
Sökresultat:
1701 Uppsatser om Litterär kontext - Sida 46 av 114
Thank you for the music : En studie om hur bakgrundsmusik pÄ lektioner i idrott och hÀlsa kan pÄverka elever.
Syftet med denna studie var att undersöka högstadieelevers uppfattningar, pÄ en specifik skola, om bakgrundsmusik pÄ lektioner i idrott och hÀlsa. Vi ville Àven se om valet av musik har nÄgon betydelse för elevernas instÀllning och motivation. Slutligen undersökte vi hur lÀrarna anvÀnder sig den musikanlÀggning som fanns i idrottssalen. Vi har anvÀnt oss av en kvantitativ undersökningsmetod med enkÀter, som delades ut till samtliga elever i Ärskurs nio pÄ en skola i Uppsala. Med enkÀterna fick vi fram deras uppfattningar om hur bakgrundsmusik kan pÄverka under en lektion i idrott och hÀlsa.
Artilleri i internationella insatser
Artilleri anvÀnds dagligen av USA i Afghanistan som en del i stöd till manöverförband genom forceprotection och show of force. Sverige har infört det nya artillerisystemet Archer som Ànnu inte testats internationellt vilket skapar ett behov av att samla in och analysera erfarenheter frÄn internationella insatser med artilleriförband. Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra det svenska pjÀssystemet med system som anvÀnds av andra lÀnder i Afghanistan för att kunna dra slutsatser avgörande vÄrt systems funktionalitet i en internationell kontext. De huvudsakliga slutsatserna sÀger att Archer som system Àr vÀl lÀmpad för en insats i Afghanistan. Archer har möjlighet att lösa mÄnga av de uppgifter som amerikanska artilleriförband har löst i Afghanistan.
Kvarteret Rallaren : gestaltning av en byggnad med integrerad offentlig grönyta
Detta arbete har tagit sin utgÄngspunkt i frÄgestÀllningen om hur offentlig grönyta kan integreras med en byggnad. Ett Àmne som i hög grad relaterar till diskussionen kring förtÀtning av den urbana miljön. NÀr flera funktioner mÄste rymmas inom samma yta Àr det relevant att frÄga sig hur
byggnader och grönyta kan sammanlÀnkas i högre grad och samtidigt utgöra kvalitativa levnadsmiljöer.
FrÄgestÀllningen har utforskats genom ett designprojekt och ramarna för projektet Àr hÀmtade ur en verklig kontext.
MÄlet för designarbetet har varit att utforma ett kvarter pÄ en ej exploaterad tomt belÀgen direkt norr om Malmö centralstation. Platsen Àr under utveckling av markÀgaren Jernhusen. I samarbete med Malmö stad driver de utvecklingen av det hamn- och industriomrÄde norr om centralstationen som kallas Nyhamnen.
Jag gör allting & jag Àr lite överallt - en studie kring flexibilitet i tvÄ organisationer och nÄgra av dess anstÀllda
Studien fÀster vikt pÄ hur det moderna arbetslivet skiljer sig ifrÄn tidigare former av arbetsliv. Skillnaden ligger i att det moderna arbetslivet innebÀr stÀndiga förÀndringar gÀllande yrkesroller och organisation medan tidigare form av arbetsliv snarare kunde beskrivas som statiskt. Denna uppsats studerar hur flexibilitet pÄverkar tvÄ organisationer och deras anstÀllda. Studien har fokuserats pÄ hur anstÀllda inom respektive organisation uppfattar sin yrkesroll inom sin organisation. Vid en given yrkesroll skapar detta förvÀntningar pÄ den anstÀllde ifrÄn kollegor och arbetsgivare.
En diskursanalytisk studie om Israel-Palestina konflikten : en studie om sexdagarskriget och intifadan utifrÄn Dagens Nyheter
Israel-Palestina konflikten Àr en av de mest debatterade konflikterna i massmedia. Konflikten bevakas vÀrlden över och har varit studieobjekt för mÄnga forskare. I denna uppsats undersöks framstÀllandet av sexdagarskriget 1967 och intifadans inledningsfas 1987 i Dagens Nyheter.Materialet analyseras utifrÄn Norman Faircloughs tredimensionella modell som sedan placeras i en större samhÀllig kontext. Björn Hettnes modell om vÀrldsordningen har anvÀnts för att fÄ ett större samhÀlligt perspektiv. I uppsatsen redogörs för den kritiska diskursanalysen och den tredimensionella modellen.
Geniet i det bildpedagogiska rummet
Mitt syfte med den hÀr uppsatsen Àr att visa att ordet geni Àr mer Àn bara ett ord utan ocksÄ ett uttryck som bÀr med sig ett system av maktstrukturer som Àr djupt rotat inom konstens historia. Jag vill ocksÄ visa hur begreppet ?det konstnÀrliga geniet ? verkar i bildÀmnet i det obligatoriska skolvÀsendet idag, ur ett pedagogiskt perspektiv.Jag börjar med att undersöka begreppet geni utifrÄn kategorierna; kön, sexualitet, klass, etnicitet, medium, teknik och kontext. I min undersökning jÀmför jag begreppet med grundskolans kursplan i bild och lokala kursplaner i bild. Sedan gÄr jag in pÄ resultatet av en workshop pÄ Konstfack dÀr jag bad sju bildlÀrarstudenter att tolka olika citat frÄn kursplanen.
Kommunikation genom ett vidgat sprÄk
Föreliggande studie bygger pÄ ett estetiskt-praktiskt arbete inom en sprÄkteoretisk kontext. Studien utförs pÄ en skola för nyanlÀnda elever i Äldrarna 13-18. Syftet Àr att utforska mötet mellan bild- och dramapedagogik och nyanlÀnda elevers kommunikation och sprÄkutveckling. Inom bÄde bild- och dramapedagogik Àr sprÄk nÀrvarande utifrÄn ett vidgat sÀtt att betrakta sprÄk. För att nÄ syftet har ett bild- och dramapedagogiskt arbete disponerats över tvÄ veckor med en grupp om sju nyanlÀnda elever, vilka samtliga har bristande eller inga skolerfarenheter med sig.
Med hedern mellan sina lÄr : en kunskapsöversikt kring förstÄelsen av hedersproblematik
Syftet med denna studie var att öka förstÄelsen för hedersproblematik inom ramen för socialt arbete samt hur problemet kan begripas av professionella som kan komma att stöta pÄ hedersrelaterat vÄld och förtryck i sitt yrke. Studien baserade sig pÄ en kvalitativ metod, en kunskapsöversikt som hade en hermeneutisk ansats för att försöka ökan kunskapen för hedersproblematik. Med 11 primÀrdokument urskiljde vi tre teman; kvinnans underordnade stÀllning, kultur och generation, lojalitet och makt. Resultaten visade att det finns olika sÀtt att förklara hedersrelaterat vÄld och mord, men vi fann överensstÀmmelser; att flickans oskuld mÄste vara icke ifrÄgasatt, om bara sÄ ett rykte om motsatsen förekom fanns det en direkt fara för hennes liv. Kultur var en omdiskuterad förklaring till fenomenet, dÀr resultaten visade att de kulturella normerna och synsÀtten var olika i en kultur dÀr det praktiserades heder i jÀmförelse med en kultur utan.
#FörstÄrdumig? : En kvalitativ studie om hur digitaliseringen pÄverkat kommunikationen och relationen mellan yngre och Àldre generationer
Purpose/Aim: Our purpose with this study is to examen the differences in communication between digital immigrants and digital natives, how the digitization has changed our way to communicate in an interpersonal matter.Main Results: Through our study we have concluded that barriers do exist between students (natives) and teachers (immigrants), but not to the extent we first predicted. The digitization has resulted in a change in the way we communicate and our relation to each other. But in a purely communicative matter, the digitization hasn?t made it harder for natives and immigrants to understand each other, but it has contributed to new vocabulary and the use of the language. New codes has been developed, but thanks to the younger generations ability to adapt to change - this linguistic difference it is not a problem for the understanding of the code used by the immigrants.
Hopp om spel med styrning - en fallstudie om ekonomistyrning i fem svenska idrottsföreningar
Syftet med vÄr studie Àr att beskriva och analysera utformningen av ekonomistyrning i ideella idrottsföreningar. Vi har valt ett induktivt angreppssÀtt med kvalitativ ansats i form av en komparativ fallstudie. Fem fallföreningar valdes och vi har utfört personliga, semi-strukturerade intervjuer. Den teoretiska referensramen behandlar ideella föreningars kontext, vision, budget och nyckeltal samt balanserat styrkort för ideella föreningar. Vi har Àven fÄtt anvÀnda viss företagsekonomisk litteratur nÀr luckorna i litteraturen om de ideella föreningarna varit stora.
Med en kamera i hand. : En fÀltstudie om hur barn utforskar sin vardag pÄ förskolan med hjÀlp av digitalkamera.
I en fÀltstudie pÄ en förskola studeras förskolebarns anvÀndande, upptÀckande och undersökande av förskolans vardagsmiljö med hjÀlp av digitalkamera. Syftet med detta Àr att visa hur förskolebarn, med kameran som hjÀlpmedel, vill och kan berÀtta om sin verklighet och vardag inom förskolans kontext. Det handlar ocksÄ om att göra barnens röster hörda samt att bidra till ökade kunskaper om barns vilja och förmÄga till tÀnkande, berÀttande och kultur- och kunskapande. FrÄgestÀllningarna Àr; Hur berÀttar barnen om sin vardag pÄ förskolan med hjÀlp av digitalkamera? Vad tar barnen för bilder? Vad berÀttar barnen om och med sina bilder? Undersökningen har en poststrukturalistisk teoretisk ram dÀr, barnen ses som kunskapande aktörer och medskapare till förskolediskursen.
Elevers uppfattning om studiebesök och kopplingen till skolundervisning : En studie i samband med studiebesök till en djurpark
Syftet med det hÀr arbetet Àr att undersöka hur man kan se pÄ studiebesök som lÀrande utanför skolan och pÄ vilket sÀtt utomhuspedagogik i den hÀr formen kopplas till undervisningen i skolan. UtifrÄn tankar om att studiebesök Àr ett tillfÀlle för lÀrande och motivation.Data frÄn elever som har varit pÄ studiebesök pÄ en djurpark har samlats in med hjÀlp enkÀt som metod. Studien har utförts i samarbete med Parken Zoo i Eskilstuna och deras Zooskola.Teorin bakom arbetet Àr utomhuspedagogik och lÀrande utanför skolan. Kunskapen i skolan kan ses som tagen ur sin ursprungliga kontext. Studiebesök till andra miljöer dÀr kunskapen kan tillÀmpas ger en helhetsupplevelse för eleverna.Resultatet av studien visar att eleverna Àr positiva till studiebesöket till djurparken.
Individens förhÄllningsÀtt kring risker & olyckor i hemmet
Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur 50-65 Äringar förhÄller sig till risker och olyckor i sitt vardagsliv i hemmet. Detta har vi gjort genom att studera hur individen förhÄller sig till risker genom riskuppfattning och riskförstÄelse samt hur de influerats av tidigare erfarenheter. Forskning har tidigare gjorts inom riskomrÄdet men har till större del dominerats av riskperception som har en psykologisk grund. Vi ansÄg det dÀrför vara intressant att Àven koppla in riskförstÄelse för att fÄ en djupare insikt i hur individer förhÄller sig till risk. DÄ detta begrepp Àven berör individens sociala interaktion samt kontext.
Den religiösa turismen i Gokarna : en analys av vÀsterlÀndsk nyandlighet i österlÀndsk kontext
Söder om Goas partystrÀnder ligger den ganska fridfulla staden Gokarna. Gokarna har sedan början pÄ 1980-talet varit en trÀffpunkt för bÄde religiöst sökande vÀsterlÀnningar och indier som insett att de kan tjÀna pengar pÄ de nyfikna turisterna. Turister som söker sig utanför sina trygga hem för att fylla andliga hÄl som den vÀsterlÀndska kulturen lÀmnat öppna. Jag fascinerades av den andlighet som uppstÄr bland turister som lever lata dagar pÄ strÀnder dÀr allt Àr serverat för en billig penning. Den andlighet som kommer av introspektion i en religiös omgivning.Jag har sjÀlv sedan början av 2000-talet dÄ jag genomförde min första resa till Indien varit en del av den vÀxande ungdomskultur som kan kallas backpacker.
Gamification in a sales context : Designing for motivation and commitment
LÀnge har utvecklare kÀmpat för att genom kreativa implementationer av gryende teknologi, sÀrskilja och sprida sina applikationer och tjÀnster i konkurrensen av ett stÀndigt vÀxande utbud. En av de senaste trenderna för att framkalla ett ökat engagemang och förbÀttrade prestationer bland anvÀndarna Àr gamification. Detta innebÀr processen att införa spelliknande moment i applikationer för att öka deras interaktionförmÄga och pÄ sÄ sÀtt möjliggöra för motivation att uppstÄ inom anvÀndaren. Lyckade exempel pÄ gamifierade applikationer har snabbt sprungit om sina konkurrenter bÄde vad gÀller anvÀndarlojalitet och popularitet vilket fÄr mÄnga att fundera pÄ nya anvÀndningsomrÄden för tekniken. I detta arbete vill vi besvara frÄgor kring hur gamification kan anvÀndas för att öka engagemang, kunskap och prestation hos anvÀndarna i ett av dessa nya omrÄden, försÀljning.