Sök:

Sökresultat:

1666 Uppsatser om Lös styrning - Sida 22 av 112

Styrning och kontroll av konsulter med spetskompetens

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka och beskriva vilka problem som finns med att styra och kontrollera konsulter med spetskompetens utifrÄn klientens synvinkel. Vidare avser vi att beskriva hur dessa problem kan minimeras. Studien Àr en induktiv, kvalitativ metod. Vi har anvÀnt oss av öppna semistrukturerade intervjuer med fyra fallföretag. Personen som Àr ansvarig för att anlita konsulter Àr intervjuad.

Komplettera budget med balanserat styrkort - En fallstudie av Setrab AB

Syfte: Syftet Àr att beskriva och analysera styrning med budget i ett snabbvÀxande smÄföretag i verkstadsindustrin samt diskutera hur styrningen skulle kunna kompletteras med ett balanserat styrkort. Metod: Som övergripande vetenskapligt tillvÀgagÄngssÀtt har vi valt en abduktiv ansats. För att uppfylla uppsatsens syfte har vi genomfört litteraturstudier inom det aktuella omrÄdet samt genomfört en empirisk undersökning i form av en fallstudie. Fallstudiens resultat har sedan jÀmförts med teori samt liknande undersökningar. Resultat: Vi har funnit att budget Àr ett vanligt förekommande styrmedel i företag.

Cash Management - Företags hantering av likvida medel samt bankers roll -

Med cash management menas styrning av företagets betalningsströmmar samt styrning av företagets val av förvaltningsform. HÀr ingÄr bl.a. in- och utbetalning, prognostisering, hantering i form av placering och finansiering samt effektiva system för att kontrollera företagens flöden. Ett bra och effektivt cash management arbete kan göra att bundet kapital frigörs. Vidare kan detta leda till att företag kan uppnÄ en högre avkastning och dÀrmed bÀttre resultat.

Det Àr pirater överallt! : En studie om demokratiarbete i förskolan

Den hĂ€r studien genomsyras av demokratiarbetet i förskolan. Vi lever idag i ett demokratiskt samhĂ€lle. Även i lĂ€roplanen för förskolan finner man att demokratiarbetet Ă€r nĂ„got som ska genomsyra arbetet med barnen pĂ„ förskolan. Studiens syfte Ă€r att synliggöra hur pedagoger talar kring arbetet med demokrati i förskolan samt vilka aspekter de lyfter fram. ForskningsfrĂ„gan lyder dĂ€rför: Hur talar pedagoger kring arbetet med demokrati i förskolan, och vilka samtalsĂ€mnen aktualiseras? Studien har ett dialogistiskt synsĂ€tt.

Kompetensutveckling i kunskapsintensiva företag

Företag: Ericsson Mobile Platforms, itAssign, Intentia, BioInvent och Cell Network. Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att beskriva och analysera hur fem företag agerar för att utveckla den kompetens som finns i företaget och pÄ vilket sÀtt detta agerande visas i den externa redovisningen. Metod: Insamlingen av data har skett genom personliga intervjuer med nyckelpersoner för kompetens i fem företag som vi ansett vara kunskapsintensiva. Vi har anvÀnt oss av en intervjuguide och lÄtit respondenten utveckla sig fritt och uttömmande kring dessa frÄgor. Dessa har sedan kompletterats med ytterligare frÄgor som skickats och besvarats via e-mail.

Miljöinvestering, dagens investering?

?Our common future? heter rapporten som skrevs av VÀrldskommissionen (1987). Rapporten som senare lade grunden till begreppet hÄllbar utveckling. UtifrÄn hÄllbar utveckling sÄ har begreppet CSR myntats. Ett begrepp som anvÀnds bland företag för att beskriva arbetet utifrÄn ekonomiska sociala och miljömÀssiga aspekter.

KarriÀr som styrning : En studie om hur organisationer styr genom att erbjuda karriÀrmöjligheter

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur organisationer styr sina anstÀllda genom att erbjuda medarbetarna en möjlighet till karriÀr inom företaget. Jag har valt att fokusera pÄ anstÀllda frÄn frÀmst tvÄ företag och kan dÀrför inte generalisera mitt resultat.Datainsamlingen skedde via intervjuer, tvÄ stycken face-to-face, tvÄ stycken via telefon samt en intervju genom e-post. TvÄ av intervjupersonerna arbetade pÄ en bank, tvÄ inom en snabbmatskedja och en intervjuperson var egen företagare. Materialet frÄn intervjuerna analyserades utifrÄn Göran Ahrnes begrepp kollektiva resurser, makt och maktrelationen och tillhörighet.I resultatet fann jag ett flertal olika sÀtt som organisationers erbjudanden om karriÀr styr den anstÀllda. Att eventuellt behöva byta bostadsort för att fÄ arbeta pÄ den önskvÀrda positionen var ett krav frÄn organisationerna som framkom under intervjuerna.

Kundfokuserad styrning: en fallstudie av Handelsbanken

Ämnet som vi valt att undersöka Ă€r klagomĂ„lshantering inom bankverksamhet. VĂ„rt syfte Ă€r att finna hur banker styr för att kunna skapa en fungerande hantering av klagomĂ„l och skapa goda kundrelationer. Kundfokusering Ă€r en strategi som krĂ€ver att alla inom ett företag engagerar sig i varje kund och inser vikten av sitt beteende. Det kan dock finnas brister mellan önskad hantering och verklig hantering, vilket gör att utbildning och löpande information behövs. Det finns olika medel för att styra de anstĂ€llda till bĂ€ttre kundbemötande och dĂ€rmed bĂ€ttre hantering av kundklagomĂ„l.

Ledtidsreduktion vid Motala Verkstad : Genom bÀttre planering och styrning

Detta examensarbete Àr utfört vid institutionen för produktionsekonomi pÄ Linköpings tekniska högskola, för Motala Verkstad. Syftet med arbetet var att genomföra en produktflödesanalys med avseende pÄ genomloppstider i produktionen och ta fram ÄtgÀrder för att korta ner dessa. En stor andel av genomloppstiden utgörs av kö- och vÀntetid. Störst effekt uppnÄs om dessa tider kan reduceras varför fokus i rapporten Àr inriktat pÄ dessa tider.Motala Verkstad Àr ett företag med inriktning mot skÀrande bearbetning i stora dimensioner. Företaget har problem med lÄnga ledtider, varför ett förbÀttringsarbete startat.

Volkswagen AG - en fallstudie av verksamheten pÄ den svenska marknaden

Syftet med kandidatuppsatsen Àr att beskriva och analysera hur Volkswagen AG profilerar, styr och arbetar strategiskt med sin varumÀrkesportfölj pÄ den svenska marknaden.

Det balanserade styrkortet: implementering, tillÀmpning och Äterkoppling av den nya styrmodellen

Den offentliga sektorn har genomgÄtt förÀndringar under de senaste 30 Ären. FörÀndringarna inom den offentliga sektorn har frÀmst skett inom styrning och redovisning. FörÀndringarna har inneburit att kommunerna har fÄtt ökat ansvar och fler uppgifter. Det balanserade styrkortet Àr ett exempel pÄ ett styrverktyg som utvecklades av Kaplan och Norton frÀmst för privata företag för att komplettera de finansiella vÀrdena med icke-finansiella. DÀrefter har ett antal svenska kommuner pÄ eget initiativ valt att implementera det balanserade styrkortet i sin verksamhet.

Polisens Resultatredovisning : ?What gets measured gets done?

Det finnas olika orsaker till varför organisationer vÀljer att införa ett styrsystem. De behöver ofta visa upp att de utrÀttar nÄgot med deras verksamhet det vill sÀga att de Àr rationella resursutnyttjare. En annan orsak till att införa ett styrsystem kan vara att man vill marknadsföra sin organisation till den omgivningen man befinner sig i. I politiska organisationer Àr detta vanligt dÄ man vill fÄ mer resurser frÄn statsmakterna. Rikspolisstyrelsen har sedan Är 2004 utvecklat en ny resultatuppföljningsmodell som benÀmnts polisens resultatredovisning (PRR).

Statlig Àgarstyrning ? vinst och samhÀllsansvar i bolag med sÀrskilda samhÀllsintressen

Syfte:Att sammanstĂ€lla och anvĂ€nda en teoretisk referensram för att beskriva och analysera Ă€garstyrningen av statliga bolag med sĂ€rskilda samhĂ€llsintressen Metod:TeorianvĂ€ndande kvalitativ fallstudie Teoretiska perspektiv:GrundlĂ€ggande Ă€garstyrningsteori med sĂ€rskilt foku's pĂ„ agent- och intressentteori samt teorier som behandlar socialt ansvarstagande Empiri:Forskning's- och myndighetsrapporter, tidningsartiklar samt intervjuer med bolagsinterna och bolagsexterna kĂ€llor i ledande positioner Slutsatser:Det Ă€r komplicerat att enkelt beskriva och förklara hur ledningarna för de statliga bolagen Ă€garstyr's. Orsakerna till detta Ă€r bland annat begrĂ€nsade insynsmöjligheter, nĂ€rvaron av formlö's styrning och Ă€garförvaltningen's inkonsekventa hantering av de statliga bolagen. Ägarstyrningen verkstĂ€ll's genom flera parallella mekanismer. Flera aspekter kan förbĂ€ttra's gĂ€llande Ă€garstyrningen's transparen's, speciellt gĂ€ller detta beskrivningar och dokumentation kring Ă€garförvaltningen's beslutsgĂ„ng samt informationen som ge's frĂ„n bolagen. Det sakna's formella riktlinjer för hur de statliga bolagen's styrelser skall sammansĂ€tta's.

GÄr det urskilja skillnader i mÄlkongruens med avseende pÄ interaktiva ekonomistyrsystem?

Titel: GÄr det urskilja skillnader i mÄlkongruens med avseende pÄ interaktiva ekonomistyrsystem? Författare: Lina Lindgren och Viktoria Mandelberg Handledare: Lars Svensson Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i Företagsekonomi, 10 poÀng Syfte: Vi vill med denna uppsats undersöka om det blir en bÀttre mÄlkongruens hos företag med mer interaktivitet i sina ekonomistyrsystem. Vi vill ocksÄ undersöka om företag har samma grad av mÄlkongruens, oberoende av vilken situation företaget befinner sig i. Metod: Vi har valt att genomföra vÄr studie med hjÀlp av en enkÀtundersökning riktad till slumpvalda, tillverkande företag. Vi har kategoriserat vÄra frÄgor efter den befintliga teori vi anvÀnt oss av.

Verksamhetssystemet - ProcesskartlÀggning och strategiimplentering i mindre till medelstora företag

Titel: Verksamhetssystemet - ProcesskartlÀggning och strategiimplemente-ring i mindre till medelstora företag Författare: Carl-Fredrik Bredberg Anna Daun Wester Christina Hansson Handledare: Everth Larsson, Institutionen för Teknisk Logistik Carl-Henric Nilsson, Företagsekonomiska Institutionen Problemformulering: Problemformuleringen Àr uppdelad i tre fokusomrÄden som löper genom hela examensarbetet. FokusomrÄde 1 ? Utveckling av Verksamhetssystemet. För att sÀker-stÀlla att alla i företaget arbetar pÄ ett samordnat sÀtt och levererar med samma höga kvalitet, Àven om företaget expanderar ytterligare, vill fö-retaget införa en ny form av struktur och styrning. Fallföretaget vill skapa ett interaktivt, webbaserat verktyg som baseras pÄ företagets processer.

<- FöregÄende sida 22 NÀsta sida ->