CYKELNS BETYDELSE I FYSISK PLANERING - en studie ur ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv
Fysisk planeringSpatial planning - communicationsSpatial planning - local planningSpatial planning - regional planningCykelplaneringStadsstrukturFysisk planeringSprawlHållbara transporter
Temat för uppsatsen har varit cykel och det utrymme cykeln får som
transportsätt för persontransporter inom den fysiska planeringen. Det
övergripande syftet i uppsatsen har alltså varit att studera cykelns roll inom
svensk samhällsplanering, hur cykeln som transportsätt behandlas inom lokal,
regional och nationell samhällsnivå och om det finns ett samband mellan
nationell styrning, fysiska strukturer och cykel. Uppsatsens syfte har således
varit att få en förståelse för nivåernas prioritet av transportsätt för
persontransporter och att få en överblick av om och i så fall hur
stadsstrukturers påverkan av cykelanvändningen hanteras.
Följande frågor har ställts för att undersöka hur kommuner, regioner och den
statliga nivån bedömer cykel som transportsätt i Sverige och vilken betydelse
stadsstrukturer har.
1.1 Hur behandlas cykel som transportsätt på en nationell, regional och lokal
nivå?
1.2 Går det att se ett samband mellan normer och riktlinjer som beslutas på
nationell nivå i den planering för cykel som sker på lokal och regional nivå?
1.3 Behandlas sambandet mellan cykeltransport och glesa respektive täta
stadsstrukturer inom kommunal översiktsplanering?
Den empiriska delen består av två individuellt genomförda analyser av empiriskt
material som representerade de olika nivåerna nationell, regional och lokal för
att på så vis få en inblick i hur cykeln behandlades inom respektive nivå. De
undersökta dokumenten bestod av propositioner, regionala utvecklingsprogram/
utvecklingsplaner, samt översiktsplaner från ett antal kommuner. Vald metod för
analysen har varit innehållsanalys som både har varit kvantitativ och
kvalitativ. Analysens fokus har varit att undersöka innehållet i dokumenten
utifrån ett antal utvalda nyckelord. Resultatet från innehållsanalysen har
legat till grund för den avslutande diskussionen om hur cykeln som
transportsätt behandlas på nationell, regional och lokal nivå samt hur
stadsstrukturer och cykel berörs i ett sammanhang.
Vi har funnit att cykeln som transportsätt till stor del lyfts fram som ett
transportmedel som bör få ett ökat inflytande. Det gäller dels i de nationella
dokumenten, men också i de flesta lokala dokumenten. Även på regional nivå
tycks cykel som transportmedel uppfattas så som något som bör få mer
inflytande. Dock ska poängteras att i ett regionalt transporterande sätts
kollektivtrafiken främst men med cykel som ett komplement, snarare än
alternativ, till de kollektiva persontransporterna. Överlag framhålls i det
empiriska materialet att transportsystem ska vara av mer hållbar karaktär. Det
finns förhoppningar om att fordonsflottan inte ska vara beroende av fossila
bränslen. Framförallt finns en vilja att ändra prioriteringen av valet av
transportmedel till mer klimatsmarta alternativ, i vilket kollektivtrafik, gång
och cykel lyfts fram. Genom analysen har det gått att finna en gemensam vilja
och ett samband mellan det empiriska materialet inom nivåerna som visar att
cykeln ska få ett större inflytande i planeringen. För att cykel som
transportsätt ska få ett större inflytande förespråkas i de flesta dokument som
analyserats en stadsstruktur av tät karaktär. Sammanfattningsvis ses en tätare
stadsstruktur som mer klimatsmart även om andelen transporter inte minskar, men
längden av transporterna minskar vilket främjar miljövänligare
transportalternativ och ett minskat utsläpp.