
Sökresultat:
18104 Uppsatser om Lean information - Sida 29 av 1207
Från Japanskit till Framgångssaga : En studie om kaizen
I en allt mer globaliserad värld ökar konkurrensen då fler företag ska tävla om de kunder som efterfrågar de produkter som erbjuds. Den ökande globaliseringen medför dock inte enbart negativa effekter för företag. En ny möjlighet ges till att lära sig av andra mer framgångsrika företag och ta del av vad som utmärker dem. Det japanska begreppet kaizen anses vara en del av vad som ligger bakom de japanska företagens framgångar och deras starka position på den internationella marknaden. Men vad är då kaizen? Detta är en av de frågor som vi försöker besvara i denna uppsats där begreppets ursprung, användningsområde samt vilka effekter som kan uppnås genom kaizen undersöks.
Materialhantering och alternativa förpackningslösningar : En studie vid GETRAG All Wheel Drive AB
Köpingsföretaget GETRAG All Wheel Drive AB utvecklar, tillverkar och levererar komponenter för drivteknik till personbilsindustrin. Genom projektet 580-9 planerar företaget att införa en monteringsbana för en nyutvecklad produkt. Till denna önskar företaget skapa en materialhantering som är kostnadseffektiv, lever upp till kundernas krav på hög kvalitet samt utesluter hantering av träemballage vid monteringsbanan. Syftet med examensarbetet är därför att ge förslag till en kostnadseffektiv materialhantering där emballage som avger restprodukter inte hanteras vid monteringsbanan.För att undersöka examensarbetets frågeställningar har vi utrett hur materialförsörjningen till banan bör skötas. Studien bygger främst på teorier om lean produktion och förpackningslogistik.
Kvalitet och Processutveckling : -Av elektroniskt informationsutbyte (EDI)
Syftet med detta examensarbete är att undersöka möjligheterna för utökad kundnytta och kvalitetssäkra implementeringsprocessen av elektroniskt informationsutbyte (EDI). Detta uppnås med kvalitetsutveckling som grund, vilket omfattar processorientering.Rapporten inleds med en beskrivning av arbetets syfte och vilka problem som står till grund. Vidare introduceras företaget som uppdragsgivare och relevant teori tas upp, detta för att bilda en referensram inför de metoder som använts för att förbättra processen. Slutligen så presenteras resultaten och en diskussion hålls kring detta, med vidare rekommendationer för fortsatt utveckling.EDI processen har visualiserats dels med hjälp av akademiska litteraturer och dels från empiriskt material. Visualiseringen av processen har bildat en översikt av dess brister och problemområden (bland annat tidsfördelningen utmed processen och grunden till låg kvalitetsstandard), vilket har gett möjligheter till effektiva lösningsförslag för vidareutveckling.
Informationsbeteende i komplexa beslutsprocesser nyttjande av informationskällor vid informationssökning om automatiserade bibliotekssystem
The aim with this study was to examine which information sources are used by the librarians in the process of changing automated library system and why. Furthermore it was of interest to examine whether there are any correlations between variables environment, information quality, information availability, information need and information sources. I used a quantitative method that was carried out in form of a nationwide survey. Questionnaires were sent out to all the Swedish libraries that had change library systems sometime between the years 2000.
LIKA ARBETE PÅ OLIKA VILLKOR - De skilda uppfattningarna gällande arbetssätt och personalhantering
Vi har genomfört en kvalitativ studie på en lagerverksamhet som till stor del använder sig av bemanningsföretag för att möta marknadens behov av olika toppar och dalar. Företaget som vi har gjort vår studie på vågar gå mot strömmen och satsa på sin verksamhet, då de har genomfört en stor omorganisation, jämfört med många andra företag på dagens marknad.Vi har genomfört intervjuer på sex personer som är anställda av företaget och som jobbar som lageranställda, dessutom har vi genomfört två intervjuer med personer som jobbar högre upp i hierarkin och som är anställda via bemanningsföretag. Till en början hade vi ett deduktivt förhållningssätt baserad på Lean Production. Men då empirin gav oss intressanta infallsviklar lät vi denna styra vår studie vilket innebar att vi fick andra teoretiska utgångspunkter och dessutom en blandning av deduktiv och induktivt förhållningssätt. Bland annat valde vi Foucaults teori kring övervakning som huvudfokus i vår studie då det var kring detta ämne vi fick fram intressant empiri.
Översättning av Lean : Pulsen på Skatteverkets Stokcholmsregion
Lean är en idé för kundanpassning och eliminering av slöseri. Idén har sin utgångspunkt i Toyota och tillverkningsindustrin men förekommer numera även inom serviceindustrin. Nyligen har Stockholmsregionen i svenska Skatteverket fått upp ögonen för Lean. Som referenspunkt använder de vid införandet av idén en organisation med, jämfört med Skatteverket, en annorlunda verksamhet nämligen det lastbilstillverkande företaget Scania. Med utgångspunkt i översättningsteorin framarbetad av bland andra Czarniawska har vi genomfört en studie på Skatteverket Stockholmsregion.
Den interna informationshanteringen inom äldre- och handikappomsorgen i kommundelen Viskafors
The purpose of this thesis is to explore how the internal information processing and management is carried out within a unit of Viskafors municipality. Furthermore, to explore and make recommendations of how the organisation can improve its internal information management. To get a full picture I have interviewed people at different levels of the organisation. The main findings showed that there was a dysfunction in the internal information processing and management. For example the study showed that the internal information did not reach out to the different parts of the organisation due to insufficient information processing.
The Value of Digital Information DIV-index, A Corporate Asset
Companies have in the past decades changed fromtraditional manufacturing organizations into serviceorganizations. For these service organizationsinformation and competence have become animportant resource. The traditional view oninformation is that an employee use and search forinformation to reduce uncertainty for their decisionmaking. Even though information is strategicallyimportant for organizations, information is not valuedin any way. Hence, this thesis aims to valueinformation in terms of the utility it brings to theorganization.The conclusion is that four factors are important whenvaluing information in terms of utility.
Tidsåtgång på akutmottagningen - patienter med bröstsmärta : En kvantitativ observationsstudie
ABSTRAKT Patienter spenderar generellt lång tid på akutmottagningen, och i samband med Akademiska sjukhusets LEAN-arbete för att effektivisera akutvården så gjordes denna tidsstudie. Syftet med studien var att undersöka hur lång tid patienter med bröstsmärta spenderar på akutmottagningen, hur lång tid det tar innan de blir triagerade och hur lång tid det tar innan de träffar en läkare. Könsskillnader och huruvida patienterna ankom i ambulans eller via reception studerades. Studien var en kvantitativ observationsstudie där 48 patienter deltog, 33 kvinnor och 15 män. Medelåldern var 56 år, och ålderspannet var 21 ? 91 år.
För mycket information? : En analys av begreppet Information Overload mot bakgrund av det framväxande informationssamhället
This paper deals with the concept "Information Overload" (IO). It describes the intellectualcontent of the idea as well as its supposed domains of activity. Furthermore it problemizes theimage of "Information", "Information Society" and other concepts related to those phenomenons.A division by two fundamental different distinctions of IO are being made. InformationOverload serves as a name for:I. An information-intensive environment.II.
Värdeflödesanalys på Ericsson AB Katrineholm: utvärdering och rekommendation för fortsatt användning
Ericsson AB Katrineholm är en produktionsenhet inom Ericsson AB med ansvar för tillverkning och industrialisering av kretskort och noder. Enheten upplever en förändrad konkurrenssituation och har därför beslutat att Lean Production ska införas i verksamheten. Som ett led i implementeringen ska värdeflödesanalyser genomföras, men någon kunskap eller tydliga riktlinjer för hur dessa ska genomföras finns inte idag. Vidare är ett av de konkreta målen med implementeringen att ledtiderna genom kretskortstillverkningen ska förkortas. Syftet med examensarbetet har därför varit: Att utvärdera metoden värdeflödesanalys med avseende på ledtidsreduktion samt att ge rekommendationer till fallstudieföretaget för fortsatt arbete med metoden.
Forskares informationsanvändning och informationsbeteende ? En Information Audit på ?Forskningsbolaget?
The purpose of this Master?s Thesis is to examine the information use and information behavior of the scientists at the company ?Forskningsbolaget?. For this purpose an Information Audit was carried out using both interviews with six managers and a questionnaire, which was sent out to the entire population of 213 scientists. After finding out what information the scientists use and how they obtain it the aim was to answer the question of to what extent the company?s Information Centre can meet these needs.
Förhöjt kundvärde i tjänsteprocesser : En studie av Scania Finans AB ur ett leanperspektiv
Leanproduction börjar i allt större utsträckning appliceras inom olika verksamheter. Filosofins fokus på kundvärde samt dess skapade av effektiva och felförebyggande processer lockar mängder av aktörer inom olika sektorer av marknaden. Då kundvärde bör vara fokus för samtliga verksamheter och effektiva, kvalitetssäkra processer är något att eftersträva bör filosofin lämpa sig inom fler områden än just produktion. Tjänsteverksamhet är ett marknadssegment där kundvärde är särskilt viktigt. Då målet med tjänsteverksamhet vanligen är att skapa en bra service och på så sätt addera kundvärde bör leankonceptet framgångsrikt kunna appliceras inom verksamheten.
Lean-verktyget värdeflödesanalys i projektprocesser: En fallstudie vid trafikverket Region Nord
Värdeflödesanalys är ett verktyg inom managementkonceptet lean, en verksamhetsstrategi med rötterna i det japanska företaget Toyota. En värdeflödesanalys innebär kortfattat att identifiera och visualisera aktiviter som skapar värde eller innebär slöseri inom en process. Kartläggningen används sedan som utgångspunkt för att genomföra förbättringar ur ett helhetsperspektiv. Lean har sedan mitten av 1990-talet blivit allt vanligare bland organisationer i västvärlden och utvecklingen har gått från tillämpning på verkstadsgolvet till att leda även administrativ verksamhet. Synen på arbetsuppgifter såväl som projekt i form av återkommande processer gör att lean kan tillämpas inom de flesta typer av verksamheter.
Lean produktionsplanering i ett tillverkande läkemedelsföretag
Detta examensarbete har utförts på det Uppsalabaserade läkemedelsföretaget Kemwell AB, tillsammans med Leankonsultbyrån Valcon AB. Syftet med arbetet var att förbättra Kemwells produktionsplanering utifrån produktionsfilosofin Lean, med målet att skapa förutsättningar för sänkta tillverkningskostnader och kortare ledtider. Inledningsvis gjordes en studie av relevant litteratur inom Lean. För att få en tydlig bild av den befintliga produktionsplaneringen genomfördes omfattande studiebesök och intervjuer med de anställda. Därefter analyserades resultaten av dessa, och lämpliga lösningsförslag på de problem vi identifierat togs fram.