Sök:

Studenter som konsumenter


Syfte: I uppsatsen ska vi undersöka hur dagens studenters konsumtionsbeteende ochkonsumtionsbehov ser ut. Uppsatsen kommer även att klargöra hur studenternas ekonomiska situation påverkar detta beteende och behov, samt vilka faktorer som ligger bakom detta. Metod: Uppsatsen har en deduktiv ansats då vår utgångspunkt har varit teorin. Kvantitativ metod används i form utav enkätundersökning genomförd på 323 studenter i syd/sydöstra Sverige. Även en kvalitativ metod har i form av litteraturstudier av teorier samt artiklar hämtade från Internet har genomförts. Empiri: En beskrivning görs av huvudstudiens genomförande samt en genomgång av denna görs. Vidare redogör vi för resultatet av det statistiskt insamlade materialet. Teori: Maslows behovshierarki, Trinity-modellen, Iögonfallande konsumtion, Bourdieus meningsbärande system, Campbells konsumtionsteori, Ambjörnssons inre grundläggande preferenser, Howard-Sheth modellen, Trickle-down principen. Slutsats:Studenter har ett konsumtionsbeteende och konsumtionsbehov som har formats redan innan studietiden och som inte stämmer överens med deras nuvarande ekonomiska situation. Därför arbetar många vid sidan av heltidsstudierna och får ekonomiskt stöd hemifrån.

Författare

Emma Friberg Lina Dahlström Erik Telg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..