Sök:

Sökresultat:

1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 45 av 114

"Det Àr ÀndÄ lÀraren som bestÀmmer" : En intervjustudie om elevinflytande i SO-undervisningen i Ärskurs 9

Uppsatsen Àr en kulturanalys som med utgÄngspunkt i den brittiska popikonen Boy George behandlar intersektioner mellan maskulinitet, sexualitet, populÀrkultur och makt. Syftet Àr att skildra Boy George i sin specifika kontext, nÀrmare bestÀmt den brittiska musikindustrin pÄ 1980- talet. Mot den bakgrunden analyseras hur hans maskulinitet och sexualitet kan förstÄs som ett uttryck för synen pÄ sexualitet och kön under hans samtid. Uppsatsen syftar till att urskilja vilka normgrÀnser relaterade till kön och sexualitet Boy George rörde sig inom genom en nÀrstudie av detaljer i rörlig bild och text. Uppsatsen utgÄr frÄn queerteori, med anvÀndning av begreppet heteronormativitet samt den heterosexuella matrisen som analytiskt verktyg.

Sverige - En alliansfri nation? -En kritisk studie om alliansfrihetens förenlighet med krigsmaterielexport och mellanstatligt samarbete rörande militÀr och krigsmateriel

Sverige har sedan kalla kriget genomgÄtt stora förÀndringar pÄ försvarssidan. Detta har lett till en minskad efterfrÄgan av krigsmateriel frÄn försvarsmakten vilket i sin tur har resulterat i ökad export och deltagande i samarbeten rörande utveckling och försÀljning av krigsmateriel. VÄr uppsats fokuserar pÄ alliansfrihetens förenlighet med ovanstÄende utveckling. Uppsatsen bestÄr bl.a. i en diskussion kring begreppsanvÀndningen av alliansfrihet.

?Ju mer man ?r med i deras lek desto mer l?r man sig som pedagog?: F?rskoll?rares uppfattningar om fri lek, styrning, l?rande och l?rarroll.

Lek kan ses som ett flerdimensionellt och komplext fenomen. F?rskolans l?roplan framh?ller att lek och l?rande ska bilda en helhet samt att lek ?r en f?ruts?ttning f?r barns utveckling. Fri lek ?r ett begrepp som ofta anv?nds i praktiken men som ocks? kan uppfattas som sv?r att arbeta med d? gr?nsen f?r vad som ?r fritt ?r diffust och vad frihet egentligen inneb?r i f?rskolans vardag.

Interaction and barriers - the Big Four audit firms in the Öresund region

Uppsatsens syfte Ă€r att skapa en bĂ€ttre förstĂ„else kring samarbetet och rörligheten mellan var och en av de fyra stora revisionsfirmorna över sundet. Detta med ett huvudsakligt fokus pĂ„ revision. Uppsatsens studie Ă€r kvalitativ och utförd med hjĂ€lp av intervjuer för att svara pĂ„ forskningsfrĂ„gan; Hur samarbetar The Big Four över Öresund och upplever de nĂ„gon rörlighet? Teorin om strategiska allianser, GATS modes och institutionell kontext utgör den teoretiska referensramen.Sammanlagt har Ă„tta intervjuer utförts med respondenter pĂ„ var och en av de fyra stora revisionsfirmorna pĂ„ bĂ„da sidorna av sundet. Slutsatsen kan dras att dĂ€r Ă€r ett tydligt samarbete inom var och en av de fyra stora revisionsfirmorna och den största fördelen av samarbetet Ă€r kunskapsöverföringen mellan kontoren i var och en av firmorna.

En granskning av Gamification som kommunikationsstrategi

Rönnebadet-Ängelholms nya badhusFUNKTIONERHur gestaltar man ett badhus som ska fungera bĂ„de som lekbad, motionsbad och relaxbad?  Badhuset ska frĂ€mja lek och Ă€ventyr, men ocksĂ„ vara en plats för sport och tĂ€vling, samtidigt som det ska finnas rum för kontemplation och vila. De olika funktionerna har olika tempo och olika ljud, hur kombinerar man dessa funktioner? De krĂ€ver nĂ€rhet och inte minst visuell kontakt, men ocksĂ„ avskildhet behövs.KONTEXTHur tar man sig an byggnaden frĂ„n staden? Det saknas bra förbindelse frĂ„n Ängelholm centrum till platsen, nya kopplingar behövs. Hur tar badet bĂ€st tillvara pĂ„ Ă„-rummet, utan att ta för mycket av Ă„-rummet?  Tomten har ett kĂ€nsligt lĂ€ge med hundraĂ„riga ekar och med direkt nĂ€rhet till Ă„rummet.GESTALTByggnaden byggs upp av tre volymer med gemensamma skĂ€rningspunkter.

"Man mÄste vara motiverad annars gÄr det inte"- En longitudinell intervjustudie av teknologstudenters motivation

Föreliggande studies syfte var att undersöka vad studenter pÄ civilingenjörsprogrammet med inriktning mot teknisk fysik och elektroteknik beskriver Àr deras motivation till att genomföra sina studier och om denna förÀndras över tid. FrÄgestÀllningarna som legat till grund för studien Àr: Vad beskriver studenterna pÄverkar deras motivation? Vad bestÄr motivationen av? FörÀndras studenternas motivation över tid, om ja pÄ vilket sÀtt? Gör studenterna sjÀlva nÄgot för att pÄverka sin motivation, och i sÄ fall vad? Studien Àr longitudinell och bygger sammanlagt pÄ 32 intervjuer med Ätta studenter som har intervjuats kontinuerligt under 3-4 Är. Metoden som anvÀnts kan beskrivas som en induktiv empirinÀra kvalitativ metod dÄ innehÄllet i data fÄtt styra arbetsprocessen. Resultatet visar att studenternas motivation utgörs av tre byggstenar som alla har betydelse för motivationen pÄ lÄng sikt - upplevelser av: meningsfullhet/tillÀmpbarhet, kompetens/behÀrskande och socialt sammanhang/socialt stöd.

STILISERING AV FORM OCH TEXTUR INOM 3D-GRAFIK : Och dess inverkan pÄ betraktarens uppfattningav karaktÀrer

Eftersom vÄld gestaltat i cartoon-stil ofta anses mer accepterat för barn och ungdomar genom att vÄldet maskeras med en humoristisk gestaltning, har intresset varit att ta reda pÄ vad i stiliseringen som har störst inverkan. UtifrÄn denna teoretiska utgÄngspunkt har arbetet stÀllt frÄgor kring hur stilisering av form eller textur pÄverkar uppfattningen av en karaktÀr i 3D-grafik. För att besvara dessa frÄgor utfördes ett praktiskt arbete bestÄende av tvÄ modellerade karaktÀrer, renderade i tre olika versioner. Dessa versioner bestod av olika kombinationer av relativt realistisk representation och stilisering i cartoon-stil, vilket innebar stilisering av textur eller form. Denna uppfattning undersöktes sedan frÀmst ur barn och ungdomars perspektiv, genom enkÀter baserade pÄ frÀmst slutna frÄgor och skalor.

Stridsfordon 9040, en krigsmaskin i en internationell kontext

Den svenska Försvarsmakten har under en smÀrtsam process genomgÄtt en reform frÄn det gamla invasionsförsvaret till det nya insatsförsvaret. Det har i sin tur pÄverkat var och nÀr uppgifter skall lösas, den mentala förberedelsen syftar inte lÀngre till att enbart försvara rikets grÀnser. Svenskatrupper finns idag pÄ ett flertal platser vÀrlden men jag vill belysa insatsen i Afghanistan. Den svensk/finska kontingenten har förstÀrkts med Stridsfordon 9040, ett system konstruerat för ett subarktiskt klimat. Denna uppsats vill bidra med en uppfattning om Stridsfordon 90 Àr lÀmpad att lösa uppgifter i Afghanistan och i förlÀngningen ge ett underlag för en diskussion om det Àr rÀtt att systemet finns i insatsomrÄdet.

?Jag Àr pappersbruksarbetare och har varit sÄ hela mitt liv? : En kvalitativ studie av betydelsen av arbete och yrkesidentitet för Àldre lÄngtidsarbetslösa i en svensk kontext

Syftet med denna studie Àr att förstÄ Àldre lÄngtidsarbetslösas situation utifrÄn deras upplevelser av arbetslöshet och hur detta pÄverkar hur de konstruerar sin identitet. Studien fokuserar pÄ personer i Äldersgruppen 50-64 Är som har varit arbetslösa i sex mÄnader eller lÀngre och som Àr lÄgutbildade. En kvalitativ metod har anvÀnts och datamaterialet för studien samlades in genom semi-strukturerade intervjuer med sju individer. Resultatet analyserades med hjÀlp av Pierre Bourdieus teoretiska begrepp fÀlt, habitus och symboliskt kapital. Studien visar bland annat att arbete Àr vÀldigt viktigt för respondenterna och inte frÀmst av ekonomiska aspekter utan av sociala aspekter.

IntroduktionsersÀttning - ökad möjlighet till sjÀlvbestÀmmande? : En studie utifrÄn socialarbetarperspektiv

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om lagen om introduktionsersÀttning ger möjligheter till ökat sjÀlvbestÀmmande och dÀrmed en ökad grad av empowerment för den enskilde flyk-tingen, sett ur ett socialarbetarperspektiv. Uppsatsen börjar med en beskrivning det arbete som legat till grund för lagen om introduktionsersÀttning för flyktingar och vissa andra utlÀnning-ar. HÀr redovisas Àven definitionen av vem som ses som en flykting och nÄgra korta bestÄnds-delar i Svensk flyktingpolitik. Uppsatsens teoridel behandlar begreppen empowerment och paternalism dÀr vi urskiljer sjÀlvbestÀmmande som ett enskilt begrepp. Resultaten bygger pÄ intervjuer med yrkesverksamma inom tre olika kommuners flyktingverksamhet.

Organisationskultur och talangutveckling : En kvalitativ studie om IF Brommapojkarna

Talangutveckling handlar bÄde om att identifiera individer vilka förutspÄs ha hög potential och att utveckla spelarna i en miljö vilket ger de bÀsta utvecklingsmöjligheterna. Teorier inom omrÄdet för talangutveckling menar att utveckling i en effektiv miljö krÀver vissa egenskaper och vÀrderingar. Det Àr betydelsefullt att klargöra önskvÀrda attityder och beteenden vilket kan gestaltas i en kultur. Uppsatsen behandlar, ur ett organisationsteoretiskt perspektiv, IF Brommapojkarnas ungdomsverksamhet dÀr organisationskultur diskuteras kunna förklara effektivitet. En rikstÀckande certifiering har rankat IF Brommapojkarna till Sveriges bÀsta ungdomsverksamhet och klubben utbildar flest elitfotbollspelare.Syftet med uppsatsen Àr att undersöka organisationskulturen i IF Brommapojkarnas akademiverksamhet och se hur vÀrderingarna sprids i arbetet med deras talangutveckling.

Risk- och skyddsfaktorer, attityder och cannabisbruk : En enkÀtundersökning med gymnasieungdomar frÄn en kommun i Mellansverige

Ungdomar lever inom en social kontext vilken direkt samt indirekt pÄverkar deras stÀllningstaganden gentemot cannabis. För att motverka att bruket ska öka i framtiden bör man se över vilka risk- samt skyddsfaktorer som pÄverkar deras attityder samt bruk av drogen. Idag rÄder en oro över att legaliseringsdebatten runt om i vÀrlden kan resultera i en negativ följd i form av allt mer liberala attityder bland den yngre generationen. Syftet med denna studie Àr dÀrav att undersöka relationen mellan ungdomars attityder, eventuella bruk och de risk- samt skyddsfaktorer vilka finns i deras sociala omvÀrld. Resultatet frÄn föreliggande studie visar att ungdomarna i den berörda kommunen har en restriktiv instÀllning gentemot cannabis dock visas en liberalare attityd bland de som testat substansen.

Jag vet allt om jag: elevers uppfattning av identitet via
fenomenografisk elevtextanalys

Kursplanen för Àmnet svenska framhÄller i mÄnga passusar vikten av att möjliggöra elevers personliga utveckling. I Àmneskommentaren för svenskÀmnet anvÀnds ordet identitet vid tre tillfÀllen. I denna kontext, i och med att ett klassrumsklimat dÀr elever och lÀrare gemensamt diskuterar exempelvis mÄluppfyllelse krÀver av parterna att ha gjort klarhet i vad de diskuterar, faller det sig naturligt att frÄga hur begreppet identitet uppfattas av elever. Uppsatsens syfte var att med hjÀlp av en fenomenografisk femstegsmetod beskriva vilka olika tankar kring identitet som eleverna genom skriftsprÄket strukturerar, men ocksÄ att granska vad elevtexterna har gemensamt. Efter att ha brutit ned elevuppsatserna i citat och bildat innebördskategorier utkristalliserades sju innehÄllsskategorier.

SÄ kan det lÄta: analys och interpretation av stycken för klassisk gitarr av Antonio Lauro

Syftet med detta arbete Àr att fÄ en djupare inblick i den venezolanske kompositören Antonio Lauros gitarrmusik genom att analysera och interpretera nÄgra av hans valser. De metoder jag valt innefattar litteraturstudier, interpretationsanalys, kompositionsteknisk analys och inspelning av musiken. Jag har inriktat mig pÄ att placera musiken i en kulturell kontext och att identifiera stiltypiska drag för den venezolanska valsen och hur dessa element Äterspeglas pÄ Lauros personliga sÀtt i hans kompositioner. Lauros valser för gitarr har en stark koppling till folkmusik men har Àven sin förankring inom en akademisk tradition. Med utgÄngspunkt frÄn detta har jag sedan gjort en egen tolkning och inspelning av ett antal stycken.

Snipp, snapp, snupp... : Analys av ett processorienterat sagoprojekt i Är 7

Det hÀr examensarbetet handlar om processorienterad skrivundervisning och om analys av elevtexter. Arbetet bestÄr dels av ett försök med processkrivning som undervisningsmetod i Är sju men Àven av en analys av det textmaterial som undervisningen genererade. Den huvudsakliga forskningsmetoden som anvÀnts utgörs av analyser av elevernas texter. Undersökningsmaterialet bestÄr av en komparativ textanalys av tio elevers texter i tvÄ versioner (I och II). Syftet Àr att studera hur elevernas texter förÀndrats under arbetets gÄng och vilka eventuella samband som textförÀndringarna kan tÀnkas ha med undervisningen.

<- FöregÄende sida 45 NÀsta sida ->