
Sökresultat:
18104 Uppsatser om Lean information - Sida 28 av 1207
Slöserijakt i betongdjungeln : En tidseffektivisering av monteringsprocessen inom stål- och betongprefab
The different aspects of each individual construction project such as the general conditions, design and economic restrictions as well as many more factors mean it is difficult to standardize building processes or plan in detail based on past experiences. As a result operational efficiency is often reduced, and unnecessary waste is generated. To make an organization more efficient and therefore reduce waste production everybody involved needs to appreciate and understand the improvements that can increase the organization?s efficiency. To investigate these improvements a time study was performed on two different construction sites, both of which involved buildings being constructed of prefabricated steel and concrete elements.
?VI VAR SOM ISOLERADE ÖAR? - EN FALLSTUDIE UTIFRÅN ETT MEDARBETARPERSPEKTIV OM EFFEKTER AV KONKRETA FÖRBÄTTRINGSARBETEN GJORDA PÅ CENTRALSJUKHUSET I KRISTIANSTAD, BARN- OCH UNGDOMSMOTTAGNING
Burger, M B & Dizdarevic, J. ?Vi var som isolerade öar?- En fallstudie utifrån ett medarbetarperspektiv om effekter av konkreta förbättringsarbeten gjorda på Centralsjukhuset i Kristianstad, Barn- och ungdomsmottagning. C-D-uppsats i socialt arbete och verksamhetsutveckling 30hp. Malmö högskola: Hälsa och Samhälle, enheten för Socialt arbete 2010.
Utgångspunkten i vår fallstudie har varit att studera effekter av utvecklingsprogrammet ?Bra mottagning? som utfördes på Centralsjukhuset i Kristianstad (CSK), Barn- och ungdomsmottagning mellan åren 2006- 2008 utifrån ett medarbetarperspektiv.
Utveckling och visualiseringav arbetet med ständiga förbättringar : För Pfizer, Strängnäs
Today it becomes more and more important to work with continuous improvements to stay ahead of the competitors. Pfizer in Strängsäs started working with continuous improvements in 2010. By the end of 2012, the company?s goal is to reach 24 improvements per employee at the factory.Their project has two main purposes; to examine the need and possibilities for visualization regarding continuous improvements at the production department and to develop a concept for visualisation of the entire factory?s continuous improvements.To attain the information required to examine the needs at the production department, interviews with relevant employees at the department were conducted. Using interviews as a benchmarking instrument was also helpful in getting different points of views.
Utredning av energieffektiviseringspotential i ett flerbostadshus : Avseende på injustering av värmedistributionssystemet och installation av värmepump
The different aspects of each individual construction project such as the general conditions, design and economic restrictions as well as many more factors mean it is difficult to standardize building processes or plan in detail based on past experiences. As a result operational efficiency is often reduced, and unnecessary waste is generated. To make an organization more efficient and therefore reduce waste production everybody involved needs to appreciate and understand the improvements that can increase the organization?s efficiency. To investigate these improvements a time study was performed on two different construction sites, both of which involved buildings being constructed of prefabricated steel and concrete elements.
Information som inspiration : en studie av yrkesverksamma konstnärers behov och användning av information
The main purpose of this essay is to investigate professional artists experience of the need and use of information in their creative work. I have collected the material through qualitative interviews with four professional artist working with different materials and techniques. One of the results of the study is that the artists first of all used information as a source of inspiration in their creative work. They gathered their information from various scources, for example; pictures, exhibitions, visual arts, books and novells, depending on what project they are working with. Other important information scources were colleges, especially for the technical information need.
Orsaker till förseningar i byggbranschen
Med anledning av JM:s satsning på Lean Construction, där företaget arbetar med att effektivisera verksamheten, syftar detta arbete till att identifiera frekvent försenade arbetsmoment och orsaker till detta. Arbetets datainsamling av olika typer av förseningar har avgränsats till nio tillhandahållna flerbostadsprojekt från olika delar av Sverige. Den data som har behandlats innefattar mötesprotokoll och tidsplaner som sedan låg till grund för de personliga intervjuer med arbetsledning för de olika projekten. Utifrån insamlad data och intervjuer genomfördes en enkätundersökning via Internet riktad till arbetschefer, platschefer och arbetsledare. Totalt blev 93 stycken personer från Stockholm och 95 från regioner inom affärsenheten Riks blev inbjudna att delta i undersökningen. Genom granskning av tillgängligt material kunde det konstateras att de arbetsmoment som vanligen upplever någon form av försening är:Arbeten under normalplanStällningsarbetenFasadarbetenHissmontagePlattsättningKöksleveranserVad beträffar arbeten under normalplan är brisfälliga geotekniska undersökningar en vanlig orsak till försening, vilket i sin tur kan leda till undermåliga bygghandlingar. Andra vanliga orsakerna till att ovanstående moment blir försenade är framförallt bristande styrning av egen personal och underentreprenörer.
Hyressättning av statliga ändamålsfastigheter inomkulturområdet
Strukturering och planering har länge varit känt som viktiga faktorer som påverkar hur en verksamhet ska fungera. Förståelsen för detta har inte alltid varit densamma. Längre tillbaka fanns inte kunskap om vad detta gav. Forskning har under åren genomförts angående planering och strukturering och olika resultat har framkommit. Efter dessa resultat har principer vuxit fram som har haft påverkan på arbetssätten.
Vad tycker ICA-Stig om service management? En kartläggning av detaljhandelns förhållningssätt gentemot tjänstevetenskap och branschens professionalisering.
En upprörd patient sitter i väntrummet på en akutmottagning. Patienten har väntat på vård i flera timmar och äntligen kommer en sjuksköterska in. Patienten reser sig upp och bereder sig på att följa med. Tyvärr utropar sjuksköterskan någon annans namn och den väntande patienten frågar undrande: ?Ursäkta, när är det min tur?? Problem:Vi anser att det finns problem i arbetsprocessen på akutmottagningen som orsakar att patienten får vänta onödigt länge.
Processkartläggning av servicesystem : För första återkoppling till kund och utformning av en förbättringsmodell
Strukturering och planering har länge varit känt som viktiga faktorer som påverkar hur en verksamhet ska fungera. Förståelsen för detta har inte alltid varit densamma. Längre tillbaka fanns inte kunskap om vad detta gav. Forskning har under åren genomförts angående planering och strukturering och olika resultat har framkommit. Efter dessa resultat har principer vuxit fram som har haft påverkan på arbetssätten.
Biblioteksrummets förmedlande roll en studie av Malmö stadsbiblioteks ungdomsavdelning
This master thesis in library- and information science is about the intermediary function of the library room from an environment-psychological point of view. Young people are a group in society who often reduce their visits to the library when growing up. There are lots of reasons for this maybe more attractive activities occur outside the library doors, making the young choose not to use the library. But if the library interior is attractive in itself, and has a welcoming atmosphere, there might be a change and the young people may well choose to pay the library a visit. What is important to young people how do they want their library room to look? Our purpose is to see how the physical environment affects young people in libraries.
Information till närstående : Närståendes uppfattning om information gällande patientens egenvård inför hemkomst
Shorter hospital stays increases the need for well functioning post hospital aftercare. Persons close to the patient are often involved in the aftercare and need information about self-care. This need is frequently not satisfied. The aim of this study was to investigate if the next-of-kin of patients cared for at the thoracic clinic at Uppsala University hospital, have received information about self-care and how they perceive the information they have been given. METHOD: To investigate this, questionnaires were sent out by mail.
En ?marknadsundersökning? genom att iterera fram till ett värdeskapande koncept
Ett affärskoncept har tagits fram och resulterat i en marknadsplats. Marknadsplatsen är en webbsida och mobil applikation vars syfte är att skapa värde av resursers bokningsbara tider som idag har generellt låg beläggning hos aktivitetsanläggningar inom sport, kultur och nöje.Marknadsplatsen är tänkt att samla ett brett utbud av lågbeläggningstider inom olika aktivitetstyper som är typiska vardagsaktiviteter som vänner gör tillsammans. Tanken är att bygga ett starkt varumärke för marknadsplatsen med det tydliga budskapet att "marknadsplatsen tillhandahåller ett brett utbud av prisvärda erbjudanden inom sport- och nöjesaktiviteter, om du väljer att anpassa ditt schema utifrån anläggningarnas lågbeläggningstider". Dessutom är det tänkt att marknadsplatsen ska ha funktionalitet som gör det enklare för användare att boka en tid via marknadsplatsen, genom att synkronisera de olika alternativ av aktiviteter och tider som personer inom en grupp av vänner är intresserade av. Marknadsplatsen är tänkt att riktas till målgrupper med personer som har flexibla scheman, framförallt egenföretagare, studenter och pensionärer.
Reportrars användning av informationsresurser på en svensk dagstidning.
The purpose of this Master?s thesis is to examine the information needs of reporters at a Swedish daily newspaper, and see if they are met by the information resources provided by the newspaper. It examines if there are resources which are not used and why. The examination is based on Henczel?s model for information auditing.
Informationsplikten i försäkringsavtalslagen : Uppfylls syftet med informationen?
This thesis treats the information the insurance company is going to give the policyholders just before the insurance is to be concluded and soon thereafter. The purpose for the essay is to investigate whether the mentioned information can be considered to meet the purpose referred to its establishment. The investigation will also show if the penalty for not upholding this obligation is reasonable in relation to the aim the duty to inform the policyholders is meant to uphold.Information to be provided before the contract is concluded should facilitate the choice of insurance. The information to be given to the policyholders as soon as possible after the contract is concluded should be given as a form of confirmation and information on conditions that has not been stated before. The purposes that have been mentioned is for both the information to consumers and companies.The conclusion that can be made after the analysis is that the information is of great importance for the policyholder, both for consumers and companies.
Kommunal verksamhetsprocess efter införandet av en e-tjänst : Informationsflöde och informationshantering sett ur ett Lean-perspektiv
Trots de svenska medborgarnas ökande krav på digital självservice via e-tjänster, går införande trögt hos kommunerna. En anledning är den relativt låga kunskap som finns i området. Främst vad gäller avancerade e-tjänster som förutom att öka medborgarnas tillgänglighet, insyn och delaktighet i sina offentliga ärenden, även ska minska den administrativa hanteringen för att istället låta mer av resurserna gå till kärnverksamheten. I den här kvalitativa fallstudien studerades hur en kommunal verksamhetsprocess utvecklas vid införandet av en e-tjänst. Hur slöseri kan identifieras i processen informationshantering och informationsflöde och hur dessa förändrats efter att e-tjänsten införts.