Sök:

Sökresultat:

2557 Uppsatser om Loglinjär modellen - Sida 11 av 171

Systematiskt arbetsmiljöarbete med hjÀlp av BIM : Hur kan arbetsmiljöarbetet integreras i BIM? En studie utförd hos ByggDialog AB

En studie har bedrivits pÄ uppdrag av ByggDialog AB och med utbyggnaden av kraftvÀrmeverket i Karlstad, Hedenverket Etapp 3, som referensobjekt. MÄlsÀttningen har varit att utforma ett för ByggDialog anpassat förslag för hur det sytematiska arbetsmiljöarbetet kan integreras i BIM.Efter att ha undersökt hur ByggDialogs arbetsmiljöarbete bedrivs i dagslÀget kan slutsatsen dras att det Àr ett över lag vÀl fungerande arbete med god struktur. Dock har brister inom bland annat dokumentation och kommunikation uppdagats, vilket borde kunna avhjÀlpas med hjÀlp av integrering i BIM. MÄlet med de i studien givna förslagen har varit att tillgodose de behov som pÄtrÀffats under intervjuer med företagets personal. Förslagen har strukturerats i kortsiktiga förslag som kan genomföras i det aktuella projektet, och lÄngsiktiga förslag som krÀver viss omstrukturering och mer planering för att kunna genomföras.PÄ kort sikt kan BIM anvÀndas vid bland annat arbetsberedning, lagbasmöten och skyddsronder.

Att förutsÀga temperatur, utgÄende fukthalt och tryckfall i en pneumatisk transporttork

AnvÀndningen av pellets har ökat kraftigt de senaste Ären och har blivit ett viktigt verktyg för att minska miljöpÄverkan. I energibranschen Àr viktigt utreda möjligheten att effektivisera tillverkningsprocessen för att ligga i framkant av utvecklingen och göra brÀnslet till ett attraktivt val för konsumenterna. En stor del av pelletstillverkarnas utgifter gÄr till att torka det rÄmaterial som pellets bestÄr av. Torkning och transport av material Àr tvÄ energikrÀvande processer som Àr nödvÀndiga i mÄnga industrier och kan ibland innebÀra stora utgifter sÄvÀl kostnadsmÀssigt som miljömÀssigt. Pneumatisk transporttorkning Àr ett sÀtt att kombinera torkning och transport av material och tekniken kan vara lÀmplig att anvÀnda vid pelletstillverkning.

EN FÖRÄLDER BLIR TILL : Om faststĂ€llande och upphĂ€vande av förĂ€ldraskap och förhĂ„llandet till barnets bĂ€sta

DÄ producerande företag ska göra genomgripande verksamhetsförÀndringar sÄsom implementera produktionssystemet lean, kan det vara svÄrt att pÄ förhand veta förÀndringarnas effekter.  Lean innebÀr att ledtider kortas men nya arbetssÀtt och verktyg bidrar till att kostnaderna initialt ofta ökar i förÀndringsarbete, vilket kan utmynna i en skepticism mot det nya systemet hos de anstÀllda. Med hjÀlp av verktyg som mÀter effekterna av förÀndringarna skulle denna skepticism kunna mötas. För att erhÄlla ett helhetsperspektiv ses produktion helst ur ett flödesperspektiv och idag finns inget bra verktyg som analyserar produktionsflöden ur bÄde ledtids- och kostnadsperspektiv. DÀrför syftar detta arbete till att ta fram en modell för berÀkning av ledtider och kostnader i ett produktionsflöde pÄ ett sÀtt som möjliggör förstÄelse frÄn flera olika intressentgrupper. Detta uppnÄs dels genom att den som anvÀnder modellen (1) erhÄller en övergripande förstÄelse för flödets uppbyggnad och allokalisering av dess ledtider och kostnader samt (2) kan anvÀnda modellen för att analysera olika framtida scenarier vilka ligger till grund för förÀndringsarbetet.

Den nya ekonomiförÀndringsmodellen : En studie huruvida dess otestade uppdelning och definitioner kan urskiljas vid implementeringen av ett affÀrssystem

SammanfattningBakgrund och problemOrganisationer förÀndrar sig bland annat för att kunna ligga före konkurrenter eller för att inte hamna efter. Deras förÀndringsprocesser stöter ofta pÄ problem som pÄverkar förÀndringsarbetet. FörÀndringen kan försenas eller till och med avbrytas helt. Forskare har tagit fram ekonomiförÀndringsmodeller som ska beskriva vad som pÄverkar förÀndringsprocesser och dessa har ingÄende behandlat vad som driver förÀndringar men de har inte bidragit med vad som motarbetar dem. Det finns en ny ekonomiförÀndringsmodell som uttalat sÀger sig bidra med denna kunskap men denna modell har inte testats i andra sammanhang Àn hur den framstÀlldes.

FramgÄngsfaktorer för beteendeförÀndring

SammanfattningSyfteSyftet Àr att identifiera vilka faktorer som verkar vara av störst vikt nÀr det gÀller att lyckas genomföra en varaktig beteendeförÀndring. Betydelsen av den transteoretiska modellen som verktyg i förÀndringsarbete har analyserats. Hos en undersökningsgrupp eftersökes ytterligare faktorer som kan vara anvÀndbara i arbetet som hÀlsorÄdgivare, nÀr det gÀller att inspirera och motivera mÀnniskor till en mer hÀlsosam livsstil.MetodEn kvalitativ studie med tre djupintervjuer har genomförts. Personerna Àr framgÄngsrika inom elitidrott och i viktminskningssammanhang. En sammanfattning har gjorts utefter det som framkom vara de viktigaste faktorerna för att nÄ en mÄlsÀttning.

Simulering av pneumatisk sÀnkborrhammare

Denna rapport utgör dokumentationen av ett examensarbete utfört pÄ Atlas Copco Secoroc i Fagersta under handledning av Maskinkonstruktions före detta universitetslektor HÄkan Wettergren och Fluid & Mekaniksystems professor Karl-Erik Rydberg och pÄ Atlas Copco Secoroc konstruktör Risto Wisakanto, avdelningschef Thomas Greijer, bÄda avdelning DTH, samt Secorocs utvecklingschef Lars Holmgren.   Arbetet syftar till att utveckla en simuleringsmodell vilken ska anvÀndas vid utveckling av pneumatiska sÀnkborrmaskiner. MÄlsÀttningen var att göra en sÄ bra modell som möjligt, en modell som skulle kunna anvÀndas vid utveckling av nya sÀnkborrmaskiner, och att stegvis förfina en i grunden enkel modell. Första modellen var dock lite för enkel och baserad pÄ teori för slutna system sÄ den gick inte bygga vidare pÄ utan det var enklare att göra en helt ny modell baserad pÄ teori för öppna system. Det var dock inte förgÀves att bygga den första modellen utan de geometriska villkoren som anvÀnts i den enkla modellen kunde ÄteranvÀndas i den mer avancerade som tack vare detta relativt snabbt kunde skapas.  Den mer avancerade modellen ger vÀrden som stÀmmer mycket bra överens med mÀtresultat vid höga tryck, i detta fall 16 bar. Att modellen inte stÀmmer överens sÄ bra vid lÄga tryck kan bero pÄ flera saker, naturligtvis pÄ att faktorer som försummats kanske har stor inverkan vid lÄga tryck eller att mÀtvÀrdena helt enkelt Àr fel.

Upplevelsebaserat ledarskap: En modell för att skapa meningsfulla arbetsupplevelser inom projekt

Uppsatsen beskriver upplevelseproduktion med fokus pÄ skapandet av meningsfulla arbetsupplevelser och ledarskap. Denna uppsats har skrivits under vÄr utbildning pÄ Institutionen för Konst, kommunikation och lÀrande vid LuleÄ tekniska universitet. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om upplevelsemodellen Total Experience Management och ett exempel pÄ ledarskap frÄn verkligheten kan kombineras för att skapa en teori för upplevelsebaserat ledarskap.Genom ett induktivt arbetssÀtt och med Grundad Teori som forskningsmetod har vi tagit fram ett exempel frÄn verkligheten av ledarskap. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med företaget Liveside Safety för att skapa detta exempel. Med hjÀlp av exemplet har vi modifierat modellen Total Experience Management och anpassat denna för Upplevelsebaserat Ledarskap.

Att upptÀcka ett företag och dess omvÀrld

Titel: Att upptÀcka ett företag och dess omvÀrld NivÄ: C uppsats i Àmnet företagsekonomi Författare: Daniel Wahlberg Handledare: Lars Torsten Eriksson Datum: Juni 2011 Syfte: Syftet med denna studie Àr att beskriva företaget A-assistans Leimir AB och undersöka vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot som företaget behöver ta hÀnsyn till i sin framtidsplanering. Metod: Studien bygger pÄ en deduktiv ansats och utgör en fallstudie dÀr datainsamling i huvudsak skett genom intervjuer med företagets VD samt enkÀter riktade till företagets tjÀnstemÀn. Eftersom jag Àven arbetar i företaget kan man sÀga att deltagande observation ingÄr och en sjÀlvklar anvÀndning av interna dokument. Den teoretiska grunden bygger pÄ litteratur om marknadsföring och affÀrsutveckling. Med MIO-modellen som ramverk har jag varit inriktad pÄ tvÄ submodeller, den verbala beskrivningen av affÀrsidéer och den schematiska SWOT-modellen. Resultat: Examensarbetet föreslÄr en ny affÀrsidé som kan uttryckas som ?Vi som privat aktör erbjuder den bÀsta PERSONLIGA assistansen i enlighet med LSS till assistansberÀttigade över hela landet dÀr sjÀlvstÀndighet och sjÀlvbestÀmmande tillsammans med kompetens Àr grundstenarna för din assistans?.  Vidare redovisas en sammanstÀlld SWOT beskrivning som underlag för företagets analys och fortsatta diskussioner och planering.  Förslag pÄ fortsatt forskning: Ett flertal studier aktualiseras av denna studie.

Studenter som konsumenter

Syfte: I uppsatsen ska vi undersöka hur dagens studenters konsumtionsbeteende ochkonsumtionsbehov ser ut. Uppsatsen kommer Ă€ven att klargöra hur studenternas ekonomiska situation pĂ„verkar detta beteende och behov, samt vilka faktorer som ligger bakom detta. Metod: Uppsatsen har en deduktiv ansats dĂ„ vĂ„r utgĂ„ngspunkt har varit teorin. Kvantitativ metod anvĂ€nds i form utav enkĂ€tundersökning genomförd pĂ„ 323 studenter i syd/sydöstra Sverige. Även en kvalitativ metod har i form av litteraturstudier av teorier samt artiklar hĂ€mtade frĂ„n Internet har genomförts.

Styrning i tvÄ perspektiv : En fallstudie av intern styrning pÄ anvÀndar- och ledningsnivÄ

Denna uppsats Àr en fallstudie av intern styrning. Syftet med studien har varit att beskriva styrningen av LÀnsförsÀkringar Uppsalas butiker ur ett lednings- och anvÀndarperspektiv med utgÄngspunkt i ekonomistyrningen. Genom intervjuer har styrningen undersökts utifrÄn en modell som beskriver hur ekonomistyrningen pÄ ledningsnivÄ ger upphov till funktioner pÄanvÀndarnivÄ. Modellen har en indelning i direkta, indirekta och nollfunktioner. En hög förekomst av direkta funktioner pÄ anvÀndarnivÄn tyder pÄ en stark koppling till ekonomistyrningen medan en hög förekomst av indirekta funktioner tyder pÄ att ekonomistyrningen snarare har en underordnad funktion.

Staten, brandflyget och framtiden: undersökning av ett beslut med hjÀlp av köp- och beslutsteori

PÄ 1960-talet tog Sverige steget frÄn brandtorn ute i skogen till en hightech-lösning med flygplan ? det svenska brandflyget var fött. Under de senaste Ären har mÄnga lÀnder runt om i vÀrlden tagit nÀsta steg i teknikutvecklingen: satellitövervakning. Men i Sverige, dÀr brandflyget varit en trogen vÀn som visat vÀrdefulla resultat, gjorde man nÄgot helt annat. Man drog in brandflyget och ersatte det istÀllet med ? ?ingenting?.

Optimering av ritningsarbete

NÀr ett haveri intrÀffar uppstÄr direkt en mÀngd olika kostnader i form av underhÄllsinsatser, reparationsmaterial och administrationsinsatser. Utöver dessa kostnader förloras Àven de intÀkter som maskinen genererar samt tÀckningen för de fasta och rörliga kostnaderna. Alla dessa kostnader skall tÀckas av de vÀrdeskapande enheterna pÄ företaget och pÄverkar det finansiella resultatet negativt. För att förbÀttra ett företags lönsamhet ökas antingen intÀkterna eller sÄ reduceras kostnaderna. Trots detta Àr det för mÄnga företag okÀnt hur stor kostnaden faktiskt Àr dÄ en maskin stÄr stilla.Arbetets uppdragsgivare Àr Konecranes Machine Tool Service (MTS), ett företag som erbjuder underhÄllstjÀnster och underhÄllslösningar till företag inom verkstadsindustrin.

Luftrumssamordning i kris och krig

Denna uppsats berör luftrumssamordning och dess svÄrigheter i kris och under krig. I en tid dÄ alltfler vill utnyttja luftrummet Àr det av vikt att detta kan samordnas utan risk för vÄdabekÀmpningoch kollisioner. Vidare mÄste den valda luftrumsstrukturen ge möjlighet till befÀlhavaren attmaximera sina insatser utan begrÀnsningar. Denna uppsats belyser anledningarna till varförluftrumssamordning och kontroll av luftrummet Àr viktig genom att ge ett antal historiska exempeloch dra slutsatser av dessa. Inledningsvis ges ocksÄ en historisk Äterkoppling om vikten av attkunna samordna luftrummet.

UtvÀrdering av trafiksimuleringsmodellen RuTSim

Trafiksimulering Àr ett anvÀndbart verktyg dÄ olika typer av vÀgar ska studeras. Statens vÀg och transportforskningsinstitut, VTI, har under de senaste Ären utvecklat en ny landsvÀgssimuleringsmodell, Rural Road Traffic Simulator (RuTSim) (Tapani 2005). För att en simuleringsmodell ska vara anvÀndbar mÄste den ge en god överrensstÀmmelse mot verkligheten. Syftet med detta examensarbete Àr dÀrför att utvÀrdera RuTSim, genom att kalibrera och validera tvÄ 2+1-vÀgar och en vanlig landsvÀg med mötande trafik. Detta bÄde för en implementerad frifordonsmodell samt befintlig modell med trafikinteraktioner.

Torsionsanalys av vevaxeln kamaxeln och motortransmissionen pÄ Scanias D12: a

Syftet med examensarbetet Àr att ta fram en modell för torsionssvÀngningar i systemet vevaxel, motortransmission och kamaxeln pÄ SCANIA's 12 liters dieselmotor DC1201. Det höga gastrycket och injektortrycket pÄ SCANIA's dieselmotorer ger upphov till stora moment pÄ bÄde vevaxeln och kamaxeln. Dessa moment varierar kraftigt med tiden och skapar torsionssvÀngningar hos de bÄda axlarna samt hos motortransmissionen. Modellen som presenteras Àr linjÀr och av frekvens respons typ, den beskriver förloppet i fortvarighet. Axlarna och transmissionen Àr diskretiserade med totalt 37 frihetsgrader.

<- FöregÄende sida 11 NÀsta sida ->