Sök:

Sökresultat:

17605 Uppsatser om Likheter och skillnaders betydelse vid en övergćng frćn barnhabiliteringen till vuxenhabiliteringen - Sida 21 av 1174

Konst, konsthantverk eller hantverk, paraplynamn för samma begrepp? : Om begrepp och dess betydelse inom det skapande omrÄdet

Arbetet behandlar begreppen slöjd, hemslöjd, hantverk, konsthantverk och formgivning. Syftet med arbetet Àr att belysa dessa begrepp och ge en bild av hur olika textilt skapande mÀnniskor uppfattar begreppen och hur de sjÀlva stÀller sig till de olika kategorierna och om det Àr vÀsentligt att tillhöra en kategori. Syftet och frÄgestÀllningen svaras genom en kvalitativ intervjustudie med tre stycken informanter. Informanterna har sjÀlva benÀmnt sig som textilhantverkare, textilkonstnÀr och konstnÀr. De ger en bild över sina tankar och Äsikter om de olika begreppen.

Jag ska bara lÀra dig: lekens betydelse för barnets sociala
utveckling

Syftet med vÄrt examensarbete var att beskriva pÄ vilka sÀtt leken bidrar till barnets sociala utveckling. Vi ville se hur barnet tog initiativ till kontakt och kommunikation i leken, hur barnet samspelade med andra i leken, samt hur barnet agerade och kommunicerade i situationer som fordrade empati och sympati och som pÄverkade osÀmja och vÀnskap i leken. Studien har varit av kvalitativ karaktÀr dÀr tvÄ olika metoder har anvÀnts: observationer och intervjuer. VÄr undersökning gjordes utifrÄn barnens perspektiv dÀr undersökningsgruppen bestod av Ätta barn i Äldrarna 4-6 Är. Vi sammanstÀllde observationerna och intervjuerna i tabeller och analyserade dess likheter och skillnader.

FörÀndringsarbetet i banker : en kvalitativ studie om teknologisk utveckling och utsikt mot ett kontantlöst samhÀlle

Den teknologiska utvecklingen har under de senaste decennierna fa?tt en allt sto?rre betydelse i samha?llet. Som en naturlig fo?ljd av detta har bankernas verksamhet fo?ra?ndrats, bland annat genom o?kat utbud av tekniska tja?nster och produkter. Tidigare studier pa?visar att ma?nniskans beteende har fo?ra?ndrats i takt med samha?llets utveckling och ma?ste idag va?nja sig vid att allt mer kommer att hanteras via de teknologiska distributionskanalerna.

Effektiv hantering av krav under systemförvaltning

??I ett systemutvecklingsprojekt Àr kravspecifikation en av de frÀmsta nyckelfaktorerna för att Ästadkomma ett system som samtliga inblandade aktörer kÀnner sig tillfredsstÀllda med. Teorin innehÄller ett stort antal riktlinjer och tekniker som hjÀlpmedel i arbetet med att ta fram komplett kravspecifikation.  NÀr ett system vÀl har implementerats och sats i drift Àr vidareutveckling, anpassning samt underhÄll av stor betydelse för hur vÀl systemet kommer att fungera i framtiden, som prÀglas av förÀndring. Trots detta förekommer det betydligt fÀrre rekommendationer angÄende hur receptet för ett lyckat systemförvaltningsarbete kan uppnÄs. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur processen för att samla in krav under systemförvaltningsfasen och med vilka tekniker krav detta sker och pÄvisa likheter och skillnader teori och praktik emellan.

LÀs- och skrivinlÀrning i grundskolan och sÀrskolan - Likheter och skillnader

Chourbagi, Zouhaira. & Jönsson, Marie. (2006). LÀs- och skrivinlÀrning i grundskolan och sÀrskolan - Likheter och skillnader. (Reading and Writing Skills in the Primary and Special Schools, Simularities and Differences). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk pÄbyggnadsutbildning, LÀrarutbildningen, Malmö högskola Syftet med vÄrt arbete Àr att ur ett specialpedagogiskt perspektiv lyfta fram metoder för lÀs- och skrivundervisning som anvÀnds i grundskolans första Ärskurser samt i sÀrskolan.

En kvalitativ studie om mellanchefers upplevda behov av stöd

Det Àr betydelsefullt för chefer att samverka med deras medarbetare och stödresurser för deras hÄllbarhet och funktion som chef. Stödet har en stor relevans för ett bra chefskap. Just mÄlgruppen mellanchefer besitter en komplex position dÄ de Àr under ett högt tryck av krav, bÄde frÄn de undre och de övre nivÄerna. Studiens syfte var att undersöka mellanchefers upplevda behov av stöd i deras funktion som mellanchef, samt om det Àr möjligt att urskilja likheter i deras uppfattningar av stöd pÄ deras respektive arbetsplats. Studien tillÀmpade en kvalitativ metod dÀr data samlades in genom semistrukturerade intervjuer.

Montessoris miljötankar och hÄllbar utveckling. En jÀmförelse av tankar och arbetssÀtt.

Abstract Examensarbetet handlar om vilka likheter och skillnader det finns mellan Ä ena sidan Maria Montessoris tankar och idéer om miljö och Ä andra sidan hÄllbar utveckling i miljöfrÄgor. Jag har valt att anvÀnda mig av tvÄ Montessoriförskolor men den ena förskolan har Àven en hÄllbar utveckling profilering. Mitt syfte med undersökningen Àr att intervjua personal pÄ förskolorna för att fÄ en uppfattning om det finns nÄgra likheter och skillnader pÄ hur förskolorna arbetar med miljöfrÄgor. Mina frÄgor Àr; Hur behandlas "miljötÀnkandet" i Montessoripedagogikens grundtankar? Varför vÀljer en Montessoriförskola att ha en miljöprofil? Hur prÀglar miljöprofilen arbetet pÄ förskolan? Hur skiljer sig miljötÀnkandet pÄ Montessoriförskolor med respektive utan miljöprofil? Hur delaktiga Àr förÀldrarna i olika stadier för hÄllbar utveckling? Jag har Àven anvÀnt mig av en enkÀt som förÀldrarna pÄ Montessoriförskolan med ?HÄllbar utveckling? utmÀrkelse har besvarat.

Mobile first design vs. desktop first design : En jÀmförelse av en prototyp och en befintlig webbplats ur ett anvÀndbarhetsperspektiv

Detta examensarbete har haft till syfte att ÄskÄdliggöra eventuella skillnader och/eller likheter i den upplevda anvÀndbarheten vid anvÀndandet av en webbplats skapad via mobile first design och desktop first design. MÄlsÀttningen med examensarbetet har varit att ta fram en hifi-prototyp, skapad utifrÄn mobile first design, som visualiserade ett designförslag för flygfotoföretaget HimlaFotos startsida. JÀmförelsen har utgÄtt ifrÄn en egendefinierad version av begreppet anvÀndbarhet baserad pÄ ISO:s definition, dÀr anvÀndbarhet bestÄr av tre faktorer; kraftfullhet, effektivitet och tillfredstÀllelse. För att samla in data om den upplevda anvÀndbarheten har anvÀndartester genomförts. Flera likheter har identifierats gÀllande anvÀndbarhetsmÄtten kraftfullhet och effektivitet, medan skillnader har funnits vid mÄttet för tillfredstÀllelse.

Pedagogens betydelse för en god lÀrandemiljö i förskolan

Syftet med vÄr studie Àr att ge en förstÄelse för vilken betydelse pedagoger har i skapandet av en god lÀrandemiljö. Vi vill Àven framhÀva vad som utmÀrker en god lÀrandemiljö. Vi valde dÀrför att göra kvalitativa intervjuer med verksamma pedagoger pÄ olika förskolor för att synliggöra deras uppfattningar om Àmnet. VÄr förhoppning var att pÄvisa hur dessa pedagoger sÄg pÄ sin egen betydelse kopplat mot lÀrandemiljön men Àven vad de ansÄg vara en god lÀrandemiljö. Det som framkom var att pedagogens betydelse stÄr i centrum för arbetet.

Whiplashskadade personers erfarenheter av bostadsanpassningens betydelse för aktivitet

Syftet med denna studie var att beskriva whiplashskadade personers erfarenhet av bostadsanpassningens betydelse för aktivitet. Intervjuer gjordes med sex personer med whiplashskada, och som fÄtt sin bostad anpassad. I denna kvalitativa studie anvÀndes innehÄllsanalys som metod för analys av intervjutexterna. Resultatet av studien visar att bostadsanpassningen haft betydelse för aktivitet. Anpassningen har möjliggjort och underlÀttat för den whiplashskadade i praktiskt utförande av aktivitet.

Visst pÄverkar könstillhörigheten sÀrskilt i första mötet : Psykologers upplevelser av den egna könstillhörigheten i mötet med klienten

Syftet med denna uppsats Àr att beskriva hur psykologer upplever sin könstillhörighet i klientmötet. Sammantaget har tio psykologer (fem kvinnor och fem mÀn) intervjuats med avseende pÄ hur de upplever sin könstillhörighet och vilka erfarenheter de har av dess betydelse i olika situationer i klientarbetet. De kvalitativa intervjuerna har analyserats med hjÀlp av tolkande fenomenologisk analys (IPA). I resultatet framkommer att psykologernas könstillhörighet upplevs ha betydelse i klientmötet och dÄ sÀrskilt i kontaktens inledande skede. Könstillhörigheten visar sig ocksÄ ha betydelse i arbetet utanför terapirummet, i förhÄllande till kollegor och till de organisationer dÀr psykologerna Àr verksamma.

Plast möter traditionellt hantverk : ett undersökande möte belyst genom lampskÀrmen

Det hĂ€r arbetet bygger pĂ„ en undersökning om vilka likheter/skillnader det finns mellan uttrycken i produkter av plast och produkter av ett mer traditionellt hantverk, vad som uppstĂ„r i ett gestaltande möte mellan plast och traditionellt hantverk belyst genom lampskĂ€rmen, och vilka vĂ€rderingar ungdomar har nĂ€r det gĂ€ller materialet plast och hur dessa kan behandlas i skolan.Syftet med undersökningen Ă€r att arbeta med och titta nĂ€rmare pĂ„ ett samtida material som plast i kombination med ett mer traditionellt hantverk, dess utryck och de vĂ€rderingar som lĂ€ggs i materialet plast. Jag vill ocksĂ„ att elever, precis som jag sjĂ€lv, genom ett undersökande arbete ska kunna fĂ„ en bĂ€ttre förstĂ„else för var vĂ„ra vĂ€rderingar kommer ifrĂ„n och vad olika uttryck kommunicerar.För att försöka förstĂ„ och komma nĂ€rmare mina frĂ„gestĂ€llningar har jag med hjĂ€lp av litteraturen gjort en historisk tillbakablick av plastens mot- och medgĂ„ngar och vad ett traditionellt hantverk innebĂ€r sen sekelskiftet och fram till idag. Med kvalitativa intervjuer pĂ„ Svensk Hemslöjd och pĂ„ Kartell, ett framstĂ„ende italienskt plastmöbelföretag har likheter och olikheter i uttrycken av lampskĂ€rmar och andra produkter i de bĂ„das butiker tydliggjorts och analyserats. I min egen gestaltande undersökning utgĂ„r jag frĂ„n ett antal handgjorda lampskĂ€rmsskelett dĂ€r mina försök till möten mellan plast och ett traditionellt hantverk synliggörs pĂ„ ett skissartat sĂ€tt och dĂ€r jag reflekterar över vad som uppstĂ„r i mötet.De olika delarna i uppsatsen behandlar alla en ambivalens som formgivning med ett samtida material som plast innebĂ€r idag. Äktheten, men ocksĂ„ miljöfrĂ„gor kommer upp nĂ€r vĂ€rderingar av plast diskuteras.

Lekens betydelse för barnens lÀrande i förskolan : En observationsstudie pÄ tolv förskolebarn

Undersökningens syfte Àr att undersöka lekens betydelse för barnens lÀrande i förskolan samt lekens betydelse för barnens sociala kompetens. TvÄ frÄgestÀllningar Àr centrala. Vilken betydelse har leken för barnens lÀrande i förskolan? Vilken betydelse har leken för barnens sociala kompetens?1998 antogs en ny lÀroplan för förskolan i form av en förordning. Till följd av detta betonas förskolans betydelse som grundlÀggande för ett livslÄngt lÀrande.

En studie om vad som skapar tillit hos den anstÀllde för sin chef

SammanfattningTvÄ personalgrupper i tvÄ olika organisationer intervjuades. En av utgÄngspunkterna var att försöka ta reda pÄ vad som skapar förtroende hos en anstÀlld för sin chef. Tanken var att se vilka likheter och skillnader som kunde utrönas. Resultatet visade dock att likheterna var större Àn skillnaderna.Bakgrund:Inspirationen till detta arbete Àr Margaretha Oudhuis avhandling om ?Volvo- The bus plant case? Efter att ha tagit del av hennes arbete sÄ vÀxte inspirationen fram till att göra ett liknande arbete fast med tillit som utgÄngspunkt.Teoretisk utgÄngspunkt för detta arbete Àr Max Webers teorier om ledarskap samt Anthony Giddens teori om tillit.

Investeringsprocesser i ett divisionaliserat företag : -En fallstudie inom Södra SkogsÀgarna

I denna uppsats studeras investeringsprocesser i det divisionaliserade företaget Södra SkogsÀgarna ekonomisk förening. Studiens syfte Àr att beskriva och förklara företagets investeringsprocesser och i vilken utstrÀckning dessa processer Àr standardiserade. I studien analyseras dessa investeringsprocesser utifrÄn befintlig teori. Studien visar att investeringsprocesser initieras i den operativa verksamheten för att sedan drivas fram i den operativa verksamheten och i ledningen pÄ enhetsnivÄ. Beslut fattas pÄ alla nivÄer i företaget efter investeringars storlek.

<- FöregÄende sida 21 NÀsta sida ->