Sök:

Framgångsfaktorer för beteendeförändring

SammanfattningSyfteSyftet är att identifiera vilka faktorer som verkar vara av störst vikt när det gäller att lyckas genomföra en varaktig beteendeförändring. Betydelsen av den transteoretiska modellen som verktyg i förändringsarbete har analyserats. Hos en undersökningsgrupp eftersökes ytterligare faktorer som kan vara användbara i arbetet som hälsorådgivare, när det gäller att inspirera och motivera människor till en mer hälsosam livsstil.MetodEn kvalitativ studie med tre djupintervjuer har genomförts. Personerna är framgångsrika inom elitidrott och i viktminskningssammanhang. En sammanfattning har gjorts utefter det som framkom vara de viktigaste faktorerna för att nå en målsättning. Dessa jämfördes sedan med den transteoretiska modellen.Tre frågeställningar har utgjort grunden i undersökningen:1) Hur hanteras motstånd?2) Finns det framgångsfaktorer?3) Finns det mentala fallgropar?ResultatResultaten visar att man framgångsrikt kan använda sig av den transteoretiska modellen för att förändra ett beteende eller för att etablera en ny vana. Respondenterna har även ytterligare gemensamma åsikter om betydelsefulla framgångsfaktorer; konkreta råd som hälsorådgivare kan använda sig av i arbetet med andra människors livsstilsförändringar.SlutsatsAtt förändra ett beteende eller etablera en ny vana kräver ofta en hel del förarbete. Det primära för att lyckas i längden verkar vara en strukturerad plan, där strategier för hantering av motstånd och oförutsedda händelser ingår ? precis som förespråkas i den transteoretiska modellen. Ytterligare faktorer som framkom under intervjuerna var:? En god självkänsla. Att förminska och nedvärdera sig själv verkar kunna minska motivationen.? Självkännedom. Detta nämndes i samband med impulskontroll och för att kunna styra reaktioner.? Bekräftelse från andra, i många fall viktigare än andra belöningsformer.

Författare

Heléne Vibom

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..