
Sökresultat:
26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 60 av 1765
Bonussystem : Sambandet mellan Sambandet mellan EVA och ersÀttning till företagsledare i börsnoterade bolag
Syfte: Syftet med denna studie Àr att undersöka om det föreligger nÄgot samband mellan företags vÀrdeskapande och nivÄ pÄ ersÀttning till VD.Metod: Den metod som anvÀnds i denna studie Àr deduktiv, dÄ undersökningsmaterialet till störst del bestÄr av Ärsredovisningar. UtifrÄn Ärsredovisningarna berÀknas ett specifikt EVA-vÀrde för varje företag.Resultat/Slutsats: Av jÀmförelsen mellan EVA/Sysselsatt kapital och en VD:s totala ersÀttning kan inget direkt samband pÄvisas. En anledning till detta torde vara att modellen stÀller höga krav pÄ vÀrdeskapande. Detta medför möjligen att företagen anvÀnder andra system för utvÀrdering av ersÀttningsnivÄer, exempelvis utvecklingen av börskursen.Studien kompletteras med en jÀmförelse av ersÀttningsnivÄ och börsvÀrde. Resultaten av denna granskning Àr att samband mellan de bÄda kan bevisas.
Förverkligas promenadstaden? - en inventering av planeringspolitik och planeringspraktik i Stockholm stad 2010
Magisteruppsats inom logistik, Linnéuniversitetet VÀxjö, 4FE05E, VT 2011Författare: Tideman, Simon & Oscarsson, EmmaHandledare: Petra AnderssonExaminator: Helena ForslundTitel: Vad kostar duschen? En fallstudie om ABC-kalkylering och processkartlÀggning hos Macro ABBakgrund: Macro anvÀnder sig av kalkyler som inte speglar rÀtt kostnads?fördelning till deras produkter. ABC-kalkylering Àr en anvÀndbar kalkylmetod för att hÀrleda kostnaderna genom en mer differentierad fördelning till produkterna. En vanlig metod att anvÀnda vid utformandet av en ABC-kalkyl Àr processkartlÀggning.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utforma en ABC-kalkyl för tre utvalda produkter frÄn Macro. Genom att utföra en processkartlÀggning över de valda produkterna identifiera aktiviteter och kostnadsdrivare med avsikt för att utforma en ABC-kalkyl.
"Det Àr ju sÄ lÀtt att man bara tÀnker i traditionella banor" - LÀrare i förskolan resonerar kring att stimulera sprÄkutvecklingen hos barn
BAKGRUND:I bakgrunden behandlas begrepp som Àr centrala för vÄr studie. Vi tar upp tidigare forskning och relevant litteratur som berör syftet. Vi tar Àven upp förskolans betydelse för barns sprÄkutveckling och sprÄkutvecklingens plats i styrdokument för förskolan.SYFTE:Syftet med undersökningen Àr att undersöka hur Ätta förskollÀrare resonerar kring det pedagogiska arbetet med att stimulera sprÄkutvecklingen hos barn.METOD:UtgÄngspunkten för undersökningen Àr kvalitativ metod och undersökningsverktyget Àr intervju. Urvalet bestÄr av Ätta förskollÀrare som Àr verksamma i förskolan.RESULTAT:De lÀrare i förskolan som medverkat i vÄr undersökning beskrev alla att de har en ganska bred erfarenhet av att arbeta pedagogiskt med att stimulera barns sprÄkutveckling. LÀrarna uttryckte att det var viktigare att se helheten av verksamheten Àn att stimulera sprÄkutvecklingen med sÀrskilda aktiviteter.
Motivation i samband med Fysisk aktivitet pÄ recept : FörhÄllandet mellan motivationsfaktorer och den transteoretiska modellen.
Fysisk aktivitet pÄ recept, FaR, Àr en metod för att förebygga och behandla livsstilssjukdomar. DÄ syftet med FaR Àr att mÀnniskor ska skapa sig ett mer fysiskt aktivt liv kan det vara av intresse att veta vad som motiverar FaR-patienter att vara fysiskt aktiva. Syftet med den hÀr studien Àr att belysa de olika motivationsfaktorer som kan förekomma hos personer som fÄtt FaR samt att koppla samman typen av motivationsfaktorer med den transteoretiska modellen.Den metod som anvÀndes var semistrukturerade intervjuer med frÄgor kring transteoretiska modellen samt motivation. Tre personer frÄn olika trÀningsanlÀggningar valdes ut med ÀndamÄlsenligt urval. Kravet var att personerna skulle ha fÄtt fysisk aktivitet pÄ recept.Resultatet visade pÄ en stor vidd av motivationsfaktorer.
Musik som lÀrandeobjekt i förskolan - en studie om förskollÀrares medvetenhet att anvÀnda sig av grundlÀggande musikaliska kunskaper under planerade aktiviteter med barn i olika Äldrar
BakgrundI den nya lÀroplanen för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010) uppmÀrksammas vikten och betydelsen av estetik i olika former, vilka bör utgöra bÄde innehÄll och metod i verksamheten. Olika musikpedagogiska forskningar med inriktning mot förskolan synliggör att musiken mest anvÀnds som metod i verksamheten. Detta kontrasterar till styrdokumentet och vÀcker diskussion kring musik som lÀrandeobjekt i förskolan. I den nya lÀroplanen (Lpfö 98 rev.
UTREDNING AV SOLVĂRME TILL ĂLVKARLEBYHUS : En förundersökning
Immunoassayer Àr en vÀldigt vanlig metod för koncentrationsbestÀmning av biomolekyler. Denna metod nyttjar antikroppars affinitet för vissa analyter. I detta projekt har det undersökts om Gyros AB:s detektionsinstrument kan göras kÀnsligare. Flera förslag har tagits fram genom efterforskning i artiklar och intervjuer med personer insatta inom omrÄdet.De metoder som projektgruppen valt att presentera för företaget Àr enzymbaserad immunoassay med fluorescerande substrat samt multipel inmÀrkning av antikroppar, vilket vi tror kommer bidra till att försÀrka den fluorescerande signalen. Immobilisering av antikroppar med hjÀlp av traptavidin Àr ytterligare ett framtaget förbÀttringsförslag som syftar till att bidra med starkare och förlÀngd immobilisering av antikroppar till den fasta fasen i immunoassay.
Pedagogers roll vid barns val av lek och lekmaterial - "Det bara kom"
BAKGRUND: Hur handlar pedagoger för att bryta de traditionella könsmönster somrÄder och bistÄ barnen med könsneutralt tÀnkande? Vi vill undersöka om pedagogerna Àrmedvetna om hur de agerar och resonerar i arbetet med barnen pÄ förskolan ur ettgenusperspektiv. I bakgrunden tar vi upp pedagogernas, förskolemiljöns, förÀldrarnas ochsamhÀllets inverkan pÄ barns lek och lekmaterial.SYFTE: Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur pedagoger agerar och resonerarnÀr de erbjuder flickor och pojkar lek och lekmaterial.METOD: Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod, tillvÀgagÄngssÀttet har varit observationoch informella samtal. Observationerna Àr gjorda pÄ fyra olika förskolor sammanlagt gjordestjugofyra observationer med tillhörande informella samtal.RESULTAT: Resultatet visar att pedagogerna arbetar aktivt med genus och jÀmstÀlldhet iförskolan. De tillfÀllen dÄ ?det bara kom? upplever vi Àr i de situationer dÄ pedagogerna varlite stressade eller i de vardagliga tillfÀllen dÄ det gÄr pÄ rutin.
Innovativa vandringsupplevelser: En metodutveckling för upplevelseproduktionsbaserade vandringsleder med exemplifiering pÄ Bondeleden
SamhÀllet har utvecklats frÄn att kunder köper produkter till att gÀster konsumerar meningsfulla upplevelser. Upplevelseproduktion Àr ett sÀtt att iscensÀtta dessa meningsfulla upplevelser. En vandring Àr en upplevelse och ledutveckling blir den upplevelseproduktion som iscensÀtter vandringen för gÀsten. Denna studie har genomförts pÄ uppdrag av LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) och har gÄtt ut pÄ att studera hur upplevelseproduktion skulle kunna bidra till den planerade vandringsleden Bondeleden. Syftet med studien har varit att ta fram en generell metod för kommersiell ledutveckling baserat pÄ de upplevelseproduktionsbaserade verktygen interpretation och storytelling för att sedan exemplifiera metoden pÄ Bondeleden.
Att Stabilisera Livet : En kvalitativ studie om Substitutionsbehandling
Diskussionen kring huruvida individer i substitutionsbehandling Àr drogfria eller inte var det som vÀckte intresset för denna studie. Det Àr en högst relevant frÄga inom det sociala arbetet dÄ det Àr en metod som blivit allt mer omtalad inom missbruksbehandlingen. Författarna ville i och med detta undersöka hur professionella som arbetar inom omrÄdet stÀllde sig i denna frÄga samt hur de kan se att denna metod Àr effektiv eller inte. Genom att se till behandlingens effekter för individen och dess omgivning kunde viss klarhet i denna frÄga synas. För att undersöka detta gjordes en kvalitativ studie baserad pÄ semi-strukturerade intervjuer.
Utveckling av bokningssystem med .NET
Examensarbetet har utförts Ă„t det nystartade företaget Idop AB:s vĂ€gnar och har inneburit en vidareutveckling av ett befintligt webbaserad bokningssystem för det specifika företaget. Huvudsyftet har varit att leverera en webbaserad bokningskalender dĂ€r uthyrare kan lĂ€gga ut sina objekt samtidigt som intressenter kan boka dessa objekt. Dessa objekt kan omfattas av till exempel lĂ€genheter, stugor och sĂ„ vidare.DĂ„ projektet krĂ€ver att utvecklare och kund har ett nĂ€ra samarbete valdes Skalning Agil metod som Ă€r en Agil metod, för att bĂ€st uppnĂ„ detta syfte.Utvecklingen utav bokningssystemet skedde i en .NET miljö dĂ€r programmeringssprĂ„ket var C#. För datalagring hade företaget Idop valt SQL server och interaktion med databasen sker genom Entity Framework.Resultatet av projektet blev en bokningskalender dĂ€r uthyraren lĂ€gger ut sina lediga objekt för uthyrning under specifika datum samt uppger pris för den lediga perioden. Ăven intressenterna har nu möjlighet att preliminĂ€r boka ett specifikt objekt vid önskat datum.I rapporten förekommer mer detaljerad beskrivning av ovanstĂ„endenĂ€mnda punkter samt slutsatsen av projektet..
Vad kostar duschen? : En fallstudie i ABC-kalkylering & ProcesskartlÀggning hos Macro AB
Magisteruppsats inom logistik, Linnéuniversitetet VÀxjö, 4FE05E, VT 2011Författare: Tideman, Simon & Oscarsson, EmmaHandledare: Petra AnderssonExaminator: Helena ForslundTitel: Vad kostar duschen? En fallstudie om ABC-kalkylering och processkartlÀggning hos Macro ABBakgrund: Macro anvÀnder sig av kalkyler som inte speglar rÀtt kostnads?fördelning till deras produkter. ABC-kalkylering Àr en anvÀndbar kalkylmetod för att hÀrleda kostnaderna genom en mer differentierad fördelning till produkterna. En vanlig metod att anvÀnda vid utformandet av en ABC-kalkyl Àr processkartlÀggning.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utforma en ABC-kalkyl för tre utvalda produkter frÄn Macro. Genom att utföra en processkartlÀggning över de valda produkterna identifiera aktiviteter och kostnadsdrivare med avsikt för att utforma en ABC-kalkyl.
Socialsekreterarnas utsagor om sitt arbetssÀtt -baserad pÄ systemisk metod
Jag har undersökt en socialtjÀnst i VÀstra Götaland. PÄ den socialtjÀnsten har ledningen implementerat en utbildning i systemisk/narrativ metod. De började med denna utbildningsreform 2003. Utbildningen erbjuds socialsekreterare som Àr fast anstÀllda, utbildningen Àr pÄ tvÄ Är. Syftet med utbildningen Àr att socialsekreterarna skall gÄ frÄn ett problemfokuserat synsÀttet som Àr att begrÀnsa och fÄ negativa förestÀllningar om klienten till att utveckla ett systemiskt/narrativa synsÀttet som understryker öppna frÄgor, samskapande och sammanhang och dÀrigenom skall klientens vilja och röst förtydligas och en god relation till denne utvecklas.
ProcesskartlÀggning som metod för att hitta ett ramverk för anvÀndarroller : En fallstudie pÄ Botkyrka kommun
Under höstterminen 2010 praktiserade jag pÄ Botkyrka kommun dÀr man under Är 2011 skulle starta upp ett nytt intranÀtprojekt. Det var förutbestÀmt att intranÀtet skulle vara rollbaserat, men det var oklart hu anvÀndarrollerna skulle tas fram. Den tidigare forskning som finns pÄ omrÄdet intranÀt föresprÄkar behovsanalyser och processkartlÀggning men ingen specifik metod för framtagandet av anvÀndarroller för ett rollbaserat intranÀt.Syftet med uppsatsen Àr att testa processkartlÀggning av kommunikationsprocesser och informationsflöden som metod för att ta fram ett ramverk för anvÀndarroller för ett rollbaserat intranÀt. UtifrÄn syftet valdes hermeneutikens förhÄllningssÀtt för att ta hÀnsyn till individens tolkning av verkligheten. För att tillÄta individens tolkning utan att jag som forskare pÄverkade verkligheten anvÀnde jag mig av den induktiva metodansatsen.
Upplevelser av yogautövande
Bakgrund: Yoga Àr en religiöst obunden, mÄngtusenÄrig österlÀndsk holistisk metod för att uppnÄ hÀlsa med fokus pÄ att finna balans mellan kropp och sjÀl. Den vanligaste yogaformen i vÀstvÀrlden Àr Hathayoga, ur vilken olika inriktningar vÀxt fram. Studier har visat att yoga kan förbÀttra bÄde fysisk och mental hÀlsa. Yoga som behandlingsmetod vid olika sjukdomstillstÄnd uppmÀrksammas allt mer inom hÀlso- och sjukvÄrden. Dess hÀlsopromotiva effekter betonas ocksÄ dÄ yogan har ett helhetsperspektiv, nÄgot som Àr efterstrÀvansvÀrt vid hÀlsopromotivt arbete.
Fyra förskollÀrares arbete med pedagogisk dokumentation
SyfteSyftet med uppsatsen var att undersöka hur fyra förskollÀrare anvÀnder sig av pedagogisk dokumentation i förskolan samt vad de har för syfte med den pedagogiska dokumentationen.För att uppnÄ syftet med uppsatsen anvÀndes tvÄ frÄgestÀllningar, Hur arbetar fyra förskollÀrare med pedagogisk dokumentation och Varför och för vems skull anvÀnds pedagogisk dokumentation?MetodEn metod i form av ostrukturerade intervjufrÄgor anvÀndes. Totalt intervjuades fyra kvinnliga förskollÀrare som varit verksamma inom förskolan mellan 5 och 29 Är.ResultatSamtliga förskollÀrare anvÀnde sig av pedagogisk dokumentation, men med olika tillvÀgagÄngssÀtt. Den vanligast förekommande dokumentationsformen var enligt portfoliometoden, Àven dÀr med olika tillvÀgagÄngssÀtt.BetrÀffande varför och för vems skull förskollÀrarna anvÀnde sig av pedagogisk dokumentation varierade svaren. TvÄ av förskollÀrarna ansÄg att det i första hand var för barnen skull och de andra tvÄ tyckte att den pedagogiska dokumentationen var till för pedagogerna i första hand.Nyckelbegrepp: pedagogisk dokumentation, portfolio, förskola, förskollÀrare.