Sök:

Dagar i Warszawa

en storyline i religionskunskap


Syftet med vårt utvecklingsarbete var att undersöka om elevernas inställning till ämnet religionskunskap utvecklas i en positiv riktning, genom att arbeta med storyline. Storylinemetoden utarbetades av bl.a. Dr. Steve Bell vid University of Strathclyde i Glasgow som ett sätt att möta 1965 års skotska läroplan. Storylinemetoden är en metod för undervisning som ligger i linje med den syn på kunskap och lärande som man finner i Lpo 94. Grunden för storylinemetoden är det fria och självständiga tänkandet samt fantasins möjligheter. Vårt utvecklingsarbete genomfördes under tre veckor, i år 9, i två klasser i Luleå och en klass i Boden. I undersökningen deltog 70 elever varav 14 medverkade i vår kontrollgrupp. Vi genomförde två intervjuer med dessa elever, en före utvecklingsarbetet samt en efteråt. Målet med detta var att vi ville kontrollera om det skett någon förändring när det gäller deras inställning till religionskunskap. Resultatet visar att elevernas motivation inför ämnet ökat marginellt. Däremot kan vi konstatera att eleverna tycker att storyline är en intressant och rolig metod för att lära sig, och ett annorlunda sätt att arbeta.

Författare

Leo Medioni Karin Pohjanen Veronica Scherling

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..