Information som hårdvaluta ? en studie av forskningsinformation från bioteknikbolag på Stockholmsbörsen
Klinisk prövningBioteknikEvent StudyAvkastningMarknadseffektivitetManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syfte: Att studera hur pressmeddelanden med positiva forsknings-resultat påverkar marknadsvärdet av bioteknikbolag, och därefter analysera hur företagsspecifika faktorer påverkar effekterna på marknadsvärdet. Metod: Undersökningen bygger på kvantitativ metod där studerandet av pressmeddelandena sker enligt Event Studie metodik. Insamling görs av sekundärdata bestående av press-meddelanden, aktiekurser samt marknadsindex. Ett antal hypoteser ställs upp för att sedan genom statistisk analys bekräftas eller förkastas. Slutsatser: Studien visar att meddelanden med positiva forskningsresultat medför signifikant positiv icke-normal avkastning. Företag med högt marknadsvärde får en lägre icke-normal avkastning. Faktorerna klinisk fas, omsättningstillväxt och antal forsknings-projekt visar sig inte ha någon signifikant betydelse på avkastningen då informationen presenteras.