Sök:

Sökresultat:

26467 Uppsatser om Litterär metod - Sida 53 av 1765

Vad ska vi mÄla dÄ? Hur barn kombinerar bild med andra teckenvÀrldar vid digitalt berÀttande- en kvalitativ studie av tre olika processer

Syfte: Studiens syfte Àr att ta reda pÄ hur elever i Ärskurs 1 skapar multimodala berÀttelser med hjÀlp av digitala verktyg, i detta fall lÀsplattor. Fyra elever och tre processer har följts utifrÄn följande frÄgestÀllningar:Hur kombinerar elever olika teckenvÀrldar i digitalt berÀttande?Vilken betydelse har bilden i berÀttelsen?Teori: I denna studie redogörs för en teoretisk bakgrund utifrÄn ett sprÄkutvecklande synsÀtt utifrÄn omrÄdena Lgr 11, multimodalitet, bildens betydelse, literacy och didaktisk design. Metod: I denna studie har deltagande observation, dokumentation av process med film samt kompletterande intervju anvÀnts som metod.Resultat: Studien kunde pÄvisa ett samband mellan grammatiska och effektiva lÀsare och val av teckenvÀrldar. Studien visade Àven att bilden har en central plats dÄ elever i Ärskurs arbetar med digitalt berÀttande..

Implicit Relational Assesment Procedure som metod för attmÀta implicit attityd till fysisk aktivitet vid lÄngvarig smÀrta : En pilotstudie

MÀnniskor med lÄngvarig smÀrta undviker ofta fysisk aktivitet. Explicita och implicita attityder kan tÀnkas vara en komponent i detta undvikande. Studien syftar till att testa ett stimulusmaterial som möjliggör en tillÀmpning av Implicit Relational Assessment Procedure (IRAP) som metod för att mÀta implicit attityd i förhÄllande till fysisk aktivitet hos personer med lÄngvarig smÀrta. Explicit och implicit attityd undersöktes hos 11 smÀrtpatienter och 15 friska kontrollpersoner. 2 av smÀrtpatienterna och 9 av kontrollpersonerna lyckades genomföra hela proceduren.

Information som hÄrdvaluta ? en studie av forskningsinformation frÄn bioteknikbolag pÄ Stockholmsbörsen

Syfte: Att studera hur pressmeddelanden med positiva forsknings-resultat pÄverkar marknadsvÀrdet av bioteknikbolag, och dÀrefter analysera hur företagsspecifika faktorer pÄverkar effekterna pÄ marknadsvÀrdet. Metod: Undersökningen bygger pÄ kvantitativ metod dÀr studerandet av pressmeddelandena sker enligt Event Studie metodik. Insamling görs av sekundÀrdata bestÄende av press-meddelanden, aktiekurser samt marknadsindex. Ett antal hypoteser stÀlls upp för att sedan genom statistisk analys bekrÀftas eller förkastas. Slutsatser: Studien visar att meddelanden med positiva forskningsresultat medför signifikant positiv icke-normal avkastning.

Varför byggs det inte fler hyresrÀtter? : - Ett arbete om investeringsbedömningar vid nybyggnation av hyresrÀtter.

Bakgrund: Idag rÄder det stor brist av hyresrÀtter i samhÀllet. Detta medför att unga har svÄrt att flytta hemifrÄn och att personer med begrÀnsat kapital har svÄrt att skaffa en bostad.Syfte: Syftet med arbetet Àr att undersöka vad kommunala och privata fastighetsbolag grundar investeringsbeslut pÄ. Tillsammans med befintlig teori ska en generell kalkyl skapas som fastighetsbolag kan anvÀnda vid nybyggnation av hyresrÀtter.Metod: Studien har genomförts genom att en abduktiv metod har tillÀmpats dÀr studien börjat med insamling av teori. Vidare har fem stycken semistrukturerade intervjuer genomförts för att samla in empiriskt material och sedan utvÀrdera om ytterligare komplettering av teori behövs.Slutsats: De undersöka bolagen anvÀnder idag olika bedömningsmetoder vid nybyggnation av hyresrÀtter. Förslaget som presenteras Àr att fastighetsbolag ska anvÀnda nuvÀrdesmetoden, en kompletterande kassaflödesanalys och Pay-off metoden vid mindre investeringar..

Stavelsemetoden i en flersprÄkig förskolekontext

Stavelsemetoden utgÄr, som namnet anger, frÄn stavelser. Det Àr en metod som anvÀnds inom förskolan, grundskolans tidigare Är och specialundervisning. Genom att muntligt lÀra sig att dela upp ett ord i stavelser förvÀntas detta överföras till lÀsning och skrift. Motiveringen Àr att barnet har fÀrre komponenter att hÄlla i korttidsminnet Àn vad fallet Àr med lÀsning baserad pÄ fonem. Syftet med vÄr studie har varit att belysa pedagogers syn pÄ stavelsemetoden i mötet med barn som har annat modersmÄl Àn svenska.

Att arbeta med sprÄk pÄ en mÄngkulturell förskola

BAKGRUNDJag tar i min bakgrund upp att det finns flera olika sÀtt att arbeta med sprÄk pÄ en förskolaoch att det finns tvÄ olika sÀtt att bli tvÄsprÄkig pÄ. Jag belyser Àven vad lÀroplanen förförskolan sÀger om sprÄkets plats i förskolan. I teori avsnittet Àr det Cummins teori som Àrrepresenterad, teorin tar bland annat upp att det Àr viktigt att anvÀnda bÄda sitt modersmÄl ochandra sprÄk.SYFTE:Hur arbetar pedagogerna med sprÄket i en mÄngkulturell förskola?METOD:Jag har anvÀnt mig av kvalitativ metod i min undersökning, bÄde samtal - en sorts intervju ochobservation. Det Àr fyra observationer som genomförts pÄ tre tillfÀllen.

ReporÀntans effekt pÄ bostadspriset : En undersökning om det finns samband mellan reporÀntan och bostadspriset

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om det finns ett samband mellan reporÀnta och bostadspriset.Metod: En kvantitativ metod dÀr man gör en korrelationsanalys och regressionsanalys.Teori: Den effektiva marknadshypotes samt statistiska teorier som aritmetiskt medelvÀrde, regressionslinje, korrelationskoefficient  och hypotesprövning.Empiri: Data Àr hÀmtad frÄn riksbankens hemsida, och bostadspriset Àr hÀmtad ifrÄn Statiska centralbyrÄn som anvÀnder fastighetsprisindex för att mÀta förÀndringen av bostadspriset.Slutsats: Det har visat sig att reporÀntan och bostadspriset har ett ganska starkt negativt samband enligt bÄde korrelationsanalysen och hypotesprövningen och detta samband uppstÄr under samma Är. Samtidigt som att bostadsmarknaden verkar vara effektiv enlig den effektiva marknadshypotesen. Det visar att en förÀndring i rÀntenivÄn kan uttrycka en direkt förÀndring pÄ bostadsmarknaden. Detta innebÀr att reporÀntan sÀnks och bostadspriserna har en tendens att stiga upp. .

Prognoser av ekonomiska tidsserier med sÀsongsmönster : En empirisk metodjÀmförelse

I denna uppsats har olika metoder för att göra prognoser för ekonomiska tidsserier med sÀsongsmönster jÀmförts och utvÀrderats. FrÄgan som undersökningen har kretsat kring Àr: Vilken metod Àr bÀst lÀmpad för att göra prognoser av tidsserier med sÀsongsmönster? De metoder som jÀmförs Àr sÀsongsrensningsmetoderna Census II och TRAMO/SEATS, sÀsongsmodellerna SARIMA och ARIMA med dummyvariabler för sÀsong samt en metod dÀr medelvÀrdena frÄn de fyra första metoderna anvÀnds som prognoser. För att genomföra undersökningen har dessa metoder tillÀmpats pÄ fyra ekonomiska tidsserier, nÀmligen: konsumtion, BNP, export samt byggstarter. Resultatet frÄn undersökningen Àr att sÀsongsmodellerna Àr bÀst för konsumtionsserien, sÀsongsrensningsmetoderna Àr bÀst för BNP- och exportserien och den ena sÀsongsmodellen (SARIMA) Àr bÀst för byggstartsserien medan den andra (ARIMA-dummy) Àr den sÀmsta.

En framtid för ModernaHus - Resursbaserad analys kopplad till omvÀrldsfaktorer

ProblemstÀllning: Som en följd av slopade subventioner anses det av företag ibranschen numera mindre attraktivt att bygga, Àga och förvaltahyresbostÀder. Detta fÄr till konsekvens att Skanskas konceptför industrialiserat byggande av hyresbostÀder, ModernaHus,tappat i efterfrÄgan. Syfte: Syftet med detta examensarbete Àr att utifrÄn ettlönsamhetsperspektiv analysera konceptet ModernaHus ochhur det ska möta marknadskraven för flerbostadshus pÄ densvenska marknaden. Metod: En kvalitativ metod i form av en fallstudie har legat till grundför arbetet. Den huvudsakliga delen av primÀrdatan har samlatsin genom semistrukturerade intervjuer.

Förskolans lÀroplan ? en osynlig lÀroplan? En studie kring förÀldrars kunskap om förskolans lÀroplan

Vi vill med vÄr studie belysa förÀldrars uppfattning om förskolans lÀroplan och visa pÄ vikten av kommunikation mellan förskola och hem. Teoridelen behandlar förskolan och lÀroplanens historia sett ur ett samhÀllsperspektiv. LikasÄ behandlas utvecklingsekologi med fokus pÄ Bronfenbrenners teorier. Kapitlet avslutas med en presentation av forskning kring förhÄllandet mellan förskolan och hemmet. I den empiriska delen har vi anvÀnt oss av kvantitativ metod i form av en enkÀtundersökning bland förÀldrar med barn i förskolan, samt kvalitativ metod i form av intervjuer med förÀldrar, pedagoger och rektorer.

Nyttan av en höjdmodell för Örebro kommun

Örebro kommun har fram tills nu anvĂ€nt sig av LantmĂ€teriets höjdmodell som erbjuder en noggrannhet pĂ„ 2 m. Över Örebro stad finns Ă€ven höjdinformation i form av höjdkurvor med 1 m ekvidistans. I takt med att utvecklingen gĂ„r framĂ„t ses anvĂ€ndningsomrĂ„den för en ny, förbĂ€ttrad höjdmodell. För att ta fram en sĂ„dan krĂ€vs insamling av stora mĂ€ngder data. Den metod som lĂ€mpar sig bĂ€st för datainsamling av den hĂ€r omfattningen Ă€r flygburen laserskanning. Laserskanning Ă€r en relativt ny metod som bygger pĂ„ att avstĂ„nd till objekt berĂ€knas m h a utskickat laserljus.

Dagar i Warszawa: en storyline i religionskunskap

Syftet med vÄrt utvecklingsarbete var att undersöka om elevernas instÀllning till Àmnet religionskunskap utvecklas i en positiv riktning, genom att arbeta med storyline. Storylinemetoden utarbetades av bl.a. Dr. Steve Bell vid University of Strathclyde i Glasgow som ett sÀtt att möta 1965 Ärs skotska lÀroplan. Storylinemetoden Àr en metod för undervisning som ligger i linje med den syn pÄ kunskap och lÀrande som man finner i Lpo 94.

LÀra genom att göra : - en studie om teater och drama som Àmnesintegrerande metod i skolan

VÄr uppsats handlar om tre pedagogers arbetssÀtt att integrera drama och teater i skolundervisningen. Vi har tagit reda pÄ hur lÀrare och drama-/teaterpedagoger arbetar och till viss del hur det pÄverkar eleverna. Vi har intervjuat en lÀrare i grundskolan som arbetar med att integrera drama i sin svenskundervisning, en drama-/teaterpedagog som hjÀlper lÀrare med att integrera drama och teater i sin undervisning och en kulturpedagog som arbetar med olika estetiska processer integrerat med annan undervisning i för- och grundskolan. UtifrÄn dessa intervjuer har vi analyserat resultatet och jÀmfört det med tidigare forskning inom omrÄdet.Vi mÀrkte att de tre pedagogerna hade ganska olika arbetssÀtt. LÀraren arbetar med drama för att underlÀtta sin undervisning i svenska som andra sprÄk, drama-/teaterpedagogen samarbetar med lÀrare för att utveckla dramaövningar i relation med lÀroplanen och kulturpedagogen har teater som hjÀlpmedel, dÄ detta frÀmjar bland annat gruppdynamiken.Deras förhÄllningssÀtt till Àmnesintegrering Àr i grunden lika.

SlÄ ihop i kör: En kvalitativ studie i hur body percussion och stomp kan vara en metod för att uppnÄ samspel i Àmnet musik i grundskolan.

Syftet med föreliggande studie har varit att ur ett lÀrarperspektiv beskriva och analysera hur ensemblespel med medel sÄsom body percussion och stomp i musikundervisningen i grundskolan kan bidra till en samspelsupplevelse hos eleverna. Studien har genomförts genom fyra kvalitativa forskningsintervjuer dÀr informanterna bestod av erfarna, verksamma musiklÀrare i grundskolan.Den teoretiska utgÄngspunkten finns i ett sociokulturellt perspektiv dÀr deltagande i en praxisgemenskap och situerat lÀrande inkluderas. Ett hermeneutiskt förhÄllningssÀtt genomsyrar hela arbetet.Resultatet av studien visar att informanterna var eniga om att puls och rytm Àr grunden för all musik. Body percussion och stomp kan dÀrför vara en bra metod för att frÀmja elevernas kunskap om puls och rytm. Resultatet visar Àven att lyhördhet mellan elever, trygghet i gruppen/klassen samt en tydlig struktur i musikundervisningen Àr de viktigaste faktorerna för att samspel ska Ästadkommas..

Frihet : Rollspel pÄ museet

I uppsatsen undersöks rollspelet som pedagogisk metod pÄ museet. En studie har gjorts av rollspelsverksamheten ?Frihet och ofrihet? som drevs pÄ Stadsmuseet hösten 2001. Intervjuer med museipersonal, skolpersonal och deltagande elever har gett material till studien. Observation av verksamheten utfördes för att fÄ en djupgÄende bild.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->