Sök:

Staten, brandflyget och framtiden

undersökning av ett beslut med hjälp av köp- och beslutsteori


På 1960-talet tog Sverige steget från brandtorn ute i skogen till en hightech-lösning med flygplan ? det svenska brandflyget var fött. Under de senaste åren har många länder runt om i världen tagit nästa steg i teknikutvecklingen: satellitövervakning. Men i Sverige, där brandflyget varit en trogen vän som visat värdefulla resultat, gjorde man något helt annat. Man drog in brandflyget och ersatte det istället med ? ?ingenting?. Den här undersökningen handlar om Räddningsverkets beslut att dra in brandflyget, om möjliga beslutsalternativ men främst om att dra lärdom av det som hänt och se hur det kan göras bättre i framtiden. Frågor som: Vilka alternativ fanns att välja (?brandflyg?, ?satellitövervakning?, ?ingenting?), vilka lärdomar kan dras av beslutet (dela upp besluts-/köpprocessen i tre nivåer: ?lokalt?, ?globalt? och ?visionärt?) och vad blir slutsatsen av detta (det var kanske inget fel på beslutet ? snarare i hur det genomfördes) har legat till grund för att föra undersökningen framåt. Med hjälp av besluts-, köpteori, matematisk mängdlära och Boolesk algebra har en praktisk modell (QW-modellen) tagits fram för att hjälpa till att hitta det bästa alternativet i en beslutssituation. Modellen tar hänsyn till nykomponerade variabler ?lokalt?, ?globalt? och ?visionärt? i köpprocessen, för att få fram mätbara resultat. På grund av QW-modellens krav på omfattande indata, har en förenklad variant även utvecklats. (Den förenklade modellen är till för att stödja, inte basera, beslut på). Det viktigaste som undersökningen kommit fram till, är QW-modellen och det tankesätt som hänger ihop med den. Genom att dela upp alternativen i ?lokalt?, ?globalt? och ?visionärt?, verkar det som att beslutsprocessen underlättas. (Särskilt i den förenklade modellen.)

Författare

Christian Kulik Robert Wallenberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.