatsen till att skapa en djupare förstÄelse för hur den kommunala planprocessen kan arbeta med frÄgor om inkludering, konsensus, lokal demokrati och legitimitet. Den för studien aktuella medborgargruppen har fÄtt ett relativt gott genomslag för sina förslag i planprocessen. Uppsatsen menar dock att detta inte frÀmst beror pÄ den detaljplaneprocess som dialogarbetet genomfördes i, utan snarare för att Àven andra planeringsnivÄer varit förmögna att införliva gruppens förslag i sina respektive processer. Grunden till detta Àr att vidden av deltagandegruppens perspektiv pÄ stadsdelens utveckling övergÄr detaljplaneprocessens möjlighet till utvecklingsarbete.

Lagerdimensionering vid bearbetningsproduktionen hos Volvo Powertrain i Skövde

Volvo Powertrain tillverkar motorer och drivlinor till AB Volvos samtliga dotterbolag förutom Volvo Aero. Vid anlÀggningen i Skövde tillverkas motorer och delar till motorer och vÀxellÄdor och vid anlÀggningen finns alla tre nödvÀndiga produktionsomrÄden; gjuteri, bearbetning och montering. NÀr rÄdande lÄgkonjunktur slog till stod bearbetningen med vÀldigt höga lagernivÄer vilka företaget snabbt tvingades sÀnka dÄ det blev huvudfokus frÄn koncernledningen att minska det bundna kapitalet. Utan egentlig analys sattes nya grÀnsnivÄer för lagren inom samtliga avdelningar pÄ bearbetning och mÄlet med examensarbetet har varit att ta fram en metod för att dimensionera sÀkerhetslagret pÄ optimal nivÄ med bibehÄllen hög leveranssÀkerhet. DÀrigenom skulle företagets lagernivÄer kunna styrkas med hjÀlp av en teoretisk grund.Som utgÄngspunkt har en lagernivÄdimensionering med servicenivÄkonceptet SERV2 och dÀr alla artiklar tillÄts ha differentierade servicenivÄer anvÀnts.

LövskogsmÄlen i FSC-certifierat skogsbruk : tolkning, uppföljning och skötseldirektiv

Den mest eftertraktade rÄvaran i svenska skogar Àr barrvirke och detta har sedan lÀnge varit vÀgledande för skogsbrukets planering och skötsel. Brandskydd, ökat betestryck och skötsel för barrtrÀd har missgynnat lövtrÀden. Eftersom lövskogar i den boreala zonen tillhör ett av de artrikaste ekosystem Àr kontinuerlig förekomst av lövtrÀd och lövdominerade bestÄnd viktigt för den biologiska mÄngfalden. Den standard skogsÀgare certifierade enligt FSC (Forest Stewardship Council) har att följa innehÄller tvÄ lövindikatorer, 6.3.8. och 6.3.9..

GrÀsarmering pÄ villagator : möjligheter och begrÀnsningar

Idag sker det förtÀtningar i den urbana miljön vilket bidrar till en ökad andel hÄrdgjorda ytor inom dessa omrÄden. Det Àr Àven ett vÀxande fenomen inom villaomrÄden att anlÀgga hÄrdgjorda ytor med ogenomslÀppliga fogar pÄ tomtens framsida. Vart tar det avrinnande dagvattnet frÄn de hÄrdgjorda ytorna vÀgen och blir det nÄgra negativa följder av detta? GrÀsarmering pÄ villagator Àr ett kandidatarbete som Àr en renodlad litteraturstudie för att söka fakta om det Àr möjligt att anlÀgga grÀsarmering inom ett villaomrÄde med en begrÀnsad hastighet upp till 30 km/h. Arbetet ger en grund för framtida studier inom omrÄdet av dagvattenhantering inom villaomrÄden eller vÀgar med en hastighetsbegrÀnsning pÄ 30 km/h. Problematiken med dagvattenhanteringen i vÄra samhÀllen har idag börjat bli en mer diskuterad och beprövad metod.

Kommunikativ planering i den kommunala planeringen

I uppsatsen studeras den kommunikativa planeringsteorin utifrÄn en utgÄngspunkt om att den inbegriper en inbyggd konflikt i att Ä ena sidan syfta till att skapa ett mer rÀttvist och demokratiskt samhÀlle, samtidigt som flera problemomrÄden identifierats vilka hindrar deltagandeprocesser att uppnÄ detta mÄl. Genom att studera en detaljplaneprocess i BiskopsgÄrden i Göteborg dÀr stadsbyggnadskontoret sjÀlva valt att engagera en medborgargrupp, syftar uppsatsen till att skapa en djupare förstÄelse för hur den kommunala planprocessen kan arbeta med frÄgor om inkludering, konsensus, lokal demokrati och legitimitet. Den för studien aktuella medborgargruppen har fÄtt ett relativt gott genomslag för sina förslag i planprocessen. Uppsatsen menar dock att detta inte frÀmst beror pÄ den detaljplaneprocess som dialogarbetet genomfördes i, utan snarare för att Àven andra planeringsnivÄer varit förmögna att införliva gruppens förslag i sina respektive processer. Grunden till detta Àr att vidden av deltagandegruppens perspektiv pÄ stadsdelens utveckling övergÄr detaljplaneprocessens möjlighet till utvecklingsarbete. Vad gÀller undersökningen av uppsatsens vÀrdeladdade begrepp, kan den aktuella medborgardeltagandeprocessen anses ha uppnÄtt en relativt hög grad av inkludering i sina praktiker.

Busstrafikens satsning för en hÄllbar miljö : En fallstudie över VÀxjös busstrafik

Bilismens utbredning stÄr idag för en ohÄllbar samhÀllsutveckling pÄ bÄde lokal-, regional- och global nivÄ. IPCC:s senaste rapport konstaterar att mÀnniskans otvetydigt har en betydande roll i uppvÀrmningen av klimatsystemet och att det framförallt Àr utslÀppen av vÀxthusgasen koldioxid som Àr problemet. Transportsektorn stÄr idag för nÀstan en femtedel av mÀnniskans totala koldioxidutslÀpp. För att reducera andelen koldioxidutslÀpp i atmosfÀren och andra miljöproblem inom transportsektorn Àr sÄledes kollektivtrafiken ett viktigt redskap.Under 1950- och 1960-talet omvandlades Sverige till ett bilsamhÀlle. Privatbilen fullÀndade efterkrigstidens vÀlfÀrdsbygge och bilen sÄgs som en sjÀlvklart och positiv del i det nya vÀlfÀrdsamhÀllet. Antalet personbilar ökade lavinartat i Sverige och utveckling gick rakt uppÄt frÄn ett par hundra tusen fordon pÄ 1950-talet till fyra miljoner fordon Är 2000.

Föroxidering av ytor vid sÀtthÀrdning

Vid sÀtthÀrdning Àr sÄ kallade mjuka flÀckar ett problem som förekommer vid mÄnga hÀrdverkstÀder. En vanligt förekommande artikel som sÀtthÀrdas Àr kugghjul och om en sÄdan artikel med mjuka flÀckar monteras finns risken att den inte hÄller och den kan i vÀrsta fall Àven förstöra andra komponenter och förorsaka stora kostnader. Mjuka flÀckar Àr omrÄden i ytskiktet dÀr hÄrdheten Àr lokalt nedsatt och man har kunnat konstatera att de beror pÄ att uppkolningen har försvÄrats i dessa omrÄden. Tidigare studier har visat att om det bildas svÄrreducerade oxider pÄ ytan sÄ försvÄras uppkolningen av artiklar under sÀtthÀrdningen och detta kan vara en orsak till dessa mjuka flÀckar. En metod att förhindra uppkomsten av mjuka flÀckar Àr att pÄ ett kontrollerat sÀtt bilda en lÀttreducerad oxid (jÀrnoxid) pÄ ytan som senare kan upplösas under sjÀlva uppkolningsprocessen.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->