Sök:

Pedagogers roll vid barns val av lek och lekmaterial - "Det bara kom"


BAKGRUND: Hur handlar pedagoger för att bryta de traditionella könsmönster sområder och bistå barnen med könsneutralt tänkande? Vi vill undersöka om pedagogerna ärmedvetna om hur de agerar och resonerar i arbetet med barnen på förskolan ur ettgenusperspektiv. I bakgrunden tar vi upp pedagogernas, förskolemiljöns, föräldrarnas ochsamhällets inverkan på barns lek och lekmaterial.SYFTE: Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur pedagoger agerar och resonerarnär de erbjuder flickor och pojkar lek och lekmaterial.METOD: Vi har använt oss av kvalitativ metod, tillvägagångssättet har varit observationoch informella samtal. Observationerna är gjorda på fyra olika förskolor sammanlagt gjordestjugofyra observationer med tillhörande informella samtal.RESULTAT: Resultatet visar att pedagogerna arbetar aktivt med genus och jämställdhet iförskolan. De tillfällen då ?det bara kom? upplever vi är i de situationer då pedagogerna varlite stressade eller i de vardagliga tillfällen då det går på rutin. Observationerna och deinformella samtalen visar att pedagogerna arbetar aktivt med genus på förskolan men dearbetar inte lika mycket med sitt eget personliga förhållningssätt.

Författare

Cornelia Gustavsson Catarina Karlsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..