Sökresultat:
3263 Uppsatser om Ledarskap pć distans - Sida 56 av 218
Ledarskap vid personalnedskÀrningar : ett ledarperspektiv
Background: How do leaders act during organisational changes which involve downsizing? The leader often ends up in focus during these processes. These issues are by no means recently developed. Already the medieval author Machiavelli wrote about leaders? problems with leading changes.
Hur har du det pÄ jobbet? - en kvalitativ studie av upplevelsen hos första linjens chef inom socialtjÀnst
Syftet med studien var att fÄ en bredare bild av och fördjupad kunskap om ledarskap för första linjens chefer inom kommunal socialtjÀnst. För att nÄ chefernas egen upplevelse av sitt uppdrag som chef och ledare valde vi kvalitativ metod med intervju som redskap. Syftet var vidare att fÄnga upplevelsen av ledarskap i relation till organisationens förvÀntningar. Vi ville se om chefserfarenhet hade nÄgon betydelse. Vi stÀllde frÄgor som skulle fÄnga vad som upptar nya respektive erfarna chefer i deras uppdrag.
LÀrares portrÀttering i sex samtidsrealistiska ungdomsromaner - sett ur ett ledarskapsperspektiv
I studien undersöks hur lÀrare framstÀlls i sex samtidsrealistiska ungdomsromaner utgivna mellan 1990 och 2003. Syftet med undersökningen Àr att studerar vilken bild av lÀrares ledarskap lÀsaren möter i litteraturen samt att utröna hur lÀrare portrÀtteras. Vid undersökningen av ledarskapet har Blake och Moutons tvÄdimensionella ledarksapsmodell dÀr ledarens intresse för uppgiften samt ledarens intresse för mÀnniskan i gruppen legat till grund för undersökningen. PortrÀtteringen har skett utifrÄn ett hermeneutiskt synsÀtt. Resultatet av studien visar att lÀsare av samtidsrealistisk ungdomslitteratur möter lÀrare i texten som tillÀmpar olika ledarstilar i klassrummet.
Ett ledarskap i förÀndring : En studie om lÀrares syn pÄ deras ledarskap och dess förÀndring
Denna undersökning baserar sig pÄ Ätta intervjuer med lÀrare mellan 50 och 65 Är. Syftet med denna undersökning Àr att undersöka dessa lÀrares syn pÄ det personliga ledarskapet för att upptÀcka om det har skett nÄgon förÀndring under en 25 Ärs period. Har det skett nÄgon utveckling under Ären som lÀrare? Hur har de utvecklats som verksamma lÀrare, samt vilka faktorer har pÄverkat utvecklingen? Resultaten visar att lÀrarna ser utvecklingar pÄ fler omrÄden. LÀrarna upplever att de har fÄtt mer erfarenhet.
Normativ styrning i praktiken
ProblemomrÄde Den samhÀllsutveckling som sker med bland annat ökad konkurrens och krav pÄ snabb förÀndring hos företag har drivit fram en utveckling mot normativ styrning. Det innebÀr större sjÀlvstÀndighet inom organisationer och att ledare styr med visioner och idéer istÀllet för med regler och instruktioner. För att organisationer ska klara av att förÀndra styrningen krÀvs ofta att de satsar pÄ organisationsutveckling. Syfte VÄrt syfte med denna uppsats Àr att undersöka hur ett organisationsutvecklingsprogram pÄverkar normativ styrning pÄ ett företag. Dessutom vill vi skapa insikt i vilka effekter ett sÄdant program kan ge.
Projektledningssystem : En studie om industridesignfo?retag med avseende pa? projektledning
Bakgrund: Idag kan vi se att allt fler fo?retag har blivit projektbaserade och det har blivit en vanlig arbetsform. Vi ser och ho?r om ?projekt? o?verallt. Att skapa tillfa?lliga projektorganisationer fo?r att effektivt lo?sa olika problem a?r ett arbetssa?tt som sprider sig inom alla typer av verksamheter och branscher.
Förtroendearbetstid - Heaven or Hell? : en fallstudie pÄ TeliaSonera
Syfte: Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka om friare medarbetarskap, sÄ som exempelvis TeliaSoneras arbetssÀtt med förtroendearbetstid, Àr en god vÀg att gÄ för att styra framtidens organisationer. Vi vill undersöka om det utgör ett hot eller en möjlighet för ledarna, medarbetarna och för företaget i sig att arbeta pÄ ett sÄdant sÀtt. Vi stÀller oss Àven frÄgan vad som krÀvs av ledarskapet i organisationer, dÄ man arbetar med ett mer sjÀlvstÀndigt arbetssÀtt och om det Àr sÄ sjÀlvstÀndigt som det vill ge sken av eller om det finns osynlig och subtil styrning bakom det hela. TeliaSonera utvecklas stÀndigt och genomför löpande organisationsförÀndringar, sÄ vi vill Àven undersöka hur det pÄverkar arbetssÀttet och dess utveckling.Metod: Vi har valt att genomföra en kvalitativ fallstudie som baserats pÄ ett flertal intervjuer samt en observationsstudie. Informationen vi samlat under intervjuerna och observationsstudien ligger till grund för den empiriska delen av arbetet.
Hur upplevs gemenskapen i en geografiskt spridd organisation? En fallstudie inom Exakta
I en stÀndigt förÀnderlig vÀrld mÄste företag anpassa sin organisation efter omvÀrlden. I samma takt förÀndras ledarskap och kommunikation, vilka Àr förutsÀttningar för ett företags framgÄng och utveckling. Framförallt Àr dessa Àmnen viktiga för företag som Àr geografiskt spridda. Trots spridda avdelningar mÄste företaget uppfattas som en helhet, med gemenskap och samma mÄl. En ledare mÄste sÄledes finna alternativa tillvÀgagÄngssÀtt, för att upplevas som nÀrvarande och fÄ medarbetarna pÄ ?samma bana?.
Mellanchefens kompetensförsörjning
Syftet med detta examensarbete Àr att öka kunskapen om och förstÄelsen för hur behovet av kompetensförsörjningen pÄ mellanchefsnivÄ inom tjÀnsteföretag i Ljusdal ser ut..
Att vÄga ta steget : En kvalitativ studie om hur chefer arbetar med att nÄ sina mÄl och hur en omorganisation har pÄverkat detta arbete
Syfte: Verksamheten har sta?llda ma?l som de inte uppna?r, da?rfo?r har en omorganisation genomfo?rts. Syftet med underso?kningen a?r att fa? kunskap om hur mellancheferna beskriver sitt arbetssa?tt med att utveckla sin personal och hur omorganisationen har pa?verkat mellanchefernas arbete. Fra?gesta?llningar: Hur beskriver mellancheferna sitt arbete med att utveckla sin personal mot o?verga?ngar? Hur upplever mellancheferna implementeringen av omorganisationen och dess pa?verkan pa? o?verga?ngsarbetet?Metod: I va?r studie anva?nds fra?mst teorier som bero?r ledarskap och fo?ra?ndring.
Ăr gammal alltid Ă€ldst? : En jĂ€mförelse mellan yngre och Ă€ldre ledares ledarstil
Jag har i denna rapport studerat om det finns nÄgra skillnader mellan olika ledare beroende pÄ deras Älder. Jag delade in respondenterna i tre olika Älderskategorier (unga, mellangamla, och gamla) och har sedan jÀmfört dessa kategorier med varandra. Som utgÄngspunkt beskrev jag hur vetenskaplig litteratur redogör för olika ledaregenskaper och olika ledarstilar. Som inledning förklarade jag skillnaden mellan chefskap och ledarskap, detta eftersom dessa begrepp lÀtt kan förvÀxlas. Chefskap innebÀr att man har fokus pÄ att lösa uppgiften, och med ledarskap sÄ har man Àven fokus pÄ att utveckla medarbetarna, samt att dessa skall mÄ bra och trivas pÄ jobbet.
AnstÀlldas FörvÀntningar av Inflytande ? Upplevelser vid en omorganisation
Intentionen med denna studie var att söka djupare förstÄelse för anstÀlldas upplevelser och förvÀntningar av inflytande vid en stor omorganisation. Studien bygger delvis vidare pÄ en kvantitativ undersökning som gjordes i samband med organisatoriska förÀndringar inom Göteborgs stad. DÀr framkom flertalet faktorer som kan in- och pÄverka individens upplevelse av inflytande. Med utgÄngspunkt ur tidigare forskning utarbetades fem olika teman kopplade till dessa faktorer; förÀndring, ledarskap, attityder, kommunikation och inflytande. HÀrefter intervjuades fyra personer anstÀllda inom Göteborgs stad.
Specialpedagogens yrkesroll : i relation till examensbeskrivningens intentioner
Rapporten handlar om specialpedagogens upplevelse av sin yrkesroll och arbetssituation jÀmfört med examensbeskrivningen för specialpedagogutbildningen. Vi klargör de "fem ben" som vi anser specialpedagogens yrkesroll befinner sig i, dvs. ledarskap, skolutveckling, handledning, kartlÀggning och undervisning. I litteraturgenomgÄngen förklarar vi vÄr teoretiska utgÄngspunkt och hur olika teorier och perspektiv anvÀnds för att förstÄ specialpedagogens komplexa arbetssituation. I studien fick 350 före detta studenter frÄn Högskolan Kristianstad en enkÀt att besvara, 66 svar samlades in.
God lÀrandemiljö - lÀrarens definition och roll
Syftet med detta examensarbete Àr att nÀrmare granska lÀrares uppfattning om begreppet god lÀrandemiljö samt hur de i sin yrkesroll kan bidra och gÄ tillvÀga för att skapa en sÄdan miljö i sitt klassrum. Detta examensarbete utgÄr ifrÄn tre frÄgestÀllningar:
1) Vad definierar en god lÀrandemiljö?
2) Hur kan lÀrare bidra till en god lÀrandemiljö?
3) Vilka likheter och skillnader finns i lÀrarnas tillvÀgagÄngssÀtt för att bidra till en god lÀrandemiljö?
Detta examensarbete har ett fenomenografiskt perspektiv. Studien bygger pÄ sex kvalitativa intervjuer med klasslÀrare i Ärskurs ett till fem som alla arbetar pÄ samma skola. De intervjuade lÀrarna valdes ut genom strategiskt urval, dÀr de styrande variablerna var Ärskurs, erfarenhet samt klasstorlek.
De intervjuade lÀrarnas svar avslöjar en mycket bred definition av en god lÀrandemiljö i jÀmförelse med studiens hypotes och relevant litteratur.
Complexity Leadership: En analys av ledarskap och dynamiska nÀtverk
Undersökningens syfte Àr att förklara hur chefer agerar vid ledningsdrivna och
vid spontant uppkomna förÀndringsinitiativ i en organisatorisk miljö dÀr det
finns informella nÀtverk av specialiserade kompetenser.
Arbetet kombinerar en kvalitativ ansats för att utforska och beskriva chefers
ledarskapsmetoder genom djupintervjuer med en kvantitativ undersökning i
enkÀtform riktat mot chefer och Àven mot deras medarbetare med
specialistkompetens.
Studiens slutsats Àr att de undersökta cheferna har metod och förmÄga att skapa
goda förutsÀttningar för förÀndring samt att stötta samverkan och innovation i
informella nÀtverk inom den lokala enhetens kontext. Cheferna saknar dock god
förmÄga och metodik för att kunna utöka detta till att omfatta och inverka pÄ
företagets nyttoskapande som helhet.