Sök:

Sökresultat:

3263 Uppsatser om Ledarskap pć distans - Sida 34 av 218

Idealtjejen : ModellÀsare i Julia och Kamratposten

I den hÀr uppsatsen undersöks sex olika texter frÄn tidskrifterna Kamratposten och Julia för att komma fram till vilka modellÀsare som konstrueras. ModellÀsaren Àr den identitet som erbjuds i en text och den lÀsare som avsÀndaren förestÀller sig. Syftet med undersökningen Àr att hitta och sedan jÀmföra modellÀsarna frÄn de olika texterna och dÀrigenom se vilka förvÀntningar de tvÄ tidskrifterna har pÄ sina riktiga lÀsare. Analysen Àr kvalitativ och har sin grund i den systemisk-funktionella grammatiken. Jag har valt att analysera texternas interpersonella betydelse och deras presuppositioner.

Distriktssköterskans/ sjuksköterskans arbetsledning inom ÀldrevÄrden: En litteraturstudie

Distriktssköterskans ledarskap har historiskt sett utvecklats i takt med inflytande av samhÀllets vÀrderingar och dess förÀndrade sjukdomsbild. Det auktoritÀra ledarskapet har under senare delen av 1900- talet successivt ersatts av det demokratiska ledarskapet med en holistisk syn pÄ mÀnniskan. Detta nya ledarskap stÀller höga krav pÄ samverkansformer vid vÄrd av patienten. En övergÄng till en teambaserad organisation har enligt litteraturen visat sig fungera bra. Tidigare forskning visar att det krÀvs god arbetsledning i teamarbetet mellan distriktssköterska/ sjuksköterska och vÄrdpersonal för att patienten ska erhÄlla god vÄrd.

Ledaregenskaper : Vilka egenskaper anses som positiva respektive negativa och hur stÀmmer de överens med det transformativa ledarskapet?

Syftet med mitt arbete Àr att stÀlla det transformativa ledarskapet syn pÄ egenskaper mot  de egenskaper som vi i Sverige upplever att en ledare mÄste besitta och vilkaegenskaper som en ledare inte bör besitta.Resultatet av min undersökning kan inte styrka att det Àr mer önskvÀrt med ett transformellt ledarskap och att det gÄr bra att implementera ett amerikanskt baseratledarskap. Mitt resultat av mÀn och kvinnor, visade sig vara tvÀrtom att det var mÀnnen som önskade sig fler transformella egenskaper hos en ledare. .

Delat ledarskap ? En utvÀrdering av de verkliga effekterna

Syfte: VÄrt syfte med uppsatsen Àr att ur ett ledningsperspektiv se vilka verkliga effekter delat ledarskap leder till. Vi vill utvÀrdera om de av ledningen förvÀntade effekterna leder till de verkliga effekterna vi kunde se. Metod: Vi har anvÀnt oss av kvalitativ metod för att fÄ en djup inblick i de verkliga effekterna i det delade ledarskapet. Vi har först tagit reda pÄ vilka effekter ledarna ville uppnÄ, för att sedan göra en utvÀrdering varpÄ vi visar de verkliga effekter som uppstÄtt. För att utföra detta har vi anvÀnt oss av ett antal fallstudier.

Vi och dom?: en studie av distans, nÀrhet och kommunikation mellan intagna och personal pÄ en anstalt med hög sÀkerhet

Syftet med denna undersökning har varit att ge kunskap om hur personal och intagna förhÄller sig till, och ser pÄ varandra, pÄ en svensk anstalt med omfattande sÀkerhets- och kontrollarbete. Distansen mellan personalgruppen och gruppen av intagna har varit en mycket viktig faktor, och de problem som kan uppstÄ med olika grad av distanstagande har undersökts och analyserats. Undersökningen Àr av kvalitativ karaktÀr och deltagande observationer har tillÀmpats som frÀmsta metod. TvÄ intervjuer med personal i arbetsledande funktion har genomförts för att öka generaliserbarheten samt förstÄelsen för observerade fenomen. Kommunikationen mellan personal och intagna har utgjort en annan mycket viktig del i studien.

Ledarskap i volontÀrorganisationer

Följande C-uppsats inom företagsekonomi behandlar Àmnet ledarskap med inriktningen ledarskap inom volontÀrorganisationer. Studien Àr kvalitativ och Àr baserad pÄ teorier och praktiska exempel. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur en ledare inom en volontÀrorganisation bör tillÀmpa sitt ledarskap jÀmfört med en ledare över betald arbetskraft.Inledningsvis presenteras synpunkter och teorier kring ledarskap i allmÀnhet. Sedan följer en djupare inriktning kring ledarskap inom volontÀrorganisationer samt motivation. Dessa teorier Àr av stor vikt för analysen och resultatet i uppsatsen.

Ledarskap och motivation : BaskettrÀnares ageranden och ungdomsspelares motivation

 Relativt fÄ studier har undersökt trÀnarens betydelse för motivationen hos idrottsutövarna trots att mÄnga Àr överens om att trÀnaren Àr en viktig person inom idrott (Frederick & Ryan, 1995). Syftet var dÀrför att studera trÀnarens beteende och hur detta förhÄller sig till idrottarnas motivation. Föreliggande studie Àr en enkÀtundersökning (N = 104) utförd bland kvinnliga ungdomsbasketlag. Hierarkisk multipel regressionsanalys anvÀndes för att undersöka sambandet mellan ledarskap frÄn trÀnaren och motivation hos spelarna. I likhet med tidigare studier visade resultaten att framförallt trÀnarens fokusering pÄ utveckling av idrottsliga fÀrdigheter var betydelsefull för spelarnas inre motivation.

En man att se upp till : Orkestermusikers förestÀllningar om kön och ledarskap

Inom musikvÀrlden sÄsom i nÀringslivet Àr andelen kvinnor mycket liten högt uppe i hierarkierna. Ingen av de större konserthusen i vÀrlden leds eller har letts av en kvinnlig dirigent. Syftet med studien Àr att undersöka, beskriva och analysera bilden av ledarskap inom konstmusiken utifrÄn ett könsteoretiskt perspektiv. Studien Àr baserad pÄ intervjuer med orkestermusiker, och analysen av materialet Àr inspirerad av reflexiv metod. Resultatet Àr i samklang med tidigare forskning som har visat att bilden av ledaren Àr bilden av en man.

Friskfaktorer i arbetslivet och ledarskapets betydelse för medarbetares vÀlbefinnande

Den stressrelaterade ohÀlsan har ökat drastiskt pÄ senare Är. För att vÀnda denna trend Àr det viktigt att reducera riskfaktorerna i arbetslivet, men Àven stÀrka aspekter av arbetsmiljön som kan bidra till bÀttre hÀlsa och vÀlbefinnande. Studiens övergripande syfte var att bidra till en ökad förstÄelse för hur ledarskap och arbetsklimat kan frÀmja bÀttre hÀlsa. Det specifika syftet var att undersöka den relativa betydelsen av olika bakgrunds-, arbetsklimats- och ledarskapsfaktorer för fyra olika dimensioner av medarbetares vÀlbefinnande. EnkÀtsvar frÄn anstÀllda pÄ ett revisionsbolag lÄg till grund för studien.

LÀrare och ledarstilar i klassrummet : utifrÄn ett elev- och mÄngfaldsperspektiv

The aim of this thesis is to explore from a cultural diversity perspective, students 'views on teachers' leadership styles in the classroom and what style of management students prefer. The study uses a qualitative methodology to interviewed focus groups of students consisting of a total of twelve students at a secondary school in Botkyrka municipality. The corpus was divided into three different groups. Overall, results showed that students seem to prefer an intercultural situational leadership style. This is based on the students expressed need of wanting to be understood on the basis of their cultural background.

Dancing with Cops - lĂ€rdomar frĂ„n ett Managementprojekt pĂ„ NÄPO Lund

En sammanfattande rapport över de lĂ€rdomar vi gjort under bl.a. ett projekt vid NĂ€rpolisen i Lund (NÄPO Lund). Rapporten behandlar bl.a. omrĂ„den som konsult-klient förhĂ„llandet, ledarskap, individuell utveckling, grupputveckling och feedback..

Hur kan formella ledare agera för att ha nytta av informella ledare?

Vi ville forma en helhetsbild av informellt ledarskap utifrÄn teori, stÀrkt av en empirisk undersökning, för att sedan svara pÄ hur formella ledare skall agera för att ha nytta av informellt ledarskap. UtifrÄn helhetsbilden av informellt ledarskap som vi genom teorin har skapat menar vi att informella ledare har tvÄ förmÄgor, empatisk förmÄga samt förmÄgan att tolka och klargöra uppgifter. Tack vare dessa förmÄgor Ätnjuter de ett stort förtroende hos medarbetarna. NÀr osÀkerheten i en organisation Àr stor finns ett behov av förstÄelse hos medarbetare. De informella ledarna skapar denna mening genom att tolka och klargöra budskap och rykten och vÀxer sig starka genom detta.

Pedagogiskt ledarskap vid en omorganisation : chefers uppfattningar av det egna ledarskapet

Syftet med studien var att utveckla kunskap och förstÄelse för chefers och ledares uppfattningar av det egna pedagogiska ledarskapet under en större organisationsförÀndring. FrÄgestÀllningen formulerades som: Vilka kvalitativa skillnader i uppfattningen av sitt eget pedagogiska ledarskap finns hos chefer under en omorganisation? För att fÄ svar pÄ vÄr forskningsfrÄga utfördes en kvalitativ datainsamling medelst intervjuer med Ätta chefer pÄ omrÄdes- och sektorsnivÄ inom Göteborgs Stad. Studien har en fenomenografisk ansats vilket inneburit att teoribildningen i första hand var induktiv dÄ den utgÄr frÄn den funna empirin men för att göra det studerade fenomenet greppbart och möjligt att tolka har ett abduktivt förhÄllningssÀtt genomsyrat forskningen dÀr bÄde empiri och applikabla teorier presenterats och klargjorts för lÀsaren, teorier explicit kopplade till lÀrande och ledarskap. I resultatet framkommer ett flertal kvalitativa skillnader i chefernas uppfattningar av sitt eget ledarskap vilka presenteras under tre olika beskrivningskategorier: Att leda progressivt och utvecklingsinriktat, Att leda med stabilitet och trygghet samt Att leda fokuserat och mÄlinriktat.

Ledarskap och motivation. : BaskettrÀnares ageranden och ungdomsspelares motivation.

Relativt fÄ studier har undersökt trÀnarens betydelse för motivationen hos idrottsutövarna trots att mÄnga Àr överens om att trÀnaren Àr en viktig person inom idrott (Frederick & Ryan, 1995). Syftet var dÀrför att studera trÀnarens beteende och hur detta förhÄller sig till idrottarnas motivation. Föreliggande studie Àr en enkÀtundersökning (N = 104) utförd bland kvinnliga ungdomsbasketlag.  Hierarkisk multipel regressionsanalys anvÀndes för att undersöka sambandet mellan ledarskap frÄn trÀnaren och motivation hos spelarna. I likhet med tidigare studier visade resultaten att framförallt trÀnarens fokusering pÄ utveckling av idrottsliga fÀrdigheter var betydelsefull för spelarnas inre motivation.  Mindre sjÀlvbestÀmd motivation var dÀremot förknippad med lÄg tillfredsstÀllelse med sin egen prestation. Studien visade ocksÄ att amotivation var högre ju Àldre spelaren var, vilket Àr viktigt för trÀnare att kÀnna till och försöka motverka för att kunna behÄlla fler unga flickor inom idrotten..

To be or not to be a leader- Hur utvecklas ledarkompetens

Sammanfattning Titel: To be or not to be a leader! ? Hur utvecklas ledarkompetens?Författare: Ann-Sofie Larsson & Emma StÄhlrosNyckelord: Ledarskap, LÀrande, Feedback, Reflektion, Supplemental Instruction, Lyssnande, Ledarkompetens, Insikt Syfte och frÄgestÀllning: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka om ledarkompetens kan utvecklas genom praktisk tillÀmpning med hjÀlp av olika utvecklingsverktyg som anvÀnts i kursen LÀrande ledarskap. Syftet Àr vidare att undersöka kursstudenternas utveckling av ledarkompetens. Vi vill fÄnga upp den process som de genomgÄtt med hjÀlp av följande frÄgestÀllning: Hur utvecklas ledarkompetens med hjÀlp av praktisk tillÀmpning? Metod: För forskningsfÀltet som vi valt att studera lÀmpar sig ett kvalitativt angreppssÀtt.

<- FöregÄende sida 34 NÀsta sida ->