Sökresultat:
3263 Uppsatser om Ledarskap pć distans - Sida 35 av 218
Ledarskapets betydelse för arbetsmiljön
Studiens syfte Àr att beskriva hur enhetschefer i en offentlig organisation med inriktning pÄ vÄrd och omsorg resonerar kring sina förutsÀttningar att pÄverka arbetsmiljön och arbetsglÀdjen. I organisationen har det under de sista Ären skett stora omorganisationer och förÀndringar som medför en kÀnsla av oro och osÀkerhet och ingen vet hur framtiden blir. Arbetslivet stÄr inför stora utmaningar som innebÀr ett hÄrdare arbetsklimat med andra villkor som sÀtter press pÄ mÀnniskan. Konsekvenserna av de stÀndiga förÀndringar och pÄfrestningar inom arbetslivet leder ofta till en försÀmrad arbetsmiljö och sÀmre anstÀllningsvillkor. Det Àr dÀrför viktigt för dagens organisationer att stödja och utveckla ett gott ledarskap, sÄ ledarna tillsammans med medarbetarna orkar utveckla och driva verksamheten framÄt.
ThatŽs the spirit we want in this company! : En kvalitativ studie om betydelsen av Kommunikativt Ledarskap för Employer Branding pÄ Saab Group.
Att attrahera topptalanger till sin organisation och skapa en trivsam och utmanande arbetsmiljö Àr nÄgot som har blivit allt viktigare. Den nya generationens medarbetare har helt andra prioriteringar nÀr det kommer till att vÀlja arbetsplats. Det handlar inte lÀngre om vad den arbetssökande har att erbjuda organisationen, utan snarare tvÀrtom stÀller sig mÄnga frÄgan, vad har organisationen att erbjuda mig?För att möta dessa behov mÄste organisationerna se till att ha en strategi för att attrahera och behÄlla medarbetarna. Strategin om Employer Branding handlar om att skapa ett starkt varumÀrke som arbetsgivare och se till att organisationen blir attraktiv och drar till sig medarbetare med rÀtt kompetens.
Ledarskap i klassrummet : En kvalitativ studie om hur fyra lÀrare förhÄller sig till pedagogiskt ledarskap
The purpose of this study is to analyse the attitude of four teachers to leadership in the classroom. The main research questions asked were:What are the teachers` views on leadership in the classroom?What does good versus  bad leadership mean to the teachers? What factors influence the teachers' leadership in the classroom, according to themselves?The method used is the qualitative method and interviews, which is my empirical material, I relate to different theories and previous research of leadership.The curriculum for the compulsory school system, the pre-school class and the leisure-time centre, Lpo 94, says a lot about how both the school and the teacher must pursue a democratic activity; the teacher must have a democratic leadership in the classroom (Lpo 94, s. 5). At school, the pupils should be met with respect, they should feel safe and be motivated to learn.
Ledarstilar i klassrummet : -en intervjustudie
Ledarskap i skolan Àr nÄgot som har givits litet utrymme i lÀrarutbildningen. En blivande lÀrare pÄ lÀrarutbildningen har i stort sett fÄtt bilda sig en egen uppfattning genom de praktikperioder som gavs. Under denna tid Àr det meningen att lÀrarstudenten ska visa pÄ, ett för situationen lÀmpligt ledarskap, samt sÀtta grÀnser och hantera eventuella konflikter med eleverna. Syftet med denna uppsats var att fÄ en inblick i hur lÀrare och elever beskriver en bra pedagog. Vad hade de tillfrÄgade etablerade lÀrarna för uppfattning av en bra pedagog? Vad hade de tillfrÄgade eleverna i gymnasiet för uppfattning om vad ?en bra pedagog? Àr? Vad fanns det för likheter och skillnader mellan dem? För att svara pÄ frÄgestÀllningarna har kvalitativa intervjuer anvÀnts.
?Inom vÄrd och omsorgssektorn Àr vi sjÀlvklara kandidater för ledande positioner? : En studie om kvinnliga ledare i sociala verksamheter.
Ur ett historiskt perspektiv har forskning om kvinnligt ledarskap fokuserat pÄ att identifiera olika karaktÀrsdrag och beteende som tillskrivs en ledare. Det har Àven forskats om olika ledarstilar och vad som Àr ett bra respektive mindre bra ledarskap. DÄ vi idag strÀvar efter högre jÀmstÀlldhet i vÄrt samhÀlle Àr det ingen hemlighet att kvinnliga ledare Àr ett kontroversiellt Àmne. Vi har undersökt hur detta faktum upplevs i sociala verksamheter utifrÄn ett genus och makt perspektiv.VÄrt resultat visar att dagens förestÀllningar om hur kvinnor med ledande positioner inom sociala verksamheter arbetar stÀmmer vÀl överens med tidigare forskning. Vi har fÄtt fram intressanta och betydelsefulla faktorer som pekar pÄ att kvinnor generellt ser sin maktposition inom det sociala arbetet som mycket positivt och motiverande.
Servant leadership : Vetenskap eller ideal?
Servant leadership Àr ett begrepp som visar potential inom ledarskapsforskningen, framförallt för att förklara meningsskapande ledarskap, hur ledaren leder sig sjÀlv samt hur ledarskap kan accepteras utan auktoritet. Problemet Àr att forskningen hittills varit alltför okritisk. Begreppets validitet har bevisats i kvantitativa mÄtt, men dess implikationer för sjÀlva ledarskapsutövandet eller ledaren Àr oklara.Syftet med uppsatsen Àr att testa begreppet servant leadership som verktyg för ledarskapsstudier. Kan begreppet konkretiseras och mÀtas? Kan man vara sÀker pÄ vad man mÀter? För att besvara dessa frÄgor omfattar uppsatsen en granskande litteraturstudie och en tillÀmpande fallstudie i tre delar.Resultaten antyder att begreppet servant leadership kan brista i precision och tillförlitlighet.
En för alla, alla för en : Ledarskap och samverkan mellan chefer
VĂ„rt syfte med denna studie Ă€r att belysa vilka förutsĂ€ttningar och hinder som chefer inom Landstinget i Ăstergötland upplever att det finns för att ett gott ledarskap och en god samverkan mellan tre chefsnivĂ„er ska kunna infinna sig i verksamheten idag.Vi har samlat in data genom intervjuer. Urvalet gjorde vi strategiskt och urvalsgruppen bestod av nio stycken chefer pĂ„ tre olika nivĂ„er. Den insamlade data analyserades med hjĂ€lp av deskriptiv kvalitativ innehĂ„llsanalys. Vi har inspirerats av fenomenologin och arbetat induktivt i denna studie.En slutsats Ă€r att cheferna har fĂ„ pĂ„verkansmöjligheter pĂ„ mĂ„nga av faktorerna som verkar hindrande pĂ„ ledarskapet och samverkan mellan chefsnivĂ„erna. VĂ„r andra slutsats Ă€r att mellanmĂ€nskliga relationer Ă€r avgörande för att förutsĂ€ttningar för detta ska skapas.
Ledarskap - en social konstruktion och egenskap : en kvalitativ studie om ledarskap pÄ en skola i Stockholms innerstad
This study of leadership is comprised of two parts. The first part presented in this study is a theoretical study of leadership and the second part is an empirical study. The empirical study is comprised of six qualitative interviews that examine the perception of leadership among educators working at a school in the inner city.The work is based on the following issues; Do educators think that there is a link between educational work and leadership? Do educators see a link between leadership and goals, and guidelines that are written in Lgr11 and the Education Act? Does the perception of leadership depend on what training the educators have?In this study I use a hermeneutical approach where I try to create an understanding of the interviewees by interpreting their responses, actions and opinions during the interviews.The material gained from the empirical study has been analyzed and interpreted and then related to the theoretical study. The results show that leadership is something that everyone in the school system is in need of whatever their education.
IKEA Sverige pÄ Facebook ?  : En te xtanalys av Face book -� inlÀgg
Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan emotionell intelligens (EI )och ledarskapsstilar i Sverige. Tidigare studier har funnit ett samband mellan emotionell intelligens och transformativt ledarskap. Studien syftade Àven till att undersöka ifall tidigare forsknings resultat mellan emotionell intelligens och ledarskapsstilar skiljer sig i förhÄllande till ett svenskt urval. Ledarna (N=61) besvarade pÄ frÄgor angÄende emotionell intelligens (SEIS) samt pÄ frÄgor angÄende ledarskapsstil (MLQ5X). Resultatet visade ett signifikant positivt samband mellan emotionell intelligens och alla fyra komponenter i transformativt ledarskap.
LEDARSKAP I BYGGBRANSCHEN : - FrÄn ett medarbetarperspektiv
Det saknas forskning inom omrÄdet ledarskap för den skandinaviska byggsektorn i allmÀnhet. Den hÀr studien tar sin utgÄngspunkt i medarbetarens syn pÄ ledarskapet i ett större byggprojekt hos ett av nordens ledande bygg- och anlÀggningsföretag. Studien Àr gjord som en kvalitativ undersökning och sex intervjuer genomfördes med representativa medarbetare frÄn organisationen. Respondenterna var en blandad grupp, nÄgra tillsvidare anstÀllda hos PEAB, andra tillfÀlligt inhyrda. FrÄgorna berörde de anstÀlldas upplevelse av det utövade ledarskap som de sjÀlva exponerats för frÄn sina nÀrmaste ledare.
Man lÀr sig pÄ nÄgot vis att bli skolarg : Hur lÀrare gör för att erövra och förtjÀna auktoritet i klassrummet
Syftet med arbetet Àr att undersöka hur lÀrare gör för att erövra och förtjÀna auktoritet i klassrummet, sett ur ett fostransperspektiv. Arbetet belyser Àven vad begreppet auktoritet betyder för lÀrare samt om deras auktoritet har förÀndrats genom Ären.Auktoritetsbegreppet kopplas i teoridelen till olika ledarskapsteorier samt begreppen relation och makt. Den empiriska studien har genomförts med hjÀlp av sex stycken kvalitativa intervjuer med lÀrare frÄn Ärskurserna 1-5, vilka pÄ förhand ansÄgs ha auktoritet och ett bra ledarskap i klassrummet.Resultatet visar att lÀrare erövrar och förtjÀnar sin auktoritet i klassrummet genom att skapa en trygghet med ett klassrumsklimat som prÀglas av en positiv stÀmning samt ömsesidig respekt, genom att fÄ elevernas tillit och samtidigt ha tilltro till dem, genom att vara tydliga och sÀtta grÀnser samt genom att anvÀnda sig av en passande taktik, vilket bland annat innebÀr att anpassa sitt ledarskap efter situationen som rÄder i klassrummet..
Ledares upplevda stressnivÄ och sambanden mellan deras hÀlsa, arbetstillfredsstÀllelse och stresshanteringsmetoder.
En enkĂ€tundersökning utfördes pĂ„ ledare inom olika företag i Ărebro och TranĂ„s. Syftet var att jĂ€mföra ledares upplevda stressnivĂ„ pĂ„ smĂ„, mellanstora och stora företag, samt att undersöka deras stresshanteringsförmĂ„ga, hĂ€lsa och arbetstillfredsstĂ€llelse. EnkĂ€ten bestod av 117 frĂ„gor som mĂ€tte olika stressförhĂ„llanden som t.ex. kvantitativ överstimulering, rolloklarhet och ledarskap. Vidare mĂ€tte enkĂ€ten mental och fysisk hĂ€lsa, stresshanteringsmetoder, individegenskaper och arbetstillfredsstĂ€llelse.
HĂ€lsa & ledarskap : projekt FOU i VĂ€nersborgs kommun
I VÀnersborgs kommun bedrivs ett projekt som heter FOU (Forskning och Utveckling). Det handlar om att frÀmja hÀlsan för anstÀllda ute pÄ de kommunala arbetsplatserna. Projektets deltagare bestÄr av förstalinjeschefer, d.v.s. de chefer som Àr nÀrmast verksamheten. Projektet Àr ett samarbete mellan kommunen och Högskolan VÀst och det leds av Jan Winroth och Mona Wallin frÄn högskolan.
Ledaren Àr den vÄg som driver skeppet framÄt : En kvalitativ studie om ledarskap, dÀr kompetensutveckling av produktionsledare, en ledarskapsmodell och en medarbetarundersökning ligger i fokus
Det övergripande syftet i denna undersökning har varit att göra en kompetensinventering pÄett ledarskap hos produktionsledare med utgÄngspunkt i en ledarskapsmodell ochmedarbetarundersökning. Vi har stÀllt oss frÄgor kring hur man kan arbeta vidare med ettresultat frÄn en medarbetarundersökning för att utveckla ledare? Hur kan man anvÀnda sig avRederiets ledarskapsmodell för att utveckla ledare? Samt vilket fokus BÄten skall vÀlja ikommande kompetensutvecklingar för produktionsledare?Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsansats dÀr vi med hjÀlp av fyra intervjuer ochanalys av en medarbetarundersökning kommit fram till vÄrt resultat. I förarbete och bakgrundtill denna uppsats ligger Rederiets Ledarskapsmodell som vi anvÀnder oss flitigt av.VÄrt resultat visar pÄ att BÄtens produktionsledare Àr bra pÄ att utföra arbete gÀllande attleverera resultat och att följa Rederiets kÀrnvÀrderingar. Men att fokus bör ligga pÄ att frÀmjaförbÀttringar, utveckla mÀnniskor och visa sjÀlvinsikt..