Sök:

Innovativa vandringsupplevelser

En metodutveckling för upplevelseproduktionsbaserade vandringsleder med exemplifiering på Bondeleden


Samhället har utvecklats från att kunder köper produkter till att gäster konsumerar meningsfulla upplevelser. Upplevelseproduktion är ett sätt att iscensätta dessa meningsfulla upplevelser. En vandring är en upplevelse och ledutveckling blir den upplevelseproduktion som iscensätter vandringen för gästen. Denna studie har genomförts på uppdrag av LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) och har gått ut på att studera hur upplevelseproduktion skulle kunna bidra till den planerade vandringsleden Bondeleden. Syftet med studien har varit att ta fram en generell metod för kommersiell ledutveckling baserat på de upplevelseproduktionsbaserade verktygen interpretation och storytelling för att sedan exemplifiera metoden på Bondeleden. Genom litteraturstudier och konceptutveckling har en ny metod för ledutveckling tagits fram. Metoden är utformad i tre delar och visar på 1) hur interpretation kan användas för att tematisera en vandringsled, 2) hur storytelling kan användas för att förstärka temat och 3) hur interpretation och storytelling kan användas för att strukturera en delsträcka. Metoden exemplifieras på Bondeleden. Studien avslutas med att diskutera vikten av att testa metoden empiriskt för att se om den ger önskad effekt på ledutveckling och huruvida den är användarvänlig eller ej.

Författare

Malin Hollström Elin Janum

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..